noder der ved bedre?
Fra : Mette Frederiksen

Dato : 21-07-02 07:56

Hejsa!

er der nogen her der ved hvor man kan læse mere om denne "race"?

http://www.tica.org/breeds/safari.htm

MVH Mette

--

NYT! NYT!
onlinecommunity for overvægtige: Chat, debat, intern mailsystem osv.

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 21-07-02 08:17

hmmm.. noder der ved bedre?!?! tja.. stave kan jeg da ikke!!! *LOL*

Er det det samme som en savannah??

de findes ikke i DK gør de?!?!

og er der nogen der kender noget til pris og størrelse på katten.. de ser
store ud! *S*

MVH Mette

Fra : Ann K

Dato : 21-07-02 08:26

Hej Mette.
Ja. jeg bemærkede favestejlen, men ville ikke være pernittengrynet *sss*
Men ved du noget om hvordan "racen" er opstået?
Kan nemlig kun se billederne... og selv om det da er en pæn mitter, så
synes jeg også at den virker en anelse u-harmonisk i sin bygning...
forstået sådan at jeg ville ønske en lidt kraftigere krop, der bedre
passede til hovedet og så er halsen nok lidt for lang og slank...
Det ser for mig ud som om man har villet lave en "mini-leopard" (noget
jeg har fuld forståelse for.. leoparden er vel et af de allersmukkeste
kattedyr!)... Men at man har givet op på halvvejen

Mvh Ann

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-07-02 14:56

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det det samme som en savannah??

Nej

> de findes ikke i DK gør de?!?!

Nej

> og er der nogen der kender noget til pris og størrelse på katten.. de ser
> store ud! *S*

Jeg har kun kunnet finde en enkelt opdrætter af katten, så det er pt.
tvivlsomt, om det overhovedet nogensinde udvikler sig til en race.
http://hometown.aol.com/junglemtnexotics/

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-07-02 13:43

> Hejsa!
>
> er der nogen her der ved hvor man kan læse mere om denne "race"?
>
> http://www.tica.org/breeds/safari.htm

Det lader til, at racen er opstået, som en krydsning mellem en bengal
og en serval - se også her:
http://www.cats-central.com/cat-breeds/savannah_cats.htm

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-07-02 14:06

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det lader til, at racen er opstået, som en krydsning mellem en bengal
> og en serval - se også her:
> http://www.cats-central.com/cat-breeds/savannah_cats.htm

Sorry, det var helt galt Ovenstående link er på en Savannah-kat......
Nå well, Savannah - Safari - tæt på

Til gengæld er Safari-katten en krydsning mellem en huskat og en
Geoffrey's kat, som lever vildt i Sydamerika.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-07-02 14:52

> [...]
>
> Til gengæld er Safari-katten en krydsning mellem en huskat og en
> Geoffrey's kat, som lever vildt i Sydamerika.

Ja, og det gør det jo ikke bedre.... kan vitterlig ikke fordrage folk, der
absolut *skal* blande domesticerede dyr (katte, hunde what ever) med vilde
dyr - der kommer jo stort set aldrig noget godt ud af det, andet end nogle
katte/hunde etc. med utrolig aggressivt temperament mv., og hvis det endelig
er lykkedes at få dét pillet af dem, ja, så løber opdrætterne hurtigt tør
for avlsmateriale og kan starte forfra med hånd-opfostrede vilde dyr, som
købes få uger gamle - hvor idyllisk...
Jeg synes, at vilde katte er umådeligt smukke - i naturen hvor de hører
hjemme, ikke inde i en eller andens dagligstue (hvor de som regel går i bur
alligevel, fordi man ikke kan holde dem som almindelige husdyr, forståeligt
nok...).

Nå, men heldigvis kan man da hverken få Pixie-Bobs, Savannah eller
Safari-katte, eller nogle af de mange andre hybrider, de *idiotiske*
amerikanere forsøger sig med, i Danmark!

Undskyld - men jeg bliver altså så arrig - de kan vel for filen nøjes med en
af de andre 300 katteracer, som allerede eksisterer og ikke involverer brug
af vilde katte!

Mvh. Camilla, som bare er glad for sine absolut ikke-vilde burmesere og
abyssiniere

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-07-02 15:01

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> "snip<

Amen - kan kun tilslutte mig.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 21-07-02 22:24

> Ja, og det gør det jo ikke bedre.... kan vitterlig ikke fordrage folk, der
> absolut *skal* blande domesticerede dyr (katte, hunde what ever) med vilde
> dyr

hvad betyder domisticerede (beklager.. men mit ordforråd er ikke så stort...
*S*)

> [...]
> for avlsmateriale og kan starte forfra med hånd-opfostrede vilde dyr, som

Har du et link.. det vil jeg gerne læse mere om! *S*

> [...]
bur
> alligevel, fordi man ikke kan holde dem som almindelige husdyr,

Jeg synes det er synd at holde så stort et rovdyr i bur. Det ligger ikke til
deres natur.. men faktisk er det muligt at tæmme mange af de vilde katte...
og gøre dem til "kælekatte". Ligeså vel som mange andre dyr bliver tæmmet..
Når alt kommer til alt er det jo nok de færeste dyr der egentligt hører til
hjemme i vores dagligstuer....
Men jo.. der er også mange vilde katte der ikke egner sig til at blive
tæmmet! *S*

> Nå, men heldigvis kan man da hverken få Pixie-Bobs, Savannah eller
> Safari-katte, eller nogle af de mange andre hybrider, de *idiotiske*
> amerikanere forsøger sig med, i Danmark!

Hmmm... et eller andet sted skal man jo starte... vores huskatte har vel
også været vildkatte engang?

> [...]
en
> af de andre 300 katteracer, som allerede eksisterer og ikke involverer

Det er jo nok spændingen over at lave noget nyt.. *S* Jeg synes da også at
det er underligt at der er så mange racer som der egentlig er.. for mange af
dem ligner jo hinanden.... hvorfor pokker have to racer: Maine coon / norsk
skovkat... når de ligner hindanden så meget? Ja svaret er vel at der
alligevel er nogle egenskaber som gør dem forskellige både at temperament og
udseende. men mange af de nu kendte racer har jo være nye engang og jeg tror
at katteverdenen og resten af verdenen ikke stopper med at udviklesig...

Om det så er godt eller skidt? ja det er jo en smagssag... *S* for havde
opdrættere tidligere ikke prøvet sig frem havde vi måske slet ikke haft
vores elskede maine coon, burmesere og abyssiniere osv. (uden lige at vide
hvordan sidste nævnte racer er opstået)...

Mange hilsner fra
Mette og Cæsar (som er meget fornærmet over at mor sammenlignede ham med en
skovkat! *G*

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-07-02 23:10

> hvad betyder domisticerede (beklager.. men mit ordforråd er ikke så
stort...
> *S*)

Det er lidt svært at oversætte med et andet ord. Det betyder, at dyret
har levet med mennesker i mange år og gjort til husdyr. Ordet
"tæmmet" er ikke dækkende, da det også ville betyde, at det dækkede
tæmmede, vilde dyr.

> [...]
katte...
> og gøre dem til "kælekatte". Ligeså vel som mange andre dyr bliver

Men det er stadig vilde dyr, som er tæmmet og ikke tamdyr. Og det er
ikke for alle, at have den slags i hænderne

Jeg har hørt beretninger fra en del opdrættere om afkom efter
vildkattekrydsninger - og jeg bryder mig ikke om det, jeg hører. Første
generationskillinger kaldes F-1, anden generation F-2 osv. Ofte er det
sådan, at F-1, F-2 og F-3 afkom ikke kan håndteres og udelukkende
bruges til avl. Og når de så er færdige i avl og ingen nytte har længere,
hvad mon der så sker med dem ? Desuden er en del af dette afkom
sterilt og kan ikke bruges i avl og hvad mon der sker med dette
afkom ?

> Hmmm... et eller andet sted skal man jo starte... vores huskatte har vel
> også været vildkatte engang?

Det er godt nok mange år siden.......

> Det er jo nok spændingen over at lave noget nyt.. *S*

Ja, det tror jeg du har ret i, men så kan man jo spørge sig selv, om
"spænding" er en god nok grund til at foretage de valg med de
konsekvenser, som det har for kattene.

> [...]
tror
> at katteverdenen og resten af verdenen ikke stopper med at udviklesig...

Langt størstedelen af de katteracer vi har er opstået som et af naturens
luner. Andre er opstået ved, at man har parret to eller flere
eksisterende racer. I mine øjne er der et langt skridt derfra og så til at
vi mennesker begynder at eksperimentere med diverse vilde katte.

> [...]
> vores elskede maine coon, burmesere og abyssiniere osv. (uden lige at vide
> hvordan sidste nævnte racer er opstået)...

Alle disse racer er fra start opstået spontant. Vi mennesker har
_fundet_ racerne, men ikke _opfundet_ dem. Senere har vi blot
arbejdet videre med naturens håndværk. Men du har ret i, at det er en
smagssag - personlig overskrider disse racer mine moralske grænser
for, hvad jeg finder forsvarligt.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-07-02 23:15

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev...

> hvad betyder domisticerede (beklager.. men mit ordforråd er ikke så
stort...
> *S*)

Domesticerede dyr betyder bare husdyr - altså dyr, som har været "tæmmet" og
er vant til mennesker gennem århundreder, som fx tamhunden, tamkatten, koen,
svinet osv.

> endelig
>
> Har du et link.. det vil jeg gerne læse mere om! *S*

På stort set alle opdrætter-siderne af disse katte, kan du læse om, hvordan
de har fået deres vilde katte "hand raised" i en tidlig alder - se fx her:
http://www.savannahcat.com/breedersdirectory.htm - en opdrætter "praler"
endda med, at alle killinger fra hende er "hand raised"...
Det med temperamenterne har jeg ikke decideret nogle links om, for det er
klart, at opdrætterne ikke selv skriver, at deres dyr har elendige
temperamenter... Dog kan man på udstillinger jævnligt støde ind i Bengalere,
som selv efter flere år og mange generationers selektivt opdræt - og dermed
et meget lille indhold af Felis Bengalensis-gener i behold - med *meget*
dårligt temperament - og så vil jeg endda tillade mig at gå ud fra, at de
katte med VIRKELIG dårligt temperament slet ikke bliver udstillet!
Bengalopdrætterne er løbet ind i problemer, og har måttet parre mange
forskellige racer ind i linierne for at få nyt blod til genpuljen og for at
forbedre temperamenterne.
Desuden er det kendt, at også andre hybrider - fx Ulvehybrider (blandinger
mellem ulv og hund) er utroligt svære at have med at gøre.

> [...]
katte...
> og gøre dem til "kælekatte". Ligeså vel som mange andre dyr bliver

Ja, "kælekatte" - netop i gåseøjne, for det er stort set umuligt at tæmme en
*rigtig* vildkat... Det kræver mange års arbejde med opdræt i fangenskab, og
det er for mig at se idiotisk!

> Når alt kommer til alt er det jo nok de færeste dyr der egentligt hører
til
> hjemme i vores dagligstuer....

Korrekt - men der er trods alt forskel på en 4-kilos stuetiger, der gennem
ca. 800-1000 år har været vant til at bo i nærheden af mennesker og dermed
er blevet afhængig af dem, og en 30-kilos vildkat!

> Men jo.. der er også mange vilde katte der ikke egner sig til at blive
> tæmmet! *S*

Tæmmet, måske - men holdt som kæledyr, nej.

> Hmmm... et eller andet sted skal man jo starte... vores huskatte har vel
> også været vildkatte engang?

Ja, det har de vel, men mange 100 års udvikling gør en del af forskellen. Og
nu der ER adskillige forskellige racer, så synes jeg måske nok, at man kunne
lade det være ved det, og så i øvrigt lade de vilde dyr blive der, hvor de
nu engang har det bedst. Så kunne man måske istedet kaste sig over
hjælpearbejde for at redde den smule vild natur, der er tilbage her på
kloden, så vi ikke ender med selv at skulle opdrætte alle slags dyr, hvis
altså vi vil undgå, at de uddør...

> [...]
norsk
> skovkat... når de ligner hindanden så meget?

Mange racer ligner hinanden, fordi i folks søgen på netop at lave noget
"nyt", har man blandet et par racer og så registreret som en ny race...
Lige netop Maine Coons og Norsk Skovkatte har deres helt egen historie -
Norske Skovkatte har, som navnet så tydeligt siger, levet vildt i de norske
skove (og gør det måske stadig?) - Maine Coon'en (også kaldet Amerikansk
skovkat) levede derimod vildt i skovene i Maine, USA, så det må siges at
være et tilfælde, at de to racer ligner hinanden. Eller også er det bare den
måde *man* ser ud på, når man færdes i de sneklædte skove - uanset hvor i
verden det er.

> [...]
tror
> at katteverdenen og resten af verdenen ikke stopper med at udviklesig...

Næh - det tror jeg da heller ikke - men derfor kan *jeg* godt synes, at det
er fuldstændig vanvittigt at begynde at opdrætte på vilde dyr og tro, at man
sådan bare lige "med et trylleslag" kan producere nogle katte, som er helt
velegnede til kæledyr. Hvis du læser på de ovennævnte links, så bemærk, at
F1 er betegnelse for en første-generation (af vildkatten), F2 er
anden-generation og så fremdeles - og der er altså ganske mange
F1-killinger, der sælges som kæledyr!!

> [...]
> vores elskede maine coon, burmesere og abyssiniere osv. (uden lige at vide
> hvordan sidste nævnte racer er opstået)...

Du har været rigtig dygtig til at ramme lige netop nogle af de racer, som
faktisk har set sådan ud siden tidernes morgen - bevares, vi har "hjulpet"
til i form af udvælgelse af avlsdyr og dermed fået stabiliseret et udseende,
der for os er ønskværdigt - men ingen af de tre racer er i øvrigt opstået
ved indblanden af vilde katte efterfølgende. Og det gælder 99,99% af alle
katteracer! Faktisk er den eneste race, jeg kan komme i tanke om, der i
nyere tid er blandet med ægte vildkat, Bengaleren (af de katteracer, der er
godkendt i Danmark/FIFé), alle andre racer har enten set sådan ud (eller
ihvertfald nogenlunde - vi har så efterfølgende gjort vores...) ved
opdagelsen af dem, eller er opstået som blandinger mellem allerede
etablerede racer.
Jeg bryder mig som sådan bare ikke om, at folk gør noget "bare for at gøre
det...", og fordi det KAN lade sig gøre at parre en Serval eller en Los med
en huskat, så er det bestemt ikke ensbetydende med, at det er en god idé!

Mvh. Camilla

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-07-02 23:25

> Faktisk er den eneste race, jeg kan komme i tanke om, der i
> nyere tid er blandet med ægte vildkat, Bengaleren

Og så er der jo lige Sokoke

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-07-02 23:28

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev...
> Og så er der jo lige Sokoke

Ja, delvist ihvertfald
Så vidt jeg ved, er Sokoken nemlig en "afrikansk skovkat", der så sådan ud,
da den i sin tid blev fundet i Sokoke-skoven i - øhhhh, et afrikansk land,
som jeg ikke lige husker... og da var den allerede domesticeret af de folk,
som boede i landsbyerne der - lidt ligesom jeg forestiller mig fx
burmeseren, siameseren og koraten i Thailand

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Baird

Dato : 22-07-02 01:46

On 22/07/2002 00:25, in article
3d3b3505$0$16783$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Helle Andersen"
<katte@mail.dk> wrote:

> "Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og så er der jo lige Sokoke

Sokoke er ikke blandet med noget - det er en oprindelig kat fra
Sokoke-skoven et sted I Afrika.

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-07-02 02:34

In article <B9612278.95D6%mail@korat.dk>, Camilla Baird <mail@korat.dk>
wrote:

> Sokoke er ikke blandet med noget - det er en oprindelig kat fra
> Sokoke-skoven et sted I Afrika.

Østkenya i følge politikens kattebog
Og den havde ikke været holdt som tamkat lokalt. Den var fra naturens
hånd begavet med et rigtig godt temperament, var f.eks. blottet for
aggressioner, så en plantageejer tog nogle af kattene til sig. Vist nok
ganske usædvanlig historie!

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 22-07-02 09:01

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@macx.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hånd begavet med et rigtig godt temperament, var f.eks. blottet for
> aggressioner, så en plantageejer tog nogle af kattene til sig. Vist nok

Hvis nogen vil læse lidt mere om Sokoken og se nogle billeder, så kan I
kigge på http://www.kibutata.dk/, det er der vi har Phumba fra, de opdrætter
nemlig både aby'er og sokoker, så jeg er en af de heldige der har set sådan
en live

De er vældig flotte. Desværre er Manden og jeg ikke enige på det punkt :o/
Desuden SKAL man vistnok avle på sunde individer fordi der er så få af dem,
og fertile hanner.... nej tak.

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Helle Andersen

Dato : 22-07-02 13:22

> [...]
> hånd begavet med et rigtig godt temperament, var f.eks. blottet for
> aggressioner, så en plantageejer tog nogle af kattene til sig. Vist nok

Og den blev skam også brugt som delikatesse på middagsbordet
Faktisk er der en lille tvivl blandt nogle sokokefolk, om hvordan
sokoken er blevet til, og jeg mener at have set, at de ville DNA-teste så
mange katte som muligt, for at finde ud af mere om deres oprindelse.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 22-07-02 08:00

> http://www.savannahcat.com/breedersdirectory.htm

Jeg takker for linket og vil læse lidt videre på emnet.... *S*

det er ikke fordi jeg absolut vil påstå det ene eller det andet...
da jeg ikke har det tilstrækkelige viden til det

Nu har jeg lidt mere viden og det var rart at høre jeres argumenter... *S*

Mange hilsner
Mette