Kan en kat tåle at spise..........
Fra : Anja Stinne Nielsen

Dato : 16-07-02 17:10

......råt oksekød?
......råt lammekød?
......rå kylling (såfremt den er salmonellafri)?
......råt svinekød?

Jeg ved at de ikke kan tåle rå fisk, da det går totalt ud over deres
fordøjelse, hvorimod kogt/dampet fisk har den stik modsatte virkning, og er
fremragende til at kurrere en dårlig mave.

Hvis en kat kan tåle ovennævnte kødtyper, kan man så sige noget om fra
hvilken alder de kan tåle det, og hvis de ikke kan tåle det, hvorfor ikke?

/Anja

Fra : Camilla Baird

Dato : 16-07-02 17:21

On 16/07/2002 18:10, in article ah1gcg$8cl$1@news.cybercity.dk, "Anja Stinne
Nielsen" <Anja@Fuxie.ADSL.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis en kat kan tåle ovennævnte kødtyper, kan man så sige noget om fra
> hvilken alder de kan tåle det, og hvis de ikke kan tåle det, hvorfor ikke?

Mine killinger lærer at spise selv med råt hakket oksekød - de er ca
4-5uger.
Rå kylling/kalkun plejer også at blive nydt
Svinehjerter kan mine katte godt lide - rå - tilbereder jeg det vil de ikke
have det.
Lammekød vil de sikkert også gerne have - det har jeg ikke prøvet.

Fisk er de ikke så interesseret I - hverken rå eller tilberedt.
Dvs min huskat kunne godt lide det. Efter nytår fik han ofte torske-skroget
med det fiskekød der var tilbage på det. Han sad så længe og nød det - han
suttede hvert "ribben" rent og lagde dem i en pæn bunke ved siden af
skroget. Hovedet ville han dog ikke røre.

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Kate

Dato : 16-07-02 18:42

Camilla Baird <mail@korat.dk> wrote in

> Fisk er de ikke så interesseret I - hverken rå eller tilberedt.

Hold da op, når jeg koger fisk er der en koncert uden lige her i huset.
De har aldrig fået det råt.

Kate

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 16-07-02 18:02

<Anja@Fuxie.ADSL.dk> wrote:

> .....råt svinekød?

skal man vist stadig passe på? I følge kattebøger kan svin være bærere
af Aujezky's syge (staves muligvis ikke helt sådan?), der også kaldes
falsk hundegalskab, fordi symptomerne minder om rabies. Jeg tror nok
det er meget sjældent det forekommer, men det lyder altså også ret
afskrækkende, såeh... Smitten bliver ødelagt af opvarmning.
M.h.t. til andre slags kød burde der ikke være de store problemer.
Katte kan også få salmonella, men de er meget mere modstandsdygtige end
os, så det sker vist ikke så tit. Så må man jo vurdere om man vil tage
chancen. Jeg vil ikke, fordi jeg har en kat, der har haft maveproblemer
gennem et helt år og nu endelig har det godt, og jeg har ikke lyst til
at invitere nogle nye problemer. Men hvis missen har "jernfordøjelse"
kan det vel nok gå?
Der er vist ikke nogen alders grænse, jeg mener at have hørt opdrættere
sige, at hvis killingerne ikke vil starte med af spise fast føde, er
råt hakket oksekød en god måde at få dem til at få smag for det?
(Ellers ret mig, jer der ved mere om det?)

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 16-07-02 21:07

"Anja Stinne Nielsen" <Anja@Fuxie.ADSL.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved at de ikke kan tåle rå fisk, da det går totalt ud over deres
> fordøjelse,

Nå???? Vores katte er fuldstændig vilde med fisk, og meget gerne rå (det
har selvfølgelig været frosset først a.h.t. orm). Vi har altså ikke set
nogen effekt på fordøjelsen - skulle de få dårlig mave eller hvad?

Mvh. Else.

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 17-07-02 18:52

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har selvfølgelig været frosset først a.h.t. orm). Vi har altså ikke set
> nogen effekt på fordøjelsen - skulle de få dårlig mave eller hvad?

Sikkert et dumt spg. men da jeg ikke selv spiser fisk..... Øhh, tun i vand,
i ved dem der på dåse. De er da sikre nok at give katten ikke?? Min Gixxer
nyder det ihvertfald...

mvh Tommy Fer og Gixxer (der stadig er en pis kat)