MS Windows
briani 27239
Langsomme menuer i XP!?
Fra : Studen

Dato : 17-07-02 18:49

Kører "WindowsXP Pro engelsk edu. upgrade" ( installeret på nyformateret
harddisk) på en ret hurtig computer (1600+ og 512DDR), men jeg syntes sgu
det kører for langsomt. Der er ingen stabilitetsproblemer, men fx.
startmenuen er meget lang tid om at vise dens indhold. Også det at åbne mine
dokumenter kan tage en krig. Min Far kører W2K på en noget langsommere
computer, men det kører faktisk hurtigere i mange henseender! Hvad kan der
være galt? Er der en slags procedure/test jeg kan køre for at placere
"fejlen"??

På forhånd tak

Studen

---

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 18:56

Studen skrev:

> [...]
> 512DDR), men jeg syntes sgu det kører for langsomt. Der er ingen
> stabilitetsproblemer, men fx. startmenuen er meget lang tid om at

Velkommen i klubben.
Prøv evt. at rode med alle de fancy effekter.
Control Panel > System > Advanced > Settings ud for Performance.
Stil den så evt. til 'Adjust for best performance' eller prøv dig
frem med en 'custom'-indstilling.

Madsen.

Fra : Kasper

Dato : 17-07-02 19:33

On Wed, 17 Jul 2002 19:49:11 +0200, "Studen" <studanul@snotmail.com>
wrote:

> [...]
>det kører for langsomt. Der er ingen stabilitetsproblemer, men fx.
>startmenuen er meget lang tid om at vise dens indhold.

prøv med winxp powertoys, som frit kan downloades fra microsoft. Her
kan du selv indstille hvor meget "lir" der skal være og på den måde
gøre det hurtigere.

Fra : Studen

Dato : 17-07-02 19:48

Tak for de råd! Vil det sige at det er et generelt problem, eller at det
bare som standard er meningen at det skal køre langsomt??

Studen

---

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 21:42

Peter Loumann skrev:

> Jeg har aldrig syntes, at menuerne var langsomme.

Jeg har snakket med flere som heller ikke oplever problemer på det
punkt i WinXP, men du skulle prøve hvordan det er at køre med
Win2000 her. WinXP sidder jeg tit og venter på. I Win2000 er det
lige omvendt og det er ikke bare millisekunder det drejer sig om.
Noget andet der irriterer mig ved XP er, at den ikke kan huske
hvordan jeg vil have mine mapper til at se ud, og så den hyppige
genoptegning af samtlige ikoner på skrivebordet. Ret irriterende.
Måske er det min XP der er syg, men jeg gider ikke at foretage mig
det helt vilde før jeg får prøvet om SP1 gør nogen forskel.

> Mit er nVIDIA GeForce3 Ti 200 64 MB.

Det er jo så også 32 MB mere end hvad jeg pt. har at gøre godt med.

> Måske er jeg bare nøjsom, men på den anden side er jeg et
> utålmodigt gemyt ...

Hvis du prøvede min XP så tror jeg også du ville sige at den er
langsom. I hvert tilfælde hvis du efterfølgende prøvede at sidde
lidt med min Win2000-installation. At det så alligevel for det meste
er WinXP jeg sidder med, er en anden sag. Det er ganske simpelt
fordi jeg gerne vil lære den at kende. Win2000 bruger jeg når jeg
rigtig skal have proppet noget igennem så hurtigt som muligt. :)

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 17-07-02 21:55

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote

> hvordan jeg vil have mine mapper til at se ud

Har du sat et kryds i tools /options /view / remember each folder´s

Mvh Edmund

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-07-02 22:05

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Noget andet der irriterer mig ved XP er, at den ikke kan huske
>hvordan jeg vil have mine mapper til at se ud,

Det kender jeg heller ikke. Her fungerer der grangiveligen som på
tidligere windåzer (98, me): problemløst. Det er indstillet én gang,
og det virker.

>og så den hyppige genoptegning af samtlige ikoner på skrivebordet.

Her ville "hyppig" nok være stærkt overdrevet. Jeg har bemærket det
nogle få gange, men det går så hurtigt, at det ikke irriterer mig.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 22:05

Edmund skrev:

> Har du sat et kryds i tools /options /view / remember each folder´s

Jeps, man alligevel bestemmer den sig så lige pludselig for at jeg
vil se thumbnails i en eller ande mappe, selvom jeg har bestemt
at jeg vil se detaljer og ikke thumbnails f.eks.
Kontrolpanalet kan den heller aldrig huske. Hvis jeg stiller
kontrolpanelet midt på skærmen og trækker vinduet ud så alle
ikonerne kan være der og derefter lukker kontrolpanelet, så står
kontrolpanelet det samme sted hvis jeg lige umiddelbart efter åbner
det igen. Så langt så godt, men hvis jeg f.eks. åbner et par
programmer og begynder at arbejde i dem og så senere går tilbage og
åbner kontrolpanelet, så står det lige pludselig lidt skråt nede til
venstre på skærmen med scrollbar fordi ikonerne ikke kan være der,
da vinduet er blevet mindre. Det samme sker hvis jeg stiller
kontrolpanelet som jeg gerne vil have det og så genstarter WinXP.
Et problem jeg ikke oplever i Win2000. Hvis man først har stillet en
mappe på en bestemt måde, så bliver den mappe ved med at se sådan ud
til man selv laver det om.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 22:11

Peter Loumann skrev:

> Det kender jeg heller ikke. Her fungerer der grangiveligen som på
> tidligere windåzer (98, me): problemløst. Det er indstillet én
> gang, og det virker.

Bare det var mig.
Jeg må dog sige at den ellers er klippestabil. Jeg er blot træt af
de langsomme ikoner og mapper der ikke vil som jeg vil.

> Her ville "hyppig" nok være stærkt overdrevet. Jeg har bemærket
> det nogle få gange, men det går så hurtigt, at det ikke irriterer
> mig.

Det sker som regel hver gang jeg starter stifinderen og det gør jeg
ofte. Du bruger vel den der kaffebrygger i stedet.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-07-02 09:32

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Det sker som regel hver gang jeg starter stifinderen

Det kunne godt passe her ...

>og det gør jeg ofte.

og jeg nemlig uhyre sjældent.

>Du bruger vel den der kaffebrygger i stedet.

Jeps! Kunne ikke undvære den, den øger min effektivitet ganske
væsentligt <selvcensuren har her klippet 37 linjers lovprisning væk,
men til oplysning for ikke indviede: windows commander>. Og til
billeder bruger jeg selvfølgelig en billedbruser, Thumbs Plus eller
ACDSee, selv om jeg må indrømme, at windåzen selv eferhånden er blevet
en hæderlig billedbruser.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 18-07-02 01:53

Johnny Nielsen skrev:

> Det gamle trick med ikon cache hjælper også i XP.

Jeg har prøvet at justere den med TweakXP, men det havde ikke rigtig
nogen effekt.

> Max Cached Icons
> Sæt værdien til f.eks. 4096 eller 8192

Har lige været inde og tjekke efter og den står faktisk pt. kun til
1024. Nøglen var oprettet så det er nok TweakXP der har gjort det.
Jeg har ikke gjort det manuelt i hvert tilfælde.
Tror lige jeg prøver med en højere værdi i et stykke tid. Melder
tilbage om det hjælper. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 18-07-02 17:25

Madsen skrev:

[Max Cached Icons]

> Tror lige jeg prøver med en højere værdi i et stykke tid. Melder
> tilbage om det hjælper. :)

Indtil videre ser det godt nok positivt ud, må jeg sige. :)
Jeg har ikke oplevet at den har genoptegnet ikonerne på skrivebordet
hele dagen og den kan også huske placeringen af kontrolpanelet.
Jeg har godt nok ikke prøvet at genstarte for at se om den så stadig
husker det, men bare det at jeg slipper for genoptegningen og den
langsomme startmenu er en rar ting. Ikonerne i f.eks. startmenuen
kommer noget hurtigere frem nu, og det er velsagtens fordi at de kan
være i cachen.
Underligt at det ingen effekt havde da jeg i sin tid ændrede på den
værdi med TweakXP, men det kan være at jeg ikke har haft den stillet
højt nok. Pt. kører jeg med 8192.

Madsen.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 18-07-02 20:10

> [...]
den
> værdi med TweakXP, men det kan være at jeg ikke har haft den

Glæder mig at høre Madsen.
Manuelt arbejde med Regedit giver det resultat man ønsker - hverken
mere eller mindre. Min begestring for diverse tweakprogrammer kan
ligge et meget lille sted - eneste undtagelser er TweakUi der har
nogle rimelig gode anvendelsesmuligheder.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Madsen

Dato : 18-07-02 21:25

Johnny Nielsen skrev:

> Manuelt arbejde med Regedit giver det resultat man ønsker - hverken
> mere eller mindre.

Det har du nu nok ret i. Regedit er blot så f...... besværlig at
finde rundt i, efter min mening. Det er meget nemmere med et program
du bare kan slå funktioner til og fra med, men det hjælper jo ikke
noget hvis det ingen effekt har, som det jo så ikke lige har haft i
denne situation med TweakXP, som jeg for øvrigt ikke har installeret
mere. Programmet røg ud da prøveperioden udløb. Jeg brugte det
alligevel sjældent.

> Min begestring for diverse tweakprogrammer kan ligge et meget
> lille sted - eneste undtagelser er TweakUi der har nogle rimelig
> gode anvendelsesmuligheder.

TweakUI er også noget af det første jeg installerer når jeg skifter
til en nyere Windows. Jeg har brugt det siden de glade Win95-dage,
så vidt jeg husker, og det har stort set aldrig givet problemer, men
det er nu heller ikke samtlige funktioner i TweakUI jeg har haft
behov for at pille ved, må jeg hellere skynde mig at sige.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 20:10

Studen skrev:

> Tak for de råd! Vil det sige at det er et generelt problem, eller
> at det bare som standard er meningen at det skal køre langsomt?

Jeg tror det er afhængig af grafikkortet. Lige pt. kører jeg med et 32
MB Matrox G400 Max og det er ikke just nogen fornøjelse med menuerne i
WinXP. Selvom jeg slår de fleste effekter fra, så er ikoner længe om at
blive optegnet i kontrolpanelet, startmenuen, foretrukne osv.
I Win2000 derimod, som jeg også har installeret, står ikonerne tegnet
op på skærmen i samme sekund jeg går ind i menuerne.

På et tidspunkt havde jeg et Radeon 8500 på prøve og da kørte menuerne
i WinXP lynhurtigt. I hvert tilfælde i forhold til hvad det gør med mit
Matrox-kort, så jeg håber problemet forsvinder når jeg forhåbentlig
meget snart modtager et Matrox Parhelia med posten.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-07-02 21:24

> [...]

>Jeg tror det er afhængig af grafikkortet. Lige pt. kører jeg med et 32
>MB Matrox G400 Max og det er ikke just nogen fornøjelse med menuerne i

Det skal jeg ikke kloge mig på. Mit er nVIDIA GeForce3 Ti 200 64 MB.
Jeg oplever ingen problemer og har aldrig gjort det, men "langsom" er
jo noget subjektivt. Måske er jeg bare nøjsom, men på den anden side
er jeg et utålmodigt gemyt ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 18-07-02 00:17

> [...]
tegnet
> op på skærmen i samme sekund jeg går ind i menuerne.
[snip]
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Det gamle trick med ikon cache hjælper også i XP.
I nøglen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\explore
indsættes ny Strengeværdi (REG_SZ) der hedder:

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 17-07-02 20:36

"Studen" <studanul@snotmail.com> har med klæbrige fingre ramt
tastaturet på en måde, så disse sprøde ord er fremkommet:

> [...]
>computer, men det kører faktisk hurtigere i mange henseender! Hvad kan der
>være galt? Er der en slags procedure/test jeg kan køre for at placere

Du kan også pille lidt med regedit.

http://tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=29

MVH Simon Walther-Larsen
"Hvis alle tænker på sig selv, er der tænkt på alle"

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 21:57

Edmund skrev:

> Hvor gør man det i TweakUI.
> Hvis du tænker på mouse/hover så syntes jeg ikke det har samme
> virkning som
> HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop MenuShowDelay

Hvis jeg ændrer på den skyder der hedder Menu Speed i TweakUI, som
kommer frem hvis du klikker på Mouse, så kan jeg klart set forskel
på menuernes hastighed og MenuShowDelay i regdatabasen ændrer sig
når du stiller på den skyder. Det gør den i hvert tilfælde her.
Har lige dobbelttjekket. :)

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 17-07-02 22:32

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote

> Hvis jeg ændrer på den skyder der hedder Menu Speed i TweakUI, som
> kommer frem hvis du klikker på Mouse.

Tak for det, så faldt tiøren, det var jeg godt nok længe om, jeg har
prøvet,
jeg ved ikke hvor mange gange. Jeg har altid kliket på krydset og aldrig
direkte på "Mouse". Har altid betragtet "Mouse" som bare en overskrift.

Tak fra Edmund

Fra : Edmund

Dato : 17-07-02 22:40

"Edmund" <edm@os.invalid> wrote
> Tak for det, så faldt tiøren, det var jeg godt nok længe om, jeg har
> prøvet,
> jeg ved ikke hvor mange gange. Jeg har altid kliket på krydset og
aldrig

Kan man da for #%#&$ ikke få OE til at skifte
linje mens man skriver i et stor vindue.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-07-02 12:39

Edmund wrote:
> jeg ved ikke hvor mange gange. Jeg har altid kliket på krydset og
> aldrig direkte på "Mouse". Har altid betragtet "Mouse" som bare en
> overskrift.

Hurra for jer. Tak for hjælpen.. Har været irriteret over det delay, men
her ikke spekuleret over Tweek Ui.

mvh
Henning

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 22:56

Edmund skrev:

> Kan man da for #%#&$ ikke få OE til at skifte
> linje mens man skriver i et stor vindue.

Du kender ikke Quotefixet kan jeg regne ud. Her skriver du blot ud i
een lang køre og Quotefixet ombryder selv linierne til det antal tegn
du har bestemt dig for. Et uundværligt stykke værktøj, hvis man først
har prøvet det.

http://home.in.tum.de/~jain/software/quotefix.php

Har du problemer med det så prøv i:

Peder har f.eks. lavet en god lille installationsvejledning som kan
læses her: http://makeashorterlink.com/?O4E055A41

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 18-07-02 00:14

"Madsen" wrote
> Du kender ikke Quotefixet kan jeg regne ud.

Jeg tænkte, der måske var en indstilling i OE der havde gemt sig
lige som "Mouse". Men selfølgelig: "Quotefix". Jeg havde egentlig,
unden at nærlæse indlæggene, registreret det som "must have"
Og så kastet mig over andre projekter, som jeg ikke har fået en pind
ud af, i forhold til hvad jeg tror Quotfix vil give.

Så hvis du ser, at jeg ikke har fået det installeret det nærmeste
par dage, er du velkommen til at give mig "en i den bare"

Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 22:56

Edmund skrev:

> Har altid betragtet "Mouse" som bare en overskrift.

Faktisk roder jeg også ret ofte rundt i TweakUI. Den er ikke ret
logisk bygget op, eller også er det bare os det er galt med. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 18-07-02 13:33

Edmund skrev:

[Automagisk linieskift]

> Jeg tænkte, der måske var en indstilling i OE der havde gemt sig
> lige som "Mouse".

OE kan selv ombryde linier, men resultatet er noget af det værste
verdenen endnu har set.

http://home.in.tum.de/~jain/software/quotefix.php
Det øverste røde tekst er OE's ombrydning. Den grønne er quotefixet.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 20:46

Simon Walther-Larsen skrev:

> http://tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=29

Menudelay kan man også ændre med TweakUI. Det gør bare ikke den
store forskel her på WinXP. Menuerne ruller godt nok hurtigere ud,
men ikonerne bliver jo ikke optegnet hurtigere af den grund.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 17-07-02 21:43