MS Windows
briani 27239
Installation af Win98 sammen med XP
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-07-02 17:53

Hej gruppe

Jeg skal til at i gang med et større projekt. Jeg er blevet lidt træt
af, at Windows XP ikke behandler mit musiksoftware godt - der kommer hak
i ind- og afspilninger. Derfor vil jeg have installeret mit gode, gamle
Windows 98 sammen med XP, og så skal Win98 udelukkende være til mine
musikprogrammer. Hvordan gør jeg det nemmest?

Jeg har alt liggende på mit C-drev, der ikke er delt i nogen
partitioner. Jeg går ud fra, at første skridt er at lave en ny partition
på C-drevet? Jeg har en udgave af Partition Magic, der fulgte med mit
bundkort, så det skulle vel ikke være noget problem at lave en partition
på dette drev, uden at data går tabt?

Dernæst skal Windows 98 installeres på den nye partition. Hvor nemt vil
det gå? Og hvad sker der, når jeg sidenhen booter op? Finder computeren
selv ud af, at jeg har to OS'er kørende, og lader mig vælge mellem dem?

--
Mvh. Peter
"You ain't leading but two things right now. Jack and Shit. And Jack

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 17:56

Peter Bjerre Rosa skrev:

> [...]
> nemt vil det gå? Og hvad sker der, når jeg sidenhen booter op?
> Finder computeren selv ud af, at jeg har to OS'er kørende, og

Nej. Ikke når du har installeret WinXP først og derefter installerer
Win98. Der vil derimod komme en bootmenu hvis du først installerer
Win98 og så derefter installerer WinXP på et andet drev eller en anden
partition.

Madsen.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-07-02 18:07

Madsen skrev:

> Nej. Ikke når du har installeret WinXP først og derefter
> installerer Win98.

Neder. Er der mon andre måder at få bootmenuen frem på så?

--
Mvh. Peter
"When I first heard that Marge was joining the police academy, I thought

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-07-02 18:41

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev:

>Er der mon andre måder at få bootmenuen frem på så?

Min Partition Magic 6.0 har også et tillægsprogram på cd'en, som man
kan vælge under installationen eller installere separat. Det hedder
BootMagic. Det klarer vist tricket.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 18:10

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Neder. Er der mon andre måder at få bootmenuen frem på så?

Det er vist meget bøvlet.
Jeg har ikke personlig erfaring med det, men måske følgende link kan
hjælpe: http://www.techtutorials.com/tutorials/multiboot.shtml

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-07-02 18:33

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev:

>Hej gruppe

Hej Peter

>Windows XP [...] Jeg har en udgave af Partition Magic, der fulgte med mit
>bundkort, så det skulle vel ikke være noget problem at lave en partition
>på dette drev, uden at data går tabt?

Det kommer an på ... Jeg har version 6.0 af det udmærkede program. Den
understøtter desværre ikke NTFS-drev, så hvis du har sådan et, skal du
svjh. op i version 7.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-07-02 18:58

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
program. Den
> understøtter desværre ikke NTFS-drev, så hvis du har sådan et,

Ikke helt - 6.0 understøtter NTFS - men xp har vistnok en særlig
udgave af NTFS, der ikke er helt identisk med Win2000's NTFS -
men det kan så være at det løses med 7'eren.
--
ahw

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-07-02 20:10

Tue, 16 Jul 2002 19:58:29 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<ahw@_nospamahw.dk> wrote:

> [...]
>
>Ikke helt - 6.0 understøtter NTFS - men xp har vistnok en særlig
>udgave af NTFS, der ikke er helt identisk med Win2000's NTFS -

Ja, ver. 3.1.

>men det kan så være at det løses med 7'eren.

Ja, iflg.

http://www.powerquest.com/partitionmagic/

hilsen pl

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-07-02 23:07

Peter Loumann skrev:

> Ja, iflg.
> http://www.powerquest.com/partitionmagic/

Er der nogen af jer, der har kørt med Partion Magic 6 på Windows XP? Kan
det lade sig gøre? Jeg har ingen NTFS-drev.

--
Mvh. Peter
"Dér var den - fedt!"

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-07-02 23:31

Wed, 17 Jul 2002 00:06:53 +0200, skrev "Peter Bjerre Rosa"
<peter@filmsvar.dk>:

>Er der nogen af jer, der har kørt med Partion Magic 6 på Windows XP? Kan
>det lade sig gøre? Jeg har ingen NTFS-drev.

Næh, ikke mig.
Jeg bruger vers. 4, så det kan næppe give problemer med ver. 6.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-07-02 00:27

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Jeg bruger vers. 4, så det kan næppe give problemer
> med ver. 6.

Glimrende. Jeg blev bare skræmt af det link om version 7, som Peter
Loumann henviser til. Der står "Support for Windows XP", underforstået
at de tidligere versioner ikke har haft det.

--
Mvh. Peter
"Et lille antal af uniformerne var grønt. Resten var brun."

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-07-02 00:30

Wed, 17 Jul 2002 01:26:39 +0200, skrev "Peter Bjerre Rosa"
<peter@filmsvar.dk>:

>Der står "Support for Windows XP", underforstået
>at de tidligere versioner ikke har haft det.

Det gælder kun, når man bruger ntfs.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 16-07-02 19:46

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Mvh. Peter
> "You ain't leading but two things right now. Jack and Shit. And

Du skal bruge PM 7 til Windows XP. Hvis dit XP kører på FAT 32 kan
du installere 98 på en anden partitionen fra 98 Startdisketten med
kommandoen:
install /ntldr
Derefter skal du starte computeren med XP cd'en og reparer XP
installationen - du vil nemlig kun kunne starte 98 ellers.
Hvis du har Windows XP på NTFS, vil jeg på nuværende tidspunkt
anbefale en tredjepats bootmanager f.eks. BootMagic 7.
Uanset hvad så husk backup inden du går i gang !!

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-07-02 23:06

Johnny Nielsen skrev:

<SNIP gode råd>

> Uanset hvad så husk backup inden du går i
> gang !!

Ja, det lyder som en god ide! Fremgangsmåden lyder risikabel og
besværlig, men jeg må jo kaste mig ud i det. Tak for rådene.

--
Mvh. Peter
"No, that's wrong, Cartman. But don't worry, there are no stupid