Sky hed
Fra : goofy

Dato : 20-07-02 17:49

Hej Gruppe
Lidt prof hjælp.
Vi har fået tilbudt en Cinnamon spottet Ocicat, det vil være den første i
Danmark, men en bekendt, der har set den siger det er en flot kat men den er
meeeeeeeget sky.
Kan dette ændre sig?
Hvis ja, hvordan?
Da vi går på udstilling er det ikke særlig godt med en " sky "
Kan man avle denne skyhed væk?
Da der ikke er så mange hanner af racen Ocicat lokker tilbudet meget, så vi
kan få nyt blod.

Steen Vinbæk

Fra : marianne hellemose

Dato : 20-07-02 18:52

Hej Steen
Hvor gammel er katten, kan godt forstå at det er
tillokkende, kan I få oplysninger om forældre-kattene
og gerne bedsteforældrene også, om de har været
lige så sky.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : goofy

Dato : 20-07-02 19:15

Hej marianne
> Hvor gammel er katten,
Født i mars 2002
>kan godt forstå at det er
> tillokkende,
>kan I få oplysninger om forældre-kattene
Vi har fået en kopi af stamtavlen, men jeg kender jo ingen af kattene, mange
kommer fra Finland og Polen
> og gerne bedsteforældrene også, om de har været
> lige så sky.
Jeg har ikke spurgt damen direkte, og hvis jeg spør vil hun så sige det.
Det er jo ikke sikker hun opfatter den som sky.
Vores egne Ocicatte gemmer sig også når der komme gæster, men efter ca. 10
min.
er de fremme og snuser til gæsterne og så er det overstået.
Steen

Fra : marianne hellemose

Dato : 20-07-02 19:48

Hmm så er han jo ikke så gammel, jeg tror at jeg ville
tage chancen, siden det er en ny farve i DK og nye
linier, og så "arbejde" hårdt med at få gjort ham tryg,
det kan være at han ikke bliver velegnet til udstilling,
men med de rigtige hunner kan han give noget afkom
der er det værd

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-07-02 20:59

Er du sikker på han har været nok i hænder hos opdrætteren?? Måske er det
derfor han er sky.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : goofy

Dato : 20-07-02 21:39

Hej Nina
> Er du sikker på han har været nok i hænder hos opdrætteren?? Måske er det
> derfor han er sky.
Nej, det ved jeg ikke - men hvis det er derfor, så kan det vel ændres med
kærlig pleje.

Steen

Fra : Freedom

Dato : 21-07-02 09:00

> Hej Nina
> Nej, det ved jeg ikke - men hvis det er derfor, så kan det vel ændres med
> kærlig pleje.
>
> Steen

Hej, jeg er ret ny her, jeg har kikket med noget tid, jeg vil sige at jeg
selv som opdrætter aldrig ville købe en sådan killing til avl, selv om det
er den eneste farve eller for den sag skyld eneste kat!

Jeg har selv gjort den en gang for 15 år siden, der købte jeg en sjælen kat
som var så sky vi ikke så den de første 2 uger. Hun blev aldrig normal og
hun var ikke de mange penge vær da hun ikke kunne bruges i avlen.

Især (men egentligt altid) mener jeg at man bør være meget forsigtigt når
der skal startes med en ny race at man starter godt og får de gode
temperamenter ind. Ingen ved om det er avl eller miljø eller begge dele, så
jeg ville absolut ikke tage chancen!

Som seriøs opdrætter bør man vælge fornuften og sige nej tak!

Held og lykke!

Iben

Fra : marianne hellemose

Dato : 21-07-02 10:51

Hej Iben
umiddelbart vil jeg give dig ret, MEN katte er lige så
individuelle som mennesker, og jeg har set hvad kærlig-
hed og tryghed kan udrette, et eks. En opdrætter køber
en avlshan fra USA, kender linierne, men har aldrig set
hankatten, ved fra andre at det er en respekteret US-
opdrætter, men der ovre gør man tingene anderledes
end her, da katten ankommer går det hurtigt op for dem
at han har været burkat hele sit liv, og at han simpelthen
var rædselslagen hvis han ikke var i et lille lukket område,
lidt forsigtig nus og snak ville han gerne, opdrætteren var
MEGET i tvivl om de skulle bruge ham, havde der ikke
været så langt hjem, var han nok røget retur, men på
grund af afstanden kom det slet ikke på tale, de "arbejdede" med ham, lavede
en speciel lille løbegård
indenfor til ham, som langsomt blev udvidet, ½ år efter
havde de ikke kun den smukkeste men også dejligste
kærlige hankat som er fars dreng, som slænger sig på
sofaen og tager pænt imod beundring og kæl fra alle
som kommer inden for dørene, og han er blevet far til
skønne killinger, hvor af en bor her hos mig og er alle
tiders "åhh min mave, kæl min mave, bare ½ time mere"
kat. Det er lidt lige som med indavl, det skal overvejes,
men man skal passe på ikke at overreagerer.

Fra : Helle Andersen

Dato : 20-07-02 23:48

> [...]
> Danmark, men en bekendt, der har set den siger det er en flot kat men den

Som andre er inde på, er det jo svært at afgøre, om det skyldes manglende
prægning eller arvelighed.

> Da vi går på udstilling er det ikke særlig godt med en " sky "

Nu sælges de fleste katte jo som kælekatte og jeg synes, at det ville
være værre, hvis det viser sig, at være arveligt og kattens afkom også
har temperamentsproblemer.

> Kan man avle denne skyhed væk?

Ja, men det kræver arbejde og held. Desværre er
temperamentproblemer netop en af de ting, som er svært at avle sig
ud af. Specielt indenfor "de nye farver" i en race, optræder det ofte.
Inden for min race, ser man det noget hos sølvkattene. Som regel
skyldes det, at opdrætterne har været meget optaget af at få noget
kvalitet ind i farven og derfor ikke selekteret godt nok på
temperamentet. Det kan så efterfølgende være en større opgave, at
råde bod på det.

> Da der ikke er så mange hanner af racen Ocicat lokker tilbudet meget, så
vi
> kan få nyt blod.

Det forstår jeg da godt. Jeg vil ikke råde for eller imod, men blot råde
dig til at overveje grundigt om du er villig til at gøre, hvad der kræves
og være helt klar over, hvad du går ind til på forhånd.

Hvis det viser sig, at det er kattens temperament, det er galt med, har
du 2 muligheder. Du kan enten acceptere dit tab og tage katten og evt.
afkom ud af avl eller også har du et større avlsprogram foran dig.
Temperament er *meget* vigtig - specielt da, som før nævnt, de fleste
katte sælges til kæl.

Jeg kan give dig et eksempel med min egen tyske import, Evalotta.
Det har fra start af virket som om, at hun havde et rigtig godt
temperament. Efter en lang køretur fra Sydtyskland, som kun 13 uger
gammel, vandrede hun fro og fredigt ud af transportkassen og var ikke
bange for noget. Hun har taget dyrlægebesøg i stiv pote og har
modtaget de fleste gæster ved prompte at overfalde dem og forsøge
at vaske dem til døde Hun har også været præsenteret for
fremmede katte i et fremmed miljø og tog også denne oplevelse helt
afslappet. Da hun kom på sin første udstilling fik jeg dog en
overraskelse. Udstillinger er bestemt ikke hendes "ting". Hun var møg-
hysterisk og er kun afslappet overfor mig. Jeg har nu prøvet 2
udstillinger og 1 dyrskue og nu skal hun ikke afsted mere, for det bliver
kun værre og værre. Hver gang har jeg trukket hende fra
bedømmelsen, så hun ikke skulle stresses yderligere. Jeg har været
meget i tvivl om hvad jeg skal stille op med hende, for hun er jo købt til
avl, men hendes reaktion indikerer, at hendes temperament ikke er
100 % som det bør være. Da hun ellers er alletiders kælekat og det
kun er i udstillingssituationer at hun flipper ud, har jeg besluttet, at hun
skal parres med en rolig hankat og killingerne skal på udstilling for at
teste deres temperament. Hvis det går fint, beholder jeg en killing, der
skal videre i avl. Hvis det ikke går så godt, kommer alle killingerne ud
til kæl og Evalotta bliver steriliseret. Ærgerligt, men det er nemt nok at
få dårligt temperament ind i linierne, men langt sværere, at få det ud
igen.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 21-07-02 08:22

> Inden for min race, ser man det noget hos sølvkattene.

Hmm.. det var da interessant... Cæsar er creme/sølv maine coon.. og han er
en smule sky over for fremmede folk... og ret nervøs anlagt..

Men heldigvis stadig en dejlig kat der gerne vil kæle.. bare der foregår
stille og roligt! *S*

Jeg glæder mig meget til jeg en dag finder et hus (med have) at bo i.. for
så vil jeg gerne have endnu en kat... men hvordan vil en sky kat reagere på
det?!? *S*

MVH Mette

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-07-02 13:25

"Mette Frederiksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm.. det var da interessant... Cæsar er creme/sølv maine coon.. og han er
> en smule sky over for fremmede folk... og ret nervøs anlagt..

Jeg har ingen anelse om, hvordan det forhlder sig med maine coons,
så det er absolut ikke sikkert, at det er det samme, som gør sig
gældende

> Jeg glæder mig meget til jeg en dag finder et hus (med have) at bo i.. for
> så vil jeg gerne have endnu en kat... men hvordan vil en sky kat reagere

> det?!? *S*

Det kan man heldigvis overhovedet ikke forudsige, for at en kat er
småsky overfor mennesker, er bestemt ikke ensbetydende med, at
den også er det overfor andre katte - og omvendt.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 21-07-02 15:56

> Det kan man heldigvis overhovedet ikke forudsige, for at en kat er
> småsky overfor mennesker, er bestemt ikke ensbetydende med, at
> den også er det overfor andre katte - og omvendt.

okay tak.. så er der jo ikke andet for end at jeg stadig kan glæde mig til
den dag jeg skal prøve det! *S*

MVH Mette

Fra : goofy

Dato : 21-07-02 17:27

Hej Alle

Tusind tak for jeres dejlige svar. Jeg har spurgt damen i Tyskland og her er
hendes svar.
At den er sky, har jeg fra en anden opdrætter der kender denne dame.

Hi Sonja, hi Steen,

thanks for the mail. I'm happy that you still interested about my
Ocicat-Boy.
You asked my about his temperament. Well he is a very nice cat. He always
play with all my cats and with my dog. And he sleep with my 7 year old son.
He is very good spotted, so I thing he is a featuring Show-Star.
He has all vaccines and cure worms

Your kitten are very, very lovely. Unfortunately I can't detect on the
pictures, who is who, so I must leave You the evaluation. One of the girls
is my favourite (I send you the photo), but You can decide. I need a good
spotted, strongly girl, perhaps the next Show winner.

Steen