Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Makrooptagelser på digitalkamera
Fra : Søren

Dato : 19-07-02 21:07

Jeg har et gennerelt spørgsmål om makrooptagelser:

Hvis et kamera med 8x optisk zoom kan stille skarpt ned til 10 cm, vil det
så kunne komme tættere på objektet end et kamera med 3x optisk zoom og
skarpt ned til 10 cm.
Spørgsmålet går kort fortalt ud på, om man kan bruge zoom når man bruger
makrofuntion.

Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-07-02 21:30

"Søren" wrote:

> Spørgsmålet går kort fortalt ud på, om man kan bruge zoom når man
> bruger makrofuntion.

Jeg kan naturligvis ikke sige at det gælder for alle digicam's, men alle
de digicam's jeg har arbejdet med, kan zoom'e i macroområdet.

Men det koster jo ikke fem flade ører, at du lige laver nogle test
optagelser, så er du hundrede sikker på projektet.

Fra : emj

Dato : 19-07-02 21:34

Søren skrev i <3d387123$0$16812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> [...]
>
>Hvis et kamera med 8x optisk zoom kan stille skarpt ned til 10 cm, vil det
>så kunne komme tættere på objektet end et kamera med 3x optisk zoom og

ja

>Spørgsmålet går kort fortalt ud på, om man kan bruge zoom når man bruger
>makrofuntion.

Ja
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : thl

Dato : 19-07-02 22:53

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:urtgjusejkm3luabviv3sfjle19c6nhhji@4ax.com...

> ja

nej!

mvh
Thorbjørn

ps.: selvfølgelig ikke, men objektet vil synes meget større..

Fra : emj

Dato : 19-07-02 22:58

thl skrev i <rR%Z8.23023$Yf1.1028563@news010.worldonline.dk>:

>ps.: selvfølgelig ikke, men objektet vil synes meget større..

Hvilket vel er formålet med at macrofotografere.
Hilsen emj

Fra : J. Jørgensen

Dato : 19-07-02 22:00

Hej Søren.
"Søren" <srl@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis et kamera med 8x optisk zoom kan stille skarpt ned til 10 cm, vil det
> så kunne komme tættere på objektet end et kamera med 3x optisk zoom og
Nej - de to ting har ikke noget med hinanden at gøre.

> Spørgsmålet går kort fortalt ud på, om man kan bruge zoom når man bruger
> makrofuntion.
Ja du kan godt bruge Zoom, men så ændrer du også macroafstanden - Hvis
apparatet lover macro ned til 10 cm - da er det i wide funktionen.
Hilsen
Jørgen

Fra : Tom Wagner

Dato : 19-07-02 22:58

On Fri, 19 Jul 2002 22:59:32 +0200, "J. Jørgensen" <jjgas@tdcadsl>
wrote:

>Ja du kan godt bruge Zoom, men så ændrer du også macroafstanden - Hvis
>apparatet lover macro ned til 10 cm - da er det i wide funktionen.

Det forstår jeg ikke, hvis blot jeg holder den anførte minimumafstand
mellem motivet og mit objektiv, kan jeg da zoome alt det, jeg lyster.
Det giver ganske vist en ringe dybdeskarphed, men ellers er der ingen
problemer.
Er der noget jeg har misforstået?

Tom

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-07-02 23:10

Tom Wagner wrote:

> Er der noget jeg har misforstået?

Nej - for sådan fungerer det nemlig også på mine digicams...:)

Fra : J. Jørgensen

Dato : 20-07-02 18:17

Hej Tom.
Det er ikke alene dybdeskarpheden, men også fokuseringen du får problemer
med, hvis du går fra wide til tele.
Lav dig nogle eksempler, så vil du se forskellen.
Hilsen
Jørgen

Fra : emj

Dato : 20-07-02 21:44

J. Jørgensen skrev i
<3d399b22$0$56164$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Det er ikke alene dybdeskarpheden, men også fokuseringen du får problemer
>med, hvis du går fra wide til tele.
>Lav dig nogle eksempler, så vil du se forskellen.

Hvis du havde set Toms Billeder, ville du ikke bede ham lave
eksempler. Han ved godt, hvad han snakker om.
Se http://mytrip.dk/enterpol/list.php og søg påfotograf Tom.
Hilsen emj

Fra : max

Dato : 21-07-02 00:03

> [...]
> mellem motivet og mit objektiv, kan jeg da zoome alt det, jeg lyster.
> Det giver ganske vist en ringe dybdeskarphed, men ellers er der ingen

Der er vidst forskel på hvordan de forskellige apparater fungerer,
nogle har kun makro indstilling (10cm) i wide mode. Så vidt jeg husker
fungerer bla Sony's dv'ere sådan.. Det er imponerende hvis du kan gå
ned til 10 cm med en stor tele.. Hvad er det for et kamera..?
mvh max

Fra : Tom Wagner

Dato : 21-07-02 10:21

On Sun, 21 Jul 2002 01:02:34 +0200, "max" <maxarte@hotmail.com> wrote:

>Der er vidst forskel på hvordan de forskellige apparater fungerer,
Det vil jeg gerne tro.

>nogle har kun makro indstilling (10cm) i wide mode.
Jeg har kun haft Olympus digitalkameraer (C2000Z, C3030Z og nu e10)

>Så vidt jeg husker
>fungerer bla Sony's dv'ere sådan.. Det er imponerende hvis du kan gå
>ned til 10 cm med en stor tele.. Hvad er det for et kamera..?

Nu har jeg aldrig talt om en stor tele, og tallet 10 cm var et
eksempel Søren nævnte, men min erfaring er, at jeg med fast optik godt
kan zoome (optisk, naturligvis), når apparatet står i
makroindstilling.

Mit kamera er ikke specielt egnet til makrobilleder, jeg kan ikke gå
nærmere end 20 cm. I min brugsanvisning står der: "Even in the macro
close-up mode, you can zoom on an area up to 20 cm from the lens of
the camera".

Jeg mener at vide, at fx Nikon kan gå ned til 2 cm, men jeg aner ikke
om de så også kan zoome derfra.

Tom

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 21-07-02 11:37

On Sun, 21 Jul 2002 11:20:43 +0200, Tom Wagner <tomwag@worldonline.dk>
wrote:

>Jeg mener at vide, at fx Nikon kan gå ned til 2 cm, men jeg aner ikke
>om de så også kan zoome derfra.

Mit Nikon Coolpix 885 går ganske rigtigt helt ned til 2 - 2.5 cm, men
hvis jeg zoomer blot det mindste, så ryger fokus lige med det samme,
og jeg skal fjerne kameraet mere end zoom'en kan bringe mig tættere
på. Så nej, ingen zoom ved makro hos Nikon.

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 21-07-02 12:46

Hej Mikael
Jeg kan uden problemer komme ned til 10cm med min zoom i tele (210mm) og
macro indstilling.Jeg bruger Fuli 6900z. Som jeg i øvrigt er meget glad for.
Hilsen Flemming Aagaard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-02 10:27

Mit Fuji FinePix 6900 zoom kan zoome i makroområdet, se eksempelvis http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/insekter(07)/_edderkoppe_unger-23.html

Fra : Thf

Dato : 21-07-02 19:10

> [...]
>skarpt ned til 10 cm.
>Spørgsmålet går kort fortalt ud på, om man kan bruge zoom når man bruger

Når vi nu er ved emnet.
Hvad er egenligt forskelen på (spot makro) og (marko) på en
Olympus uz-700?

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S