Teksttydning FT-1845 Rosenborg Kvarteret
Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 19-07-02 21:23

På dk.binaer.historie har jeg lagt 7 små tekst stykker.
Tekst 1-4 ses på news:3d3872fb$0$12669$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
og tekst 5-7 på news:3d3872b8$0$12669$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

I må undskylde rodet med afsendelse af den alt for store fil.på
dk.binaer.historie

Kan du hjælpe mig med følgende spørgsmål:

Tekst 1:
Hvad står der om Marthine Hansen mere end "Logerende"?
Er navnet "Sisel Helsing" korrekt læst?

Tekst 2:
Hvor er Frederik Gylding født?

Tekst 3:
Hvor er Marie Larsen født?

Tekst 4:
Hvad handler Jens Juul Raben med?

Tekst 5:
Er navnet "Eugfrosyna"?

Tekst 6:
Hvad hedder den 6-årige?

Tekst 7:
Hvad er Christine Jansens fødested og erhverv?

På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Hans Martin Laustsen

Dato : 20-07-02 00:01

On Fri, 19 Jul 2002 22:23:08 +0200, "Sv. Haakon Jensen"
<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

>Tekst 3:
>Hvor er Marie Larsen født?
Ulids Aalborg amt

>Tekst 6:
>Hvad hedder den 6-årige?
Icack Hansen

Venlig hilsen

Hans Martin Laustsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 20-07-02 09:36

Tekst 1:

Jeg gætter på, at Marthine Hansen er "Ofenlig" (prostitueret),
men samtidig tvivler jeg på om listeføreren virkelig ville skrive det,
selvom det var sandt.
Jeg har selv indtastet nogle byprotokoller, men aldrig mødt verdens ældste
profession
nedskrevet af listeføreren som erhverv. (Selvom det givetvis forekom)
Måske andre har erfaringer desangående.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 20-07-02 10:13

"Poul F. Andersen" wrote:
> [...]
ældste
> profession
> nedskrevet af listeføreren som erhverv. (Selvom det givetvis forekom)

I en folketælling fra 1885, Badevej på Vesterbro i København, står et
helt baghus' beboere opført som "Offentlige Fruentimmere", så det kan
forekomme og hvorfor egentlig ikke? Offentlig prostitution blev først
forbudt ved den nye sædelighedslovs ikrafttræden 11/10/1906.

Mvh
Jesper

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-07-02 11:26

"Jesper R. Nielsen" <jern@adslhome.dk> wrote in message news:3d392972$0$54707$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> forekomme og hvorfor egentlig ikke? Offentlig prostitution blev først
> forbudt ved den nye sædelighedslovs ikrafttræden 11/10/1906.

From a visit top the medical museum in Bredgade Kbhn

I remember a high used by the doctor for official (weekly?) inspection of registered Copenhagen prostitutes
http://www.mhm.ku.dk/udstilli.htm

til undersøgelse af syfilistiske patienter. I en montre ses politilægens skilt, Rudolph Bergh`s vaginalvisker samt forskellige
politilægeinstrumenter såsom brændejern til behandling af syfilistiske sår. << ????

Hugh W

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=Medicinsk-historisk+Museum&btnG=Google+Search

http://www.mhm.ku.dk/bibliote.htm