Uff - hvor han lugter
Fra : MJ

Dato : 18-07-02 20:28

Så er vores højt elskede kat hjemvendt fra sit første pensionat-besøg, og
hvilken fiasko. Vi fik da godt nok at vide at der ikke havde været nogen
problemer, og at han i hvert fald ikke havde problemer med at finde
madskålen, men det var vidst ikke helt sandt. For det første lå han inde i
sin transportkasse da vi kom for at hente ham - det har han aldrig gjort
før - han hader den kasse som pesten. Der var også en underlig odeur på den
gang han boede på og da lugten fortsatte inde i bilen opdagede vi at han lå
ovenpå et gennemtisset håndklæde. Guderne må vide hvornår han har tisset på
det i løbet af de syv dage han var der. Da vi så fik ham hjem og lukkede ham
ud af kassen, styrtede han direkte ud til sin madskål. I farten kunne vi se
at han kun var en skygge af sig selv - eller også var han krøbet i vask. Da
vi senere havde ham på vægten kunne vi se at han havde tabt 1 - 1,5 kg af
sine godt 7 (han er ikke fed - han er en Burmeser). I de to næste dage kunne
man med god grund kalde ham en klæbekat, for han lod os ikke ude af syne og
krævede opmærksomhed og kæleture og hyggenyggestunder i sofahjørnet. Han
havde tydeligvis savnet os og sit gode sovehjørne hvor han kunne ligge helt
udstrakt på ryggen og boble i timevis. Men....det største problem var
lugten. Eftersom han havde ligget på sit ret så sjappede tissehåndklæde i et
godt stykke tid havde lugten også sat sig i hans pels. Han havde ikke været
indenfor døren mere en et kvarter før han kom i bad og blev grundigt
indsæbet i katteshampoo. Det var i tirsdags. I dag torsdag fik han den samme
tur - og han lugter stadigvæk. Især når han vasker sig og pelsen bliver lidt
våd og især på maven og bagbenene. Det er ikke ligefrem en lugt der passer
til vores næsebor, men hvad skal vi nu finde på? Vi kan jo ligesom ikke tage
og rulle ham i Rodalon. Er der nogen der kender nogle andre virksomme midler
mod urinlugt i kattepels? Både vi - og katten - vil være taknemmelige.

Gizmos tjenere

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 18-07-02 20:46

Hej Martin og Gizmo..

Må man få at høre hvilket internat det er man IKKE skal benytte??

mvh Tommy Fer

Fra : MJ

Dato : 19-07-02 11:27

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Martin og Gizmo..
>
> Må man få at høre hvilket internat det er man IKKE skal benytte??
>
> mvh Tommy Fer

Ups kan se første svar blev med email
Så her er det til resten af gruppen

Det er Sheiksgård ved Lem nord for Randers
- og jeg synes lige at jeg vil tilføje at der var en del katte derude der
så ud til at nyde opholdet rigtigt meget
- det var bare ikke lige Gizmos kop te.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-07-02 21:18

Øv for den...

Jeg vil nu måske tage pensionatet lidt i "forsvar" - for han har
selvfølgelig IKKE kunnet lide at være der (burmesere er jo desuden store
selskabspapegøjer, og trives ikke så godt ved pludselig at blive spærret
inde et fremmed sted), og så er det naturligt for katten at søge tilflugt et
sted, han ihvertfald kender (kassen), selvom han sædvanligvis hader den som
pesten!
Det samme angående tisseriet på håndklædet - han har måske ikke kunnet lide
det grus, de bruger på pensionatet, eller han har ville overdøve de fremmede
lugte med sin egen?

Angående vægttabet - vil allerførst sige, at hvis han er burmeser og vejer 7
kilo, så er han faktisk fed... idealvægten for selv en velvoksen burmeser
hankastrat ligger på 4-5 kilo, måske 5½ hvis han er meget stor - og jeg har
faktisk selv en kastrat på 7 kilo, som er _alt_ for tyk, men han ER også
meget glad for mad, især killingefoder, og meget lidt glad for at bevæge sig
Og det er også typisk, at katte går i "sultestrejke" når de er et sted,
de ikke bryder sig om at være - det er dog meget lidt godt at have et så
voldsomt vægttab på så kort tid, så hold lige øje med ham og se, om han evt.
begynder at kaste op eller får diarré - i så fald må I fodre i bitte små
portioner flere gange dagligt så han ikke foræder sig.
Hvis I i øvrigt er i tvivl om, om han har det godt, så gå til dyrlæge - det
kan være skadeligt for katten at have et stort vægttab på kort tid, ligesom
det faktisk kan give seriøse (livsfarlige) problemer med leveren, hvis
katten ikke har spist i fx 2-3 dage.

Fortsat lugt efter to bade er jeg nu ret bekymret for - er I helt sikre på,
at det kommer fra hans pels og ikke er hans ånde? Hvis der er "salmiak-hørm"
i ånden, så skal I afsted til dyrlægen med det samme! Hvis det ER pelsen,
ja, så er der nok ikke andet for, at prøve et bad mere - og et mere osv.,
til det hele er forduftet.

Det er ikke for at skræmme jer - men blot fortælle jer, at I måske lige skal
være lidt opmærksomme de kommende dage

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : MJ

Dato : 18-07-02 21:59

> [...]
> kilo, så er han faktisk fed... idealvægten for selv en velvoksen burmeser
> hankastrat ligger på 4-5 kilo, måske 5½ hvis han er meget stor - og jeg

Med hensyn til vægten blev han vejet hos dyrlægen i maj. Vægten stod på 6,6
kg og dyrlægen
kaldte ham en stor mis, men lagde vægt på at han absolut ikke var fed (min
mor påstod det modsatte
på det tidspunkt).

> Fortsat lugt efter to bade er jeg nu ret bekymret for - er I helt sikre
på,
> at det kommer fra hans pels og ikke er hans ånde?

Det er helt sikkert pelsen der lugter, især på maven og især når han er våd.
Ånden er der ikke
noget i vejen med - heldigvis.

Ud over det kan jeg sige at vi har fået vores normale mis tilbage. Han
spiser normalt, sover normalt, opfører sig
normalt - omend han stadig klæber en smule, men der har ikke været nogle
problemer i dag. Nu må vi så se hvordan
humøret har det efter det snarligt tredie bad på en uge??

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-07-02 00:08

Eddike tager lugte, måske kunne I komme eddike i næstsidste hold skyllevand.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Denise

Dato : 19-07-02 06:35

Hej
Øv hvor surt. Har dog desværre hørt en lignende historie. Jeg må nok
indrømme, at jeg aldrig ville benytte pensionat, uanset hvor gode de skulle
være, hvis jeg overhovedet havde mulighed for at få passet kattene hjemme,
f.eks. med en hjemmesitter, for uanset hvor meget katten var alene hjemme om
dagen, så var den tryg, måske lidt ked af manglende selskab (hvorfor det er
smart med mere end 1 kat), men dog tryg, og 7 dage er altså ikke alverden.
Hvis det var mig tror jeg nok, når chokket lige havde lagt sig, at jeg ville
ringe og fortælle dem, at katten havde ligget på et gennemtisset håndklæde
(for det var altså helt unødvendigt) og at han havde tabt sig, og hvorfor de
ikke havde sørget noget bedre for ham, og hvordan de ellers plejer at gøre
kattene trygge, og om de kun bruger tid på at smidde noget mad i en skål,
altså jeg ville have været blevet stiktosset. De har åbenbart ikke haft folk
nok, for mange katte, eller for lidt tid til at kæle med katten og prøve at
gøre den tryg, og det kan man altså med alle katte, hvis man tager sig tid,
og det burde de jo sådan et sted, det er jo ikke bare bagageopbevaring,
altså jeg er vred og jeg synes du skal fortælle hvor det er, men det
er jo dit valg.
Jeg kan forstå at katten nu er ved at være sig selv igen, gudskelov stakkels
lille mis.
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 19-07-02 10:44

Hej

> Vi kan jo ligesom ikke tage
> og rulle ham i Rodalon. Er der nogen der kender nogle andre virksomme
midler
> mod urinlugt i kattepels?

Glemte lige. Jeg ved godt ovennævnte er en joke, men hvis der nu skulle være
helt nye katteejere, der måske kunne tænke at man kunne komme rodalon i, når
man vasker katte - ja, man ved jo aldrig, vel, og hellere være overforsigtig

Altså, Rodalon er meget giftigt for katte, hvis de slikker det i sig, som
de jo vil hvis der er noget på deres pels eller poter, så vil det ætse
mund, svælg og hals m.m, og der er findes grimme historier om dødsfald.
Hilsen Denise