oejet forsvinder
Fra : PARKVEJSKOLEN1 PARKV~

Dato : 17-07-02 21:07

Tre af mine fisk har mistet det ene oeje, men lever tilsyneladende fint
videre. Den ene, en oeksefisk, havde dog noget roedt ved siden af den tomme
oejnhule, hvorfor jeg aflivede den og de to andre, kilepletaspora.
Kender nogen til denne mystiske og uheldige lidelse..
Mvh Ditte Marie

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-07-02 08:31

PARKVEJSKOLEN1 PARKVEJSKOLEN1 <parkvejskolen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ah4ipm$q8o$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> oejnhule, hvorfor jeg aflivede den og de to andre, kilepletaspora.
> Kender nogen til denne mystiske og uheldige lidelse..

Hvis det er sket sådan lige pludseligt, så må du have en anden fisk, der
angriber og æder øjenene.
Har du kuglefisk eller små piratfisk?

Carsten

Fra : PARKVEJSKOLEN1 PARKV~

Dato : 18-07-02 17:45

Nej ingen af disse fisk. Den mest aggressive er en lille ;gyptisk
mundrugerhan. Jeg tror ikke rigtigt at han eller nogle af de andre har ;dt
oejenene. Jeg troede en dag at jeg havde saaret en anden oeksefisk, under
rengoering, da dens ene oeje var bloedende. Men set i bagspejlet var det
muligvis den samme lidelse. Jeg har l;st i politikens akvariebog, at en
parasit eller orm fra snejle kan s;tte sig i oejenene og i v;rste fald f[
oejet til at briste. Men jeg har ingen indslaete snejle fra danske
vandhuller og hvorfor brister kun det ene oeje...
MVH Ditte Marie
Hvor har du din store akvarieviden fra Carsten..Jeg laeser med stor
interesse dine svar.

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-07-02 19:27

PARKVEJSKOLEN1 PARKVEJSKOLEN1 <parkvejskolen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ah6rav$6uc$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> oejet til at briste. Men jeg har ingen indslaete snejle fra danske
> vandhuller og hvorfor brister kun det ene oeje...

De orme/parasitter som sætter sig i øjet, kan komme ind i akvariet som
små larver der først
skal vokse sig store inden de laver ravage.
Jeg har nu aldrig hørt eller set at øjet skulle kunne briste.
Almindeligvis enden ormens/parasittens
angreb med at irisen i øjet bliver hvid, og derved er fisken blind på det
øje.

> Hvor har du din store akvarieviden fra Carsten..Jeg laeser med stor
> interesse dine svar.

Jeg har min viden både fra egne og andres erfaringer, og i og med at jeg
fik mit første akvarie
for 37 år siden, dog var jeg fra hobbyen i en periode på 10-11 år, hvor
jeg havde krybdyr og især padder,
har jeg haft akvarie i alle årene. Og har i en årrække arbejdet i en stor
københavnsk akvariebutik.
Samtidig har jeg læst en del bøger, og temmeligt mange der går ud over det
almindelige pensum som akvarist. Og så har jeg været i den heldige
situation at jeg som regel har haft råd og pladsen til at kaste mig ud i de
projekter som har haft min interesse.

Carsten

Fra : PARKVEJSKOLEN1 PARKV~

Dato : 18-07-02 21:38

Ja jeg taenkte nok at det var saadan jeg skulle forsaa det med parasitterne.
Jeg vil holde endnu bedre oeje med mine fisk og se om nogle skulle angribe.
Har i oevrigt lige flyttet en mindre hul trareod med min ancistrushan og
smaa unger over i et lille yngleakvarie, da ungerne sidst blev spist af
specielt mine diamanttetetra. Han blev siddende i roden indtil den sekundet
senere blev sat ned i det lille akvarie, men til min skraek opdagede jeg at
ungerne maa vaere svoemmet ud, for der var de, en hel lille stime. Jeg
sugede dem op med haevert og fik dem flyttet. Har nu den sorteste
samvittighed over at have blandet mig. Haaber de finder tilbage til farmand,
som sidder i sin hule igen.
Ditte Marie