Føre to voksne katte sammen
Fra : Anja Lysholm

Dato : 19-07-02 20:15

I weekenden får vi en kat - en gammel Main Coon. Vi har i forvejen en voksen
kat, og derfor vil jeg gerne have nogle gode råd til hvordan man bedst
håndterer det så det bliver en succes. Jeg har før haft en voksen og fået en
ekstra killing, men det er vel noget andet med to voksne?

Vores nuværende har før haft en "samlever" (dog ikke en den var perlevenner
med, men de kunne "tåle" hinanden), men den nye har vist altid været alene.

Håber I har en masse nyttige tips!

Anja

Fra : Elwarth

Dato : 19-07-02 20:35

Hej Anja!

I vores tilfælde har det faktisk ikke gjort nogen forskel, om det var en
killing eller en voksen kat, vi har fået.
Vores måde at gøre det på, kan du se på www.dk-fritid-dyr-kat.dk under
"adfærd", "når der kommer en ny kat i familien". Jeg tror, det er vigtigt at
gå forsigtigt frem, så man ikke lige pludselig har krig i stuen. Det kan
være svært at rette op på bagefter.

Held og lykke med projektet

Venligst
Dorthe

Fra : Kate

Dato : 19-07-02 20:48

Hej Anja

Da jeg satte Lante, 2 årig somali, ind til Johan og Sofie, 12 årige
huskatte, startede jeg _meget_ forsigtigt. Nu kendte jeg jo
selvfølgeligt også mine to huskatte ret godt og forventede ballade fra
Sofie.
Jeg startede med at sætte Lante ud i køkkenet. Første aften/nat var han
utroligt ked af det og, ja, han græd. Næste dag satte jeg mig så ud til
ham og lod ham roligt og fredeligt finde ud af at jeg var okay. Først
da lod jeg ham møde Johan og Sofie. Jeg lod dem kun mødes når jeg var i
nærheden i den første uge. Måske var jeg over forsigtig, men
sammenføringen tog faktisk lige over en uge.
Jeg mener at det vigtigste for dig er at føle hvordan katte reagerer på
hinanden. Nogle katte er ligeglade bare de kan være i fred, nogle vil
elske en katteven og andre igen er som Sofie og hader andre katte.
Jeg vil foreslå at du holder muligheden for at skille dem ad åben, hvis
de ikke kan li' hinanden er det godt at lukke dem i hver sit rum med
kun en sprække åben hvor de kan se hinanden men ikke skade hinanden.
Håber det går let og smertefrit.

Kate