/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Kabling mellem to huse.
Fra : Malte P. Øhlers


Dato : 21-07-02 03:24

Hejsa,



For det første vil jeg lige sige at: Jeg ved godt at lignende spørgsmål har
været stillet før i denne NG. Jeg har også brugt lang tid på at læse
besvarelserne. Jeg har også prøvet at søge information andre steder (feks.
www.net-faq.dk og www.kabling.dk), men jeg er stadig noget i tvivl og savner
nogle konkrete svar. Så der for prøver jeg nu selv at spørge.



Jeg skal have lavet en forbindelse mellem to huse. De ligger ca. 50 meter
fra hinanden. Jeg skal bruge forbindelsen til at dele en ADSL linje og evt.
føre en telefon forbindelse fra det ene hus til det andet. Alt det med
opsætning af router osv. er ikke noget problem. Jeg har også fundet ud af at
WiFi nok ikke er den bedste måde at forbinde de to huse på da der er en del
træer m.m der forstyrre LOS, og jeg kan ikke få telefonen med. Så må jeg jo
til at trække kable. Det bedste ville være hvis kablet kunne gå i jorden
noget af vejen og i luften en anden del. Men kan det lade sig gøre? Er der
en anden måde at gøre det på? Hvilken type kable skal jeg bruge? Er det
muligt at få et kable jeg kan bruge til både Ethernet og telefon? Hvor kan
man købe det? Hvad med stik?



Som i kan se er der en del jeg ikke har styr på. Håber der er nogle der kan
hjælpe.

På forhånd tak.



Venlig hilsen

Malte P. Øhlers
Tlf.: +(45) 22121101
E-Mail: malte@[remove]pc.dk
Website: www.maltes.dk



 
 
Kenneth N. Rasmussen (21-07-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth N. Rasmussen


Dato : 21-07-02 05:45


"Malte P. Øhlers" <malte@[remove]pc.dk> wrote in message
news:3d3a1ae6$0$12691$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
>
>
> For det første vil jeg lige sige at: Jeg ved godt at lignende spørgsmål
har
> været stillet før i denne NG. Jeg har også brugt lang tid på at læse
> besvarelserne. Jeg har også prøvet at søge information andre steder (feks.
> www.net-faq.dk og www.kabling.dk), men jeg er stadig noget i tvivl og
savner
> nogle konkrete svar. Så der for prøver jeg nu selv at spørge.
>
>
>
> Jeg skal have lavet en forbindelse mellem to huse. De ligger ca. 50 meter
> fra hinanden. Jeg skal bruge forbindelsen til at dele en ADSL linje og
evt.
> føre en telefon forbindelse fra det ene hus til det andet. Alt det med
> opsætning af router osv. er ikke noget problem. Jeg har også fundet ud af
at
> WiFi nok ikke er den bedste måde at forbinde de to huse på da der er en
del
> træer m.m der forstyrre LOS, og jeg kan ikke få telefonen med. Så må jeg
jo
> til at trække kable. Det bedste ville være hvis kablet kunne gå i jorden
> noget af vejen og i luften en anden del. Men kan det lade sig gøre? Er der
> en anden måde at gøre det på? Hvilken type kable skal jeg bruge? Er det
> muligt at få et kable jeg kan bruge til både Ethernet og telefon? Hvor kan
> man købe det? Hvad med stik?
>
>
>
> Som i kan se er der en del jeg ikke har styr på. Håber der er nogle der
kan
> hjælpe.
>
> På forhånd tak.
>
>
>
> Venlig hilsen
>
> Malte P. Øhlers
> Tlf.: +(45) 22121101
> E-Mail: malte@[remove]pc.dk
> Website: www.maltes.dk
>
>

Mit bedste råd er at gå ned til din lokale elektrikker, det er typisk dem
der trækker både netværk og telefon på virksomhedder.

Kenneth Rasmussen



complex@pc.dk (21-07-2002)
Kommentar
Fra : complex@pc.dk


Dato : 21-07-02 09:09

Opsætninger i det virkelige liv viser:

Brug du bare alm netværkskabel (pas på at du ikke laver hul på
yderdelen) det kan ikke anbefales at du lægger kablet i rør da der kan
stå vand i et sådan rør, det er muligt at du efter 20-30 år skal
skifte kablet ;-.)

50 meter mellem husene, så passer det nok med de ca 100m som er sat
som længste afstand. det er vigtigt at du IKKE splejser kablet.

Der er 8 ledere i et netkabel der bruges kun 4 så i TEORIEN kan du
lægge en telefon forbindelse sammen med netværket.

Telefon sammen med netværk kan IKKE anbefales, ja må frarådes.
træk 2 kabler istedet.

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.




On Sun, 21 Jul 2002 04:23:39 +0200, "Malte P. Øhlers"
<malte@[remove]pc.dk> wrote:

>Hejsa,
>
>
>
>For det første vil jeg lige sige at: Jeg ved godt at lignende spørgsmål har
>været stillet før i denne NG. Jeg har også brugt lang tid på at læse
>besvarelserne. Jeg har også prøvet at søge information andre steder (feks.
>www.net-faq.dk og www.kabling.dk), men jeg er stadig noget i tvivl og savner
>nogle konkrete svar. Så der for prøver jeg nu selv at spørge.
>
>
>
>Jeg skal have lavet en forbindelse mellem to huse. De ligger ca. 50 meter
>fra hinanden. Jeg skal bruge forbindelsen til at dele en ADSL linje og evt.
>føre en telefon forbindelse fra det ene hus til det andet. Alt det med
>opsætning af router osv. er ikke noget problem. Jeg har også fundet ud af at
>WiFi nok ikke er den bedste måde at forbinde de to huse på da der er en del
>træer m.m der forstyrre LOS, og jeg kan ikke få telefonen med. Så må jeg jo
>til at trække kable. Det bedste ville være hvis kablet kunne gå i jorden
>noget af vejen og i luften en anden del. Men kan det lade sig gøre? Er der
>en anden måde at gøre det på? Hvilken type kable skal jeg bruge? Er det
>muligt at få et kable jeg kan bruge til både Ethernet og telefon? Hvor kan
>man købe det? Hvad med stik?
>
>
>
>Som i kan se er der en del jeg ikke har styr på. Håber der er nogle der kan
>hjælpe.
>
>På forhånd tak.
>
>
>
>Venlig hilsen
>
>Malte P. Øhlers
>Tlf.: +(45) 22121101
>E-Mail: malte@[remove]pc.dk
>Website: www.maltes.dk
>


Martin Mann (21-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Mann


Dato : 21-07-02 10:24

complex@pc.dk wrote:
> Opsætninger i det virkelige liv viser:
>
> Brug du bare alm netværkskabel (pas på at du ikke laver hul på
> yderdelen) det kan ikke anbefales at du lægger kablet i rør da der kan
> stå vand i et sådan rør, det er muligt at du efter 20-30 år skal
> skifte kablet ;-.)

Du kan ikke bare smide et alm. UTP kabel i jorden, det kan det _slet
ikke_ tåle; Der er både sten og rødder der kan gnave i yderkappen +
vægten fra jorden ovenpå. Nix. - Og mht. røret, så er det da et
spørgsmål om at lave det rigtigt; fordelen ved et rør er netop, at du
kan trække nye/eller flere kabler i på et senere tidspunkt!

Prug evt. PVC rør i den rette tykkelse, f.eks. 50mm. og saml det med PVC
lim, så bliver det garanteret tæt.

> Telefon sammen med netværk kan IKKE anbefales, ja må frarådes.
> træk 2 kabler istedet.


Ja når man nu _har_ gravet, så kan man ligeså godt smide et par ekstra
kabler i. Der er sværere at lave om bagefter.

Mvh
Martin


Søren Emig (25-07-2002)
Kommentar
Fra : Søren Emig


Dato : 25-07-02 14:11


<complex@pc.dk> wrote in message
news:maqkju0rhnipcq11sng4fmgdhbdgnuhqq3@4ax.com...
> Opsætninger i det virkelige liv viser:
>
> Brug du bare alm netværkskabel (pas på at du ikke laver hul på
> yderdelen) det kan ikke anbefales at du lægger kablet i rør da der kan
> stå vand i et sådan rør, det er muligt at du efter 20-30 år skal
> skifte kablet ;-.)

> 50 meter mellem husene, så passer det nok med de ca 100m som er sat
> som længste afstand. det er vigtigt at du IKKE splejser kablet.
>
> Der er 8 ledere i et netkabel der bruges kun 4 så i TEORIEN kan du
> lægge en telefon forbindelse sammen med netværket.

Man skal ikke bruge alm. kobber mellem bygninger, da der kan være en forskel
i spændingspotentialet. Denne forskel kan smadre en del elektronik. Brug
fiber eller lav en trådløs forbindelse, hvilket faktisk ikke er så dyrt
mere, hvis du altså kan nøjes med ca. 2Mbit.




Martin Mann (21-07-2002)
Kommentar
Fra : Martin Mann


Dato : 21-07-02 10:29

Malte P. Øhlers wrote:

<...snip...>
> Så må jeg jo
> til at trække kable. Det bedste ville være hvis kablet kunne gå i jorden
> noget af vejen og i luften en anden del. Men kan det lade sig gøre? Er der
> en anden måde at gøre det på?

Er det strengt nødvendigt at kablerne skal i luften? Jeg vil ikke
anbefale det, da det bliver svært at aflaste et UTP kabel uden at det
tager skade. Specielt UTP cat 6. Hvis det absolut _skal_ ud i den fri
luft og sollys, findes der specielle udendørs UTP kabler, der kan tåle
solens UV stråler og vind og vejr, men det er billigere (og imho) bedre
at grave det ned i et rør. Læs mit svar til 'complex' neden under.

> Hvilken type kable skal jeg bruge? Er det muligt at få et kable jeg kan bruge til både Ethernet og telefon? Hvor kan
> man købe det? Hvad med stik?

Det skal være UTP kabel, og hvis du vil følge med tiden skal du lægge
UTP cat 6 kabel. Se evt. http://www.greenline.dk - de har meget, og kan
skaffe resten. Både kabel, konnektore og dåser til vægmontering. (
Præcis samme materiel som elektrikkeren bruger. )

Mvh
Martin


Ole (21-07-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 21-07-02 20:34

Brug kabel beregnet for udendørs anvendelse. Almindeligt
kabel kan ændre egenskaber, når det udsættes for fugt.

Jeg købte en rulle for to år siden, UTP-5 fyldt med noget
voks- eller vaseline-fyld, som dog er nem at rense af, hvor
det er nødvendigt.

Desuden er kappen sort og modstandsdygtig overfor UV-
stråler, så den del af kablet, der løber over jorden, ikke mørner.
--
Venlig hilsen
Ole Kiilerich





Malte P. Øhlers (23-07-2002)
Kommentar
Fra : Malte P. Øhlers


Dato : 23-07-02 19:07

> Brug kabel beregnet for udendørs anvendelse. Almindeligt
> kabel kan ændre egenskaber, når det udsættes for fugt.
>
> Jeg købte en rulle for to år siden, UTP-5 fyldt med noget
> voks- eller vaseline-fyld, [...]
Hej Ole,
Jeg har selv prøvet at søge efter udendørs UTP kable, men har ikke haft held
til at finde et sted hvor de sælger det. Hvor købte du dit? Købte du det som
privat person eller for et firma.

Venlig Hilsen
Malte



Kjeld Nielsen (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Kjeld Nielsen


Dato : 11-08-02 22:10

Den 21/07-2002 klokken 11:28, skrev Martin Mann <news@poundbang.dk> i
<3D3A7ECD.1000100@poundbang.dk>:

> Det skal være UTP kabel, og hvis du vil følge med tiden skal du lægge
> UTP cat 6 kabel. Se evt. http://www.greenline.dk - de har meget, og kan
> skaffe resten. Både kabel, konnektore og dåser til vægmontering. (
> Præcis samme materiel som elektrikkeren bruger. )

Vil det cat. 5E kabel, varenr. 9883167207 hos
<http://makeashorterlink.com/?A24112E71> kunne bruges?

Jeg står nemlig selv i samme situation - kabel mellem 2 huse.

Med venlig hilsen,
Kjeld


Arne Keller (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 11-08-02 22:32

On Sun, 11 Aug 2002 23:09:43 +0200, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
wrote:

>Den 21/07-2002 klokken 11:28, skrev Martin Mann <news@poundbang.dk> i
><3D3A7ECD.1000100@poundbang.dk>:
>
>> Det skal være UTP kabel, og hvis du vil følge med tiden skal du lægge
>> UTP cat 6 kabel. Se evt. http://www.greenline.dk - de har meget, og kan
>> skaffe resten. Både kabel, konnektore og dåser til vægmontering. (
>> Præcis samme materiel som elektrikkeren bruger. )
>
>Vil det cat. 5E kabel, varenr. 9883167207 hos
><http://makeashorterlink.com/?A24112E71> kunne bruges?
>
Nej det er et indendørs kabel.

Det skal være et udendørs kabel OSP (Out Side Plant)

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk

complex@pc.dk (12-08-2002)
Kommentar
Fra : complex@pc.dk


Dato : 12-08-02 05:53

Ja, mellem 2 huse i et villakvarter ca 70-80 meter kabel
(der er længere end du tror)
pas på ikke at beskadige pcv kappen, kablet skal være et stykke.
Sættes fast på væg, plankeværk etc.
Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.




On Sun, 11 Aug 2002 23:09:43 +0200, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
wrote:

>Den 21/07-2002 klokken 11:28, skrev Martin Mann <news@poundbang.dk> i
><3D3A7ECD.1000100@poundbang.dk>:
>
>> Det skal være UTP kabel, og hvis du vil følge med tiden skal du lægge
>> UTP cat 6 kabel. Se evt. http://www.greenline.dk - de har meget, og kan
>> skaffe resten. Både kabel, konnektore og dåser til vægmontering. (
>> Præcis samme materiel som elektrikkeren bruger. )
>
>Vil det cat. 5E kabel, varenr. 9883167207 hos
><http://makeashorterlink.com/?A24112E71> kunne bruges?
>
>Jeg står nemlig selv i samme situation - kabel mellem 2 huse.
>
>Med venlig hilsen,
>Kjeld


Kjeld Nielsen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Kjeld Nielsen


Dato : 12-08-02 10:08

Den 12/08-2002 klokken 06:53, skrev complex@pc.dk
i <ejfelu8up8794loc2ei0hj7aj8sp14s52h@4ax.com>:

> Ja, mellem 2 huse i et villakvarter ca 70-80 meter kabel
> (der er længere end du tror)

Ja, jeg har opmålt det til omkr. 65 meter.

> pas på ikke at beskadige pcv kappen, kablet skal være et stykke. Sættes
> fast på væg, plankeværk etc.

Problemet er, at ca. 15-20 meter skal nedgraves. (Intet hegn eller
plankeværk). Og, jeg satser på ét, ubrudt Cat 5 kabel. Ikke noget med én
type i jorden, og en anden type i husene.

Jeg har godt nok læst alle advarslerne mod at anvende alm. kabel udendørs,
men, - indtil nu - har jeg ikke kunnet finde andre typer på nettet.
(Det ville jo være dejligt at vide lidt om prisforskellen).
Det kunne jo godt tænkes, at der var så stor en prisforskel, at det kan
svare sig, at nedgrave alm. installationskabel i et rør, og så måske
udskifte det efter x antal år?

Med venlig hilsen,
Kjeld


complex@pc.dk (12-08-2002)
Kommentar
Fra : complex@pc.dk


Dato : 12-08-02 17:18

Grav du det bare ned
er det jord, sæt spaden i vrik lidt, vupti 20cm rille ca 30 dyb
videre til næste

Regn med at du skal skifte kabel ofte. 20-30 år
Almindeligt kabel er Ok

Dette er ikke den officielle forklaring !
Men det virker flere steder på 4 år, såååååååååååååååååå

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.




On Mon, 12 Aug 2002 11:08:00 +0200, Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk>
wrote:

>Den 12/08-2002 klokken 06:53, skrev complex@pc.dk
>i <ejfelu8up8794loc2ei0hj7aj8sp14s52h@4ax.com>:
>
>> Ja, mellem 2 huse i et villakvarter ca 70-80 meter kabel
>> (der er længere end du tror)
>
>Ja, jeg har opmålt det til omkr. 65 meter.
>
>> pas på ikke at beskadige pcv kappen, kablet skal være et stykke. Sættes
>> fast på væg, plankeværk etc.
>
>Problemet er, at ca. 15-20 meter skal nedgraves. (Intet hegn eller
>plankeværk). Og, jeg satser på ét, ubrudt Cat 5 kabel. Ikke noget med én
>type i jorden, og en anden type i husene.
>
>Jeg har godt nok læst alle advarslerne mod at anvende alm. kabel udendørs,
>men, - indtil nu - har jeg ikke kunnet finde andre typer på nettet.
> (Det ville jo være dejligt at vide lidt om prisforskellen).
>Det kunne jo godt tænkes, at der var så stor en prisforskel, at det kan
>svare sig, at nedgrave alm. installationskabel i et rør, og så måske
>udskifte det efter x antal år?
>
>Med venlig hilsen,
>Kjeld


Jesper Have (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Have


Dato : 12-08-02 17:28

Tror jeg vil bruge noget PL-rør til nedgravningen (kan fås ved den lokale
elektriker ) og så skal den min. 70cm ned

Med venlig hilsen
Jesper Have
"Kjeld Nielsen" <kjeldn@ddf.dk> skrev i en meddelelse
news:3d577e2c$0$43947$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Den 12/08-2002 klokken 06:53, skrev complex@pc.dk
> i <ejfelu8up8794loc2ei0hj7aj8sp14s52h@4ax.com>:
>
> > Ja, mellem 2 huse i et villakvarter ca 70-80 meter kabel
> > (der er længere end du tror)
>
> Ja, jeg har opmålt det til omkr. 65 meter.
>
> > pas på ikke at beskadige pcv kappen, kablet skal være et stykke. Sættes
> > fast på væg, plankeværk etc.
>
> Problemet er, at ca. 15-20 meter skal nedgraves. (Intet hegn eller
> plankeværk). Og, jeg satser på ét, ubrudt Cat 5 kabel. Ikke noget med én
> type i jorden, og en anden type i husene.
>
> Jeg har godt nok læst alle advarslerne mod at anvende alm. kabel udendørs,
> men, - indtil nu - har jeg ikke kunnet finde andre typer på nettet.
> (Det ville jo være dejligt at vide lidt om prisforskellen).
> Det kunne jo godt tænkes, at der var så stor en prisforskel, at det kan
> svare sig, at nedgrave alm. installationskabel i et rør, og så måske
> udskifte det efter x antal år?
>
> Med venlig hilsen,
> Kjeld
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177555
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408860
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste