Furuno til PC
Fra : LejfM

Dato : 20-07-02 19:41

Hej er der nogen her der ligger inde med et diagram til en furuno gp31,
således at jeg kan få tilsluttet min bærbare og det levende søkort.

LejfM

Fra : LejfM

Dato : 20-07-02 21:01

xfut dk.teknik elektronik

Fra : Tim Sørensen

Dato : 20-07-02 21:40

"LejfM" <LejfM@hotmail.com> wrote in message
> xfut dk.teknik elektronik

fut fut selv
Mandens spørgsmål er da et helt legitimt
maritimt spørgsmål der omhanhdler sejlads.

Det er jo nok ikke et lednings-diagram han vil have

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Tim Sørensen

Dato : 20-07-02 21:42

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote in message
> fut fut selv
> Mandens spørgsmål er da et helt legitimt
> maritimt spørgsmål der omhanhdler sejlads.
>
> Det er jo nok ikke et lednings-diagram han vil have

DOH!
Det er vidst én og samme person jeg snakker om.

*Fløjte stille videre*

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-07-02 01:07

Isang tao pinangalanan Tim Sørensen nagsulat :

>"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote in message

>DOH!
>Det er vidst én og samme person jeg snakker om.
>
>*Fløjte stille videre*

Ha!
Jeg har opdaget din fadæse, men sladrer naturligvis ikke til andre

--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Allan Jensen

Dato : 21-07-02 09:30

Hej NG

LejfM skrev:
"Hej er der nogen her der ligger inde med et diagram til en furuno gp31,
således at jeg kan få tilsluttet min bærbare og det levende søkort."

Forstår ikke helt kommentarerne, men vil gerne vide, hvordan det kan gøres?
Så hvis en gider beskrive det rimelig detaljeret, vil jeg i det mindste
blive meget glad.

mvh
Allan

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 21-07-02 11:25

> Forstår ikke helt kommentarerne, men vil gerne vide, hvordan det kan
gøres?
> Så hvis en gider beskrive det rimelig detaljeret, vil jeg i det mindste
> blive meget glad.

Jag förstår inte riktigt vad problemet är? Jag trodde det följde med en
NMEA kabel till GP31an? I alla fall så är kontakten kopplad enligt
följande:

Pin 1 (white) = NMEA out
Pin 2 (blue) = Signal ground
Pin 3 (yellow) = Send data (dGPS receiver)
Pin 4 (green) = Receive data (dGPS receiver)
Pin 5 (red) = +12-24V DC power
Pin 6 (black) = Power ground
Pin 7 = frame

Jag kommer inte exakt ihåg hur jag kopplade när använde drivrutinerna till
DLS och Furuno GP31, men jag skulle misstänka att det är enligt ett av
följande 2 alternativ:

Alternativ 1
GP31 PC (9-polig)
Pin 1 Pin 2
Pin 2 Pin 5
Pin 4 Pin 3

Alternativ 2
Pin 3 Pin 2
Pin 2 Pin 5
Pin 4 Pin 3

Drivrutinerna till DLS och Furuno GP31 kan du tanka ner på
http://www.ridax.se/marine.htm

Där hittar du också drivrutiner till Magellan och Ozi Explorer.

Mikael Wahlgren
Ridax programutveckling

Fra : LejfM

Dato : 21-07-02 20:22

takker det var lige det jeg skulle bruge
alternativ 1 virker fint..

LejfM

Fra : LejfM

Dato : 22-07-02 10:12

Jeg skrev:
> takker det var lige det jeg skulle bruge
> alternativ 1 virker fint..
men.......

hmmm nej et signal fik jeg med jeg får ikke noget ud på plottet til det
levende søkort...

er der nogen der har en ide ..ud over at købe et originalt kabel til 600
dask...
LejfM

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 22-07-02 11:21

> hmmm nej et signal fik jeg med jeg får ikke noget ud på plottet til det
> levende søkort...

Hur kontrollerade du att du fick signal? Såg du att du fick ut NMEA
strängar i ett terminalprogram? I så fall skall det fungera. Tänk på att
DLS plottar positionen enbart om du har satellit-mottagning.

Fra : LejfM

Dato : 22-07-02 12:23

netop nogle lange strenge i Hyperterminal..
men spørgsmålet er om det er ben 3 og 4 der skal benyttes, som i alternativ
2 som du beskriver, her er ingen NMEA out..

Jeg prøver , men der går nok lige et par dage...
da vi skal på tur ....

ha' det vel så længe...

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 22-07-02 16:58

> netop nogle lange strenge i Hyperterminal..
> men spørgsmålet er om det er ben 3 og 4 der skal benyttes, som i
alternativ
> 2 som du beskriver, her er ingen NMEA out..

Om du vill ha plot-funktion i DLS, så är det definitivt alternativ 1 som du
skall gå på. Om du får flera långa strängar i Hyperterminal (4800 bps) som
börjar på $GP så kan du vara säker på att du har kopplat rätt. Om sedan
plotningen inte fungerar i DLS, så är problemet något annat än hur du har
kopplat.

Fra : LejfM

Dato : 22-07-02 18:54

Tak for indsatsen. Jeg må se om det hjælper med en ny driver til søkortet,
jeg håber jeg kan nå at teste inden vi tar afsted

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 22-07-02 20:08

> Tak for indsatsen. Jeg må se om det hjælper med en ny driver til søkortet,
> jeg håber jeg kan nå at teste inden vi tar afsted

Ny drivrutin till sjökortet lär inte hjälpa eftersom drivrutinerna är till
för att föra över waypoints, rutter och spår mellan GPS och DLS. För att
bara plotta positionen i DLS så behövs inga speciella drivrutiner, då DLS
lyssnar på "standard" NMEA för detta.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 22-07-02 19:12

> [...]
> strängar i ett terminalprogram? I så fall skall det fungera. Tänk på att
> DLS plottar positionen enbart om du har satellit-mottagning.

Kender du til en 'packetsniffer' der kan bruges til at opfange NMEA ? Eller
skal man lytte til com-porten på en eller anden mpde?

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 22-07-02 20:06

> Kender du til en 'packetsniffer' der kan bruges til at opfange NMEA ?
Eller
> skal man lytte til com-porten på en eller anden mpde?

Det är bara att öppna COM-porten i ett vanligt terminalprogram med 8N1 och
4800 bps så skall NMEA-strängarna komma fram på skärmen.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 22-07-02 20:28

> Eller
>
> Det är bara att öppna COM-porten i ett vanligt terminalprogram med 8N1
och
> 4800 bps så skall NMEA-strängarna komma fram på skärmen.

Tak - kender et sted på nettet hvor der er tekniske docs ang.
NMEA0183-standarden?

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 23-07-02 07:04

http://vancouver-webpages.com/pub/peter/index.html

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 23-07-02 07:59

> http://vancouver-webpages.com/pub/peter/index.html

Er du helt sikker? Jeg får ikke noget der.

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 24-07-02 18:19

> Er du helt sikker? Jeg får ikke noget der.

Den verkar OK nu.

Fra : Tim Sørensen

Dato : 21-07-02 10:34

"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> wrote
> Ha!
> Jeg har opdaget din fadæse, men sladrer naturligvis ikke til andre

Det var godt.
Så slipper jeg for uheldige situationer :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/