Hvilket telt skal jeg have?
Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-07-02 19:14

Jeg skal ud og købe et nyt telt, og har følgende krav

1. 3000 mm vand søjle
2. Stort nok til at 2 personer kan holde ferie i det, det vil sige at
det skal være et 3 personers telt.
3. Det skal være et man ikke kommer til at fyrise i om natten i
yderperioderne.
4. Det skal være højt nok til at man kan stå op i det.
5. Det må ikke koste mere en 1.200 til 1.300, absolut max 1.500.

Jeg er godt klar over at det telt nok ikke findes, men hvilke kompromi
telte kan i forslå?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-07-02 19:42

> Jeg er godt klar over at det telt nok ikke findes, men hvilke kompromi
> telte kan i forslå?

http://www.outwell.dk/Frame/teltsid/fam1.html

Men her skal du nok gå lidt på kompromi med prisen ellers ikke andet

Jan
--
http://www.cuk.dk/ ( nu med Webcam )
Det nemmere at få tilgivelse end

Fra : Gypsyman

Dato : 16-07-02 21:40

Den Tue, 16 Jul 2002 20:41:41 +0200, "Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk>:
rejste sig op fra sofaen og skrev :

>http://www.outwell.dk/Frame/teltsid/fam1.html
>
>Men her skal du nok gå lidt på kompromi med prisen ellers ikke andet

Faktisk er der ikke noget at gå på kompromis med hos Outwell, har selv
haft et tokabines i 5 år, købt i BILKA.

Jeg tænkte Outwell ?? og så i BILKA ?? Men jeg er blevet glædeligt
overrasket. Det har indtil videre holdt til 5 festivaler og diverse
ture til Sverige og Norge. Det gik i stykker sidste år, men det var på
grund af en fejl jeg selv lavede (kniv tabt for tæt på).

Har lige købt et Goldfield Plus med tre kabiner og glæder mig som et
lille barn hver eneste gang jeg skal afsted med det.
(Har kone og barn, så det er perfekt med tre kabiner)

Nå men bortset fra det. Gå I BILKA, de kører vist tilbud på dem i
øjeblikket. Det er alle pengene værd.

Mvh
Gypsyman

I did not inhale......

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-07-02 22:15

On Tue, 16 Jul 2002 22:39:46 +0200, Gypsyman
<gypsyman.slether@ofir.dk> wrote:

>Nå men bortset fra det. Gå I BILKA, de kører vist tilbud på dem i
>øjeblikket. Det er alle pengene værd.

Nej, har lige set på www.bilka.dk og der er ikke noget tilbud på
telte.

Tror jeg køre til Neergårds Camping, de har vist en masse slået op, så
man regtigt kan se dem, og ikke bare et lille bette bilde man ikke kan
se noget på,,,

Fra : Gypsyman

Dato : 16-07-02 22:51

Den Tue, 16 Jul 2002 23:14:55 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk>:
rejste sig op fra sofaen og skrev :
>Nej, har lige set på www.bilka.dk og der er ikke noget tilbud på
>telte.

Det er rigtigt nok, men de har f. eks sat mit Goldfield Plus ned med
400 kr. præcis 20 dage efter jeg havde købt det, så tag du bare roligt
derud.

>Tror jeg køre til Neergårds Camping, de har vist en masse slået op, så
>man regtigt kan se dem, og ikke bare et lille bette bilde man ikke kan
>se noget på,,,

Jeg kiggede mange steder (på nettet) da jeg skulle finde det billigste
Goldfield, og bla. SpejderSport og Eventyrsport er også ret billige og
har ret mange telte i forskellige niveauer.

Mvh Gypsyman

I did not inhale......

Fra : Ped

Dato : 16-07-02 23:48

Ivar Madsen wrote:

>Jeg skal ud og købe et nyt telt, og har følgende krav
>
>1. 3000 mm vand søjle

Mit telt, som i år er ude på sin tiende sæson har et vandsøjletryk på
1000 mm, og det har i praksis været helt vandtæt. Det er først her på
det seneste, at der er begyndt at komme en smule vand ind ved
syningerne, fordi tape'n er ved at falde af. Og det telt har fået
VIRKELIG meget vand i tidens løb.

>2. Stort nok til at 2 personer kan holde ferie i det, det vil sige at
>det skal være et 3 personers telt.

Ja, det skal det mindst. Når de angiver at et telt f.eks. er et 3
personers telt, så vær sikker på at det er 3 personer der ligger MEGET
tæt sammen. Læg først og fremmest mærke til målene, marker det på gulvet
på en eller anden måde, og læg så luftmadrasserne ud i markeringen, så
ser du hvor meget plads der er tilbage. Og husk, at der bør være et
fortelt, der som minimum er stort nok til at man kan have sidetasker og
vådt tøj liggende derude, så kun det tørre kommer ind i inderteltet (ja,
jeg er motorcyklist), og helst så stort at man nogenlunde bekvemt kan
sidde og lave mad eller andet derude.

>3. Det skal være et man ikke kommer til at fyrise i om natten i
>yderperioderne.
>4. Det skal være højt nok til at man kan stå op i det.

De to ting taler imod hinanden. Jo større rumfang teltet har, jo sværere
er det at varme op. Mit telt er alubelagt på indersiden, og teoretisk
skulle det kunne holde lidt på varmen. Jeg har ikke nogen klar
fornemmelse af om det er rigtigt, men derimod har det stor betydning ved
morgensol. Mit gamle telt, som ikke var alubelagt, blev som en bageovn 5
minutter efter at de første solstråler stod på teltet, men det jeg har
nu varmes meget langsommere op.

>5. Det må ikke koste mere en 1.200 til 1.300, absolut max 1.500.
>

>Jeg er godt klar over at det telt nok ikke findes, men hvilke kompromi
>telte kan i forslå?

Mit telt er et 4 personers telt i den såkaldt "hollandske facon". Det er
et lidt usymmetrisk spidstelt, hvor overseglet er trukket ud over
inderteltet, så der er et forrum på 1,10 meter i længderetningen, og der
er lige akkurat ståhøjde på det højeste sted. Det er meget solgt i
byggemarkeder og stormagasiner, men man skal være opmærksom på, at de
billige modeller (3-500 kr) kun har et vandsøjletryk på 750 mm og ingen
alubelægning eller tapede syninger. Desuden har jeg set eksempler på
nogle der var syet så skævt, at de ikke kunne stå ordentligt, selv på en
plan overflade. De "rigtige" forhandles bl.a. af Spejdersport og nogle
campingforhandlere for 800-1000 kr. Jeg ville gerne have givet et link,
men Spejdersport's side er under opdatering lige nu, så det får være.
Jeg har lige været på ferie sammen med et par andre, der hver har et af
de små kuppeltelte, og mit telt var på trods af dets størrelse og de
mange pløkker (ca. 30) flere minutter hurtigere at rejse end deres.
Ulempen er selvfølgelig at det er en pestilens at rejse hvis der er sten
i underlaget, samt størrelsen og vægten når det er sammenpakket (Pølle
på ca. 70 x 30 cm og ca. 8 kg.).

M.v.h.

Jens L. Pedersen