Fordeling/kombination af kampe
Fra : Kennet H. Frederikse~

Dato : 16-07-02 23:48

Jeg skal lave en fordeling/kombination af f.eks. fodbold kampe med X
antal hold.

Hvis man har 4 hold skal følgende kampe spilles (2 kampe pr. runde):

Kamp   Hold1   Hold2
1   1   2
2   1   3
3   1   4
4   2   3
5   2   4
6   3   4

en mulig løsning er:

Kamp   Hold1   Hold2
1   1   2
6   3   4
-----------------
2   1   3
5   2   4
-----------------
3   1   4
4   2   3
-----------------

Med 6 hold skal følgende kampe spilles (3 kampe pr. runde):

Kamp   Hold1   Hold2
1   1   2
2   1   3
3   1   4
4   1   5
5   1   6
6   2   3
7   2   4
8   2   5
9   2   6
10   3   4
11   3   5
12   3   6
13   4   5
14   4   6
15   5   6

en mulig løsning er:

Kamp   Hold1   Hold2
1   1   2
10   3   4
15   5   6
-----------------
2   1   3
8   2   5
14   4   6
-----------------
3   1   4
9   2   6
11   3   5
-----------------
4   1   5
7   2   4
12   3   6
-----------------
5   1   6
6   2   3
13   4   5

Er der ikke en formel/løkke der kan løse problemet, hvis der f.eks. er
8, 10 eller 12 hold??

Fra : Niels Langager Elleg~

Dato : 19-07-02 11:19

khf1@hotmail.com (Kennet H. Frederiksen) writes:

> Jeg skal lave en fordeling/kombination af f.eks. fodbold kampe med X
> antal hold.
>
> Er der ikke en formel/løkke der kan løse problemet, hvis der
> f.eks. er 8, 10 eller 12 hold??

Her er er faq om speedway. Den indeholder løsninger for nogle
specielle situationer.
http://www.meynell.com/speedway-faq/

Jeg havde engang et kusus i diskret matematik. Det ligger lidt fjernt
nu, men så vidt jeg kan se er dit spørgsmål noget med blokdesign. Jeg
kan ikke huske om der er en formel der løser dit porblem, men hvis du
starter på denne side og surfer lidt rundt, så er der måske et svar :)
http://mathworld.wolfram.com/BlockDesign.html

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/