Vandtæt, men ikke vindtæt, materiale
Fra : Søren Wøhlk

Dato : 17-07-02 08:23

Hej

Min motor i min benzindrevet fjernstyret bil bliver for varm når jeg er ude
og køre, og derfor skal jeg bruge et materiale til at sætte i forruden for
at køle motoren ned. Materialet skal ikke være vindtæt, da hele ideen jo er
at køle motoren med det luft som skal strømme igennem.
Materialet skal dog være vandtæt (hvis d r muligt) da dette vil forhindre
diverse snavs, vand osv. i at komme ind "i" bilen.

På forhånd tak

Søren Wøhlk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-07-02 10:01

"Søren Wøhlk" <sn1009@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Materialet skal dog være vandtæt (hvis d r muligt) da dette vil
forhindre
> diverse snavs, vand osv. i at komme ind "i" bilen.

Gore-tex og lignende membraner har jo disse egenskaber. Damp kan dog
trænge igennem.
Men du vil næppe kunne nøjes med den mængde luft disse membraner lader
slippe igennem

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 17-07-02 12:12

Hej.

Nu ved jeg ikke hvor meget plads der er at rutte med i din bil, men var det
en ide at montere en lille elektrisk blæser i næsen af den og så lede luften
hen til motoren med en slange? Så kunne du lave et luftfilter foran den og
et dræn bagved til at tage vandet. Man kan få nogle temmeligt små blæsere
til computere helt ned til 25 mm i diameter der godt nok er lavet til 12 V
men køre fint helt ned til ca. 7 V. (mener at erindre at fjernstyring køre
9V)

Mvh osv.
/ZIGGE

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 17-07-02 12:15

PS: Måske kunne man også tage "propellen" fra sådan en blæser og sætte
direkte på motoren, blæserene køre typisk 4 - 6000 rpm...

/ZIGGE

Fra : Søren Wøhlk

Dato : 17-07-02 12:43

> [...]
luften
> hen til motoren med en slange? Så kunne du lave et luftfilter foran den og

Et luftfilter--- hvordan mener du d skulle foregå??
Jeg har også haft den samme ide, men igen opstår problemet med at der skal
komme luft ind men ikke vand. Jeg tror også blæseren går i stykker hvis den
får vand, mudder osv. Jeg har måske ikke gjort det klart men der er tale om
en off-road truck i skala 1:10.
Jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt at bruge en blæser for bilen kører
ca. 50 km på toppen så der vil blive ledt en del luft tilbage. Selvfølgelig
vil der ikke blive ledt luft når den holder stille (eller kører op af en
bakke, hvor d ikke går så stærkt.

> [...]
> men køre fint helt ned til ca. 7 V. (mener at erindre at fjernstyring køre

Klart klart. Jeg har også en del blæsere til at ligge så d r ikke der
problemet opstår.
Problemet er stadig at finde et materiale der lader luften strømme igennem
men ikke lukker vand, snavs, mudder osv. ind.

Hilsen Søren

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 17-07-02 14:44

Hej igen..

Jeg har aldrig selv haft sådan en fjernstyret bil - til gengæld har jeg kørt
motocross i et par (unge) år... På en cross'er løser man problemet, der er
det samme, ved indsugningen. Dels ved at indsugningen ligger helt oppe under
saddelen og dels ved at filtret består af en speciel åben skumgummi som man
impregnere med "filterfluid" en særdeles klistret tynd olie, der er
vandafvisende. Selve filtret er en tynd muffe eller strømpe, der er trukket
over en holder - minder lidt om en lampeskærm. Filtret sidder så nede i
siden af en brønd med hul i toppen så luften kan komme ind. I bunden er der
en tynd slange der leder vildfaren vand ud.

_________
| |
| _
| _ ind
| |
x f |
x i |
x l |
x t |
|________|
dræn
Håber at du kan tyde "tegningen"..
Hvis du f.eks. prøvede at inpregnere en nylonstrømpe, spændt ud over en
ramme i forrudehullet, med filterfluid ville du få et meget åbent filter der
er rimeligt vandafvisende. Det vand der alligevel ville blive "slået"
igennem filtret kan bortledes ved en tagrende inden for filtret.
Helt undgå vand kan du nok ikke, det der undgåeligt kommer ind, kan du måske
uskadeliggøre ved at spraye hele indmaden med sciliconespray til gummilister
i biler. Det vil også gøre det nemmere at rengøre bagefter en
"offroadtur"...
Det er bare et bud på hvad jeg ville prøve med, tror ikke at der findes en
universel løsning på opgaven. Du kan garenteret få en motorcykel-shop til at
hælde lidt filterfluid over "din" strømpe-ramme uden at det koster noget,
hvis du laver den og går ind på værkstedet med den. Vær forberedt på at de
griner - meget og længe....

Hils

/ZIGGE

Fra : Søren Wøhlk

Dato : 17-07-02 15:45

> [...]
> er rimeligt vandafvisende. Det vand der alligevel ville blive "slået"
> igennem filtret kan bortledes ved en tagrende inden for filtret.

Slet ingen dårlig ide.

> [...]
gummilister
> i biler. Det vil også gøre det nemmere at rengøre bagefter en

Ja. men d kan jo heller ikke undgået at der vil blive "slynget" noget vand
ind andre steder i bilen, men d r bare lidt drastisk hvis der hvor forruden
var før bare ville være eet stort hul for at sikre at der ville komme luft
ind til motoren. Derfor er d nødvendigt med et eller andet for at stoppe
snavsen!!

> [...]
> hvis du laver den og går ind på værkstedet med den. Vær forberedt på at de

Ja ja...men hvis d kan more dem så lad dem da more sig!!!

Hilsen Søren

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 17-07-02 22:02

Søren Wøhlk skrev:
> [...]
der skal
> komme luft ind men ikke vand. Jeg tror også blæseren går i stykker

Hvis man vil bruge en blæser, er det måske bedst hvis indsugningen
kommer fra bagruden. Det burde mindste problemet med vand og mudder.

-------
Tomas