Opstarttiden med ECS K7S5A ?
Fra : kim

Dato : 20-07-02 16:36

Hvor lang tid skal det ca. tage, fra man tænder computeren på knappen, til skrivebordet er på skærmen ?

Efter jeg har fået opgraderet mit MB til K7S5A, syntes jeg at det taget meget længere tid nu. Jeg har lige målt det og fra jeg
tænder til skrivebordet er på skærmen ( uden timeglas på curseren ) tager det ca. 65 cekunder...z ...er det normalt for dette MB
eller mangler jeg at sætte noget op inde i BIOS eller andet? Nogen af mine venner siger at det måske kan være grafikkortet, men jeg
aner det virklig ikke ?

Det skal siges at kun 2 programmer starter med op når jeg tænder, nemlig SysTray.Exe og scanregw.exe (skan registreringsdatabase )
via Msconfig, samt at BIOS skulle være opdateret fra butikken af. VGA, SOUND, MODEM og LAN er Disable i BIOS. Mainboard driverne
( fra medfølgende CD ) er installeret lige efter installation af Win 98 og Grafikdriver er opdateret. Jeg har ingen konflikter og
alt kører perfekt og hurtigt, når computeren først er startet op. Har nogen her et godt råd ?

System:
ECS K7S5A 2XSD2XDDR SIS735
AMD Palomino 1900+XP 1600/266
Køler Titan TTC-D5TBA m/Føler >1,5
Strømforsyning ATX 300 Watt
Harddisk 2 stk. Seagate Barracuda IV 40 Gb 7200 rpm
Aopen Geforce 2 MX 400 m/tv out
Sound Blaster Live 5.1
Sandberg Network Adaptor 10/100
Asus CD rom drev 40xMax
Memorex Brænder 24*10*40
Win 98 2.udgave

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-02 17:23

"kim" <kio@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Grafikdriver er opdateret. Jeg har ingen konflikter og
> alt kører perfekt og hurtigt, når computeren først er startet op. Har

Du har selvfølgelig fjernet RAM-test ved opstart og autodetect af harddiske
o.lign.?

Claus

Fra : kim

Dato : 20-07-02 17:34

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse news:3d398e39$0$16788$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Du har selvfølgelig fjernet RAM-test ved opstart og autodetect af harddiske
> o.lign.?
> Claus

Hej Claus.
Jeg går ud fra du mener i BIOS.. må jeg venligst bede om en instruktion ? Jeg glemte vist at skrive at jeg kører med 256 MB DDR
PC2100 DDR RAM Kingston. Hvorhenne i BIOS fjerner jeg RAM-test ? jo jeg har autodetect af harddiske, hvordan skal den så indstilles
? :)) og hvad er: o.lign. ?
Mvh Kim

Fra : Chingachgook

Dato : 20-07-02 17:34

[snip]
enable "quick boot" i bios'en
disable "floppy seek"
sæt HD detection på "manual" når de er blevet detected (dog skal du sætte
den på automatisk igen hvis du ændrer noget).
Du kan også skifte til winXP (som har en MEGET hurtigere opstartstid end
andre windåser)
Og check og se om HD'erne kører UDMA

--
//Chingachgook
Remove the "!" in my mail adr. to reply

Fra : kim

Dato : 20-07-02 17:43

"Chingachgook" <!famtaba@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:lfg_8.25558$Yf1.1111399@news010.worldonline.dk...
> [...]
> den på automatisk igen hvis du ændrer noget).
> Du kan også skifte til winXP (som har en MEGET hurtigere opstartstid end
Hej Chingachgook.
Takker og bukker :)
UDMA ? Mener du sætte et flueben i "DMA" under HD i egenskaber for system / enhedshåndtering ? Det havde jeg nemlig gjort.
Mvh Kim

Fra : Chingachgook

Dato : 20-07-02 18:55

| Hej Chingachgook.
| Takker og bukker :)

Det var så lidt

| UDMA ? Mener du sætte et flueben i "DMA" under HD i egenskaber for system
/ enhedshåndtering ? Det havde jeg | nemlig gjort.

Jo, det hedder det vist i windows.. min fejl
--
"kim" <kio@e-box.dk> wrote in message

Fra : Erik

Dato : 20-07-02 19:19

"kim" <kio@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor lang tid skal det ca. tage, fra man tænder computeren på knappen, til
skrivebordet er på skærmen ?

Jeg tror det er win98 der er synderen.
Prøv en af de nyere windows, de er _meget_ hurtigere i opstart.

--
Erik

Fra : Bachelor

Dato : 20-07-02 23:48

"Erik" <eor@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d39a93e$0$16812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "kim" <kio@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> skrivebordet er på skærmen ?
>
> Jeg tror det er win98 der er synderen.
> Prøv en af de nyere windows, de er _meget_ hurtigere i opstart.

Glem ALT om hvad de andre har skrevet. Det har ingen praktisk
betydning for hvor hurtig dit system er oppe hvis enablet quick boot
og disablet floppy seek. Win98 er udmærket hvis ikke det var fordi
du har det netkort i. Jeg er næsten sikker på, at det er fordi din
maskine står og leder efter et netværk. Det er Windows XP dog
meget bedre til at administrere men du kan klare det ved at give
din maskine en statisk IP vil jeg tro. Selv om du har et timeglas
måske 10 sek. til sidt kan du udemærket begynde at bruge maskinen,
er det ikke korekt ?
Du skal tænke på, at har du installeret antivirusprogram vil det sikkert
tage noget og har du firewall som f.eks. ZoneAlarm tager den meget
i opstarten.

Fra : SirWheels

Dato : 20-07-02 23:59

> Jeg er næsten sikker på, at det er fordi din
> maskine står og leder efter et netværk.
Altså, leder efter en dhcp-server som giver dit netkort en IP
Rigtigt. Så vil eens Win98 bare stå og glo i 100 år indtil den
tilsidst giver op. Som en anden skrev, giv den en fast IP. HAR
du en router eller andet 'værk som er DHCP-server, så må
du fejlsøge, for _så_ lang tid burde det ikke tage at få en IP
tildelt, så.

--
Regards/Hilsen
SirWheels

Fra : Bachelor

Dato : 21-07-02 00:10

"SirWheels" <webboy81@hotmail.com_removeme_> skrev i en meddelelse news:3d39eb48$0$13978$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Altså, leder efter en dhcp-server som giver dit netkort en IP
> Rigtigt. Så vil eens Win98 bare stå og glo i 100 år indtil den
> tilsidst giver op. Som en anden skrev, giv den en fast IP.

Hvilken IP vil være god at vælge og vil det evt. give problemer
i relation til at bruge internet via et modem lejlighedsvis.
Er IP'en kun tilknyttet netkortet ?

Fra : kim

Dato : 21-07-02 17:37

"Bachelor" <not.working@nospam.net> skrev i en meddelelse news:ahcqkf$kbv$1@news.cybercity.dk...
> Hvilken IP vil være god at vælge og vil det evt. give problemer
> i relation til at bruge internet via et modem lejlighedsvis.
> Er IP'en kun tilknyttet netkortet ?
Hej Bachelor.
Det er præcis via et netværk gennem vores boligforening jeg til tilkoblet nettet, via en 2Mbit forbindelse ( www.kabelnettet.dk )
til 49,-kr pr måned, 24 timer i døgnet, derfor bruger jeg det indbyggede netværkskort i MB, og ikke mere et modem. :) men så vidt
min viden rækker har man har man altid en IP adresse når man er på nettet. Jeg har så hørt at grunden til at vi skal markere "Hent
IP automatisk " er fordi vores server er sat op på en måde rent sikkerhedsmæssigt.
Ved du om jeg kan få en fast IP adresse ?
Mvh Kim

Fra : Bachelor

Dato : 22-07-02 03:16

"kim" <kio@e-box.dk> skrev i en meddelelse news:HqB_8.69$694.1260@news.get2net.dk...
> [...]
> IP automatisk " er fordi vores server er sat op på en måde rent sikkerhedsmæssigt.
> Ved du om jeg kan få en fast IP adresse ?

Efter ovenstående skulle du jo få tildelt en IP og det burde
ikke tage så lang tid.
Har du sat alt rigtig op med din ISP så det fungerer.
Jeg kender ikke noget til om du har fast IP, det må du tale
med "kabelnettet" om.

Fra : Esben

Dato : 21-07-02 18:03

> Hvilken IP vil være god at vælge og vil det evt. give problemer
> i relation til at bruge internet via et modem lejlighedsvis.
> Er IP'en kun tilknyttet netkortet ?

Hvis netkortet kun bruges på dit lokale netværk, kan du give det en ip
som 192.168.1.1 (192.168.x.x og nogle andre serier er forbeholdt til
lokale netværk).

Har du i tillæg et modem, vil dette automatisk få
tildelt en egen ip, når du kobler på internettet, og det burde ikke have
nogen indflydelse på netkortets ip.

--
Esben

Fra : kim

Dato : 21-07-02 05:47

> [...]
> du en router eller andet 'værk som er DHCP-server, så må
> du fejlsøge, for _så_ lang tid burde det ikke tage at få en IP
Hej SirWheels.
Kan jeg virklig give den en fast IP-adresse, når vi fra vores udbyder
www.kabelnettet.dk har fået at vide at vi skal sætte markering i " Hent
automatisk en IP adresse " ?
Mvh Kim

Fra : kim

Dato : 21-07-02 05:41

"Bachelor" <not.working@nospam.net> skrev i en meddelelse news:ahcpgf$ium$1@news.cybercity.dk...
> Glem ALT om hvad de andre har skrevet. Det har ingen praktisk
> betydning for hvor hurtig dit system er oppe hvis enablet quick boot
> og disablet floppy seek.

I min BIOS var quick boot enablet og floppy seek disablet. .

>Win98 er udmærket hvis ikke det var fordi
> du har det netkort i. Jeg er næsten sikker på, at det er fordi din
> maskine står og leder efter et netværk.

Ups...jeg har lige checket og jeg har ikke mit netværkskort i da jeg bruger det netværkskort der sidder på MB. Vil man ikke bruge
mindre resurser ved
at bruge MB netværkskort ?

> [...]
>klare det ved at give din maskine en statisk IP vil jeg tro. Selv om du har et >timeglas måske 10 sek. til sidt kan du udemærket

jo.

> Du skal tænke på, at har du installeret antivirusprogram vil det sikkert
> tage noget og har du firewall som f.eks. ZoneAlarm tager den meget
> i opstarten.

Som jeg tidligere skrev er alle programmer disable på nær 2 gennem
Msconfig :)
Mvh Kim

Fra : Esben

Dato : 21-07-02 05:54

> Ups...jeg har lige checket og jeg har ikke mit netværkskort i da jeg
bruger det netværkskort der sidder på MB. Vil man ikke bruge
> mindre resurser ved
> at bruge MB netværkskort ?

Nej, det burde ikke give en væsentlig forskel i opstartshastigheden.

Jeg har netop testet opstartshastigheden på en maskine med samme
bundkort, men andet hardware ellers:

ECS K7S5A
AMD Duron 1200
256MB DDR-RAM
Køler Titan TTC-D5TBA
Strømforsyning ATX 300 Watt
Seagate 6,4 Gb 5400 rpm
ATI Rage Pro 128 16MB
Sound Blaster PCI128
Noname CD romdrev
Liteon Brænder 24*10*40
Win 98 2.udgave
McAfee antivirushelvede

Her tog opstarten ca. 80 sekunder. Harddiskens læsehastighed har en del
at sige, er min erfaring. Umiddelbart syns jeg også at bundkortet virker
langsomt at boote på, min egen pc med et gammelt Asus P2B tager omkring
35 sekunder om at loade en ren win98se, så vidt jeg husker.

--
Esben

Fra : kim

Dato : 21-07-02 06:01

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:ahdepo$ef$1@sunsite.dk...
> [...]
> langsomt at boote på, min egen pc med et gammelt Asus P2B tager omkring
> 35 sekunder om at loade en ren win98se, så vidt jeg husker.

Tak for feedback'et Esben.
Det kunne være spændende hvis andre med ECS K7S5A fortalte hvad
deres opstarttid var, ik ?

Mvh Kim

Fra : Esben

Dato : 21-07-02 06:11

> Tak for feedback'et Esben.
> Det kunne være spændende hvis andre med ECS K7S5A fortalte hvad
> deres opstarttid var, ik ?

Jo, men en god sammenligning kan man jo næsten kun få ved at bruge
næsten præcist samme soft- og hardwarekonfigurationer. Faktisk bør man
kun have bundkort (onboard-ting disabled), grafikkort (med standard vga
driver), cpu, ram og harddisk i maskinen når man tager tid. Er tiden
tilfredsstillende, kan man så smide mere hardware/drivere i, og
efterhånden se hvad det er der tager ekstra tid. Fx. bruger min egen PC
10-15 sekunder længere, når adsl-modemet er tilsluttet.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-02 09:04

> Tak for feedback'et Esben.
> Det kunne være spændende hvis andre med ECS K7S5A fortalte hvad
> deres opstarttid var, ik ?

Min hardware:

ECS K7S5A
256 MB DDR RAM
Seagate 80 GB Barracuda IV
CD-ROM
CDR
Matrox Millenium G200
Hauppauge WinTV Primio

Bruger onboard LAN og AUDIO

OS Windows 2000 Professional

Henter IP fra switch

Opstartstid = 80 sekunder fra power on forbi login til skrivebordet er på
skærmen og timeglasset er væk

Jeg anede egentlig ikke at den var så lang, hvis dette altså er specielt
langt - Normalt tænder jeg for maskinen og vender tilbage for at logge ind.

Claus

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 23-07-02 15:44

Jeg har et ECS K7S5A, og med XP er min opstartstid ca 60 sekunder.
Håber det kunne bruges.

Mvh Tommy