Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til køb af spejlreflex
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 20-07-02 22:52

Hej alle.

Jeg har besluttet at skifte min gamle trofaste Pentax ud med en lidt nyere
model :). Jeg har kigget på Canon EOS 300, men har læst mig frem til at EOS
30 måske er bedre til mit behov - en halvkrævende amatør. Jeg regner med at
købe et EOS 30 hus, et Sigma 28-200mm objektiv, samt et UV filter.

Er jeg fuldstændig galt på den mht kamera eller objektiv, eller noget andet?
Kan i anbefale nogle gode online shops som sælger det ønskede kamerahus?

Mvh Mark S. Rasmussen

Fra : John

Dato : 21-07-02 08:38

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
andet?
> Kan i anbefale nogle gode online shops som sælger det ønskede kamerahus?

Jeg har en 30'er, og er meget glad for den. Vær dog opmærksom på, at den har
muligheden for øjekontrolleret fokus. Nogle mennesker forliger sig aldrig
med det, og så kan du spare lidt ved at købe 33'eren, som er samme kamera
uden øjekontrolleret fokus. De penge kunne du jo så bruge til et
polfilter...Angående Sigma-objektivet, ja så kender jeg det ikke. Men ved
dog af erfaring fra mine egen zoomlinser, at man ikke skal regne med at det
tegner særlig skarpt. Ihvertfald ikke ved store blænde åbninger. Så prøv dig
frem, og find en hurtig film.
Held og lykke og lad os se resultaterne
--
MVH
John K Hansen

Fra : Amund Johansen

Dato : 21-07-02 09:12

"John" <hansenjnospam@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> skal regne med at det tegner særlig skarpt. Ihvertfald ikke ved store
> blænde åbninger. Så prøv dig frem, og find en hurtig film.

   Hei,
har 33 og synes det var veldig fint å spare en 1000-lapp på huset.
Uansett så er en 30 eller 33 et godt kamerahus å kjøpe.

Jeg hadde ikke kjøpt en 28-200 zoom. Den har såpass mye glass at det vil
bli problemer med kontrast, motlysegenskaper og evne til å tegne skarpt.
Da er en vidvinkel/normalzoom og telezoom å foretrekke. Canon sin 24-85
(f/3.5-4.5) er en meget god zoom. Sammen med en 75-300 (f/4 - 5.6) dekker
du et større zoomområde og har objektiver med bedre kvalitet. Lysstyrken
blir omtrent den samme ? (3.5-5.6 på Sigmaen ?). Noe dyrere blir det, men
det vil være verdt prisen. For å kunne ta bilder i dårlig lys uten å være
avhengig av veldig rask film, blitz eller stativ er et objektiv med fast
brennvidde å anbefale. Canon sin 28mm f/2.8, 35mm f/2 og 50mm f/1.8 er alle
billige, lyssterke og optisk svært gode objektiver.

Lykke til !

mvh
Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : KNL DtP

Dato : 21-07-02 11:56

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> skrev i en meddelelse

> Er jeg fuldstændig galt på den mht kamera eller objektiv, eller noget andet?
> Kan i anbefale nogle gode online shops som sælger det ønskede kamerahus?

Kamerahuset (med eller uden øjenstyret autofokus) er et godt køb, men jeg ved ikke
helt med objektivet. Jeg har selv prøvet flere af disse 28-200 mm, og er efter min
mening meget klodsede at rende rundt med. Til min EOS 5'er købte jeg et Canon 28-105
mm USM. Det tegner dejligt skarpt, meget robust konstruktion, rimelig lyststærkt (f/
3,5 - 4,5) og lynhurtig og lydløs autofokus med USM-motoren.

Du kan bagefter supplere med et stor tele, jeg købte f.eks. en Tokina 80-400, som jeg
er meget glad for. Den er ikke nær så skarp som Canon's egne modeller, men er til
gengæld til at betale

Link til et par billedet taget med 28-150 mm og 80-400 mm:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=377

Mht. køb så kig forbi på www.scandinavianphoto.se eller www.technikdirekt.de der er
RIGTIGT mange penge at spare i forhold de danske forretninger. Jeg har købte "stort"
ind ved begge forretninger, og kan klart anbefales (husk lige at få en håndfuld film
med når du alligevel handler - de er pænt billige i Sverige og Tyskland).

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Thomas hansen

Dato : 05-08-02 21:11

"Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk> wrote in message
> [...]
andet?
> Kan i anbefale nogle gode online shops som sælger det ønskede kamerahus?

Hej Mark

Jeg har for en måneds tid siden udskiftet mit gamle slidte canon500 med et
33. Jeg må sige at efter jeg lige har fundet ud af alle de nye funktioner på
33'eren er det helt klart de ekstra penge værd ift. 500/300.

Jeg har valgt canons egne USM objektiver et 28-90 og et 75-300. De er godt
nok lidt pebret men helt klart pengene værd. De er hurtige og lydløse, og
laver nogle rigtig flotte/skarpe billeder. Hvis jeg sammenligner med mit
gamle canon med en Sigma 28-200 så er det virkelig noget at hente på de
originale linser.

Sigma 28-200 er en ok linse, Det er dejligt at kunne have så vide muligheder
både med zoom og vidvinkel i samme linse. Hvis man da bare havde råd til
canons egne 35-350, men til en pris over 15k er den ude for de flestes
rækkevide. Men Sigma linsen laver mærkbart dårligere/mere sløret billeder
end canons egne.

Jeg købte mit kamara i tyskland hos NewYork foto
http://www.ny-camera.net/language/english/products.htm
Der er mange penge at spare i Tyskland. Husk at købe film og batterier
sammen med. Det er ca halv pris ift. DK

/Thomas

Fra : Jonna & Per

Dato : 06-08-02 06:35

Hej Mark
Jeg er ikke Canon-mand, men Nikon, så der kan jeg ikke råde dig. Men jeg har
en Sigma 28-300mm, som jeg er ret godt tilfreds med. Det er mit indtryk, at
den er noget mere skarpttegnende end Sigmas egen 28-200mm, så hvis du ikke
vil gå efter den dyre løsning med Canons egne objektiver, vil jeg anbefale
den. Den kan iøvrigt fås til halv pris (i forhold til Danske priser) hos
http://www.foto-walser.com i Tyskland.
Hilsen
Per Møller Jensen