Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Probz med Smartmedia kort
Fra : Niels Præstegaard

Dato : 19-07-02 22:32

Hejsa med jer

Jeg har et Olympus C-960Z som jeg er glad for. Til kameraet har jeg et stk.
Olympus 8 SM og et stk. PQI 64 mb SM.

Det lille har altid fungeret upåklageligt og har heller ikke været brugt til
andet.
64'eren har også virket fint, men har så været en tur i en MP3-afspiller og
når jeg nu putter kortet i kameraet hyler det og skriver "Card Error".

Jeg kan sagtens bruge kortet til andet og min kortlæser har ingen problemer
what so ever...

Hvad er der galt og mere interessant, er der noget at gøre?

På forhånd tak

Niels Præstegaard
6700 Esbjerg

Fra : Tom Wagner

Dato : 19-07-02 22:59

On Fri, 19 Jul 2002 23:31:31 +0200, "Niels Præstegaard"
<niels@priestyard.dk> wrote:

>Jeg kan sagtens bruge kortet til andet og min kortlæser har ingen problemer
>what so ever...
>
>Hvad er der galt og mere interessant, er der noget at gøre?

Du har vel prøvet at reformatere kortet i dit kamera?

Tom

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 21-07-02 21:51

> Du har vel prøvet at reformatere kortet i dit kamera?

Jeg kan ikke formatere i kameraet, da jeg slet ikke kan få adgang til
kortet, så snart jeg tænder skriver kameraet "Card Error".

Jeg har formateret det vha. min reader, men det har ikke hjulpet - det
forekommer mig meget mærkeligt, da jeg sagtens kan bruge det til alt
andet...

e/gards

Niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-02 22:04

"Niels Præstegaard" wrote:

> Jeg kan ikke formatere i kameraet, da jeg slet ikke kan få adgang til
> kortet, så snart jeg tænder skriver kameraet "Card Error".

Prøv at tage kortet ud af kameraet og derpå sætte det i igen, det kan
nogen gange hjælpe...!

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 21-07-02 22:28

> Prøv at tage kortet ud af kameraet og derpå sætte det i igen, det kan
> nogen gange hjælpe...!

Har prøvet det utallige gange, men uden held...
Er der nogen der har et program til at formatere med på pjuteren, så kunne
jeg jo prøve det og se om det kunne løse mit problem...

e/gards

Niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-02 23:16

"Niels Præstegaard" wrote:

> Har prøvet det utallige gange, men uden held...
> Er der nogen der har et program til at formatere med på pjuteren, så
> kunne jeg jo prøve det og se om det kunne løse mit problem...

Det smarteste vil nok være at du prøver at sætte det i et andet kamera,
og ser om det kan se og formatere kortet.

Du kan også lige tjekke om der snavs eller fedtfingre på kontakterne,
hvis det er tilfældet så bør de renses.

Fra : Peter Sørensen

Dato : 23-07-02 18:05

In article <3d3b1e94$0$54716$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
niels@SLETLORTETpriestyard.dk says...

> [...]
>
> Jeg har formateret det vha. min reader, men det har ikke hjulpet - det
> forekommer mig meget mærkeligt, da jeg sagtens kan bruge det til alt

Hvilken type formatering er det du har brugt på computeren?

Sagen er den at der findes to niveauer af formatering af SM kort:
Logical og Physical (ligesom på PC'ens harddisk; først fdisk og så
normal format C: - hvis det siger dig noget?)
Den man normalt udfører på kameraet er en "logical" formatering, det der
nok er galt, er at "Physical" formateringen ikke er helt korrekt -
derfor melder kameraet card error.
Olympus kamera'er der benyttes med orginale Olympus SM kort udnytter
data i "Physical" formateringen til at aktivere specielle funktioner i
kamera softwaren - hvis kortet indeholder de "magiske" ord, er der en
"Panorama funktion" - se evt.
http://www.digit-life.com/articles/smcrestore/
om hvordan man kan omdanne et ikke-Olympus kort til et Olympus kort. Der
står også noget om formatering af kort.

Nå, men det kort af det lange er, du skal nok prøve at lave en physical
formatering af dit kort. Desværre er det afhængig af hvilken kortlæser
du har. Jeg har selv en PQI 4in1 Travelflash, her højreklikker man på
drev bogstavet og vælger "SSFCD format" hvorefter der kommer en
dialogbox op hvor man kan vælge mellem logical og physical formatering.
Måske fulgte der et program med til din kortlæser der skal køres
istedet?

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Svend Erik

Dato : 22-07-02 23:28

"Niels Præstegaard" <niels@priestyard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
problemer
> what so ever...
>
> Hvad er der galt og mere interessant, er der noget at gøre?

Hej Niels.

Jeg har flere gange haft samme problem, som du beskriver. Det er også min
MP3-player, der kan give problemet. (MP3-playeren er af mærket JESS).

Jeg har hver gang reddet SM-kortet ved at formatere det i MP3-playeren og
derefter formateret det i cameraet. Du skal være opmærksom på, at en
standardformatering via PC'en i en kortlæser giver en helt forkert
sektorstørrelse på kortet.

Det er altså min erfaring, at kortet ikke fejler noget, men der står
tilsyneladende noget i styreoplysningerne på kortet, som det simple
styresystem i cameraet ikke vil acceptere.

Hilsen
Svend Erik

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 23-07-02 19:00

> [...]
> derefter formateret det i cameraet. Du skal være opmærksom på, at en
> standardformatering via PC'en i en kortlæser giver en helt forkert

Jeg ejer ikke en mp3afspiller mere, men kan det ikke lade sig gøre at få et
program på pjuteren der kan klare jobbet? Nogen der kender noget?
Ellers er jeg er meget interesseret i at få kontakt med en der har en mp3
afspiller i Esbjerg eller omegn. - anyone?

Tak for svarene hidtil - rart at der er nogen der vil hjælpe

e/gards

Niels

Fra : Benja

Dato : 24-07-02 20:29

"Niels Præstegaard" <niels@SLETLORTETpriestyard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afspiller i Esbjerg eller omegn. - anyone?
>
> Tak for svarene hidtil - rart at der er nogen der vil hjælpe

Jeg kan desværre kun gentage hvad der allerede er blevet skrevet.
Foretag en Logical og Physical formatering i din kortlæser. Fulgte der ikke
noget software med til din kortlæser? Hvilken kortlæser her du?
Tjek. evt.
http://www.digit-life.com/articles/smcrestore/
http://www.imaging-resource.com/IRNEWS/archive/v03/20010601.htm se under
"Feature: The Mysterious Death of SmartMedia"
http://www.geocities.com/roberthaus/pan/

Mvh.
Benja