Spædbørnehjem.
Fra : Leif Sepstrup

Dato : 17-07-02 20:21

Hej.
Er der nogen i NG, der har kendskab til, om der har lagt et spædbørnehjem i
Dalum syd for Odense omkring 1920.
Evt. om Mødrehjælpen har været etableret i Odense området på det tidspunkt.

Leif Sepstrup

Fra : Philip Sampson

Dato : 17-07-02 21:21

Ifølge Trap-Danmark bind 12, p. 204 lå der i Dalum et spædbørnehjem ved navn
Mariehjemmet. Det var en afdeling af "Børnenes Pleje" og havde plads til 28
spædbørn og 10 fødende kvinder.

v.h.

Philip Sampson

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 18-07-02 16:11

Odense Vejviser 1923. Side 23.

"Aalykkegaard" ved Hovedgaard Matr. 21 Under Odense Kommune Jorder, Hans
Tausens Sogn, Aalykke Alle 35, Odense.

3.5.1922: Officielt anderkendt som børnehjem og tager ulykkeligtstillede og
forældreløse børn og har plads til 24 børn med afd. til 26 spædbørn fra 0-2
år og af 28 større børn fra 2-3- år til konfirmationsalderen.

Socialinstitutioner: Landsarkivet for Fyn

Stambogen fra 1912-1944

Patientjournal 1920-1955

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 18-07-02 23:36

"Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
0-2
> år og af 28 større børn fra 2-3- år til konfirmationsalderen.
>
> Socialinstitutioner: Landsarkivet for Fyn

Nyborg den 19. juli 2002

Hej Tom

Det er ikke den rigtige måde at stave navnene på da gården hedder
Aaløkkegaarden (Åløkkegården) som ligger på Aaløkke Allé (Åløkke Alle) nr.
35 i 5000 Odense C. Senere rummede gården et skolehjem, selvom den på Hagen
& Sørensens berømte kort over Odense fejlagtigt kaldtes for et børnehjem.
Igennem mange år var institutionen ejet af Methodistkirken.

Med venlig hilsen
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist:

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 19-07-02 05:12

Jeg ved ikke om det er varmen der at folk ikke rigtigt kan tåle ??
de oplysninger jeg gav i mit svar er fra Landsarkivet for Fyn
så venligst henvend dig der, med eller uden bolle Å

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 21-07-02 14:13

> Jeg ved ikke om det er varmen der at folk ikke rigtigt kan tåle ??
> de oplysninger jeg gav i mit svar er fra Landsarkivet for Fyn
> så venligst henvend dig der, med eller uden bolle Å
>
> --

Hej Tom

Ud fra dine oplysninger kan jeg se at det er Odense Vejviser som har begået
en eklatant stavefejl i deres udgave fra 1923. Over hovedindgangen til
Åløkkegården vil du kunne se at der står "Aaløkkegaarden" og at der på
gadeskiltene hvori navnet Åløkke indgår er stavet med "ø". Jeg har faktisk
selv boet i kvarteret fra 1978 til 1980.

Iøvrigt for mange år siden var der 11 busser fra 1971 hos Odense Bytrafik,
nr. 71 - 81, hvor der var nogle lister for hvad der kunne stå på
destinationsskiltene foran og nede ved bagdørene. Her var der en stavefejl
for destinationen "Åløkke - Kanalvej - Næsby" hvor der på den trykte liste
stod "Ålykke - Kanalvej - Næsby". På selve destinationsskiltet var det
stavet rigtigt.

Med venlig hilsen
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist:

Fra : BØRGE ASKHOLM

Dato : 19-07-02 10:25

"Leif Sepstrup" <sepstrup@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen i NG, der har kendskab til, om der har lagt et spædbørnehjem
> Dalum syd for Odense omkring 1920.

Spørgsmålet får mig uvægerligt til at tænke på "Dalum Kloster" - men jeg er
i tvivl om hvorvidt klosteret var et nonnekloster på det angivne tidspunkt.
Så hudt jeg visker var det det gamle herresæde Christiansdal der siden blev
lavet om til kloster.

Børge -

født og opvoxet på et stykke jord der for et par hundrede år siden blev
udstykket fra Christiansdal - dog i nabosognet Sanderum.