Mille og Molly
Fra : pia

Dato : 20-07-02 21:43

Hej Alle

Jeg er ny her så bær over med mig, hvis det ikke går første gang.

Mille og Molly er nu vel ankomne til deres nye hjem. Det var de ikke
specielt glade for. Det meste af dagen har de gemt sig så godt de kunne, og
er absolut ikke interesseret i kontakt med nogen i familen.
De er begge belevet vist kattebakken (uden succes-endnu) og mad/vandskåle
(heller ingen succes -endnu).
I skrivende stund har de gemt sig i køkkenet, hvor de går og "smågræder"
lidt. Mille er klart den mest modige, hun sniger sig lidt frem, nr hun tror
vi ikke ser det, men så snart vi bevæger et øjenbryn er hun væk igen. Dog
kan vi godt få lov til at tage hende op og kæle lidt med hende. Molly
derimod synes absolut ikke vi skal komme nærmere end 1 meters afstand, gør
vi det kommer der et fint ille babyhvæs, for at holde os væk.
Nu må vi se om ikke en nat i fred og ro kan få lidt af bøllefrøene frem i
dem.
På genskriv
Pia

Fra : marianne hellemose

Dato : 20-07-02 22:11

Hej Pia
det er lidt tarveligt selv om jeg godt ved at deres
"stilhed" ikke vare ret længe, når jeg tænker på deres
imiteren "elefant-unger" til den store guldmedalje, og
så er de SÅ stille alle sammen når de kommer ud, det
kunne være at jeg skulle få mig en killing eller to bare
få at nyde freden de første dage.

hilsen
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Eva

Dato : 20-07-02 22:14

Hej Pia
Mon ikke det nok skal gå det hele, når de først er faldet til.
Glæder mig i hvert fald til at høre mere.
Tillykke med de 2 og velkommen til.
Hilsen Eva
pia <pia.eriksen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ahci6p$8p5$1@sunsite.dk...

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 20-07-02 22:19

Nu er der flere af de nye killingeejere, der har fortalt om hvor forsigtigt
killingerne tager deres nye hjem i besiddelse. Jeg tænker på, om det kan
hænge sammen med, at I giver dem adgang til hele huset fra starten?

Vi startede med at holde Aurora og Emily på et værelse det første døgn. De
kom fluks ud af kassen med det samme og tog rummet i besiddelse, gik straks
til madskålene og derefter til kattebakken. Dagen efter fik de adgang til
halvdelen af huset (den gamle kat var i den anden halvdel), og to dage efter
til hele huset (i starten uden at den gamle kat var inde). De undersøgte
selvfølgelig tingene med en vis forsigtighed, men var bestemt ikke sky eller
bange, heller ikke for os.

Til gengæld er de efter nu 1½ måned stadig ikke særlig kælne. De vil meget
gerne følge med i hvad vi laver, men nøjes helst med at ligge "i nærheden" -
ikke på skødet, næh tak. De vil også gerne sove i vores seng, men kun i
hofte- eller knæhøjde, så man lige præcis ikke kan nå at kæle dem.

Nu har skovkatte jo ry for at være lidt reserverede, og hunkatte mere end
hankatte, men jeg håber alligevel, at de bliver lidt mere kælevillige med
alderen. De er jo uimodståeligt nuser, så vi vil så gerne nusse dem. (For
lige at undgå misforståelser: vi må skam gerne nusse dem, og de spinder også
saligt imens, de kommer bare aldrig selv og beder om det, og de vil ikke
ligge på skødet). Er der noget om, at deres mor var ligesådan, Lars?

Mvh. Else.

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-07-02 00:12

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> killingerne tager deres nye hjem i besiddelse. Jeg tænker på, om det kan
> hænge sammen med, at I giver dem adgang til hele huset fra starten?

hi hi ja eller osse er de nogle nervøse skrog

Altså Basil har jo bare taget hust i besiddelse med det samme, og han kan da
virkelig ikke tage sig af at Phumba skaber sig *G*

Men måske har jeg bare været heldig. Jeg kan bare slet ikke genkende det med
de nervøse killinger

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-07-02 00:13

> [...]
> killingerne tager deres nye hjem i besiddelse. Jeg tænker på, om det kan
> hænge sammen med, at I giver dem adgang til hele huset fra starten?

Det kan uden tvivl forværre situationen. Men i bund og grund handler
det udelukkende om killingens grundlæggende temperament, samt
prægningen.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Hanne Dahl

Dato : 21-07-02 05:24

Hej Else.
Du har ret .Ang.at Bambie var sådan. Læg lige mærke til var *S*
For det er hun ikke mere,derimod er hun meget opsøgende når
hun vil have kæl og opmærksomhed.Selv når de andre katte er til
stede Så jeg regner med at det vil gro på dem,lige som alt det andet*G*
Hilsen Hanne (Som Lars blev træt af ,da hun brugte hans afsender.thihi)

Fra : Grit Wessel

Dato : 21-07-02 09:28

> [...]
> killingerne tager deres nye hjem i besiddelse. Jeg tænker på, om det kan
> hænge sammen med, at I giver dem adgang til hele huset fra starten?

Hej Else

Jeg har også spekuleret lidt over det. Alle mine killinger har taget
flytningen i stiv pote - halen lige i vejret og rundt og undersøge, og de
har godt ville snakke med deres nye ejere med det samme.

Mine egne katte har været ligesådan, da de flyttede hjem til mig. Da
Galadriel flyttede ind, havde hun en hårdere start end de to andre havde
haft, men hun klarede det til UG. Hun blev slæbt ud på en 7 timers køretur,
prøvede at sejle med færge og kom hjem til mig kl. 2 om natten. Jeg valgte
så at sove i katteværelset sammen med Galadriel den første nat (hvis man kan
kalde det sove - hun trampede rundt i sengen og skulle kæle og nusse
ansigt). Næste morgen blev hun præsenteret for Phizackerley og fik adgang
til hele huset.

Jeg har indtil Torties killinger flyttede hjemmefra troet, at det var
opvæksten, der bestemte hvor selvsikre eller skræmte killingerne var, når de
flyttede hjemmefra. Men når alle Torties killinger er så nervøse i deres nye
hjem, så må det være mere end opvæksten, der bestemmer - jeg er fuldstændig
sikker på, at de har fået en første klasses opvækst og er blevet præget, som
de skal.

Så jeg tror også, at det har meget at gøre med generne. Jeg har lagt mærke
til, at det tit (ikke altid!) er racekattekillingerne, der er selvsikre i
det nye hjem, mens det er huskattekillingerne, der er nervøse. Det kunne
måske have noget at gøre med, at racekattene i mange generationer er avlet
til at bo i hjem, men huskatte i nogen generationer lever hos mennesker, og
i nogen generationer bliver kasserede vildkatte?
(P.S. nu må I endelig ikke læse dette afsnit, som at jeg mener racekattene
er mere værd end huskattene - for det mener jeg ikke! Jeg mener bare, at det
nogen gange kan være nemmere (som ikke nødvendigvis er lig med bedre) at
have en racekat.)

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : marianne hellemose

Dato : 21-07-02 11:04

Grit skrev
< Det kunne måske have noget at gøre med, at racekattene i mange
generationer er avlet til at bo i hjem, men huskatte i nogen generationer
lever hos mennesker, og i nogen generationer bliver kasserede vildkatte?>

Jeg tror at du har helt ret i det, som opdrættere går "vi"
jo bevidst efter det gode temperament i generation
efter generation, og det vil da kunne mærkes på kattene,
man kunne måske lidt firkantet sige at huskattene er
mere "natur-katte" deres instinkter ligger tættere på
overfladen, end de gør i racekattene, netop fordi
de har parret som det passede dem. Hmm kom det
lidt forkert ud ??

Fra : Kari Eiffert

Dato : 21-07-02 12:43

Ja Yatzy og Zulu havde adgang til hele lejligheden fra starten. Og det var
ikke noget problem. De var da nervøse, men blev de sultne listede de bare ud
i køkkenet og skulle de på kattebakke, ja, så gjorde de det
Nu efter en uge kommer de begge op til os i sofaen og vil nusses(specielt
Yatzy
Og de sover næsten helt oppe ved vores hoveder Så jeg vil tro det kommer
an på hvordan de er
Vores to mislinger hopper i hvert fald spindende rundt hele tiden.

Mvh Kari

Fra : nitsen

Dato : 07-08-02 08:20

"Else Gyldenkærne" skrev d. 20-07-02 22:19 dette indlæg :
> [...]
kan
> hænge sammen med, at I giver dem adgang til hele huset fra starten?

Hmmm - nu har vi ikke lige mulighed for kun at give Agnes 1 rum, da
vores stue og køkken er ud i et og det er her hun holder til - vi kan
ikke lade hende kommer på 1. sal på grund af åbne vinduer i soverum og
her har Frode også helle lige nu - han synes jo Agnes er farlig *gg*

I nat sover Jens på en madras i stuen i håb om at det vil give hende
lidt tryghed - jeg skal arbejde i nat og er ikke hjemme, men han har
vist heller ikke noget mod at pylre om kræet alene *grin* - jeg tror
faktisk jeg lever sammen med et katteforstørret mandfolk lige pt. - den
lille prinsesse er fars pige ja hun er *sss*

Hun er dog nu blevet så modig at yndlingstedet er på en spisestol under
spisebordet i stuen - her kan hun så lige holde øje med hvad vi laver.

Mvh

Anita der mangler kattepoter på tasterne her hvor hun sidder

http://www.kandu.dk/