Platin og guld
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 19-07-02 14:21

Findes der et sted hvor man kan se om et specielt album har fået nogen
platin"priser" eller bare en liste over alle albums der har opnået den
status?

Hvor mange CD'er skal man sælge i Danmark for at få platin, guld (og
evt. andre)?

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Chris

Dato : 19-07-02 14:49

On Fri, 19 Jul 2002 15:20:56 +0200, Stefan Bruhn <devnull@bruhn.tk>
wrote:

>Findes der et sted hvor man kan se om et specielt album har fået nogen
>platin"priser" eller bare en liste over alle albums der har opnået den
>status?

Det aner jeg ikke.

>Hvor mange CD'er skal man sælge i Danmark for at få platin, guld (og
>evt. andre)?

25.000 albummer giver guld.
50.000 albummer giver platin.
Herefter er springene med 50.000, så 100.000 solgte albummer giver
dobbelplatin og så videre.

10.000 singler giver guld.
Jeg ved desværre ikke, hvordan man kan få platin for en
single-udgivelse.

Måske kan du finde flere oplysninger om dette på IFPI's hjemmeside:
http://www.musik.org

Chris

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 19-07-02 17:13

On Fri, 19 Jul 2002 15:49:10 +0200, Chris <dsl3353@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Måske kan du finde flere oplysninger om dette på IFPI's hjemmeside:
>http://www.musik.org

Tak skal du have, den kunne jeg bruge idet albummet var med på deres top
100 list og der der er et symbol der viser om den har gået guld/platin
eller andet.

Fra : Lars K. Nielsen

Dato : 19-07-02 22:16

wrote:

>10.000 singler giver guld.
>Jeg ved desværre ikke, hvordan man kan få platin for en
>single-udgivelse.

For singler gælder det at man skal sælge 5.000 eksemplarer for at
modtage en guldplade - 10.000 solgte eksemplarer giver platin.

Vær iøvrigt opmærksom på at guld- og platinplader gives for det antal
pladeselskabet har solgt til detailhandelen mens (salgs-)hitlisterne
bygger på det antal eksemplarer der langes over disken. Derfor kan fx.
et album der er blvet tildelt en guldplade sagtens have et reelt
salgstal der ligger langt under 25.000 (derfor ser man af og til
pladekunstnere få overrakt guldplader allerede på (eller sågar før)
udgivelsesdagen).

-lkn