Gasforbrug !
Fra : Langgaard

Dato : 17-07-02 09:42

Hej

Da det er så vigtigt for mange at slæbe to store flasker gas med sydpå, kan
jeg oplyse at, på en tur til Sydfrankrig/Spanien med 5 personer, i 10 dage,
kom vi hjemme fra med en næsten tom 2,5 kg. flaske.
Den rakte til morgen, middag og aftenskaffe. Varm mad hver dag (kartofler og
pasta med bøffer eller skinkesnitsler). og opvarmning af Camp-letten en
enkelt aften blev det også til.

Så tænk over hvad du slæber med på turen, på et eller andet tidspunkt kan du
komme ud for at skulle bremse, så tæller alle kilo med !!!!

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : sten basbøll

Dato : 17-07-02 11:20

> Så tænk over hvad du slæber med på turen, på et eller andet tidspunkt kan
du
> komme ud for at skulle bremse, så tæller alle kilo med !!!!

> Leif Langgaard

Hej - Vigtig at spare vægt, så svigermor også kan være der

Spekulerer man på om der er gas nok ? Vej flasken !! Let for os der bruger 3
kg flasker - Men en god lystfisker vægt burde også være god nok (bismer ! )
til alle de andre flasker.

Alle flasker har en tom og fuldvægt stemplet et eller andet sted. Frem med
køkkenvægten, vores, er den gamle 12 kgs med en 4 kantet forkromet bakke og
lodder der skydes frem og tilbage. Rimelig nøjagtig. (Kr. 30 på et
loppemarked).
På min blå flaske står der 3 Kg -Tara 6.3 Kg og da den lige nu vejer 4.5 Kg
har jeg ? 1.8 kg gas tilbage.
Har man en gasdreven køleboks der rygtevis komme op på 250 - 300 gr. i
døgnet (læs mærkatet bag på boksen) er der altså til 6 dages køl.
Listeprisen for 3 kg er for øvrigt Kr.156 så køleboksen koster måske ca. kr.
15 -16 i døgnet på gas. Endnu værre med 2 Kgs flasker, der koster ca. 130
for en fyldning.

Supelement for gassen vejer også -

Vi har 2 campingkabler med de blå CE stik - et 25 m. vistnok, men mindst,
1.5 kvadrat x 3 - Pvc med 0.5 isolering - må bære 13 A vægt 2.8 kg
og så et af de helt rigtige, gummi- købt lige nu i Fakta for kr. 199 - 20
m. - 2.5 x 3 og det vejer 4.8 Kg med sin tykke isolering.
Og så er der den gule hækkeklipperledningen 50 m 2x 0.75 med alm. tynd
isolering - vejer ca. 4 kg

Man siger - 2.5 kvadrat og jordledning til camping, idet der kan være 16 A
sikringerne i elstanderne, men det virker helt vildt - kunne trække et par
komfurer med det kvadrat. Jeg syntes, at elektrikkeren mumlede noget om
mindst 0.7 issolering til udendørs og mente at gummi eller pvc er lige godt.
Gummi er tungest, men holder sig bløde i kulde.

Frit valg på alle hylder, men kun et af kablerne er helt lovligt alle
steder.

mvh sten

Fra : sten basbøll

Dato : 17-07-02 15:01

"sten basbøll" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

> På min blå flaske står der, 3 Kg -Tara 6.3 Kg og da den lige nu vejer 4.5
Kg - osv

undskyld, den faldt af i varmen, der skulle stå; > og med Tara 3.3 =
ialt 6.3 Kg , < men det er jo bar petitesse, vigtisk er at man finder
rigtig ud af det, i stedet for det upræcise rysten og lytten - "nogen
hjemme" go nok osv

mvh sten cc-club

Fra : sten basbøll

Dato : 17-07-02 17:39

ha, ka helle ikke regne ;)
flaske 3.3 og vægt nu 4.5 = rest 1.2
det farlige er, når det holder op at tikke.....
ingen bemærkninger tak
sten

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 23-07-02 16:57

Wed, 17 Jul 2002 10:41:34 +0200, skrev "Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> :

>Så tænk over hvad du slæber med på turen, på et eller andet tidspunkt kan du
>komme ud for at skulle bremse, så tæller alle kilo med !!!!

Ja, vi har også slæbt 2 gasflasker (6 kg alu) med for sidste gang !!
Vi har kun brugt ca. 2 kg gas i alt på en 14 dages tur til Italien med
daglig madlavning + kaffebrygning. Derudover har køleskabet kørt på
gas sammenlagt ca. 40 timer, vi har 3-4 gange fyret op i gasgrillen og
dsueden haft lidt varme på i campingvognen ved overnatningerne på ud-
og hjemturen.
De ekstra kg vægt, der spares, kan jo sagtens bruges til noget mere
fornuftigt

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-07-02 21:21

Det har også altid undret mig hvorfor campingplads campister har *to*
flasker med. Hvis den skulle løbe tom er der jo aldrig længere end 200 meter
til nærmeste shop der med glæde bytter den til en fuld.

Vi har lige været 8 dage på Samsø. Køleskabet var tændt i 8*24 timer=192
timer og det stod på "max" hele tiden. Jeg kan dårligt mærke det på flasken
(har ikke vejet den ...)

/Bjarke

Fra : Arne Keller

Dato : 23-07-02 23:00

On Tue, 23 Jul 2002 22:21:21 +0200, "Bjarke Christensen"
<Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote:

>Det har også altid undret mig hvorfor campingplads campister har *to*
>flasker med. Hvis den skulle løbe tom er der jo aldrig længere end 200 meter
>til nærmeste shop der med glæde bytter den til en fuld.

Jeg havde også kun en flaske indtil jeg løb tør kl 2 om natten i en
kold efterårsferie, siden den dag har jeg altid haft 2 flasker i
vognen.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : sten basbøll

Dato : 24-07-02 08:14

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg havde også kun en flaske indtil jeg løb tør kl 2 om natten i en
> kold efterårsferie, siden den dag har jeg altid haft 2 flasker i

Det væsentlige er, at man bare kan veje flasken inden man rejser ud.. Har
man så en flaske type der kan skiftes alle steder, er man garderet. At
gassen løber ud behøver ikke at komme overraskende.
Jeg har lidt svært ved at se forbrugsmærkaten bag på vores egen køle boks,
men ideen er, at man ved at indhente rigtige forbrugsoplysninger, får et
bedre grundlag at rejse ud på.
Men, man er da nogenlunde sikker på, at strøm ikke slipper op, og også, -
billigst, hvis man vil ha bekemt og ordentligt lys. Vi brugte en formue i
batterier og til stinkende petroliumslamper og uhyggelige fyrfadsoplysning
der tar enhver chame fra campingturen. ;)

Det kunne være dejligt med et kort, en oversigt over hvilke gasflasker der
er almindeligt hvor.-
Jeg har kikket efter adaptere, hos caravan butikker, men også hos en rigtig
Gasmand og efter lang tid fundet en, der kobler kosanregulator på en
campinggas, men gasmanden ( der siger han kan fylde ALT forlanger en
bondegår pr stk. Hvad skal man ha ? -

Vi hører f.eks, at man helst skal ha de blå Primusflasker i Norge og Sverige
? Og, at man ikke kan skifte alu-letvægtsflaskerne alle steder ? Har man de
gule Kosan i hele Europa osv. Familie fortæller om dengang de meget sultne
og kolde kørte flere 100 km for at få fyldt en aluflaske, men så indrømmer
de, at det er 23 år siden. Tja - det kan jo ikke bruges til noget..

Der er vel ikke en standart gasflaske i EU som på el- området - hvor man er
sikker, bare man har det rigtige stik i sin kasse. Eller let kan få fat i
et. Vi har et "juletræ" der påstås at kunne konekte el over hele jorden.

Det med 2 flasker er vel bare et udtryk for personligheden. Livrem og
seler - og andres holdning til tilværelsen giver så andre resultater. Mren
man ku da lige veje flasken. En lystfiskervægt fylder ikke meget.

mvh sten
..

..

Fra : Arne Keller

Dato : 24-07-02 08:55

On Wed, 24 Jul 2002 09:13:47 +0200, "sten basbøll" <sogs@image.dk>
wrote:

> [...]
>man så en flaske type der kan skiftes alle steder, er man garderet. At
>gassen løber ud behøver ikke at komme overraskende.

Det vil så tvinge mig til at få ombyttet min flaske før den var tømt,
det gør det jo ikke ligefrem billigere.
Mig bekendt findes der ikke en flaske som kan byttes overalt udover de
blå Gaz flasker, som heller ikke er i den billige ende.

Jeg har 2 stk 10 Kg kunststof flasker, jeg kan bare bruge løs og når
så en flaske er tom byttes den bare ved lejlighed. Jeg ville hellere
have vægten og friheden end at spare de 12-13 kilo.

> [...]
>batterier og til stinkende petroliumslamper og uhyggelige fyrfadsoplysning
>der tar enhver chame fra campingturen. ;)

Vi har batteri i vognen og det giver os strøm til omkring en uge
afhængig af hvor meget blæseren kører. Så behøver vi kun at være på en
strømplads en gang i ugen eller lade fra bilen.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 24-07-02 08:25

Tue, 23 Jul 2002 22:21:21 +0200, skrev "Bjarke Christensen"
> [...]

>flasker med. Hvis den skulle løbe tom er der jo aldrig længere end 200 meter
>til nærmeste shop der med glæde bytter den til en fuld.

Det har du selvfølgelig ret i - så længe man bliver i Danmark . . .
.. . . . . . men når man holder ferie i udlandet (fx. Italien) - så
kan man kun få en helt anden type gasflasker+regulatorer, og derfor
kan der hurtigt være 1.500 km til nærmeste ombytningssted !!

Fra : sten basbøll

Dato : 24-07-02 10:11

Flere løsninger, og begrundelser.

Vil det sige man altid kan få blå campinggaz i resten af eu, bortset fra
norden. Vi var ved at løbe tør for C Gaz ved Karlskrona, 4 år siden, på en
tur der trak ud - og fandt så et par flasker efter 50 km sigtseeing - også
dejlig tur - og opdagede her morsomt, på forespørgslen om hvor de blev
fyldt, at der i nærheden af "vores" plads var et rigtig gasdepot, hvor man
da også kunne fylde alle mulige andre flasketyper. Altså, man fik så flasken
fyld på stedet, mens man ventede.
( er jo ingen stor sag)

Vi var bare dårligt informeret, ikke lokalkendt, og havde ikke spurgt
rigtigt på egen plads. Kunne ha været oplyst ved en opringning fra pladsen
til depotet - Kan I osv. !
Vi har en gasmand i Espergærde, der siger han fylder alle flasker, også
Russiske eller fra sydamerika og kan han ikke, laves der en studs der
passer. Har det som en prestigesag, idet der også kommer større skibe men
også lystsejlere af alle nationaliteter..
Man ska altså evt. prøve i en havneby og spørre sig lidt for.

mvh sten

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-07-02 20:59

Jeg har hørt man kan få gennemsigtige plast-gas flasker. Er der nogen der
har prøvet dem og hvilken "kobling" passer til disse ??

Bjarke

Fra : Sune

Dato : 25-07-02 01:03

"Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt man kan få gennemsigtige plast-gas flasker. Er der nogen der
> har prøvet dem og hvilken "kobling" passer til disse ??

Det er de samme koblinger, som benyttes til de gamle flasker.
Jeg bruger dem selv og kan godt lide, at man direkte kan se hvor meget gas
man har tilbage. Og når man "næsten" altid kører nær vægtgrænsen, er det
meget praktisk, at de ikke vejer så meget.

mvh
Sune

Fra : sten basbøll

Dato : 25-07-02 06:20

"Sune" <hodal@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man har tilbage. Og når man "næsten" altid kører nær vægtgrænsen, er det
> meget praktisk, at de ikke vejer så meget.

Hej Sune
smart, praktisk, kostede, og hvor - bare ca.
og hvad var, de gamle flasker ? -

ikke fordi det rager

eneste hage ved "plastikiki" må være i tilfælde af brand, men jeg husker nu
et lille indslag fra tv, hvor de viste, at man nu ku få et isolerende
uvertræk/frakke af superlet keramik/tekstil ? der gav gasflasker 1 time i
direkte flammer -( En slange der smelter er ikke nær så farlig, idet der er
regulator på. Gassen kommer lidt af gangen.)
er der nogen der har set det på markedet ?
mvh
sten

Fra : Sune

Dato : 25-07-02 09:08

"sten basbøll" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> smart, praktisk, kostede, og hvor - bare ca.
> og hvad var, de gamle flasker ? -

De var nu lige lovlig dyre synes jeg.
Jeg mener, at det var omkring 7-800 kr. og 5-600 kr. hvis man byttede en af
de gamle flasker (vistnok 11 kg.)

Man kan bytte dem overalt i Danmark lidt forskellige steder, afhængig af om
det er de grønne eller blå flasker.

> [...]
> et lille indslag fra tv, hvor de viste, at man nu ku få et isolerende
> uvertræk/frakke af superlet keramik/tekstil ? der gav gasflasker 1 time i

Det indslag så jeg desværre ikke, men vil godt tro at det kunne være et
problem.

mvh
Sune

Fra : sten basbøll

Dato : 25-07-02 10:06

"Sune" <hodal@hotmail.com> skrev i en meddelelse

tak

Fra : Arne Keller

Dato : 25-07-02 12:07

On Thu, 25 Jul 2002 07:19:47 +0200, "sten basbøll" <sogs@image.dk>
wrote:

snip

> [...]
>regulator på. Gassen kommer lidt af gangen.)
>er der nogen der har set det på markedet ?

En plastflaske smelter og slipper gassen ud, det er ikke farligt, det
giver bare en kraftig brand, det vil foregå forholdsvis langsomt, da
trykfaldet vil køle flasken så den ikke kolapser.

En metalflaske som opvarmes giver derimod eksplsionsfare.

Fra : sten basbøll

Dato : 26-07-02 07:45

> [...]
>
> --
> Arne Keller
> Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Selvfølgelig - ku jeg tænke mig at se, helst bare på film, men køle, så den
ikke kollapser - ? alting er vel relativt i mellem nogle afgrænsede
områder.- forstår at en flaske der eksploderer spreder flydende og
brændende gas over et større område.
Spørgsmålet er måske, om man kan nå at få alle væk inden der sker noget. og
hvad der så giver mest tid.
Man burde måske ha en hobbykniv i lommerne på sovekabinerne og et par
udvalgte steder i forteltet.- i tråd med ildslukkeren der hænger på en
teltstang. ved siden af køkkenet i forteltet..
Camping og brand kræver reaktionstid på sek. men heldigvis og mærkelig nok
sker der sjældent noget. Går ud fra at pressen ville være der med det samme,
så man hører det hele.
mvh sten www.cc-club.dk .

Fra : Arne Keller

Dato : 26-07-02 23:33

On Fri, 26 Jul 2002 08:45:27 +0200, "sten basbøll" <sogs@image.dk>
wrote:

> [...]

>ikke kollapser - ? alting er vel relativt i mellem nogle afgrænsede
>områder.- forstår at en flaske der eksploderer spreder flydende og

Jeg har set flere rester af sprængte gasflasker, hvis du besøger din
lokale brandstation har de sikker en hængende et sted.
Hvis du ikke er ude af vognen eller teltet når plastflasken er smeltet
er det nok ligemeget alligevel, det vil tage en del tid hvis det ikke
er en brand opstået direkte under flasken.