Killinge-kontrakter
Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 17-07-02 10:56

Hej

Vi har nu vores 2. kuld og det første kuld blev solgt som kælekatte, men på
en ikke særlig fyldestgørende kontrakt kan jeg nu se , jeg ville høre om der
var andre herinde som har en kontrakt jeg må se eller evt. bruge.

Vi har stadig kontakt til killingekøberne af det 1. kuld og stoler da på at
de alle får deres killinger neutraliseret, ud af 6 killinger er de 4 nu
neutraliseret.

MVH

Gitte sacala Eriksen

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-07-02 11:05

On 17/07/2002 11:55, in article
3d353f25$0$12727$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Gitte Sacala Eriksen"
<DKSACALA@mail.dk> wrote:

> [...]
> de alle får deres killinger neutraliseret, ud af 6 killinger er de 4 nu

Jeg kan ikke lade være med at spørge... Hvorfor sælger du ikke de killinger,
der skal kastreres, kastreret? Altså hvorfor får du dem ikke kastreret inden
de flytter fra dig? Så spares en masse bekymringer om hvornår eller om de
overhovedet bliver kastreret senere... "hovsa" kuld forhindres også på den
måde
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 17-07-02 11:38

>Hej Camilla

Jeg må indrømme at vi ved det første kuld ikke havde tænkt på at få dem
neutraliseret først, og vi har snakket med dyrlægen som mener at de helst
skal være ca. 5-6 mdr. når de skal neutraliseres, så det gik jeg ud fra var
den gænse mening blandt dyrlæger.

Sælger du dine kælekillinger neutraliseret ?

Det lyder meget fornuftigt, men har ikke troet at man kunne gøre det i så
tidlig en alder, og har også set flere opdrætterer som sælger dem på
kontrakt hvor killingen så skal neutraliseres inden den bliver 7-8 mdr. og
stamtavlen er stemplet med avlsforbud, og killinge køberen skal fremvise
dokumention for at killingen er blevet neutraliseret.

MVH

Gitte Sacala Eriksen

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-07-02 11:42

On 17/07/2002 12:37, in article
3d354901$0$12673$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Gitte Sacala Eriksen"
<DKSACALA@mail.dk> wrote:

> [...]
> skal være ca. 5-6 mdr. når de skal neutraliseres, så det gik jeg ud fra var

Min dyrlæge var heller ikke meget for det - af følelsesmæssige årsager 8de
syntes det var små liv at operere på). Men som de sagde der er ingen
videnskabelig grund til ikke at kastrere tidligt - faktisk tværtom.
Kastrerede katte lever længere , vokser længere, får ikke livmoder- eller
"yver"problemer senere, osv osv

> Sælger du dine kælekillinger neutraliseret ?

Jeg har gjort det to gange - og vil gøre det igen

> [...]
> stamtavlen er stemplet med avlsforbud, og killinge køberen skal fremvise
> dokumention for at killingen er blevet neutraliseret.

Man kan kastrere begge køn ned til 7 ugers alderen - jeg ville nu nok vente
til de er 10-12 uger...

Fra : Pia J

Dato : 17-07-02 11:48

Hvaså med den der 2-kg regel mht til bedøvelse, er det også bare overtro?

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-07-02 11:49

On 17/07/2002 12:48, in article ah3htm$p5f$1@sunsite.dk, "Pia J"
<ngspam@ofir.dk> wrote:

> Hvaså med den der 2-kg regel mht til bedøvelse, er det også bare overtro?
>
> :Pia

I teorien ja, for hvad gør de når de skal kastrere ildere? Eller operere
andre smådyr der sandsynligvis aldrig kommer til at veje 2 kg?

Mange dyrlæger vil helst vente til killinger vejer ca 2 kg for så er
narkosen nemmere at dosere og dyrlægerne føler sig bedre tilpas med at
operere en større killing, men der er I bund og grund ingen grund til at
vente.

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 17-07-02 11:52

Hej

Jeg siger tak for svarene, og vil drøfte det med vores dyrlæge da vi har en
lille burmeser pige som skal vaccineres i denne uge.

VH
Gitte Sacala Eriksen
www.sitecenter.dk/sacala

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-07-02 12:03

On 17/07/2002 12:51, in article
3d354c4d$0$54722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Gitte Sacala Eriksen"
<DKSACALA@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg siger tak for svarene, og vil drøfte det med vores dyrlæge da vi har en
> lille burmeser pige som skal vaccineres i denne uge.

Der findes mange links på nettet om "early neutering", dvs kastration inden
katten er kønsmoden.

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 17-07-02 12:09

Tak, endnu engang det vil jeg kigge nærmere på.

Venlig hilsen
Gitte Sacala Eriksen

Fra : Line Wolff

Dato : 17-07-02 12:40

> Jeg har gjort det to gange - og vil gøre det igen

Hvilken dyrlæge bruger du?

--
mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 17-07-02 15:10

On 17/07/2002 13:39, in article ah3l23$6po$1@sunsite.dk, "Line Wolff"
<news@nelja.dk> wrote:

> Hvilken dyrlæge bruger du?

Første gang var det Anna Cramer - hun har en mobilklinik på Sjælland.

Så flyttede jeg, så anden gang var det Dahlgaards Dyreklinik I Birkerød. De
havde ikke gjort det før, men da jeg bad om at få det gjort og de ikke havde
nogen saglige argumenter for at lade være, gik de med til det...