MS Windows
briani 27239
XP Crash
Fra : Riverwind

Dato : 16-07-02 18:27

Hejsa

Jeg har et træls problem i WinXP: Det sker jævnligt, at computeren bare
resetter fuldstændig spontant, dvs. XP crasher. Næste gang den starter
op får jeg at vide, at den crashede, og får en fejlrapport.
Kan det være nogle drivere?

Win XP Pro English
Intel PIII 500 MHz
Soundblaster Live 1024
Asus TNT2
SolTek motherboard

/Riverwind

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 18:31

Riverwind skrev:

> [...]
> den starter op får jeg at vide, at den crashede, og får en
> fejlrapport. Kan det være nogle drivere?

Svært at sige.
Prøv at slå automatisk genstart fra og noter så ned hvad den blå
skærm, som sikkert kommer i stedet, fortæller. Logbogen kan muligvis
også afsløre et eller andet.

Madsen.

Fra : Riverwind

Dato : 16-07-02 18:38

Imponerende hurtigt svar

Så er det slået fra, så må vi se, hvad der sker.
Jeg vender tilbage, men jeg ved, at hvis jeg begynder at vente på at den
crasher, så går der 4 måneder (så'n cirka) ...

/Riverwind

Fra : Riverwind

Dato : 16-07-02 21:09

Aaarrggghhhhh!

~=>> IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL <<=~

Nu afinstallerer jeg sgu bare nogle drivere. Så ser vi, om det
hjælper...

/Riverwind

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 21:19

Riverwind skrev:

> ~=>> IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL <<=~

Hvad så med fejlloggen? Er der blevet tilføjet noget til loggen på
det tidspunkt hvor du fik IRQL-fejlen? Det var fejlloggen der fik mig
sporet ind på den elendige ISDN-adapter, der i sin tid var skyld i at
jeg fik ovenstående fejl i Win2000.

Madsen.

Fra : Riverwind

Dato : 16-07-02 22:15

Mener du event viewer, eller den log, som den laver ved et crash?
I event vieweren kan jeg bare se en fejlkode, og et memory dump.
Prøvede at afinstallere drivere til mit SB Live 1024, da de ikke var
certificerede, men det har ikke hjulpet.

Præcist hvordan fandt du ud af, at det var din ISDN adapter, der gjorde
det?

/Riverwind

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 22:34

Riverwind skrev:

> Mener du event viewer, eller den log, som den laver ved et crash?

Event vieweren under Application eller System.
(Start > Kør: eventvwr.msc)

Det kan dog også fremgå af den log som Dr. Watson laver, hvis han er
slået til, hvilket han er som standard. Filen hedder drwtsn32.log og
befinder sig normalt i \Documents and Settings\All Users\Application
Data\Microsoft\Dr Watson. Den er dog noget sværere at overskue end
event vieweren er, efter min mening.

> Præcist hvordan fandt du ud af, at det var din ISDN adapter, der
> gjorde det?

Win2000 gik meget tit ned med IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL og genstart
var den eneste vej frem.
Når jeg så efterfølgende gik ind i Event Vieweren kunne jeg se, at
der samtidig opstod en fejl der hed: 'Unable to read IO control
information from NBT device', hvilket MS har en artikel om her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q257760

Jeg fik minimeret fejlen ved at slå den performance counter fra som
der refereres til i artiklen (Perfctrs.dll), men jeg slap ikke helt
af med den før jeg fik en anden ISDN-adapter med en driver som virkede.

Madsen.

Fra : Riverwind

Dato : 16-07-02 22:55

Dr. Watson er slået til, men der står ikke noget, udover et crash jeg
har haft i OpenMG Jukebox, hvilket ikke gav anledning til BSOD.
I Event vieweren er der desværre ingen mønster for hvornår den fatale
fejl kommer. Men på det seneste har jeg haft en del disk-fejl, gerne ca.
et minut inden BSOD:
1. The driver detected a controller error on \Device\Harddisk0\D.
2. A parity error was detected on \Device\Ide\IdePort0.

/Riverwind

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 23:11

Riverwind skrev:

> 1. The driver detected a controller error on \Device\Harddisk0\D.
> 2. A parity error was detected on \Device\Ide\IdePort0.

Hmm, det er ikke noget der siger mig noget, men måske MS's knowledge-
base eller andre her i gruppen gør. Jeg kan regne ud at det sikkert har
noget med din harddiskcontroller at gøre, men om det så er en driver
der mangler eller hvad, ved jeg ikke.

Madsen.

Fra : Riverwind

Dato : 16-07-02 23:19

Måske Bios eller chipset-drivere kan jeg se på groups.google.
Det må jeg prøve...

/Riverwind
- som heldigvis snart får en ny hjemme-pc fra firmaet

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 23:28

Riverwind skrev:

> Måske Bios eller chipset-drivere kan jeg se på groups.google.

En BIOS-opdatering er sjældent nogen dum idé.
Hvis det er et Via-chipsæt så er Via4in1 indbygget i WinXP, så det
burde ikke være det.

> - som heldigvis snart får en ny hjemme-pc fra firmaet

Heldige asen. :)

Madsen.

Fra : Riverwind

Dato : 17-07-02 19:41

Har opdateret BIOS nu, men får stadig fejlen vedrørende min disk i event
log'en. XP er ikke crashet endnu, men jeg har også kun kørt et par
timer.

Måske skal jeg have nyt kabel til min disk. Under opstart kommer
meddelelsen "No 80 Conductor
Cable Installed".
Har prøvet at køre IBM's værktøj til fejlfinding på disken, men der
fandt jeg ikke noget.

/Riverwind

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 19:58

Riverwind skrev:

> Måske skal jeg have nyt kabel til min disk. Under opstart kommer
> meddelelsen "No 80 Conductor Cable Installed".

Sikkert også årsagen til at du får I/O-fejl på disken. Hvad kører
disken i WinXP? UDMA Mode hvad?
Du ser det inde i enhedshåndtering under egenskaber for harddisk-
controllerens primære og sekundære IDE-kanal.

Madsen.

Fra : Riverwind

Dato : 17-07-02 20:34

[-=-]
Hvad kører
> disken i WinXP? UDMA Mode hvad?
[-=-]

Den kører UDMA Mode 2.

/Riverwind
- som nu har kørt XP i en time uden crash

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 20:43

Riverwind skrev:

> Den kører UDMA Mode 2.

Altså ATA33 så disken kører ikke hurtigere end hvad et 40 leders
kabel burde kunne klare, men det er vel også en hurtigere harddisk
og controller end ATA33 du sidder med? De fleste nyere harddiske
kører ATA100 eller ATA133.
Fra og med ATA66 og opefter bør du bruge et 80 leders kabel, for
ellers risikerer du I/O-fejl og andre ubehageligheder.

Madsen.

Fra : Riverwind

Dato : 17-07-02 21:09

Ok. Det er måske fordi mit CD-drev sidder på samme kanal.
Har lige oplevet en ny BSOD: MEMORY_MANAGEMENT. Stadig diskfejl lige
inden.

/Riverwind

Fra : Riverwind

Dato : 17-07-02 21:27

Fik så lige en magen til. Imponerende!
Har nu kæmpet i tre (3) dage med at få overført filer til min
mp3-afspiller. Indtil videre er jeg nået op på 5. Det er et meget
dårligt gennemsnit. Ca. en halv sang pr. BSOD!

/Riverwind

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 21:29

Riverwind skrev:

> Ok. Det er måske fordi mit CD-drev sidder på samme kanal.

Nej, det har ikke noget med sagen at gøre, medmindre du sidder med
et meget gammelt bundkort. De fleste nyere bundkort kan godt finde
ud af at have to enheder på den samme controller, som kører
forskellige UDMA-modes. (Independent Device Timing hedder det).

Hvis du f.eks. sidder med en ATA100 harddisk koblet på en ATA100-
controller, så er det rimelig meningsløst at køre UDMA Mode 2 i
WinXP. Er det en ATA100-disk og controller, så burde du køre UDMA
Mode 5 og det vil et 80 leders kabel sikkert kunne give adgang til.
Det ville samtidig give en noget højere ydelse på din harddisk i
WinXP.

> Har lige oplevet en ny BSOD: MEMORY_MANAGEMENT. Stadig diskfejl lige
> inden.

Memory Management? Har du egentlig testet ram for fejl?
Var det igen I/O-fejlen du fik? Hvis det var så køb det 80 leders
kabel i morgen, eller hvornår du nu end kan afse tid til det. :)

Madsen.