MS Windows
briani 27239
xp vil kun boote med cd i
Fra : Holyfather

Dato : 18-07-02 23:46

Min XP vil kun boote hvis installations cd sidder i. Sidder den ikke i,
stopper computeren ved meddelelsen :"boot from CD"
Jeg har checket:
1. BIOS er sat til at boote således 1 floppy 2 hd1 3 cdrom
2. i startup and recovery i system properties i kontrol panelet er default
operating system : "Microsoft Windows XP Professional /fastdetect"
3. i bootloaderen (også fundet i ovenstående) er operating system sat til
multi 0 disk 0 rdisk 0 partition1
Det skulle betyde noget i retningen af:
Multi IDE 1(0) eller 2(1) på motherboardet. Min harddisk sidder på IDE 1,
derfor multi 0
Disk Står til nul fordi denne værdi altid er nul når der kun bruges en
IDE controller. Havde det været en SCSI controller havde det været
anderledes
rdisk Fordi det er den første harddisk
Partition Fordi det er partition 1 (C:)
Correct me if i'm wrong
4. Jeg har prøvet at starte Recovery console og brugt kommandoen FIXBOOT, og
FIXMBR
5. Jeg har formateret partitionen og installeret WIN XP igen
Alt sammen uden held.
Er der nogen, der har en løsning.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 19-07-02 00:13

Holyfather wrote:
> Min XP vil kun boote hvis installations cd sidder i. Sidder den ikke
> i, stopper computeren ved meddelelsen :"boot from CD"
>
> 1. BIOS er sat til at boote således 1 floppy 2 hd1 3 cdrom

Har du prøvet med en bios indstilling med fx kun boot fra c:

Da du har styr på at regenerer xp boot vil jeg foreslå at boote
fra en DOSdiskette og bruge kommandoen SYS C:
Så får du da et fingerpeg om det er software eller måske hardware
problem.

mvh
Henning

Fra : Holyfather

Dato : 19-07-02 10:01

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-07-02 00:41

"Holyfather" <the_holyfather@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> FIXMBR
> 5. Jeg har formateret partitionen og installeret WIN XP igen

Har du husket at gøre partitionen på HD´en aktiv? For hvis du ikke gør det,
er den jo ikke bootbar.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Holyfather

Dato : 19-07-02 09:57

> I Disk Management har jeg checket at:
disk C: er primary partition
disk C: er system
Hvis jeg forsøger at ændre drevbogstavet, meddeler computeren at man ikke
kan ændre på bootdisken, så jeg er sikker på den er bootbar

Fra : Edmund

Dato : 19-07-02 10:32

Holyfather wrote:

> Hvis jeg forsøger at ændre drevbogstavet, meddeler computeren at man
> ikke kan ændre på bootdisken, så jeg er sikker på den er bootbar

Jeg ville nu alligvel prøve fdisk og se om der står a for aktiv.
evt. slette den hvis den er der, og så aktivere den igen.

Mvh Edmund

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-07-02 11:39

"Holyfather" skrev
> Hvis jeg forsøger at ændre drevbogstavet, meddeler computeren at man ikke
> kan ændre på bootdisken, så jeg er sikker på den er bootbar

Er du sikker på at du har tilsluttet disken til den
oprindelige ide-controller?
Jeg mener: Hvis du har et mobo med indbygget
raid-controller og slutter en disk til denne, skal du normalt
be' bios om at boote fra "scsi" eller "andet". Desuden skal
drivere til enheden indlæses under installationen af Win.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Holyfather

Dato : 19-07-02 20:59

Der ER raid på mit motherboard, men jeg bruger det ikke, da jeg kun har en
harddisk. Den er sat på IDE 0. Desuden har det jo virket uden problemer i
lang tid. Det var bare lige pludselig min computer gik i kage, og hvor jeg
ikke så nogen anden udvej end at geninstallere Windows.

Fra : Ole C

Dato : 20-07-02 11:39

Holyfather skrev blandt andet:

> Der ER raid på mit motherboard, men jeg bruger det ikke, da jeg kun
> har en harddisk. Den er sat på IDE 0.

I din oprindelige beskrivelse skrev du "BIOS er sat til at boote således
1 floppy 2 hd1 3 cdrom" - og kombineret med ovenstående, ville jeg da
umiddelbart mene at du skal sætte den 2. bootmulighed i BIOS til "HD0
(nul)"
Men jeg erkender at jeg ikke helt kan overskue din grundige
forklaring.......!

vh
Ole C

Fra : Holyfather

Dato : 20-07-02 15:34

Det er sgu heller ikke altid lige let at forklare.

Valgmulighederne i BIOS'en er hd 1 2 eller 3. Det er skrevet således så man
kan vælge hvilken af de tre man vil bruge. IDE-controlleren derimod, starter
med 0. Her har man altså valgmuligheden hardisk 1 på ide 0 og harddisk 2 på
ide 1.