Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken film til portræt fotos ?
Fra : Michael Jensen

Dato : 18-07-02 16:16

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilken 35mm film der egner sig bedst til
portræt fotografering. Kameraet er et Canon EOS 300 med et Sigma 28-300mm
objektiv. Billederne skal være i papirsformat. De skal tages indendørs under
så god belysning som man nu kan få fra den indbyggede blitz, samt lamper
osv. indefor.

--
Venlig Hilsen

Michael Jensen

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 18-07-02 16:49

"Michael Jensen" <michael@FJERNDETTEfreezz.dk> wrote in message
> [...]
under
> så god belysning som man nu kan få fra den indbyggede blitz, samt lamper

Vil du arbejde med sort/hvid eller farve?

I begge tilfælde ville jeg vælge en fintkornet, relativt langsom film.
ISO100.

Arbejder du med farvefilm skal du være opmærksom på, at lys fra almindelige
glødepærer har en anden temperatur end flashlys. Derfor vil du opleve et
varmt
skær, hvis du uden videre bruger lys fra f.eks. en arkitekt- eller
arbejdslampe.

Løsningen er at sætte et blåfilter for lyskilden. Prøv dig frem.

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Den glade dreng

Dato : 18-07-02 17:38

> [...]
> arbejdslampe.
>
> Løsningen er at sætte et blåfilter for lyskilden. Prøv dig frem.

det fatter jeg ikke helt, han skriver jo han vil bruge sin indbyggede blitz, er den
ikke stærkt nok til at over "belyse" evt ekstra lys fra externe lamper? ellers ville
du jo samme problem med styrelamperne i et flashanlæg.

ellers skal han nøjes med alm lamper, og så sætte kameraet på et stativ. Men så
syntes jeg at en 100 iso er for lidt, 200 er bedre, så længe du ikke skal over
20 x 30 cm billeder. Og samtidig bliver både blænden meget stor og lukker
hastigheden meget langsom, hvilket sætter store krav til modellen da hun så skal
sætte muse stille. Det undgår du jo med en flash.

hilsen

Per

Fra : Michael Jensen

Dato : 19-07-02 00:26

"Jacob W. Jensen" <mail@SLETjacobwaage.dk> skrev i en meddelelse

>Vil du arbejde med sort/hvid eller farve?

Det vil fortrinsvist være farve, men også en enkelt film med sort/hvis.

> I begge tilfælde ville jeg vælge en fintkornet, relativt langsom film.
> ISO100.

Havde også regnet med noget i den retning. Er der en speciel film der kan
anbefales, som værende ekstra god ?

> [...]
> varmt
> skær, hvis du uden videre bruger lys fra f.eks. en arkitekt- eller

Ja jeg har oplevet at lysstofrør kan give en gullig farve på billederne.

Fra : Mr. Big

Dato : 19-07-02 13:27

Mine erfaringer med mit minolta 500si med indbygget flash med ledetal 12 kun
er kraftig nok til allround brug med en hurtig film. En 400 iso Kodak Ultra
(farve) er så blevet min standard film, udendørs som indendørs, idet den
ikke er så pokkers grovkornet som tidligere typer 400 iso film. Desuden
bilder jeg mig også ind at den har nogle dejlige bløde farver, men det er
igen kun min erfaring, du har måske en anden mening om det, og du skal jo så
gøre dine egne eksperimenter.
Men ihvertfald kan jeg kun anbefale Kodak'en.

med venlig hilsen og held og lykke

Mr. Big

p.s

Du kunne jo også investere i en ekstern flash med højere ledetal, som giver
mere lys ?

---

Fra : Michael Jensen

Dato : 19-07-02 13:32

"Mr. Big" <pikansjos@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kunne jo også investere i en ekstern flash med højere ledetal, som
giver
> mere lys ?

Det er rigtigt ja. Jeg sidder også og overvejer at købe en, men da jeg kun
er en "fattig" studerende, er der ikke så meget at gøre godt med. Men nu får
vi se, skulle gerne have råd til at købe en om et par måneder.

Mvh.

Michael Jensen

Fra : Rune Baess

Dato : 21-07-02 12:24

> [...]
under
> så god belysning som man nu kan få fra den indbyggede blitz, samt lamper

Portra 160NC (kodak) giver efter min mening de bedste hudtoner,
FUJI Reala er også glimrende til portræt

Hvis du vil prøve med PositivFilm, er FUJI Astia vinderen til portræt.

De nævnte film er dagslybalanceret, så enten blitz eller blåfilter er
påkrævet hvis billederne skal laves indendørs

Rune