Skønhedsidealer
Fra : LR

Dato : 17-07-02 19:53

Inspireret af tråden om buttede kvinder, vil jeg komme med følgende
betragtninger:

I hvor høj grad er skønhedsidealer mon kulturelt bestemt, og i hvor høj grad
er de mon biologisk bestemt?

Hvis de udelukkende er kulturelt bestemt, kunne man så ikke forestille sig,
at man på en eller anden måde kunne påvirke dem, så de blev mere
'rummelige'? Som det er nu, er der nogen mennesker, som anses for grimme,
andre smukke, men teoretisk må man vel kunne tænke sig et samfund, hvor alle
menneskelige former blev anset for tiltrækkende af i det mindste *nogen*
andre.

Jeg bemærker, at de nuværende skønhedsidealer i vesten høj grad er styret af
økonomiske interesser - kvinder er kun smukke, hvis de går med dyr make-up,
og alle mennesker skal være top-trimmede og mere eller mindre muskuløse, så
der kan sælges masser af sindrige fitness-maskiner og workout-bånd. (Selv
kvinderne skal have veltrænede arme, i modstrid med de skønhedsidealer, der
har hersket til alle tidligere tider.)

Mvh.

Fra : Tomas O.

Dato : 24-07-02 13:23

LR skrev:

> Inspireret af tråden om buttede kvinder, vil jeg komme med
> følgende betragtninger:
>
> I hvor høj grad er skønhedsidealer mon kulturelt bestemt, og
> i hvor høj grad er de mon biologisk bestemt?

Det er nok en kombination af begge dele. En del undersøgelser
viser at harmonisk byggede mennesker scorer højest på udseenede
listen. Så er spørgsmålet hvor meget kultur der i det for
eksempel, buttethed som ideal, slanke kvinder som ideal og så
videre.. hovedsagen er at biologisk set er det at proprtionerne i
ansigt og krop er harmoniske der afgør noget af det.

> [...]
> må man vel kunne tænke sig et samfund, hvor alle menneskelige
> former blev anset for tiltrækkende af i det mindste *nogen*

Det med 'rummeligheden' kan komme af sig selv med alderen.. man
bliver mere 'tolerant'. For mit vedkommende har jeg aldrig gået så
meget op i udseendet at det har forhindret mig i at have forhold
til kvinder som andre mænd ikke vender sig efter på gaden. Jeg har
altid gået efter noget udefinerbart DET som indtil for nogle år
siden var en uhnesigtsmæssig DET jeg gik efter for jeg faldt hele
tiden for den for mig forkerte type menneske.

> [...]
> (Selv kvinderne skal have veltrænede arme, i modstrid med de
> skønhedsidealer, der har hersket til alle tidligere tider.)

Jeg synes langt de flste kvinder er smukke på hver deres måde og
det har for mit vedkommende intet at gøre med tæjstil makeupstil
eller noget andet overfladisk. Det er da klart at jeg som andre
mæpnd glor efter 'blikfangene' men jeg falder sjældent for dem
medmindre de vitterligt ikke kun er blikfang. Kan da godt gribe
mig selv i at tænke 'wow hun ser godt ud gad vide..' men det
bliver som regel ved tanken medmindre hun er usandsynlig dejlig
som meneske og udstråler det for fuld knald.

Efter en uge på Bornholm hvor jeg kiggede lidt nærmere på
kvinderne end vanligt fandt jeg ud af at jeg heldigvis er holdt op
med at lægge mærke til den type kvinder der før i tiden altid fik
mig i fedtefadet. Det er en helt anden type kvinder der pludselig
ganske af sig selv tiltrækker sig min opmærksomhed og sådan har
det været et pænt stykke tid.

Jeg er simpelthen 'kureret' for at falde for det samme som før og
dermed kureret for at falde i fælden igen med at lege den lille
hjælper. Jubiiiiii..

Hilsen
Tomas
--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.forfattervaerkstedet.dk/

Fra : Bo Warming

Dato : 24-07-02 14:01

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message

> Det er nok en kombination af begge dele. En del undersøgelser
> viser at harmonisk byggede mennesker scorer højest på udseenede
> listen.

Engang i dyrerigets udvikling har FUNKTION været vigtigste skønhedsideal -
brede hofter og store yvere giver god chance for at sæden bliver til et barn
der kan komme ud og få mad nok.
Fedtlag , især på baller, betød at hun kunne overleve en vinder uden mad -
en østrigsk stenalder-skulptur kaldet "Venus fra Willendorf" viser
frugtbarhedsgudinden der er så bred som høj. Det var moden, da sex var om
avl.

Moden har skiftet igennem historien, kan vi se på malerier - og fra dr
Viktoria-tiden har vi foto og Sarah Bernard skuespilleridolet var alt for
bred og komisk pæreformet om hofterne efter vor tids smag.
Men allerede dengang startede den slanke-sild mode der blev til
anorexia-vildsporet.

Ren hud betød mindre chance for smitsom hud- eller kønssygdom, fx syfilis -
idag er det blot pjattet æstetik uden gavn, udover skøndheds-vaner.

Kalahari-ørknens Buskmænd kan ikke blive liderlige, hvis ikke pigen har
opstopper-røv - en saddelagtig fedtpude på øverste del af ballerne, som gør
at hun let kan have spædbarnet siddende der, under lange nomade-vandringer.
At kvinder ikke bliver skaldede, er fordi langt hår var
overlevelsesnødvendigt dengang babyer blev båret meget og holdt fast i
håret.(ifl Elaine Morgan m.fl - dansk oversat bog fra 1976)

Når forskellige zebraer har forskellig mønster og bredde i striberne, er
det ikke fordi camouflage-behov er forskellige fra Vest til Øst Afrika - men
fordi også dyr følger tilfældig mode og hvis en vinder har en fornyelse i
sit udseende, kan det slå an og dem der ligner, bliver foretrukket ved
partnerudvælgelse.(Illustreret Videnskab har haft flere artikler om det)
-------------------
ENGANG VAR MODEM LANGSOMME OG MAN BURDE IKKE SENDE LANGE INDLÆG, men jeg
mener at god pionergerning er at blæse på de løse regler i den retning, så
jeg tilføjer her et halvfærdigt (selvfølgelig ontopic) indlæg om noget
andet.(som jeg måske gen-sender når jeg har sovet på det og forbedret det)
-------------------
Super-ulækker, værst tænkelig, Guiness-rekord?

Diana Benneweis udstiller sig som maniodepressivt offer for egen fejlagtige
medicinbrug og tvangsindlagt pga uhyrlig adfærd(Ekstrablads-dobbeltopslag
24-07-2002) - billedesiden gør sit yderste for at udstråle ulækker
sindsyge, omend beskrivelse af at hun har tungen ud af munden er overladt
til teksten kun.

"Hvis nogen får lyst til at udlægge det, som om jeg prøver at skaffe mig PR
på min sygdom, ville det gøre mig meget ondt, skriver hun - vel vidende at "
alting har sin pris".

Cirkusdronningen "på selvmordets rand" ved godt, at hun ikke pr annoncering
kunne betale sig til omtale, der i den grad vækker interesse og fastslår
hendes næsten royale topstilling i sommerforlystelses-verdenens
cirkus-sektor. Med intim-ekshibitionisme som blikfang.

I de rette kredse, med rette medie-behandling, er intet smagløst. For mig er
intet smagløst - uanset journalisternes brug af emotionel stil.

"Om man kalder mig Messias eller djævel er underordnet, Jeg vil i
folketinget ved at udstille mig selv som værst tænkelig." Glistrup

Denne udtalelse faldt da han omsider genoptoges i Z 1999, og han
populariserede sit "Muhamedaner-lov"-forslag med at uddybe, at hvis de
efter udvisningslov ikke rejser fra pigtrådslejre, kan udlicitering ske, fx
til Paraguay-bordeller vedr piger alder 12-20

- og til Canada-skovarbejde for unge mænd, men det sidste klippedes
ikke ud og brugtes af DR.

Ved at være "værst tænkelig" og medtage 3-års segmentet under
pædofil-aldersgrænsen opnåede han, at partiforrædderen Kirsten Jacobsen
linkede ham til pædofil-sympatisørerne .- mest fordrejer man dog om "
slavehandel".

Glistrups Aids-tatoverings og telefonsvarer forslag, og Behnke-brødrenes "
returner flygtninge pr faldskærm" er også nødløsninger vedr at trænge gennem
mediemuren.

Men selvfølgelig er der noget sundt og rigtigt ved at udstille sig som "
værst tænkelig" når det forklarer en vigtig pointe. Vi er jo alle ulækre
indeni, og det er sundt at forstå at god-ond er forenkling.

Digtning om holocaust har længe gjort det svært at overgå rekord i "værst
tænkelig".

Hvis et cirkusbarn søgte at komme i Guiness Record Book ved at være
tidligste til at rumme en fallos analt, eller ved at ta bredeste dildo i
skeden - ville det blive afvist, og DET kunne blive sensation i top.

Hvorfor besteg man Mount Everest - fordi den var der. Grænsesøgende adfærd
har bragte vor art frem - WHY NOT?

"Jeg er menneske og intet menneskeligt skal være mig fremmed" sagde
oldromerske vismænd i protest mod smagsdommeres begrænsninger og
censurtiltag.

Nedenstående analyse er ikke et forsøg på herostratisk berømmelsei den
Diana Benneweiske stilj, men et skriveri jeg inspireredes til for at klare
mine tanker, og da der er plads på nettet og måske interesse - så hvorfor
ikke?

Peder Vendelbo Mikkelsen skriver som begrundelse for, at han har søgt at få
udbydere til at smide mig af nettet, at "folk ikke kan finde detde skal
bruge i de relevante grupper pga offtopic" (som han godt ved jeg aldrig har
begået, så han undlader at fremlægge indicier af nogen art vedr mig)

At man ikke altid kan finde det man helst ville læse - det skyldes ikke at
der er for meget uvedkommende. Det skyldes at hierarki, layout og søgning
er bondsk og tilbagestående, og folk ville ikke være hjulpet af om jeg og de
100 andre mest kontroversielle eller meget-skrivende udelukkedes.

Den gamle skole af usenet-smagsdommere elsker klub-atmosfære og velsigner,
at halvdelen af indlæg undertiden er intern-vennesnak uden ringeste relation
til ng-topic. Der er intet skadeligt ved at sådant sameksisterer i rodet
blanding med kronikker, og lang envejskommunikation, som har smal målgruppe.

Hvis bundgrænsen nås for dårlig smag - efter en selvbestaltet elites
opfattelse - så hedder løsningen at folk selvstændigt fokuserer og
udelukker, filtrerer, fokuserer, lærer sig skumlæsning, opfordrer til
opdaterede subjectlines og meget andet. Rekorder for ulækrest vil stadig
blive overgået - det er en udfordring for læseren, men aldrig en opgave for
censurister.

-----------------------
Jeg får det værste frem i folk - suk!(BW-navlebeskuelse)

Forleden ringede et højtplaceret tidligere partifælle, og gav min længe og
helhjertet ret i det urimelige i, at partiet har smidt mig ud. Hvad jeg
egentlig ikke kunne bruge til noget, men jeg lod ham snakke, for det giver
en skøn oplevelse af accept, at nogen gider tale med en.

Min mor inviterede gæster tit og ofte, når nogen gad, og følte sig derved
bekræftet.

Glistrup gør telefonsamtaler korte, og spilder ikke sin og den andens tid
med smalltalk - det burde jeg kopiere, for der opstår modvilje, når man "
tvinger folk til at lyve" og samvær for samværets skyld blir ofte at lokke
til at misinformere, hvad der jo giver dårlig samvittighed.

Jeg oplever, at jeg har sensationelle, gode, extreme, samfundsgavnlige,
underholdende synspunkter og viden og formuleringsevne, der kan gøre verden
bedre. Folk lytter/internet-læser. Svarer høfligt. Gemmer hvad kan bruges
imod mig.

At jeg ikke er som folk flest, skaber misstemning, for folk har gravet sig
dybt ned i deres vanetænkning og hygger sig med den, og savner
fjendebillede at hade, og kun det kan jeg bruges til. Men det gør måske gavn
med tiden, trøster jeg mig med..

Min farbror tvangsindlagdes som sindsyg(delvis pga min mors usikkerhed) -

min farbror og jeg havde/har begge nul symptomer, der kan associere til
psykose, men jeg læste forrnylig en klog psykolog hævde, at "folk uden
generøsitet bliver let sindsyge". Generøsitet har altid været sjælden og
farisæisk i min fars og mors slægt.

Da min farbrors kristne tanter fik ham ud af Sct Hans, gav de ham
livsindhold ved at luge ukrudt.

Han kunne slet ikke stoppe og fortsatte ind på naboens kartoffelmark.

Den ejedes af hans halvfætter, som min far og min anden farbror havde
drillet i sommerferierne, og halvfætteren var bitter og landsbytosse med en
skør kone og dårlige landbrugsevner - og endelig havde han en københavner at
se ned på og drille igen. Så selvom min udskrevne farbror aldrig havde
nedladt sig til at være med i sine brødres drillerier af sommerferienaboen,
så skulle der hævnes. Min farbror måtte ikke betræde hans mark. Kartoflerne
tog skade af at jorden blev fasttrampet. Stort skænderi - de fik det værste
frem i hinanden.

Tilsvarende fører jeg mig frem som netetikette-dydsmønster med avancerede
meninger,som ingen kan skyde ned, for logik og facts er jeg god til. Hvilket
selvfølgelig ikke garanterer, at jeg har ret, men det oplever jeg, at jeg
har - ligesom min farbror så udryddelse af ukrudt som verdens frelse.

Min farfar var professor i nationaløkonomi og havde pæset ham frem til
samfundssind og idealisme, uden jordforbindelse - som frastødte kollegerne
på kemiafdelingen, hvor han blev lektor og overgik alle og høstede
misundelse og had, og mobbedes ud i ""sindsyge"".

Af Nietzsches teori og Glistrups hårde praksis har jeg lært at "det man ikke
dør af bliver man stærkere af" så i debat slår jeg hårdt ned på ""
modstanderens"" svage punkter, for livet er for kort til at indpakke med
elskværdige forbehold. Hvorfor værdsætter folk ikke min tørst efter "
sandheden, hele sandheden og intet andet end sandheden" ???

Hvis nogen morer sig over at måske "min underbevidsthed rummer
mindreværdskompleks som jeg kompenserer for ved overfladisk
storhedsvanvid" - kan det så betyde noget

Bo.warming@spamfilter.dk BjelkesAlle46,KbhvN,35861000 www.glistrup.com

Selv hos dyr

Fra : LR

Dato : 25-07-02 17:14

Tomas O. skrev i meddelelsen ...

> [...]
>videre.. hovedsagen er at biologisk set er det at proprtionerne i
>ansigt og krop er harmoniske der afgør noget af det.

Øh... Hvad dækker harmonisk over i denne sammenhæng? Hvordan skal
proportionerne være?
Hvad er fx et disharmonisk ansigt?

Jeg så i øvrigt en interessant udsendelse på discovery på et tidspunkt, der
handlede om omtrent dette emne. Jeg kan ikke huske konklusionerne, men jeg
kan huske, at man havde lavet et forsøg, hvor man givet nogle kvinder en
stak fotografier af mænd, og så skulle de udvælge de mænd, som de syntes var
mest tiltrækkende.

Hvad kvinderne ikke vidste, var at et af billederne forestillede dem selv
sådan som de ville have set ud, hvis de havde været mænd. (Skabt på computer
förstås.) Og kvinderne syntes vist alle, at den mand, som i virkeligheden
var dem selv, var meget tiltrækkende.

Lars

Fra : Puk

Dato : 26-07-02 08:24

"LR" <noemail@cc.dk> skrev i en meddelelse

> Øh... Hvad dækker harmonisk over i denne sammenhæng? Hvordan
skal
> proportionerne være?
> Hvad er fx et disharmonisk ansigt?

Jeg husker ikke de specifikke tal, men så selv en udsendelse på
DR2 om emnet for lang tid siden.
Her handlede det især om forholdet mellem forskellige mål på både
krop og ansigt. Eksempelvis at afstanden mellem øjnene stod i et
bestemt forhold til eksempelvis afstanden fra det ene kindben på
det andet. Hofternes mål i forhold til skuldre, bryst og liv. I
udsendelsen kom de med mange eksempler på disse forhold og
fortalte blandt andet at skønt Marilyn Monroe var væsentlig
tungere end Helena Christensen (tror nok det var hende) så var
forholdene i deres mål næsten præcis de samme.

> [...]
alle,
> at den mand, som i virkeligheden var dem selv, var meget

Interessant. Lavede man det samme med gutterne?

Mange hilsner
Puk

Fra : LR

Dato : 26-07-02 12:11

Puk skrev i meddelelsen ...

>Interessant. Lavede man det samme med gutterne?

Det tror jeg ikke.

Lars

Fra : Tomas O.

Dato : 26-07-02 09:37

LR skrev:

SNIP

> Øh... Hvad dækker harmonisk over i denne sammenhæng? Hvordan
> skal proportionerne være?

Der er lavet nogne undersøgelser men jeg har ikke noget skema.

> Hvad er fx et disharmonisk ansigt?

Et hvor det ene øje foreksempel er større end det andet så det kan
ses umiddelbart. Alle mennesker hjre og venstre side er
forskellig, hos nogne mere end andre.. men er forskellene i
ansigtet for eksempel meget store anses det for ikke så pænt. Der
er e del andre træk ved kroppen,. Da jeg engang har kunnet tegne
protrætter ved jeg der er forhold mellem næsens placering i
forhold til øret og ligneden som er næsten den samme for alle og
er der her anderledes proprtioner kan ansigtet tydes som værende
ikke så kønt.

> [...]
> et forsøg, hvor man givet nogle kvinder en stak fotografier
> af mænd, og så skulle de udvælge de mænd, som de syntes var

Jeg tror jeg så de sidste 20 min af den.

> [...]
> havde været mænd. (Skabt på computer förstås.) Og kvinderne
> syntes vist alle, at den mand, som i virkeligheden var dem

Måske fordi kvinder bruger mere tid foran spejlet end os andre?

Hilsen
Tomas