Christen Christensen Mørch Fårbækgård ~
Fra : Inger & Svend Jensen

Dato : 20-07-02 22:36

Er der nogen i gruppen som kender ham. Han er formentlig født i Fårbækgård i Haderup sogn omk 1675, og er senere findes han muligvis som fæster i Trandum kirkegård i Sevel sogn, han har vistnok 2. sønner ved navn Jens Christensen Mørch, hvor findes de. Hvem er hans forældre, er han gift 2. gange. Alle oplysninger modtages med tak.

--
Inger & Svend Jensen

Mail: i-s.jensen@oncable.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-07-02 00:19

"Inger & Svend Jensen" <i-s.jensen@oncabledk> wrote in message
[...]

Jeg har kigget lidt i www.familysearch.org/
for jer, og der er lidt, men ikke særlig brugbart,
da det er optegnelser efter hukommelsen.
De antyder, at han er gift i Skave sogn,
som, så vidt jeg kan se, er et nabosogn til Haderup sogn.
I den forbindelse vil jeg lige sige, at det altid
er en god idé at kigge nabosognene igennem,
folk kom ikke så vidt omkring dengang.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-07-02 01:01

"Inger & Svend Jensen" <i-s.jensen@oncabledk> skrev Sat, 20 Jul 2002
23:35:38 +0200

>Er der nogen i gruppen som kender ham. Han er formentlig født i Fårbækgård i Haderup sogn omk 1675, og er senere findes han muligvis som fæster i Trandum kirkegård i Sevel sogn, han har vistnok 2. sønner ved navn Jens Christensen Mørch, hvor findes de. Hvem er hans forældre, er han gift 2. gange. Alle oplysninger modtages med tak.

Døbt i Sevel:
Dom 9 trin (1 aug.) 1706; Anne Margrete; Christen Mørchis dt af Trandum
Kirchgd; B a faderens moder i Haderup, fad: Jens Pedersen, Søren
Blytecher, Jens Pedersens og Niels Christensens hstr.

Det er tilsyneladende det eneste barn han får døbt i Sevel i perioden
1686-1710. Men han står fadder et par gange i 1707. Det samme gør hans
datter, så han må jo have en voksen datter også.

Men forbindelsen til Faarbækgaard (eller i hvertfald til Haderup)
bekræftes jo også. Og netop Fårbækgaard er der vist andre der ved en hel
del om. Især omkring Visti-slægten men også mere generelt. Også folk her
i gruppen - håber de lytter med.

I perioden 1717-1732 får han yderligere nogle børn døbt i Sevel, og står
fadder endnu flere gange. Udfra hvem der står faddere til hvem kan der
skkert udledes visse yderligere forbindelser. Men det er bedre du selv
ser på sagerne:

Gå ind på: http://www.lokalarkiver.dk/vinderup/
og download kirkebøgerne fra Sevel for perioden, tag dem i
tekstversionen. De er ikke just letoverskuelige, men hvem har sagt at
det skal være nemt.?

Tilsyneladende mangler perioden 1710-1717 og det kan jo godt være ret
uheldigt netop for dig. Men der er også folk (mere eller mindre direkte
tilknyttet arkivet i Sevel) der er flinke til at hjælpe med suplerende
spørgsmål.

Kontakt mig evt. i e-mail, så kan jeg prøve at finde et par interessante
adresser fra området.

Og der er jo også:

Aulum-Haderup Lokalhistoriske Arkiv
Kulturhuset
Markedspladsen 1
7490 Aulum
97 47 27 56
on 14-18 ell. e.a.
Fie Nørkjær Olesen
Aulum-Haderup Kommune

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-07-02 10:04

"Inger & Svend Jensen" <i-s.jensen@oncabledk> skrev Sat, 20 Jul 2002
23:35:38 +0200

>Er der nogen i gruppen som kender ham.

Her er lige et stykker mere fra Sevel. Og som sagt er der nogle faddere
du nok skal have set nærmere på.

Dom 7 trin (23 juli) 1719; Dåb; Ole; Christen Mørch i Kirchgaard hans
søns dåb pub, barnets nafn Ole; Båret af mormoderen, Ole Vistisens hst i
Vroe sogn,

Dom sept (9 feb) 1721; Dåb; Jens; Døbt Christen Mørchis søn og kaldet
Jens; Båret af farmoderen i Fårbech,

Dom sex (31 jan) 1723; Dåb; Anne Kirstine; Christen Mørchis dt i Kirchgd
Anne Kirstine; B a mosteren Anne Olsdt,

Det ser jo ud til at moderen er en Visti, og faderens forbindelse til
Fårbech bekræftes jo også, så der skulle være gode muligheder for at
komme videre.

Se iøvrigt også:
http://www.danbbs.dk/~just/total.web/per02681.htm#0
http://home6.inet.tele.dk/nelsn/olsen.web/per00283.htm#0

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Nils N Jepsen

Dato : 21-07-02 11:46

"Inger & Svend Jensen" <i-s.jensen@oncabledk> skrev i en meddelelse
Er der nogen i gruppen som kender ham. Han er formentlig født i Fårbækgård i
Haderup sogn omk 1675...

Jeg fandt lidt i mine noter om visti-slægten:

"Cand. mag. J. C. Hansen har skrevet en interessant artikel på 10 sider
omhandlende udviklingen i perioden år 1600 til 1800 på Faarbækgaard og
forbindelsen til Visti Olsen slægten gennem flere slægtsled. Denne artikkel
er fundet i Årbog for Viborg fra 1945, page 113-122."

"Peder Vistisen bliver født den 16/8 1653, og han gifter sig ca år 1690 med
Kirsten Knudsdatter til at overtage en del af Faarbækgaard . Deres søn,
Visti Pedersen, der gifter sig i 1738, er nok født ca 1700."

"Omkring år 1600 havde Peter Poulsen været ene om at drive gården. Hans søn
eller svigersøn, Christen Mørch, overtog gården vel omkring 1630. Han delte
gården mellem en søn og en svigersøn (første deling) ca 1660, og disse igen
delte jorden ca 1690-1700 mellem sønner og svigersønner i 5 eller 6 dele.
Indtil da var de mange beboere at betragte som een stor familie. Ved år 1700
eller lidt før kommer der et par pengestærke svigersønner ind i gården. Det
er Peter Vistisen fra selvejergården Egebjerg i Vridsted og Poul Villadsen,
søn af en selvejerbonde i Fly. "

venlig hilsen
nils jepsen

Fra : Inger & Svend Jensen

Dato : 22-07-02 10:27

Tak for de mange gode indlæg, vi har fået en mængde spindelvæv som vi kan kravle videre på, så nu kan kun tiden vise om der er fangst.
Tak for det.
--
Inger & Svend Jensen

Mail: i-s.jensen@oncable.dk

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 30-07-02 07:53

Har I en løs tråd, der kunne føre til Knud Christensen Mørch -1681 i
Abildtrup, Vorgod Sogn, så er jeg interesseret.
mvh - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Inger & Svend Jensen

Dato : 30-07-02 18:13

Bent Skaarup Pedersen <beskpe@hotmail.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:64510ce7.0207292253.12c12ae9@posting.google.com...
> Har I en løs tråd, der kunne føre til Knud Christensen Mørch -1681 i
> Abildtrup, Vorgod Sogn, så er jeg interesseret.
> mvh - Bent Skaarup Pedersen

Nej, vi er stødt på mange andre navne undervejs med endelsen "Mørch" men deværre ingen "Knud".

Med venlig hilsen

Inger & Svend Jensen

Mail: i-s.jensen@oncable.dk