MS Windows
briani 27239
Windows brækker konstant ned!
Fra : Morten HB

Dato : 16-07-02 18:14

Jeg har en Celeron500 med 512mb ram som i 1½år kørte 100% problemfrit med
win2k pro.
Så købte jeg en liteon brænder som jeg installerede. Lige siden har jeg
udelukkende haft problemer!
Jeg får flere gange om ugen en stop-error på en blå skærm under opstart, og
eneste udvej er at geninstallere. Efter at have geninstalleret 20+ gange er
jeg ved at være godt og grundig træt af det!

Jeg har prøvet at bruge både windows2000 pro og windows xp pro med samme
resultat!

Jeg har forsøgt følgende ting uden held:
-Fjerne brænderen igen.
-Opgradere firmware i brænderen.
-Fjerne DVD-drev.
-Fjerne en ramklods ad gangen. (Har 2*256mb)
-Flytte mit eneste PCI-kort (Realtek netkort) til en anden PCI-slot.
-Bytte rundt på hvilke drev der er master/slave og primær/sekundær.
-Køre uden cover på computeren for bedre udluftning/nedkøling.

Som nævnt har ingen af delene hjulpet og jeg er ved at være ret desperat!

Nedbrudene sker stort set kun ved opstart. Jeg har kun enkelte gange været
ude for at få en blå kærm under drift.

Jeg har skrevet en masse af fejlmeddelserne ned for at søge i hos Microsoft,
men her har heller ingen reel hjælp været at hente.

Jeg håber der er en der har en løsning på problemet, for jeg er ganske tæt
på at kyle computeren ud af vinduet og stoppe de knuste dele op at sted for
solen aldrig skinner!

Morten

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 18:26

Morten HB skrev:

> Jeg har en Celeron500 med 512mb ram som i 1½år kørte 100%
> problemfrit med win2k pro.
> Så købte jeg en liteon brænder som jeg installerede. Lige siden
> har jeg udelukkende haft problemer!

Har du installeret ASPI?

> -Fjerne en ramklods ad gangen. (Har 2*256mb)

Har du testet ram'en for fejl?

> Jeg har skrevet en masse af fejlmeddelserne ned for at søge i hos
> Microsoft, men her har heller ingen reel hjælp været at hente.

Hvad siger disse fejlmeddelelser?

Madsen.

Fra : Morten HB

Dato : 16-07-02 20:52

> Har du installeret ASPI?

ASPI er noget med at windows kan dele IRQ-kanaler mellem flere stykker
hardware ikke sandt? Det mener jeg at windows automatisk installerer, men
jeg er ikke helt sikker.

> Har du testet ram'en for fejl?

Ikke direkte, da jeg ikke er i besidelse af en ramtester. Jeg har som nævnt
fjernet den ene klods og kørt med den anden og omvendt. Hvis der er fejl på
rammen antager jeg derfor at begge mine kredse som har kørt problemfrit i 1½
pludselig er blevet fejlbehæftet på samme tid.

> Hvad siger disse fejlmeddelelser?

Et mindre udpluk af dem siger:
PFN_LIST_CORRUPT
KMODE_EXECPTION_NOT_HANDLED
IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Dette er nogle af de første. Der er siden hen dukket flere varianter op som
jeg ikke lige kan huske den præcise ordlyd af.

/Morten

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 21:06

Morten HB skrev:

> ASPI er noget med at windows kan dele IRQ-kanaler mellem flere
> stykker hardware ikke sandt?

Nej, langt fra. http://aspi.radified.com/
Du kan evt. hente følgende fil på min hjemmesideplads:
http://home.worldonline.dk/hijklm/aspi/aspi4all.zip
Kør aspichk.exe som sikkert fortæller at det ikke er installeret.
Kør så derefter Aspi4all.exe og genstart. Efter genstarten kan du
så evt. bruge aspichk.exe igen til at kontrollere om det nu er
installeret og om det fungerer som det skal.

> [...]
> Hvis der er fejl på rammen antager jeg derfor at begge mine kredse
> som har kørt problemfrit i 1½ pludselig er blevet fejlbehæftet på

Det kan jo ske.
Prøv evt. memtest86. http://www.memtest86.com/memt30.zip

> Et mindre udpluk af dem siger:
> PFN_LIST_CORRUPT
> KMODE_EXECPTION_NOT_HANDLED
> IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

De to nederste kan lige så godt være dårlige drivere, men det kan i
høj grad også være hardwarefejl som f.eks. fejl på ram, bundkort,
for lille/dårlig strømforsyning, overophedning i kabinet osv.

Madsen.

Fra : Morten HB

Dato : 16-07-02 21:23

> [...]
> så evt. bruge aspichk.exe igen til at kontrollere om det nu er
> installeret og om det fungerer som det skal.

Det skal jeg kigge på i morgen når jeg har fri fra arbejde.

> Det kan jo ske.
> Prøv evt. memtest86. http://www.memtest86.com/memt30.zip

Muligheden er der absolut, men jeg har indtil videre regnet den for ret
lille. Endnu en ting at kigge på i morgen!

> De to nederste kan lige så godt være dårlige drivere, men det kan i
> høj grad også være hardwarefejl som f.eks. fejl på ram, bundkort,
> for lille/dårlig strømforsyning, overophedning i kabinet osv.

Ram har jeg overvejet. Bundkort har jeg ikke overvejet (endnu).

Min strømforsyning er ikke verdens største. Mener faktisk kun den er 110W,
men den har fint trukket systemet med 2 IDE harddiske samt et DVD-drev.
Derfor skulle de undre mig at den ikke kan trække systemet med 1 IDE
harddisk, 1 brænder og 1 DVD-drev, eller som lige nu 1 IDE harddisk og 1
brænder.

Overophedning tvivler jeg også på. Da jeg installerede magicfleece i
computeren og skiftede min blæsere ud til papst lavede jeg samtidig en masse
temperaturmålinger. Temperaturen kommer i kabinettet ikke over 36 grader, og
processoren ligger max et par grader over. I øvrigt har jeg forsøgt at tage
coveret af kabinettet hvilket heller ikke hjalp.

Jeg takker for hjælpen indtil nu. Jeg kigger på dine forslag i morgen og så
vender jeg tilbage!

Morten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-07-02 22:05

"Morten HB" <mortenb@trashcanFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
1 IDE
> harddisk, 1 brænder og 1 DVD-drev, eller som lige nu 1 IDE

En lille historie fra det virkelige liv: Hos Nehm computer havde
de også en computer, der mildest talt blev ved med at opføre sig
besynderligt, uanset hvilke dele man skiftede ud. Til sidst sagde
en af medarbejderne: Nu er det eneste vi ikke har skiftet ud,
strømforsyningen - Det gjorde de så, og vupti, så fungerede det
hele pludselig.

ikke at det løser dine problemer, men ....
Arne H. Wilstrup

Fra : Morten HB

Dato : 16-07-02 22:08

"Arne H. Wilstrup" <ahw@_nospamahw.dk> wrote in message
> [...]
> strømforsyningen - Det gjorde de så, og vupti, så fungerede det
> hele pludselig.
>
> ikke at det løser dine problemer, men ....

Jeg vil se om en af gutterne har en ekstra strømforsyning liggende jeg kan
låne i en periode....

/Morten

Fra : Morten HB

Dato : 18-07-02 22:04

<snip - en masse gode råd>

Jeg har haft lidt ekstra travlt på arbejde og har derfor ikke haft tid til
at prøve dine råd endnu. Jeg regner med at få tid til det i weekenden. Så
skal jeg nok vende tilbage med hvordan det er gået.

/Morten

Fra : Madsen

Dato : 18-07-02 22:12

Morten HB skrev:

> Jeg regner med at få tid til det i weekenden. Så skal jeg nok
> vende tilbage med hvordan det er gået.

Ok og tak for tilbagemeldingen. Jeg vil i første omgang have mistanke
til den strømforsyning, men det er så blot mit gæt. Det kan som sagt
være meget andet.

Madsen.

Fra : Olsen

Dato : 16-07-02 19:40

> Jeg har prøvet at bruge både windows2000 pro og windows xp pro med samme
> resultat!

Uha du må svælge i penge siden du har råd til 2 styresystemer..

Fra : Morten HB

Dato : 16-07-02 20:53

"Olsen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
> Uha du må svælge i penge siden du har råd til 2 styresystemer..

Ikke fordi du rager dig, men har du hørt om studielicenser og gode venner
som har licenser i overskud som de låner en så man kan teste og fejlfinde
sit system?

/Morten

Fra : Peter Dahl

Dato : 16-07-02 19:44

> [...]
> win2k pro.
> Så købte jeg en liteon brænder som jeg installerede. Lige siden har jeg

Hvilket brænderprogram har du installeret ? Jeg har selv oplevet store
problemer med tidligere versioner af Nero i kombination med W2K, men de er
løst med de seneste versioner. Check evt. ASPI!

Peter

Fra : Morten HB

Dato : 16-07-02 20:54

"Peter Dahl" <p_dahl@tiscali.dk> wrote in message
> Hvilket brænderprogram har du installeret ? Jeg har selv oplevet store
> problemer med tidligere versioner af Nero i kombination med W2K, men de er
> løst med de seneste versioner. Check evt. ASPI!

Jeg har brugt Nero men har hørt om problemerne. Nero har derfor ikke været i
nærheden af computeren i de sidste par installationer.

ASPI er jeg er igang med at genopfriske..

Morten

Fra : Jens-Otto Nielsen

Dato : 17-07-02 21:15

Hej Morten,
Jeg har oplevet tilsvarende problemer for et par år siden.
Årsag var VXD konflikt mellem zip og/eller brænder vxd filer i iosys
folderen i Win98.
Jeg fik mit problem løst ved at fjerne overflødige vxd filer.
Eksempel: Hvis du har installeret Win Media Player uden at justere
installation, vil WMP installere en Adaptec burn plug-in. Det er muligvis
det som konflikter med det brænder software du installerede ifm.
installation af LiteOn brænderen.
Jeg checkede brænder software leverandørernes websites for konflikt
problemer. Der er en god del læsestof.
Håber det lykkes dig at finde lyset i tunnellen.
Jens-Otto Nielsen

Fra : Thomas Makro

Dato : 16-07-02 19:53

On Tue, 16 Jul 2002 19:14:17 +0200, "Morten HB"
<mortenb@trashcanFJERNES.dk> wrote:

>Jeg har forsøgt følgende ting uden held:
>-Fjerne brænderen igen.
Det lyder som om problemet er en dårlig driver. Det er dårlige drivere
der forårsager flest crash. Hvis du har en ERD fra før du installerede
softwaren til drevet, så brug den til at genskabe systemet. Ellers må
du geninstallere Windows.

--
Mvh Thomas Makro
http://www.makronet.dk

Fra : Morten HB

Dato : 16-07-02 21:08

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkie.dk> wrote in message
> [...]
> der forårsager flest crash. Hvis du har en ERD fra før du installerede
> softwaren til drevet, så brug den til at genskabe systemet. Ellers må

Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har prøvet at installere uden brænderen
tilsluttet. Så mange gang har jeg installeret windows på det sidste.

Det skal være en af de ting jeg vil prøve.

I øvrigt bruger windows automatisk sin egen indbyggede driver, og Liteon har
slet ikke nogen drivers liggende på deres hjemmeside. De henviser blot til
at man bruger den der følger med windows. Jeg har prøvet at søge hos
microsoft efter updates på driveren med den finder ikke noget.

/Morten

Fra : IzNoGoUd

Dato : 17-07-02 07:30

>Så købte jeg en liteon brænder som jeg installerede. Lige siden har jeg
>udelukkende haft problemer!
Øhhh et skud i tågen!
Men først lidt historie
Jeg skulle installere et liteon alm-cd, og jeg kunne ikke få den til
at virke, nåååå - så - jeg overgav mig og læste i "brugsforvirringen"
til liteon stod der FA..... at den skulle sidde alene på IDE kablet!!!
Javel, så prøver vi det, og skidtet kom til at virke!

Den lille historie er altså 3 år gammel, og på 98, og jeg håber at det
ikke passer idag!

Meeen jeg syntes du lige skulle nærlæse manualen - RTFM read the
f...... øh frendly manual - til dit liteon drev en gang til, for at se
om der er nogle dumme begrænsninger!

Tilsidst tjek lige om stik, jumper osv. vender rigtigt!

Virker drevet! prøv i en anden maskine!

--
best regards IzNoGoUd aka Claes Nielsen, Svendborg, Denmark.

Fra : Morten HB

Dato : 18-07-02 22:00

"IzNoGoUd" <iznogoud@iznogoud.dk> wrote in message
> Meeen jeg syntes du lige skulle nærlæse manualen - RTFM read the
> f...... øh frendly manual - til dit liteon drev en gang til, for at se
> om der er nogle dumme begrænsninger!

Den er nærlæst, vendt og drejet. Den er ikke større end et enkelt stykke
papir foldet 4 gange.

> Tilsidst tjek lige om stik, jumper osv. vender rigtigt!

Alt sidder som det skal. Har prøvet flere forskellige konfigurationer
primary/secondary og master/slave.

> Virker drevet! prøv i en anden maskine!

Ja det virker fint.

/Morten

Fra : Frontier

Dato : 17-07-02 10:44

Hejsa

> [...]

>win2k pro.
>Så købte jeg en liteon brænder som jeg installerede. Lige siden har jeg

Så tror jeg ikke du skal kigge så mange andre steder.

> [...]
>resultat!
>
>Jeg har forsøgt følgende ting uden held:

Fino fino. Men har du husket at opdatere din IDE-driver? Selv Intel's
chipset har drivers som skal opdateres?

> [...]
>
>Nedbrudene sker stort set kun ved opstart. Jeg har kun enkelte gange været

En af mine gode venner har en Plextor brænder som også gav masser af
kvaler vbed opstart...indtil vi fandt ud af at det var Plextools som
gav alle problemerne. Har du nogle utils der starter sammen med
Windows, som sætter hastigheden? Hvis ja, prøv istedet DriveSpeed fra
Nero.

Mvh:
Klaus Jakobsen

Fra : Morten HB

Dato : 18-07-02 22:02

"Frontier" <spameater@trashcan.dk> wrote in message

> Så tror jeg ikke du skal kigge så mange andre steder.

Det var også min første tanke, men det hjalp som sagt ikke at fjerne drevet
igen. Jeg er ikke meget for at ofre penge på at sende det ind hvis de ikke
finder nogen fejl.

> Fino fino. Men har du husket at opdatere din IDE-driver? Selv Intel's
> chipset har drivers som skal opdateres?

Det har jeg faktisk også gjort. Det glemte jeg bare at nævne.

> [...]
> gav alle problemerne. Har du nogle utils der starter sammen med
> Windows, som sætter hastigheden? Hvis ja, prøv istedet DriveSpeed fra

Jeg brugte Nero i starten, men har hørt fra flere sider at det ikke virker
så godt sammen med windows xp og 2000. De sidste par gange har jeg slet ikke
installeret noget software i forbindelse med brænderen. Den sidder der bare
og fungerer som almindelig cd-rom drev.

/Morten