erfarringer med Hobby campingvogne.
Fra : Ris@ger

Dato : 19-07-02 16:58

Vi er meget tæt på at købe en ny Hobby.

Er der nogen der har erfaringer med Hobby (positive såvel som negative).
Er der noget vi skal være specielt opmærksomme på osv......

Jeg har hørt nogle sige at hobby er noget bras. Andre roser dem til skyerne.
Ingen har været i stand til at give konkrete eksempler.

Hilsen Torben

Fra : Jensn

Dato : 20-07-02 22:05

"Ris@ger" <risager@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skyerne.
> Ingen har været i stand til at give konkrete eksempler.

Hej

Jeg har bare lige en lille bemærkning :

I forsommeren købte vi ny campingvogn (vores første), og vi kiggede
jo på alt som havde 2 hjul og køjer her i blandt også Hobby, én af
grundene til at det ikke blev Hobby, var finishen, eller mangel på samme,
jeg har adskillige billeder med fuger som er løbet ud over det hele - både
ud- & indvendingt, rust på støttehjulshåndtag m.m. - alt i alt, småting, men
når det drejer sig om en fabriksny vogn, så syntes jeg godt at man kan
forlange lidt kvalitet

Generelt er campingvognenes finish ikke noget at råbe hurra over, men sådan
er det åbenbart ?!

Vi endte med at købe en fabriksny LMC og den er vi egenlig meget tilfreds
med - den har ihvertfald betydelig mindre skønhedsfejl end f.eks. Hobby

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Boye

Dato : 22-07-02 22:31

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi endte med at købe en fabriksny LMC og den er vi egenlig meget tilfreds
> med - den har ihvertfald betydelig mindre skønhedsfejl end f.eks. Hobby

Ja, det er meget godt med forskellige beskrivelser af mærkerne.
Og det er muligt at finishen er en tand bedre i din LMC, men for få dage
siden var jeg med til at flytte en ½år gammel LMC på en campingplads, hvor
vi trak håndtagene i stykker, som sidder foran til det samme. Desuden var
næsehjulet ved at bøje sammen også, som om det slet ikke er lavet til det,
det skal bruges til.
Jeg har haft en Hobby og har nu en Adria, og disse ting er aldrig sket på
nogen af disse vogne.
Jeg ville da være ked af at eje en vogn der ikke kan holde til at blive
flyttet rundt med, så er jeg lige glad med at der er nogle småting der er
lidt forskel på i finishen.
For så slemt er det altså ikke, som du nævner. Vi er meget glade for den
Adria vi har nu, og synes den er lavet meget omhyggeligt. Og vores tidligere
Hobby var absolut også i orden.

Hilsen Boye

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 23-07-02 10:16

"Boye" <kaj_boye@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi er meget glade for den
> Adria vi har nu, og synes den er lavet meget omhyggeligt. Og vores
tidligere
> Hobby var absolut også i orden.

Jeps , køb en Adria, det er gode vogne, _alt_ andet er bare prestige fis,
lidt ligesom med VW

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-07-02 21:28

OK, er VW prestige fis ??

Vi lever nok i forskellige verdener og så passer det jo fint at vi er
rigtigt glade for vores LMC og vores Passat var den bedste bil vi nogen
sinde har haft (altså den gamle gode model, ikke den firma-bil-model alle
kører rundt i nu).

Hvad passer så i prestige-niveau til en Adria ?? En Skoda eller en Trabant ?

Lige pt kører vi i en Toyota Carina 1,6xli. Vedens mest driftsikre blikæske.
På 2 år har vores samlede service og rep.omkostninger været 6.200 kr inkl
dækskift. Vi var rigtigt glade for den indtil vi købte den omtalt LMC 535.
Så er der ikke krudt nok i en 1,6xli toyota motor......

/Bjarke

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 23-07-02 22:28

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse

> OK, er VW prestige fis ??

I mine øjne! _ja_ så absolut !, jeg ville personligt hellere have en Skoda
med samme teknik, og så spare prestigen !

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Ps. Lagde du liiiiige mærke til hvordan jeg svarede på dit indlæg, man
svarer under indlæget, og skærer alt overflødigt væk, det sparer båndbredde,
og tid

Fra : Jensn

Dato : 23-07-02 21:37

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tidligere
> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

> Jeps , køb en Adria, det er gode vogne, _alt_ andet er bare prestige fis,

Hej Dennis

Jo, men når nu vi snakker prestige, så kan vi jo ikke
hænge en Adria efter BMW'en

Men du har da næsten ret - en Adria giver meget for pengene, de er slet ikke
så ringe - men
er der nogen som siger det ??

Mvh.
Jensn
BMW 525i 24v
LMC 495 Luxus 495K "Winner"

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-07-02 22:02

> [...]
> hænge en Adria efter BMW'en
>
> Men du har da næsten ret - en Adria giver meget for pengene, de er slet

Længe siden jeg har set mage til blærefis her i gruppen. Velbekomme.

Hilsen Ebbe

Fra : Jensn

Dato : 23-07-02 23:40

"Ebbe Rasmussen" <ebberas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> ikke

> Længe siden jeg har set mage til blærefis her i gruppen. Velbekomme.
>
> Hilsen Ebbe

Hej Ebbe

Du så vel smiley'en, ikke ? - det var ment sådan lidt for sjov

Men velbekomme, da

Mvh.
Jensn

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-07-02 23:47

> Hej Ebbe
>
> Du så vel smiley'en, ikke ? - det var ment sådan lidt for sjov
>
> Men velbekomme, da
>
> Mvh.
> Jensn

Jo, men jeg så også hvad du skrev længere nede, og det var nok det der
fortalte mest om dig.
Og det er desværre den slag der gør at tråden løber helt løbsk, også mit
indlæg. Det har jo INTET med det oprindelige spørgsmål at gøre.

MVH
Ebbe

Fra : Jensn

Dato : 24-07-02 15:16

> [...]
> Og det er desværre den slag der gør at tråden løber helt løbsk, også mit
> indlæg. Det har jo INTET med det oprindelige spørgsmål at gøre.

Jensn

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 23-07-02 22:21

> Hej Dennis
>
> Jo, men når nu vi snakker prestige, så kan vi jo ikke
> hænge en Adria efter BMW'en

Hwoff det !, hvis den ikke kan trække en Adria, er det måske på tide at få
den motor renovering !!

> Men du har da næsten ret - en Adria giver meget for pengene, de er slet
ikke
> så ringe - men
> er der nogen som siger det ??

Næhh måske ikke, men der er meget prestige i at kunne pakke en dyr
campingvogn ud !

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Ris@ger

Dato : 23-07-02 22:29

Som jeg startede med at skrive i mit indlæg:
Ingen har været i stand til at give konkrete eksempler !!

Det må jeg gentage........

Igen igen tabes den røde tråd i et velmenende indlæg.

Ærgeligt !

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-07-02 22:50

> [...]
>
> Det må jeg gentage........
>
> Igen igen tabes den røde tråd i et velmenende indlæg.

Enig i at tråden blev tabt. Dernæst vil jeg nok sige, at du stillede et
umuligt spørgsmål, hvilket man også kan se i den tabte tråd. Hvad er højest,
rundetårn eller et tordenskrald?
Jeg har en Hobby Prestige fra 1988 og er aldeles tilfreds. Hobby har i flere
år været et af de mest solgte mærker i Danmark, vist nok det mest solgte i
flere år. Det må vel fortælle at nogen er tilfredse. Men det siger jo ikke,
at alt andet ikke duer, eller at der ikke har været Hobby vogne på markedet,
som var lavet på en mandag, ligesom man kan se med andre mærker. Vi har også
haft Sprite og TEC og var også ganske tilfredse med dem.
Så konkret er jeg tilfreds med en Hobby fra 1988. Der er formentlig nogen,
som har en magen til min, men som er utilfredse af en eller anden grund, og
det kan jo være lige så konkret. Men hvis de f.eks. har revet et håndtag af
en låge, betyder det jo ikke at alle håndtag på Hobbyvogne er dårlige, for
jeg har ikke revet nogen håndtag af.
Jeg synes, at i stedet skulle I se på eget behov: Har I fundet den vogn, som
I synes opfylder Jeres behov (Hobby, Adria, LMC eller hvad ved jeg) så køb
den. Alle de nævnte og en del andre mærker sælger godt og det i sig selv
borger også en del for kvaliteteten.
Eksempelvis Adria havde vel i gamle dage et lidt blakket ry, hvad angik
kvaliteten, men alligevel blev den solgt i stort oplag, fordi pris og
kvalitet nok på en eller anden måde hang sammen, så derfor valgte nogen nok
at sige, at den kvalitet som Adria havde nok var endog særdeles rimelig i
forhold til prisen, samtidig med at man godt vidste, at man nok kunne få
noget, som var af langt højere kvalitet.
Men vi vælger jo selv i sidste ende, hvad vi vil!
Jeg sætter selv pris på kvalitet, men min pengepung er ikke altid enig og
så kommer kompromiserne.
I øvrigt held og lykke med Jeres nye vogn, uanset hvilket mærke det ender
med at blive

Kurt

Fra : Ris@ger

Dato : 24-07-02 08:28

> Enig i at tråden blev tabt. Dernæst vil jeg nok sige, at du stillede et
> umuligt spørgsmål, hvilket man også kan se i den tabte tråd. Hvad er
højest,
> rundetårn eller et tordenskrald?

Jeg stillede følgende spørgsmål:
Er der nogen der har erfaringer med Hobby (positive såvel som negative).
Er der noget vi skal være specielt opmærksomme på osv......

Jeg har svært ved at se, at det er et umuligt spørgsmål. Det må vel netop
være det nyhedsgruppen skal bruges til: dele erfaringer med andre.

Jeg er enig med dig om, at min afsluttende bemærkning: "Jeg har hørt nogle
sige at hobby er noget bras. Andre roser dem til skyerne.Ingen har været i
stand til at give konkrete eksempler." vil give anledning til lidt
mudderkastning og fremhævelse af eget valg
Nu er jeg ikke helt grøn indenfor campingverdenen og har selv gjort
efaringer med forskellige mærker. Hobby har jeg dog ikke prøvet og derfor
kunne det være interessant, om andre havde erfaringer at øse ud af.

Men tak for din besvarelse, som trods alt er i den mere seriøse ende.

Hilsen Torben

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 23-07-02 22:57

> [...]
>
> Det må jeg gentage........
>
> Igen igen tabes den røde tråd i et velmenende indlæg.

Hej Torben.

Du har ret ! *Sorry*

Har ikke selv erfaring med Hobby's kvalitet , eller måske mangel på samme

så det jeg syntes at mest negativt ved Hobby er deres egenvægte !, som jeg
syntes er lidt i den tunge ende, især når man som jeg selv, kun må
køre med 925 Kg _total_ :-/ , men så kunne vi jo bare have købt en bil der
var lidt større end en "kabinescooter"

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Sune

Dato : 24-07-02 12:24

> [...]
> syntes er lidt i den tunge ende, især når man som jeg selv, kun må
> køre med 925 Kg _total_ :-/ , men så kunne vi jo bare have købt en bil

Hvad dælen Dennis - hægter du den bag på MC'en ? Det er da utroligt hvad
sådan en Yamaha kan præstere

Men bortset fra det, er jeg nu ret vild med de nye Hobby'er.
Jeg har idag en Bürstner, men skifter nok til en Hobby, når den tid kommer.

mvh
Sune

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 24-07-02 19:15

"Sune" <hodal@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
meddelelse
> der
>
> Hvad dælen Dennis - hægter du den bag på MC'en ? Det er da utroligt hvad

Hej Sune
Jahh , såån en Yamser trækker nu ret godt

> Men bortset fra det, er jeg nu ret vild med de nye Hobby'er.
> Jeg har idag en Bürstner, men skifter nok til en Hobby, når den tid
kommer.

Bürstner !!!!!!, hwa' faan er det for en cykel, den kender jeg ikk' lige

Blev det til Camping livet i stedet for Mc livet ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : sten basbøll

Dato : 26-07-02 09:15

Denne snoede tråd er lige så morsom som - Fint skal det være - med Hyasint
og co.
Og lige så banal - Vi vejer og måler hinanden på sek.og nogen gør det altså
helt uden at tænke over det -

Tilværelsen skal dække mange behov - og vi rundede lige denne, ellers mere
privat holdte vinkel omkring status, der selvfølgelig ikke burde overraske
nogen.
Nu var det hele lige så trygt og rollerne fordelt. Pludselig blir man
listet op - og værst - uden at se, at det blev ramt..rigtigt

Sådan gør man altså ikke - godt at man ikke selv er sådan . - )

Der kan f.eks også være sidegevinster ved et mærke. Vi hører rygter om, at
Adria f.eks har en dejlig brugerklub, hvor man møder campinglivets glæder
fra nogen af de bedste sider - idet man til fælles gavn trækker på de
menneskelige kvaliteter og resurser .

Et formål der også nås ved at deltage i denne gr.

mvh sten

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 26-07-02 19:40

Jeg vil gerne komme med et kort indlæg omkring HOBBY
Vi er de lykkelige ejere af en HOBBY 540 UL - model 98 - købt som ny og
brugt - virkelig brugt den i de 5 somre vi nu har haft den.

Vi har ikke haft noget at indvende imod vognen - men er glade og tilfredse -
det er vores treide vogn.
den første var en WELTBUMLER - de to næste var / er HOBBY.

Vi har fået skiftet en vandhane - (sikkert min egen skyld - ødelagt ved
frost) (tror jeg))

Og ellers er vi bare tilfredse.
Den kører godt - ligger godt bag ved de tre biler jeg har haft til at trække
dem med.

Citröen BX 14 - Kanon gode køreegenskaber - Hydraulikken er eminent.
Så fik vi større bil og større vogn - Ford Mondeo - Det har kørt OK for os.

Nu har jeg (Kald mig bare blærerøv) Mercedes E300 - Exclusive - det kører
som "par" også godt.

Så når vi igen skal kigge ny vogn - er jeg ikke i tvivl - vi vælger hobby
igen.

Venlig hilsen
Carsten Laursen

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-07-02 14:25

"Carsten Bo Laursen" <cabola@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Nu har jeg (Kald mig bare blærerøv) Mercedes E300 - Exclusive -
> det kører som "par" også godt.

Blærerøv, - men det siger jeg kun fordi jeg ikke med min
førtidspension får mulighed for at investere i et så eminent godt
køretøj - jeg må nok endnu et par år "nøjes" med min 13 år gamle
Mazda 626 st.car

Og så har jeg forøvrigt skiftet min gamle og gode Hobby ud med en ny
Viking for 12 år siden, og som nu blev til en Adria for 3 år siden!

Inkarneret fastligger med stor lyst til at begynde at køre igen
--
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm

Fra : Jens

Dato : 29-07-02 22:54

Jeg har siden 1995 været den glade ejer af først en ny "Dethleff Family
465TK", en ny "Bürstner Fun 480TK" og nu en ny "Hobby De Luxe 440SB". Alle
vogne i billigeste modelserie (da jeg ikke vil betale for "blyindfattede
ruder" og "klunkegardiner" og ander finesser som typisk er i de dyrere
modeller).
Jeg vil mene at selve finish'en har været sammenlignelig i de tre vogne - de
er købt hos to forskellige forhandlere og alle tre vogne havde småfejl ved
leveringen som en ordentlig klargøring/check ville have afsløret.

Fejl ved leverance:
1. Dethleff.
- Var utæt ved køleskabs udluftningerne så der løb vand ind når det
regnede - dette var p.g.a. manglende fugning rundt om udluftningerne - dette
kan ikke opdages før det regner.
- Beklædningen i toiletrummet sad løs på væggen (er limet med
dobbeltklæbende tape)
- En møbelplade sad løs ved deb ene seng.
- Blev utæt ved gaskasse - blev rep. på fugtgarantien.

2. Bürstner.
- Forhæng mellem børneafdelingen og resten kunne ikke fæstnes da den tryklås
der er monteret var af det forkerte "køn"
- Døren gabte forneden.
- Baglygte var utæt og blev fyldt med vand ved regnvejr.

3. Hobby
- Afløb i køkkenvask var revnet og utæt så vandet løber ned i bestikskuffen.
- Afløb i toilet-håndvask havde et knæk på slangen (slange var for lang) så
vandet kun vanskeligt kunne løbe ud.
- Ledning til TV-antenne var monteret uden det ekstra stykke ledning der
skal til for at hæve antennen (forhandlerfejl!!!!)
- Vognen er forsynet med en ekstra løs Aluminiumsplade som alle (Hobby,
Importør og Forhandler) er uenige om hvad skal bruges til!

Jeg fik dog alle fejl udbedret med det samme og der har ikke været problemer
med nogen af disse vogne.

Jeg tror ikke at de mest kendte mærker har noget at lade hinanden hører hvad
angår finish og kvalitet. Jeg tror man får hvad man betaler for. Hvis man
køber den luxus-model med det hele koster den nemt 20.000-30.000 kr mere og
så kan man vel forvente at der er brugt lidt mere tid på finish'en. Så længe
de basale dele er iorden (karosseri og grundvognen) er resten i mine øjne
ikke noget at gå så højt op i. Jeg glæder mig over kun at have betalt 92.000
kr for min Hobby og ikke 1135.000 som jeg så en Knaus på samme
længde/indretning til.!

Mvh

Jens

Fra : Brian Nielsen

Dato : 01-08-02 17:16

"Ris@ger" <risager@mail.dk> wrote in message news:<3d38370c$0$12699$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Vi er meget tæt på at købe en ny Hobby.
>
> Er der nogen der har erfaringer med Hobby (positive såvel som negative).
> Er der noget vi skal være specielt opmærksomme på osv......

Hej Torben,

vi har i juni i år købt en fabriksny Hobby Excellent 460 UFe, og er
netop kommet hjem fra en 3 ugers ferie i Sydfrankrig med vognen på
slæb.

Køreegenskaberne er fortrinelige - og det er næsten ligegyldigt
hvordan man læsser vognen - jeg kørte både med et kugletryk på ca. 80
kg og senere med ca. 60 kg. den kørte perfekt ligegyldig hvad.

Vi er meget tilfredse med vognen. Vi har et par enkelte ting som vi
skal til forhandleren og have løst:
1. En vægbeklædning/knag har løsnet sig. Den er sat fast med
dobbeltklæbende tape eller lignende og har løsnet sig i bunden.
2. Et vindue er svær at løsne fra holdeposition.
3. Skuffelåge sidder løs.
4. Der er en knirkelyd fra et sæde som jeg ikke rigtig kan forlige mig
med.

Ellers er vi tilfredse og har ikke oplevet problemer af nogen art.

Et alternativ til at søge erfaringer her, kunne være at tage rundt og
kigge på forhandlernes demovogne (de bliver brugt meget hårdt, er min
erfaring), samt at kigge på 1-5 år gamle brugtvogne - har de nogle
fejl som ikke ligner 'brugerfejl' ?.

Med venlig hilsen
Brian Nielsen

Fra : K. Larsen

Dato : 29-09-02 23:13

> [...]

> Jeg har hørt nogle sige at hobby er noget bras. Andre roser dem til
> skyerne. Ingen har været i stand til at give konkrete eksempler.

Hej

Jeg har selv en Hobby. Valget stod mellem den og Detlefs, men Hobbyen
vandt på indretningen.
Hobby er Europas suverent mest solgte campingvogn, ikke at det er nogen
garanti for kvalitet, men det må vel betyde at de har et fornuftigt
forhold mellem pris og ydelse/kvalitet.
Du kan jo også vælge Europas næst mest solgte mærke Fendt som ejes af
Hobby.
Hobby og Fendt sider på 30% af det Europæiske markede så noget må de
gøre rigtigt.

Fra : villy rap torp

Dato : 07-10-02 21:37

få den teste for fugt alle steder
jeg har selv en hobby 610 anno 1984 uden fugt
forhandleren vil give 42000 kr for den
der skal lige siges at er meget pæn i følge forhandlerne
og så er den lavet så der kommer maget sollys ind fra oven