Sjov Adfærd?
Fra : Ukendt

Dato : 19-07-02 14:35

Hej

Min lille familie og jeg er for en lille uge siden blevet beriget med maine
coon nr 2....en lille killing.
Jeg har efterhånden oplevet en del killingers finurligheder og pudsige
påfund, men ikke stødt på denne her før.
Om aftenen når vi f.eks sidder i sofaen kommer den lille killing op og
sætter sig f.eks på min mave. Der sidder han så med *store* øjne og bare
kigger på mit ansigt.....langsomt og forsigtigt begynder han så at nærme sig
ansigtet og så ganske ganske forsigtigt kommer der en lille pote som føler
på min næse, øjne og mund ( uden klør...heldigvis! ). Han gør det samme om
natten.....er nemlig blevet vækket en del gange. Det virker som om han er
utroligt facineret af vore ansigter, men er der nogen her som kan forklare
adfærden lidt nærmere?

Venligst

Gonzo

Fra : Niels Peter

Dato : 19-07-02 15:54

"Gonzo" <Gonzo Mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> utroligt facineret af vore ansigter, men er der nogen her som kan forklare

Jeg har selv haft en killing, der gjorde det (huskat med noget siameser
tilblandet).
Jeg tror, det har at gøre med to ting: hoveder er meget vigtige i
kattekommunikation, især blandt venner. Det gælder i øvrigt på tværs af
katteslægten, hvor det sprog, der er knyttet til hovedet, er næsten ens. Jeg
har f.eks. set en tv-udsendelse om tigre, hvor to særligt gode venner stod
og gned hoveder, så man kom til at tænke på sine egne "stuetigre".
Det andet har at gøre med kattens sanser. På nært hold er synet ikke til så
meget, fordi katte er langsynede, og derfor er lugte-, føle- og høresansen
det katte har at gøre godt med tæt på. Især på trædepuderne er følesansen
ret skarp hos katte; samtidig sidder der nogle duftkirtler her, så der også
kan være tale om afmærkning af dig.
Med andre ord: jeg tror, katten synes, du dels virker mægtig flink, men også
meget stooor. Så stor, at den ikke har mulighed for at overskue dit ansigt
på nært hold, og så må man jo udforske med følesansen; at den så samtidig
får afmærket dig som sin ejendom, er jo kun en ekstragevinst

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Helle Nielsen

Dato : 19-07-02 17:16

"Gonzo" <Gonzo Mail> wrote in message
> [...]
> utroligt facineret af vore ansigter, men er der nogen her som kan forklare

Hejsa.

Vores Buster har gjort det samme. Han gjorde det lige fra vi fik ham som 10
uger gammel og gør det stadig. Nu er han 1 år. I sær næsen føler han på med
sine poter og han borer også sit ansigt ind i vores mund, øjne, øre og næse
mens han spinder helt vildt. Jeg tror det er en form for kærlighed og
kærtegn, en form for kommunikation og accept af os mennesker. Det er i hvert
fald rart.
Nogengange mener Buster også at vores hånd skal vaskes og prøver vi at
flytte den ryger kløerne ud i en fart og *huk* så kan vi ikke flytte hånden.
Nu skal man altså vaskes og så skal man ikke prøve at slippe væk *gg*

KH Helle

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-02 20:37

Hej Niels Peter og Helle Nielsen

Tak for Jeres gode besvarelser. Nu er jeg og familien blevet så meget
klogere på vores lille iagttager

Venligst

Gonzo