CC 384/384 kontra Tele2 1024/256
Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 17-07-02 14:25

Hej NG !

Jeg overvejer at skifte min CC 384/384 router-løsning ud med Tele2's
1024/256 modem-løsning, da jeg i forvejen er Tele2 tlf-kunde.

På hvilke områder vil jeg tydeligst mærke at min upload forringes ?

Hvis jeg har 3 el. 4 PC'er tilsluttet, vil det så være muligt at købe
sig til 1 fast IP og resten dynamiske ? (Det ved Tele2-support
sikkert, men nu er jeg i gang med min spørgerunde her..)

Udover behovet for flere IP'er, er der så andre ting, som jeg skal
være opmærksom på ifm. skifte fra router til modem ?

-------
MVH
Simon Walther-Larsen
- nu i en udgave udenfor hegnet.

Fra : TBC

Dato : 17-07-02 16:29

"Simon Walther-Larsen" <waltherlarsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> På hvilke områder vil jeg tydeligst mærke at min upload forringes ?

mht til ping i online spil vil "forringelsen" nok til fulde opvejes af
forbedrelsen med den større download

Du vil formentligt mærke mest når og såfremt du sender store filer til
andre. (f.eks ICQ transfers, FTP server o.l)

Hvis du bruger filesharing programmer vil det være klogt at begrænse din
upload i disse, eftersom uploaden kan blive "flooded" ved fuld udnyttelse af
oploaden i den assymetriske forbindelse, så meget mere end det gør sig
mærkbart gældende med den symetriske du har nu. Den assymetriske forbindelse
vil have svært ved at "nå" at sende dine bekræftigelses pakker på det du
modtager, hurtigt nok såfrem at uploaden er fuldt udnyttet, til at du vil
kunne udnytte større download.

Som praktisk eksempel kan nævnes at når min kammerat der har 512/128 henter
fra mig der har 512/512, ja så henter han ikke overraskende med hvad der
svarer til fuld udnyttelse af en 512 linje. Men hvis jeg så SAMTIDIGT
modtager en fil fra ham, ja så modtager jeg naturligvis den med knapt 128,
mens hastigheden på den fil han samtidigt henter fra mig så falder til <128
udnyttelse

TBC
Torben Bojer Christensen

Fra : Rune Manscher

Dato : 19-07-02 16:36

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message

> mht til ping i online spil vil "forringelsen" nok til fulde opvejes af
> forbedrelsen med den større download

Hvordan kompenserer downstream-hastigheden for en lavere upstream ?

> [...]
> modtager en fil fra ham, ja så modtager jeg naturligvis den med knapt 128,
> mens hastigheden på den fil han samtidigt henter fra mig så falder til

Har han prøvet at øge sit recieve window ?

*Rune

Fra : TBC

Dato : 22-07-02 12:23

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message

> Hvordan kompenserer downstream-hastigheden for en lavere upstream ?

Teoretisk kan man udregne hvor langt tid det tager at sende og modtage en
bestemt pakkestørrelse igennem en given båndbredde hvis man har evner og
lyst. Begge retninger har betydning for den ping man ultimativt får i spil,
hvorfor tilstrækkeligt med båndbredde begge veje er af betydning. Det er
dog mit subjektive indtryk at en høj download IKKE proportionelt opvejer en
alt for lav upload, at dømme efter de konfigurationer jeg selv har været
igennem, og set ved venner/familie osv. Personligt sværger jeg til 512/512.

> henter
> <128
>
> Har han prøvet at øge sit recieve window ?

Det er det fede ved ICQ transfers at man har umiddelbar mulighed for at
tweake. Hvis man tweaker lidt kan man få næsten fuld udnyttelse af den
mindste konfiguration, ved at lade ham med 128 i upload, uploade med lidt
mindre end 128. Så det virker hvis man nedprioiterer den mindste
konfigurations upload i hans upload vindue, og lader hans recieve vindue
køre for fuld skrue (default). Men desværre er det en feature der sjældent
er til stede i lige så umiddelbar form som med ICQ, hvis det da overhovedet
er til stede. Er det som det er med de fleste programmer default at begge
retninger har samme prioiteringer, sidder man i praksis tilbage med knapt
128 begge veje med en 512/128 i et sådant konkret tilfælde imellem 2
brugere. Defor er det med en asymetrisk forbindelse af større betydning end
med en symetrisk, at begrænse ens upload til en smule under ens max, hvis
man vil have mulighed for at få hældt mere ind den anden vej end hvad ens
upload er. Men selv med symetriske forbindelser kan det have betydning at
begrænse upload til lidt under ens max, så der er ping og plads til overs
for bekræstigelsespakkerne, såfremt der er tale om langt flere uploads og
downloads på gang. F.eks hvis der er en bruger til hvem der er god ping, der
henter for fuld skrue hos en selv, mens man selv henter fra en bruger der er
ringe ping til. Det er dog ikke altid nær så kristisk med en symetrisk som
med en assymetrisk som hutigtigere kan få begrænset sin download på
bekostning af den ringe upload.

TBC
Torben Bojer Christensen