Snegle i akvariet. Godt eller skidt ?
Fra : Unlimited

Dato : 20-07-02 13:08

Hejsa

Jeg kæmper i øjeblikket med en masse sneglei mit akvarie.
Og så kom jeg til at tænke på om det er godt eller skidt at der er snegle i
et akvarie. Jeg mener i naturen er der jo også snegle, så en eller anden
funktion må de have... Hvad siger i ??

Mvh Flemming Hansen

Fra : J. Jørgensen

Dato : 20-07-02 18:51

"Unlimited" <-unlimited-@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et akvarie. Jeg mener i naturen er der jo også snegle, så en eller anden

Hej Flemming.
Der er ikke tale om ja eller nej til snegle. Hvis du har et selskabs
akvarium med planter kan du godt opgive at holde det sneglefrit.
Du skal i stedet regulere bestanden. Det kan gøres rent mekanisk med
fingrene,
Hvis du sørger for at have nogle fisk for eksempel smerlinger kan disse
regulere bestanden.
Hilsen
Jørgen

Fra : Unlimited

Dato : 20-07-02 19:22

> Der er ikke tale om ja eller nej til snegle.
Det er jeg klar over...Jeg vil næsten påstå at jeg har haft snegle i mit
akvarie fra day 1..

> Hvis du har et selskabs
> akvarium med planter kan du godt opgive at holde det sneglefrit.
Det var heller ikke det der var planen, det var mere om sneglene bare er
der, eller om de rent faktisk gør noget nytte ??

> Du skal i stedet regulere bestanden. Det kan gøres rent mekanisk med
> fingrene,
Nemlig..Og den med kartoffelskiven, var min ene ancistrus ikke glad for, den
åd så meget kartoffel, at den ikke kunne ligge "på maven", så den lå på
siden istedet.

> Hvis du sørger for at have nogle fisk for eksempel smerlinger kan disse
> regulere bestanden.
Det ved jeg, og havde indtil for 1 uge siden 3 Pragtsmerlinger, nu er der to
tilbage, men de gider da overhovedet ikke røre nogen snegle, næh nej, så
hellere lære at svømme rygsvømning i overfladen og æde den mad de andre fisk
skulle have.

Men i mit akvarie, må fiskene snakke sammen, og da pragtsmerlingerne ikke
kan finde ud af at spise det de er "ansat" til, må de sulte istedet, og det
går så ud over de andre fisk også...Synd for dem...Men der er også rigeligt
med alger og snegle, som nok har meget godt af ikke at få så meget mad

Mvh Flemming

Fra : Morten Gulev

Dato : 20-07-02 23:37

Jeg har en Plecostomus "gående", så jeg har ingen snegle. Overhovedet!

Fra : Brizz

Dato : 21-07-02 13:31

> [...]
> et akvarie. Jeg mener i naturen er der jo også snegle, så en eller anden

Der findes ihvertfald 2 slags snegle. Den ene er med et spidst hus og den
anden et rundt lidt i stil med en snegl fra bageren. Den først nævnte er jeg
træt af. Den sidst nævnte kan faktisk være til gavn da den kan være lidt
skraldemand i dit akvarie.
Jeg holder personligt INGEN snegle i mit akvarie da jeg ikke synes det er
pænt
Brian

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 21-07-02 17:03

"Brizz" <bs@(fjernmig)gronaerten.dk> writes:

> [...]
> træt af. Den sidst nævnte kan faktisk være til gavn da den kan være lidt

Hvad er det der gør den førstnævnte (spidst huns) værre end den sidste
(rundt hus) ? Er den hårdere ved planterne ? Eller er det fordi den
roder i bunden ?

> Jeg holder personligt INGEN snegle i mit akvarie da jeg ikke synes det er
> pænt

Jeg ville også helst værre fri, men jeg har besluttet mig for ikke at
tage kampen op for alvor. Jeg fjerne en del snegle ved hvert
vandskift, og så bruger jeg tilvæksten af snegle som en indikator for
mulig overfodring.

Men hvordan forholder det sig med de forskellige store snegle man kan
købe ved de forskellige fiskepushere. Holder de sig fra planterne ?
Kan de finde på at gnaske fiskeæg i sig ?

/Esben
--
Get your mind out of the gutter! Grab mine while you're there, please.

Fra : Brizz

Dato : 21-07-02 17:24

> Hvad er det der gør den førstnævnte (spidst huns) værre end den sidste
> (rundt hus) ? Er den hårdere ved planterne ? Eller er det fordi den
> roder i bunden ?

Hmm ved det faktisk ikke... så bare en dag, faktisk lige efter at jeg havde
smidt en af dem med "rundt hus" ud i WC'et, i en bog at de var gode at have
i sit akvarie.
Jeg har bare altid set snegle som snyltere i akvariet og som uønskede
beboere

> [...]
> tage kampen op for alvor. Jeg fjerne en del snegle ved hvert
> vandskift, og så bruger jeg tilvæksten af snegle som en indikator for

Endnu har jeg ingen snegle i mit akvarie heldigvis og håber heller ikke jeg
får det.

> Men hvordan forholder det sig med de forskellige store snegle man kan
> købe ved de forskellige fiskepushere. Holder de sig fra planterne ?
> Kan de finde på at gnaske fiskeæg i sig ?

Ved det ikke.. bruger dem ikke og har ikke haft lyst til at have nogen.

Mvh Brian

Fra : Heding

Dato : 22-07-02 10:30

Malaja snegle som man hvis nok kalder de spidse.er gode til at holde bunden
i orden da de graver sig ned og der ved ilter og vender bunden.
Faktisk har vi i akvarieklubben, brugt en lille håndfuld, til at klare et
stopped afløb og det virkede LOL.
Så Jeg syntes at det kan være et lille nyttedyr men alt med måde, de kan jo
blive til tusinvis på ingen tid.
En sjov ting , vi har to typer malajasnegle en lys og en mørk,og da jeg
fjerner dem med hånden når der er for mange,
bliver det sådan at i akvarier med lys bund er der kun lyse snegle og
omvendt . "naturlig udvælgelse"

MVH. Heding

Fra : Plesner

Dato : 25-07-02 11:02

> Der findes ihvertfald 2 slags snegle. Den ene er med et spidst hus og
> den anden et rundt lidt i stil med en snegl fra bageren. Den først
> nævnte er jeg træt af.

Sådan har jeg det også - jeg er nemlig blevet anbefalet ikke at give dem
med det spidse hus til mine ferskvandskuglefisk, da der er eksempler på, at
de har knækket tænderne på sneglehusene, som åbenbart er hårdere end
normalt.

> Den sidst nævnte kan faktisk være til gavn da
> den kan være lidt skraldemand i dit akvarie.
> Jeg holder personligt INGEN snegle i mit akvarie da jeg ikke synes det
> er pænt

Jeg kan slet ikke dyrke snegle så hurtigt, som mine kuglefisk spiser dem.
Er der en, der har en god opskrift på masser af snegle i en fart ? Mine
ferskvandskuglefisk (Carinotetraodon lortedi) er 3,5-5 cm lange og hver af
dem spiser gerne 7-10 af de runde snegle på 8-10 mm i diameter OM DAGEN.

M.v.h.
Plesner

Fra : Heding

Dato : 26-07-02 07:27

Du er velkommen til at få et kilo eller to hos mig

Fra : Plesner

Dato : 27-07-02 01:09

> Du er velkommen til at få et kilo eller to hos mig

Hvis du er leveringsdygtig i god portion snegle, så er jeg bestemt
interesseret, hvis det ellers ikke er for langt væk - hvor bor du henne ?

M.v.h.
Plesner

Fra : Jeannette

Dato : 27-07-02 18:48

"Plesner" skrev
> Hvis du er leveringsdygtig i god portion snegle, så er jeg bestemt
> interesseret, hvis det ellers ikke er for langt væk - hvor bor du henne ?

Jeg kan da også levere et par hundrede eller tre om ugen...Men du må selv
komme og fiske dem op

Jeannette, som bor i Århus og som overvejer at smide ppiller ned til mine
snegle....