Newbie: indkøb og opsætning af server-netv~
Fra : Jan Rysz

Dato : 18-07-02 22:37

Hej

Jeg har 2 PC´er kørende på TDC webspeed ( kabeltv ), ingen
netværksforbindelse mellem de to maskiner, og disse er forbundet til
Internettet på hver deres dynamiske IP. ( en på ethernet og den anden via
USB-porten, på kabelmodemet )

Jeg vil nu gerne have en server til at kørende til en webside + en
ftp-server, samt at de 2 pc´er og serveren er koblet i et internt netværk.

Hvad skal jeg købe af udstyr for at få dette til at virke optimalt ?

Kan serveren kører andre programmer i baggrunden ( f.eks. trække fra en
anden ftp-server, hente binære nyhedsgrupper eller P2P-services ) ?

Jeg vil nemlig gerne kunne nøjes med at have serveren tændt 24/7, ellers
ender det jo med at elregningen bliver højere end huslejen

Jan Rysz

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-07-02 23:29

Jan Rysz wrote:

> [...]
> netværksforbindelse mellem de to maskiner, og disse er forbundet til
> Internettet på hver deres dynamiske IP. ( en på ethernet og den anden via

Jeg er ikke lige bekendt med hvordan TDC Webspeed hænger sammen,
hvis den fungerer som en router, kan du koble alle maskinerne og
webspeeden sammen i en hub eller switch, fungerer webspeed derimod
som noget "modem/log on værk" er det muligt at du skal igang med
at sætte en maskine op som proxy for de øvrige maskiner?

Under alle omstændigheder får du brug for en hub eller en switch
samt noget netværkskabel for at koble dine maskiner sammen. En
switch er en lidt mere elegant løsning end en hub, idet switchen
holder styr på maskinernes netkortnumre og sørger for at trafikken
kun sendes ud til den maskine der har den rigtige adresse, mens
hub'en er "uintelligent" og blot sender alle pakker ud til alle
maskiner. Priserne på switche er efterhånden ved at være nede på
en 3-400 kroner, så det er begrænset hvad du kan spare ved at
nøjes med en hub. Til det brug du skitser vil du næppe mærke den
store forskel på de to.

> Jeg vil nu gerne have en server til at kørende til en webside + en
> ftp-server, samt at de 2 pc´er og serveren er koblet i et internt netværk.
>
> Hvad skal jeg købe af udstyr for at få dette til at virke optimalt ?

Som nævnt ovenfor, hub/switch + et netkabel pr. maskine og evt. et
til webspeeden.

> Kan serveren kører andre programmer i baggrunden ( f.eks. trække fra en
> anden ftp-server, hente binære nyhedsgrupper eller P2P-services ) ?

Det kommer naturligvis an på hvor lille maskinen er du bruger til
server. Jeg har en 233 MHz P-II med 128 mb ram med windows2000 til
at køre som server, den trækker uden synderlige problemer en
rimeligt velbesøgt ftp, en webserver, en mailserver der bla.
henter et par binære grupper, henter emails hjem til mig, et
fjernstyringsprogram så jeg ikke behøver rejse mig for at se hvad
der sker og i sin "fritid" regner den på cancerforskning. Jeg har
også installeret en ftp klient til at hente store ting hjem for
mig. Som du er inde på er det rart at man kan sætte den igang og
så passer den sig selv indtil tingene er hjemme..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Søren Sømand

Dato : 19-07-02 10:58

Forslag...
Jeg har lige installeret en server der hedder E-smith på en 133Mhz,
(www.e-smith.org, gratis download, ca. 200MB) og den er jeg meget begejstret
for. Den har alt hvad man skal bruge til et lille netværk + ekstern brug.
Den er meget nem at sætte op og den køre på en Linux Red Hat kerne, så den
kan bare stå på en gammel PC.
Læs en anmeldelse på
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500&SegmentID=12956
Til det foreslåede netværk kræver det en fast IP og en Hub/Switch og så er
man kørende...
Mv.
Søren

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 21-07-02 08:42

> Til det foreslåede netværk kræver det en fast IP og en Hub/Switch og så er
> man kørende...

Nej, det kræver IKKE en fast IP!

--
mvh Rasmus