Når hunden skal stå bundet
Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 19-07-02 11:08

Hej!
Er der mon nogen der har nogle gode råd til hvad man gør hvis ens hund
gør vildt og uafbrudt når den bliver bundet?
Jeg har to schnauzere, en tæve på 4 år og en han på 16 uger. Når jeg
er ude at lufte dem, gør jeg ofte det at jeg binder den ene af og
træner med den anden og omvendt. Jeg har ikke så meget erfaring med at
lære en hund at stå bundet, for med tæven har der aldrig været nogen
problemer med dette. Jeg har forsøgt at starte stille ud, hvor jeg har
bundet ham og har stået en meter fra el.lign. Det var så meningen at
jeg ville skynde mig at gå tilbage og rose ham for at være stille, men
det nåede jeg ikke før han begyndte at gø! Jeg har ikke været uden for
hans synsvidde, så han kan hele tiden se mig. Særlig slemt bliver det
når jeg begynder at træne med tæven.
Det skal siges at han er en meget selvstændig hvalp med et stort gå på
mod.

Mange hilsner

Mette

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 23-07-02 22:00

Hej Mette

Prøv at binde hvalpen af, og stil dig ca. en meter foran ham. Når han ikke
gør smider du en godbid til ham. Og det skal være noget han er vild med.
Pølsestykker eller andet.

Det er vigtigt at du belønner ligeså snart han er stille. Når han siger
noget, vender du ryggen til ham, og ligeså snart han er stille, så kaster du
nogle godbidder til ham. Du må ikke snakke til ham, for det er kontakt han
vil have, og det er det han ikke må få. Han skal blot lære, at det at være
bundet af, ikke behøver at være en grim oplevelse.

Når han mestrer ovenstående, går du lidt længere væk og samme princip igen.
Hvis han bliver meget ked af det, træder du et skridt frem, og vender ryggen
til ham igen, og belønner igen. Så træder du et skridt tilbage igen, og
kaster godbidder til ham. Når du kaster godbidder til ham, så forsøg at
ramme jorden, og ikke hans mund. Så du vender ham til at snuse i jorden. Når
han snuser i jorden imellem alt det her, så kast godbidder til ham. Det er
kun, når han siger noget, stort set at du ikke skal gøre det. Når du har
gjort ovenstående, og er blevet ved med at trække grænsen længere ud, vil du
til sidst kunne gå helt fra ham uden at han gør. For så skulle du gerne have
opnået, at han har fundet ud af, at den eneste måde, man opnår noget, er ved
at snuse i jorden og være stille. Det hjælper ofte ikke at bruge "nej" fordi
de fleste hunde jo hellere vil have skældt ud, end at blive ignoreret.

Håber at du kunne bruge det. Jeg har brugt det i hvalpetræning med stor
succes.

Hilsen Carina