Tropheus
Fra : Nikolaj

Dato : 19-07-02 18:21

Hej NG,

Jeg er blevet den heldige ejer af en flok vildfangede Tropheus SP. Kirsebær.
Gruppen er på 5.10 og de er bare virkelig flotte synes jeg.

Jeg har et spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe mig med at svare på.

En af hannerne står oppe i det ene hjørne for sig selv. Den ser ikke syg ud
som sådan og når jeg fodrer er det med OSI Spirulina. Den kommer ud og tager
noget af det i munden, men spytter det ud igen og svømmer tilbage i hjørnet
bag Powerhead'en. Hvordan får jeg den til at æde og hvad er dette for en
adfærd den udviser? De tidligere Tropheus Moorii Kasanga jeg havde fodrede
jeg både med OSI Spirulina samt frosne cyklops. SKal jeg prøve med cyklops
for at få den igang (selvom jeg ikke er så interesseret i at fodre med andet
end Spirulina i starten indtil de er vant til at være hos mig)?

Det skal siges at de er kommet til Danmark for ca. 3 uger siden og har lige
nået at tilpasse sig hos fiskehandleren inden de kom ud på en 5 timer lang
køretur igår. Ja, jeg kom hjem igår med dem, så de har kun gået i akvariet i
24 timer.

De andre fisk er meget livlige og aktie og svømmer for det meste foran
forruden af akvariet.

En helt anden ting: Hvorfor forsvinder mine indlæg fra nyhedsforummet? Før
kaldte jeg mig NG (Mine initialer) men nu kalder jeg mig ved mit fornavn,
Nikolaj. Bliver indlæg med afsender NG slettet?

Mvh
Nikolaj

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-07-02 19:22

Nikolaj <nikolaj@jalokin.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d384b3b$0$80779$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

andet
> end Spirulina i starten indtil de er vant til at være hos mig)?

Hvad er det dog for en elendig forhandler der ikke fortalte dig om de
problemmer?
Det der er sket er at den svageste af hannerne er blevet presset ud, og
kan kun nådigst
for lov til at opholde sig der.
Når en ciklide tager foderet i munden og igen spytter det ud, betyder i
95 % af tilfældende
store problemmer, for den er syg, og det sandsynligvis af stress.
Det du skal gøre er at få fyldt akvariet med noget Nifurprinanol, fåes
som midler med navne
som Aquafuran, Furapond og Aquamor, og sandsynligvis og andre navne.
Furapond fra JBL er det absolut billigste og der er ingen forskel i
styrken på indholdet,
så lad være med at høre på noget salgsgas om det. Furapond fra JBL fåes
blandt andet
i Planteimporten.

Selvom du fåe den kureret, så vær meget opmærksom på det problem, og hav
altid medicin i huset.
Jeg vil næsten garantere dig at du vil få endog store problemmer med
kirsebærrene, de er meget hårde
ved hinanden, og vil gangske langsom "nakke" hinanden til der kun er en
solo han tilbage.

Carsten

Fra : Nikolaj

Dato : 19-07-02 19:25

Hej Carsten,

Tak for dit svar.

Der en en oplysning mere jeg ikke har givet dig og det er at når der kommer
nogle andre fisk op til den så jager den dem væk. Iøvrigt har den ikke hvid
trådet afføring.

Er det ikke bare stress over flytningen?

Mvh

Nikolaj

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 20:33

Nikolaj skrev:

> Er det ikke bare stress over flytningen?

Hvor stort et akvarie har du de 15 fisk i?

Madsen.

Fra : Nikolaj

Dato : 19-07-02 20:39

325L

Fra : Nikolaj

Dato : 19-07-02 20:40

Af andre ting mit setup består af kan nævnes:
Filtrering er et Powerhead 802 med blå skumsvamp samt et Eheim 2250
udvendigt filter, begge er indkørt igennem flere måneder. Vandtemp er ca. 26
grader og det er postevand.

Mvh
Nikolaj

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 20:48

Nikolaj skrev:

> 325L

Som jeg også vil betragte som for lidt til 15 fuldtvoksne Tropheus,
hvilket de vel er, eller er det kun ungfisk?

Madsen.

Fra : Nikolaj

Dato : 19-07-02 20:51

Det er fuldvoksne fisk og de har 20 liter vand per fisk. Jeg mener ikke at
det er for lidt. Det er min erfaring at 20-25 liter vand per fisk er fint.
Jeg har haft Tropheus flere gange før (også SP varianterne) og det er altid
gået fint med denne størrelse akvarie.

Har du noget bud på denne ene fisks adfærd?

Mvh
Nikolaj

Fra : Nikolaj

Dato : 19-07-02 20:57

Og jeg vil lige tilføje at man skal selvfølgelig have en rigtig god
filtrering, hvilket også fremgår af denne tråd at jeg har.

Mht territorier har jeg placeret to styks store sten i hver sin ende i
akvariet samt en masse småsten i midten. Det kører fint med dette.

Mvh
Nikolaj

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 21:10

Nikolaj skrev:

> [...]
> per fisk er fint. Jeg har haft Tropheus flere gange før (også SP
> varianterne) og det er altid gået fint med denne størrelse

Jeg har pt. 10 fuldvoksne Tropheus Moori Moliro i et 530 ltr. og det
går fint. Ingen bliver jaget pt. og de er sunde og raske. Der skal
dog ikke ret mange unger til før jeg begynder at kunne se stress hos
de gamle, og så tømmer jeg det for unger. Det har jeg vel gjort en
5-6 gange i de par år eller tre jeg har haft dem.

> Har du noget bud på denne ene fisks adfærd?

Personligt tror jeg der er for lidt plads og fisken er stresset.
Den kan også have spist et eller andet den ikke kan fordøje, men jeg
tror mest på stress.
Jeg har set en kammerats 17 vildtfangede Tropheus Moori Kasanga vælte
på omkring 14 dage til 3 uger een efter een. Det startede med at en
enkelt fisk eller to stillede sig op i hjørnet og nægtede at tage føde
til sig. 2-3 dage efter var deres mave oppustet og på 4 eller 5. dagen
var de døde. Sådan fortsættede det til han ikke havde flere tilbage.

Han havde haft dem i ca. 2 år og de havde fået masser af unger og var
utroligt flotte. På det tidspunkt hvor det begyndte at gå den anden
vej, var hans akvarie overbefolket med fisk. Det væltede med unger og
nogle af ungerne var så store at de var begyndt at trænge sig ind på de
voksnes territorium. Han havde i længere tid snakket om at nu måtte han
hellere få det akvarium tømt, men det var åbenbart for sent, desværre.
Der blev forsøgt behandling med bla. Nifurpiranol men det havde ingen
effekt i hans tilfælde.

Personligt tror jeg på at hans fisk døde af stress. Det er han vist
ikke helt enig med mig i, da han nærmere tror på at det er en indvortes
bakterie som har været skyld i det. Det tydede det godt nok også på når
vi skar bugen op på dem når de var døde, men jeg tror lige så godt at
de kan have haft den bakterie i maven hele deres liv, men at stress kan
være den faktor der får bakterien til at ødelægge dem. Måske er det
helt ude i hampen, men det er min teori. :)

Madsen.

Fra : Nikolaj

Dato : 19-07-02 21:30

Det var da noget af en skrækhistorie du kommer med der.

Jeg havde også de samme Kasangaer. Der var fordelingen 2.8 i mit akvarie og
en af hunnerne begyndte at spille han. Faktisk tog hun hele den ene halvdel
af akvariet. Jeg mener at der var for lidt hanner til hunnerne siden at hun
fik lov til det eller også var hannen (som iøvrigt var lidt mindre end
hunnen) ikke så dominerende. Han havde den anden halvdel af akvariet, hvor
de resterende hunner og han så også gik. Derfor valgte jeg at ville prøve
med en gruppe der var lidt større end 10 fisk. Der var aldrig slagsmål med
Kasangaerne og som det ser ud nu så går det også fint med Kirsebærrene. Der
er ikke slagsmål, men jeg tror også det er stress efter turen først fra
Afrika og så bagefter fra Nordjylland til København med bil (det tog ca. 5
timer).

Jeg vil se ad de næste par dage, måske prøve at lokke den til at spise med
lidt cyklops og hvis den stadig viser det mindste tegn på Flagellater så
ryger den ud før den tager de næste med i faldet. Jeg har en kammarat, der
købte 30 Ilangier og de ville alle sammen ikke spise ved ankomst. Han fik
dem igang med at spise ved at give dem lidt cyklops.

Mvh
Nikolaj

Fra : Madsen

Dato : 19-07-02 21:41

Nikolaj skrev:

> Det var da noget af en skrækhistorie du kommer med der.

Det var ikke for at skræmme dig værre end godt er, men historien
er sand.

> [...]
> faldet. Jeg har en kammarat, der købte 30 Ilangier og de ville
> alle sammen ikke spise ved ankomst. Han fik dem igang med at spise

Hvis du lige har fået dem i dag, så kan det da godt være at den
begynder at tage føde til sig i morgen eller dagen efter i morgen,
men hold godt øje med den. Hvis den begynder at virke oppustet, så
få den væk derfra og hæld evt. noget Nifurpiranol derned, som Carsten
også forslår.

Madsen.

Fra : Nikolaj

Dato : 19-07-02 21:49

Tak for dine svar.

Mvh
Nikolaj

Fra : Nikolaj

Dato : 21-07-02 09:43

Hej,

Nyt i historien:

Da der ikke var sket nogen ændringer med fisken, hverken til det bedre eller
det værre, synes jeg der måtte ske noget. Derfor har jeg fisket den op og
sat i et akvarie for sig. Her vil jeg først prøve og se om jeg kan få gang i
den ved at give den en lille portion cyklops og selvfølgelig også OSI
Spirulina. Jeg ville nemlig ikke starte med cyklops til de resterende 14
fisk før jeg er sikker på at de var i en rigtig god foderstand.
Hvis det så ikke hjælper og den kommer igang med at spise vil jeg medicinere
med Aquamor 1. Det har jeg i huset fra tidligere. Og da de andre fisk går
rigtig godt vil jeg ikke belaste dem med en medicinkur.

Jeg ved godt at der kan være problemer med at reintroducere fisken i
gruppen, men Tropehus Basics giver nogle gode råd vedr dette. Se
http://www.cichlidae.com/tropheus/

Kommentarer høres gerne vedr min plan.

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 23:36

Nikolaj skrev:

> Desværre så var fisken død da jeg kom hjem fra arbejde igår, så
> jeg kan ikke fortælle dig hvirdan det ville komme til at gå med at
> reintroducere fisken.

Nå ok. Det er jeg ked af at høre. Altså at fisken er død.

> Jeg tror simpelthen at fisken var svag og ikke kunne klare turen
> fra søen til mit akvarium.

Det er muligt. Jeg mistede faktisk også en enkelt af de 11 vildt-
fangede som jeg købte i sin tid, og som jeg stadig har 10 tilbage af.
Den ene døde nogle dage efter købet. Det har muligvis også været af
stress.

> De resterende 14 går i mit 325L og har det strålende.

Det lyder godt. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 25-07-02 14:36

Nikolaj skrev:

> Jeg ved godt at der kan være problemer med at reintroducere fisken i
> gruppen, men Tropehus Basics giver nogle gode råd vedr dette. Se
> http://www.cichlidae.com/tropheus/
>
> Kommentarer høres gerne vedr min plan.

Jeg har så ikke erfaring med at fjerne enkelte individer af en
Tropheus-flok og så senere smide dem tilbage til flokken igen, men
du må meget gerne melde tilbage om hvordan det går.

Madsen.

Fra : Nikolaj

Dato : 25-07-02 21:46

Hej Madsen,