Digitalt kompas ?
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 19-07-02 15:28

Hej.

Jeg har set Harald-Nyborg har (haft) et digitalt kompas til kr. 249. Er der
nogen der har prøvet det ?

Det er udsolgt og de får ikke flere :(

Hvor kan man eller købe et sådan, og er der nogen der har erfaring i
digitale kompas'er ?

Jeg mener at have hørt at elektriske kompas'er ikke er nær så følsomt som et
alm. kompas. ?

/HHA

Fra : Ole

Dato : 22-07-02 00:29

Jeg købte Harald Nyborgs kompas, det er overraskende godt til bilbrug, med
automatisk deviation der klarer selv meget store afvigelser, belysning
kompasrose og tal. Jeg har ikke prøvet det til søs, men tror ikke det er
godt nok til hovedkompas, -du skal alligevel have et magnetisk kompas
ombord.
Hvis du vil købe et nyt kan et lignende skaffes fra http://www.conrad.com/,
søg på Compass, autoinstruments.
Elektriske kompasser kan købes i alle følsomhedsområder, lige fra
nøgleringskompas typen til typen, der kan måle lokale afvigelser på 1/10.000
del af jordens magnetfelt promillestørrelse, se Skalk juni 2002, alt efter
prisen.

Hilsen Ole

Fra : Ivar Holm

Dato : 22-07-02 12:43

At et kompas har digital udlæsning, gør det ikke elektrisk. "Giveren" er
stadig en magnetnål. Derfor er kompasset stadig følsomt over for
magnetfelter, jern o.s.v.

Et konventionelt gyrokompas koster vel fra 75.000 kr. og opefter, medens et
satellitkompas kan fås fra 32.000 kr. + moms og opefter. Det er de eneste
kompasser, der kan blive aktuelle i fritidsfartøjer, og som er uafhængige af
jordens magnetfelt.

Ivar Holm

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-07-02 14:18

"Ivar Holm" <iwholm@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> kompasser, der kan blive aktuelle i fritidsfartøjer, og som er uafhængige

Det er jo voldsomt mange penge for en "dims" til jollen.

Kan en håndholdt GPS (eks. Magellan 330M) ikke klare jobbet lige så godt og
til under en tiendedel af af satellitkompassets pris...?

Hr. Bjørn

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 22-07-02 16:11

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in message

> [...]
og
> til under en tiendedel af af satellitkompassets pris...?

En GPS fortæller dig i hvilken retning båden bevæger sig, mens et kompas
fortæller i hvilken retning båden peger i - forhold til de lokale magnetiske
forhold.

Der kan ofte være forskel mellem de to - afdrift, strømsætning, deviation,
magnetiske forstyrrelser, blåhvaler med jerngebis, osv.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-07-02 16:22

"Rasmus Hayseed" <mickey@mouse.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> En GPS fortæller dig i hvilken retning båden bevæger sig, mens et kompas
> fortæller i hvilken retning båden peger i - forhold til de lokale
magnetiske
> forhold.

Ok .... altså ingen bevægelse ... ingen retningsvisning.

Hr. Bjørn

Fra : LejfM

Dato : 23-07-02 07:43

> Hr. Bjørn SKREV
> Ok .... altså ingen bevægelse ... ingen retningsvisning.

nemlig ... !!!

LejfM

Fra : Ole

Dato : 22-07-02 17:26

Du har fuldstændig ret hvis du kun tænker på magnesynkompasset.

Du glemmer bare:
Flux-gate kompasset som f.eks. Autohelm bruger i deres autopiloter og
håndpejlekompas. Denne type består af 3 spoler, vinkelret på hinanden, der
er kardansk ophængt, man sender en sinus kurve ind i den vandrette spole og
udtager så signaler fra de 2 andre spoler, faseforskellen mellem disse er
udtryk for magnetfeltets retning. Her er der ingen magnetnål.

Magneto-induktions kompasset der består af 2 separate sensorspoler,
vinkelret på hinanden, (det er den type der bliver brugt i Harald Nyborg
kompasset), har heller ikke nogen mekanisk magnetnål.

Det samme gælder magneto-resistive typen og hall-effekt typen

/Ole

Fra : Ole

Dato : 22-07-02 17:43

Endnu en ting:
alle kompasser der virker ved at måle på jordens magnetfelt, er følsomme
overfor lokale forstyrrelser i magnetfeltet, som f.eks jern, magneter eller
strøm i ledninger.
Nogle elektriske/ elektroniske/ digitale har bare en automatisk
deviationstabel-rutine indbygget i deres microprocessor. Dette gælder også
for Harald Nyborg typen.

/Ole

Fra : Ivar Holm

Dato : 23-07-02 12:32

Ole har ganske ret. I stedet for kompasnål burde jeg nok have skrevet
magnetføler.

Ivar Holm

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 29-07-02 08:34

Hvordan virker den automatiske devitationstabel?
Skal man indtaste en tabel eller hvad?

Ellers kunne det være smart med et kompas hvor man havdde en føler det
bedste sted på båden, og så kunne montere viseren /visere forskellige steder
i båden hvor det er mest praktisk.

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens