Vedr. Rengøring af cv udvendig
Fra : Ole M

Dato : 21-07-02 08:47

Hej med jer

Hvad bruger man til at rense campingvognen med udvendig.
Tilsyneladende ligger der en pæn vogn under alle stribene på malingen, men
det noget svært at komme ned til den pæne maling, har prøvet med Ajax o.s.v.
Skal man igang med en gang Slipol ?
Nu er det nok sådan, at der sælges noget til dette arbejde, men jeg har ikke
lyst til at bruge en masse penge på noget der ikke virkeligheden ikke er
noget særligt.
Så gode råd efterlyses

Med venlig hilsen

Ole M.

Fra : Henrik & Brita

Dato : 21-07-02 10:40

Hej Ole M

Der findes mange forskellige produkter i handlen....spørg din
campingforhandler!!
Der er også masser af gode råd til hvordan du fjerner "sorte striber" her
er blot nogle få
Du kan bruge en grundrens..f.eks den fra "Flügger" prøv dig lidt frem med
blandingsforholdet...start med en meget svag blanding..og husk at begynde
afvaskningen NEDEFRA....altså nederst på din CV.
Du kan hos din campingforhandler finde et produkt som hedder "PROXX" jeg
skal ikke kunne sige om det er godt eller skidt...der er i al fald delte
meninger om produktets effektivitet...."Camper" laver ligeledes et
"stribefjerningsmiddel"...skulle efter sigende være ret godt!!
Der findes et middel som hedder "Novaclean"....det er beregnet til
storkøkkener lastbiler o.lign.
Så har vi Leth's metode....Wienerkalk+sprit.....
Men som sagt.....der findes masser af muligheder...så prøv dig lidt frem!!!

MVH Henrik H

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 21-07-02 11:12

Lakrens, den som man også bruger til bilen, virker også

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 26-07-02 20:19

Som proffessionel sælger af rengøringsmidler til både det private såvel som
det proff.marked, vil jeg gerne give et slag i bolledejen for at man bruget
et rigtig middel.
Jeg vil afholde mig fra at sige hvilket firme men blot komme med nogle proff
betragtninger der forhåbentlig hjælper.

Gør een side, forenden eller bagenden våd - og gå så i gang - altså begræns
området til det man kan nå at overkomme inden det påførte rengøringsmiddel
tørrer ind.

Brug et grundrengøringsmiddel med en PH på ca. 11,5 12,o i koncentreret
form.
START ALTID fra neden og arbejde dig op-ad på siden.
Herved undgået at man får "løbere" da det afvaskede skidt render vådt i
vådt.

Der er spredt over hele landet - lastvognsvaskecentraler - tag en dunk med
derhen og få / køb en liter.
de har "sagerne" uanset produktnavn -

Jeg har set eksempler på at midler der koster kr. 50,00 for en liter ved
campingforhandleren
samme middel som autovaskehallerne køber til under en ti'er

Brug 1 - 1,5 dl pår 10 liter brugsvand - overdossering fremmer kun
forureningen -

Og er man så - så heldig at man også kan få fat i noget skyllevoks -
KOLDVOKS
så har du en vogn der fremstår som mere end velplejet.

Du må gerne henvende dig privat til mig på min mail -
Men her i gruppen vil jeg undlade at nævne firmanavne

Venlig hilsen
Carsten Bo Laursen.

Fra : Jens

Dato : 29-07-02 22:30

Jeg kan kun bekræfte brugen af "Grundrens". Jeg har forsøgt mig med stort
set alle de andre vidundermidler som forhandles af diverse
Campingforhandlere - og endte med Grundrens (faktisk anbefalet af en
campingforhandler, der diskret viskede mig i øret at hvis jeg ville have
noget der duede - skulle jeg købe dette - 1 liter til 39 kr) - Jeg har siden
anvendt andre lignene "Grundrens" - alle med samme gode resultat. Jeg tror
faktisk at de bedste af dem, i ufortyndet form, kan fjerne en tatovering -
det duer!

Mvh

Jens

Ole M <om@ifom.dk> skrev i en news:ahdoud$1ie4$1@news.cybercity.dk

Fra : Gismo

Dato : 05-08-02 21:09

Jeg har købt noget der hedder SK CLEAN det virker næsten for godt, det tog
noget af farven på vindesrammen,
så jeg kom noget mere vand i blandingen, det rensede stadig perfekt uden at
fjerne farve, jeg vaskede efterfølgende
campingvognen i vand men SK VOKS den blev bare FLOT.
God fornøjelse og det var uden brug af knofedt.

Fra : hansi.christiansen

Dato : 07-08-02 08:21

"Ole M" skrev d. 21-07-02 08:47 dette indlæg :
> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Ole M.
> Som du ser , er der mange gode svar ! Men husk at efter rensning skal
cv lige have en omgang vox beskyttelse, så er den nemmere at vaske næste
gang!

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-02 10:14

Hej

Har prøvet et nyt middel kaldet Starpower fra et firma som hedder
DK-Miljø som er utrolig effektivt.

the dane

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 21-10-02 22:18

Prøv eks. NOVACLEAN -- fåes i de fleste campingforretninger i 1 liters
emballage -
et utroligt effektivt middel.
og billigt.

Fra : sogs

Dato : 22-10-02 07:07

The Dane wrote:
> Har prøvet et nyt middel kaldet Starpower fra et firma som hedder
> DK-Miljø som er utrolig effektivt.

Hej - Går ud fra at det er en grovere opgave - er der aldrig nogen der har
prøvet en vaskehal til busser eller lastbiler ?
ellers er der her et par detaljer.

Kræver slange med rent vand -sæbevand og en god børste på skaft (Hedder en
kuttenlægger handsker og briller.

Har fået et tip om at bruge et vaskemiddel ShipShape fra skibshandleren -
skulle angiveligt kunne fjerne grov jordslåethed og smuds fra
bådpresenninger kalesjer osv. (syntetiske) Fås også i store dunke.
Aldrig prøvet det - Men anbefalingen kom fra meget prof side.

Men umidelbart har caravancentret også en masse specialmidler (sikkert også
dyre) og byggemarkedet noget grundrens - malerrens - husrens -
terrasserens/algefjerner - osv. Vi har før hørt her, at alle disse midler
stort set indeholder det samme - at man bare har anden etiket og forskellig
literpris. Tror på det - men det kan jo være, at fabrikanten lige har
tilføjet lidt kaustisk soda, sådan bare for at sikre resultatet - hver gang.
(billigt) Handler altså også om produktgaranti og at følge anvisningerne.
Visse midler skader måske metal - læs anvisningen.

I gamle dage ( oldtiden) brugte vi på skibene en god klat brun sæbe pisket
op i en spand kogende vand, og derefter 2 kopper soda pisket op i det.
Blev tit som havregrød og måtte efterfortyndes m vand - og kunne, hvis man
ikke arbejdede hurtigt og skyllede, børstede af igen med rigelig varmt vand,
fjerne overfladen af malingen. men altså effektivt når man var hurtig og
forsigtig.Hvis der var løberust, tilsate man et par kopper oxalsyre. - Sku
der males, vaskedes efterfølgende med rent salmiakvand, evt sæberester
neutraliseredes med eddikesyrevand- (Prøv evt på bilen først - joke).
Trædækket blev skuret med Marstallersoda - Sand. ( og vi barberede os med et
stearinlys.- nå men

Problemet ved alle midler er, især når sæben er effektiv, at undgå skader og
dels at at få al sæben af, inden det tørrer ind sammen med skidtet, eller,
at stærk sæbevand giver lysere renere striber eller skidtstriber ned over
overfladen."Brænder fast" Næsten umulige at fjerne - klares måske med
endnu stærkere vand ( Men begynd altid nedefra)

Følg nøje anvisninger -dosering og virketid for midlet -

Godt vaskevejr er stille gråvejr og helst støvregn. Man har i det vejr
længere arbejdstid inden stadset tørrer ind og giver striber der ikke kan
fjernes.
Start med at gøre hele emnet der skal vaskes vådt med vandslangen. Hold det
hele fugtigt under hele arbejdet ved at bruse vognen over en gang i mellem.
Og fugt så skidtet op igen med rent vand inden du kommer sæbevand på
Igen for at undgå at sæben sidder for konsentreret i skidtet og skader
overfladen.

Og så er det en gylden regel, at man altid begynder nedefra - vasker rent og
skyller sæbeskidtet bort fra et passende lille arbejdsområde, der vælges så
det ikke kan nå at tørre ind imens man vasker. Efterskyl og børst med rent
vand, og hver gang man har vasket et nyt stykke, går man tilbage og skyller
og børster det allerede rene stykke så evt. tørrene sæbestænk/film ikke kan
give skader. Er arbejdet ved at tørre ind, skylles sæben af og man begynde
forfra. Skidt med sæben - den MÅ ikke tørre ind. Vælg områderne ud til
naturlige kanter og lister så forskel i renhed ikke stikker i øjnene. Vasker
man 1 m2 af gangen kan resultatet blive ternet. Når man til sidst vasker
taget, er det vigtigt imens at skylle alle vognsider så sæbeskidtet der
løber ned af siderne ikke tørre ind. Ha evt. en hjælper til at skylle
siderne, imens man vasker taget, så der ikke sker skader.

Man frarådes at bruge højtryksrenser, idet det dels kan gi buler, og dels
kan ødelægge samlingerne i pladerne, så vognen blir utæt.

Derefter er det sikkert en god ide at vokse vognen - smørre lås, hængsler
og gi gumilistene lidt silicone.

god fornøjelse
sten