Nyt dækglas
Fra : Henrik Egedorf

Dato : 14-02-01 22:03

Hej!

Jeg har været på gæsteoptræden i gruppen her før
fordi mine planter ikke ville gro.

Jeg gjorde ALT efter at have konfereret med gruppen
her:

Plantegødning i vandet.
Nye rør (incl. et grolux).
Cirkulationspumpe.

Men ak ak planterne rådnede alligevel om en kant.
Fiskene trives fint - dvs de fleste er døde, men
det gør de vist ofte efter et års tid eller to...
så hut jeg visker..

Nu har jeg fået mistanke til mit dækglas. Det er
dels meget tilkalket - jeg har prøvet med saltsyre
men det kunne ikke få glasset helt rent - dels
meget tykt - vel 6-7 mm.

Nu er det knækket og jeg skal have et nyt dækglas.

Akvariet er et standard 128 L på 75 * 35 cm med en
midtersprosse.

Hvor tykt skal dækglasset være?

Skal man bruge særlige glastyper?

Hvor får man det billigst?

Mit eget umiddelbare bud er at bede en glarmester
skære to stykker glas på hhv. 75* 23 og 75* 12 cm i
4 mm glas. Er det for tyndt? Hvor meget betyder
glastykkelsen for tabet af UV lys?

I håbet om et svar...

venlig hilsen

Henrik Egedorf

PS: Akvariet blev i øvrigt flyttet sidst det blev
renset, så det får mere dagslys. Men har ikke haft
råd til nye planter/lyst til at smide flere penge
ud.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 14-02-01 23:03

Jeg har selv fået lavet dækglas hos glarmestren, tykkelsen er den samme som
du selv nævner og jeg har ikke overvejet hvilken slags glas det er
"almindeligt glas" glaremesteren har jo nok en masse rester. Bare sørg for
at han sliber kanterne så du ikke skære dig.

Tina

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 14-02-01 23:38

Hej Henrik

Du kan også sagtens lave dit dækglas selv. Da jeg skulle lave nyt dækglas
købte jeg mig en glasskærer (den billigste - Jeg tror det var omkring 50
kr.) i et hobby marked - Samtidig købte jeg noget drivhus glas, hvor
hjørnerne var knækkede. De var meget billige... I størrelses ordenen "10 kr.
til kaffekassen".
Det er på ingen måde svært at skære i glas, kun (som Tina også skriver) skal
man lige være opmærksom på at slibe kanterne med lidt sandpapir.
Med hensyn til saltsyren så skulle den altså kunne klare selv den værste
"drypstenshule" *lol* Prøv at give saltsyren tid til at virke - Det
bedste er, hvis du har en balje stor nok til at glasset kan ligge nede i
syren et stykke tid eller måske en halvdel af gangen...?. Bemærk også at en
varm syre blanding virker bedre. MEN det er ikke smart at stå og koge konc.
saltsyre ude i dit køkken - Dampene kradser på en lidt usund måde i
lungerne. Så med måde!

KH Allan

Tina Bach Larsen <tina@tk.k-net.dk> skrev i en

Fra : J. K. J

Dato : 14-02-01 23:14

Hej Henrik
I de fleste tilfælde nu til dags passer lysarmaturet direkte til akvariet,
så man slet ikke bruger dækglas.
I dit tilfælde lyder din dimensionering meget fornuftigt - det behøver slet
ikke at være tykkere.
Til fjernelse af kalk plejer jeg at smøre tyktflydende WC-rens på glasset,
og lade det sidde 15-20 minutter, hvorefter glasset er som nyt. Gør det
regelmæssigt, da det betyder meget for lyset.
Hilsen
Jørgen

Fra : Timo Jensen

Dato : 15-02-01 00:37

> Nu har jeg fået mistanke til mit dækglas. Det er
> dels meget tilkalket - jeg har prøvet med saltsyre
> men det kunne ikke få glasset helt rent -
Har du prøvet det oplagte *S*
Kalkfjerner (bruges til kaffemaskiner)?

>dels meget tykt - vel 6-7 mm.
Ja, det er *meget* tykt.
4 mm, burde være nok, medmindre det skal bære noget tungt.

> Akvariet er et standard 128 L på 75 * 35 cm med en
> midtersprosse.
Standard akvastabil?
Hvis du har et dækkende armatur, bør dæksglas slet ikke være nødvendigt, kun
for at beskytte pærer/neonrør mod fugt.

> Hvor får man det billigst?
Hos glarmesteren. Her i Viborg plejer vi at købe affaldsglas / punkterede
termoruder. Husk at fortælle glarmesteren hvad det er til, så han ikke tror
du konkurrer med ham *G*

> Mit eget umiddelbare bud er at bede en glarmester
> skære to stykker glas på hhv. 75* 23 og 75* 12 cm i
> 4 mm glas. Er det for tyndt?
Lyder fint.

> PS: Akvariet blev i øvrigt flyttet sidst det blev
> renset, så det får mere dagslys. Men har ikke haft
> råd til nye planter/lyst til at smide flere penge
> ud.
Var det et råd du fik her i gruppen?
At stille akvariet hvor det får dagslys?
Algerne elsker dig for det, eller hva' ?

--
Timo Jensen

Fra : Henrik Egedorf

Dato : 15-02-01 01:14

In article <96f4qc$kbe$1@news.inet.tele.dk>,
procellas@post1.tele.dk says...
> Var det et råd du fik her i gruppen?
> At stille akvariet hvor det får dagslys?
> Algerne elsker dig for det, eller hva' ?

der er lidt alger, ja - men jeg har en forslugen
algeædertingfisk, så det er ikke et problem. Det
var nu ikke et råd jeg fik her, men akvariet stod
så det næsten ikke fik dagslys, og jeg tænkte at
det måske kunne hjælpe.

Svar til andre: Jeg har osse prøvet WC-rens. Den
kalk var bare for strid! *S*

Henrik Egedorf

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-02-01 16:59

Henrik Egedorf skrev i meddelelsen ...
>Hej!

Hej !

>Plantegødning i vandet.

OK - lidt bundgødning i bundlaget havde måske været bedre......

>Nye rør (incl. et grolux).

Åh nej - har du fået det råd her i gruppen ?

Grolux er et elendigt rør til akvarier - gavner alger mere end planter - og
er beregnet til drivhuse, men giver for lidt lys til akvarier.......

>Cirkulationspumpe.

OK

Dækglas behøver ikke at være særlig tykt, da lysstofrør ikke udvikler særlig
meget varme - så bare få glarmesteren til at skære et par passende stykker
ud !

Om dækglas er nødvendigt eller ej er en smagssag - men det kan være en
fordel, så fiskene ikke sprøjter op på rørene, hvis de slår lidt rigeligt
med halen.........

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

..

Fra : Timo Jensen

Dato : 15-02-01 22:34

PS: Min erfaring med dæksglas er, at hvis det er for tykt, revner det let,
hvis lampen afgiver meget varme.

--
Timo Jensen
http://www.viborg-akva.dk

Fra : Rikke Liebetrau Hans~

Dato : 16-02-01 13:05

Hej Henrik

4mm. er rigeligt til dækglads.
Har du ikke en gammel rude, som du kan skære i, det er alt for dyrt at gå
til en glarmester.En gammel termorude er som regl 3-4mm. tyk og det er ikke
noget problem at skære i, hvis man har en glasskærre.( kan købes i silvan
bauhous ....). så kan du også nemt selv lave dine egne akvarier, hvis du
først har sådan en.
Har du prøvet med eddikesyre, til at rense dit dækglas med.Håber du kan
bruge mit svar.

V.H. R.L.H.

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-02-01 14:57

"Rikke Liebetrau Hansen" <rlh@mymail.dk> wrote in message

> [...]
> bauhous ....). så kan du også nemt selv lave dine egne akvarier, hvis du

Jeg henter alle de gamle termoruder, jeg ønsker, på den lokale
genbrugsplads. Og de er glimrende. Så akvarier op til små 100 l (det er
nogenlunde min grænse med 4 mm glas - evt en 6 mm som bund) koster mig vel
en snes kroner til siliconelim samt lidt hyggearbejde. Det medfører også at
jeg kan finde på at lave et akvarium, der har en speciel facon når jeg skal
bruge det, og kan tillade mig at smide det ud, når jeg ikke har brug for det
længere.
Småakvarier er ikke noget, man køber, men noget man laver efter behov.

mvh
Jan