Interessen er vendt tilbage - masser af sp~
Fra : Lars Wiberg

Dato : 16-07-02 16:32

Hej,

Min kæreste og jeg har, som børn, begge haft et akvarie, og nu er interessen
vendt tilbage, så vi er på udkig efter noget udstyr. Jeg har funderet lidt
over hvad vi skal have, og er efterhånden blevet lun på et 83 l hos en af de
lokale forhandlere. Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig et 300 l, men
kæresten synes vi lige skal klappe hesten lidt. Det er nok også godt nok.
Akvariet er en del af et såkaldt 'start-kit'. Kan sådan et kit bruges, eller
er de dele man putter i for dårlige?

Mht. pumper, så grubler jeg også over hvad jeg skal have. Da jeg havde et
akvarie førhen, brugte jeg en pumpe med et svampeagtigt filter i, der skulle
renses forholdsvis ofte. Er det måden at gøre det på, eller findes der bedre
metoder? Der findes vist noget med en spand eller noget.

Jeg så på et tidspunkt noget hvor man lagde en bundrist af plastic plader
med riller i. En af disse plader blev forbundet med et klart plastic rør
hvor man førte en slange ned der blæste luft igennem en lille sten. Hvad er
formålet med sådan en anordning. Er det bare ilt tilførsel? Det er nemlig
fordi det ikke så ud som om resten af den plastic rist anordning fik nogen
glæde af det pumpeværk. Boblerne fes bare op i det klare plastic rør. Hvad
er meningen?

Så er der lige det med algerne. Da jeg havde et akvarie, var det proppet med
alger det meste af tiden. Helt sikkert fordi jeg havde armaturet tændt
næsten hele tiden og desuden ikke fattede en brik om hvordan man holdt
vandplanter, men set i 'lyset' af de erfaringer, så vil der jo stadig opstå
alger (dog ikke i en nær så kraftig vækst nu da jeg ved en hel del mere om
hvordan man gør). Hvordan får jeg bugt med algerne? Skal jeg skrabe glasset
fra tid til anden eller findes der fisk eller lign. der lever af skidtet?

Mit gamle akvarie havde en malle boende - en rigtig flot fyr jeg kaldte
Brutus. En kulsort fætter der startede som en lille frækkert på 2 cm der til
sidst var 12 cm lang (eller mere). Han kunne godt finde ud af at spise løs
af algerne, men er det nok? (jeg kan selvfølgelig bare købe et par maller
mere hvis det kommer dertil - de er vildt fascinerende, og ganske flotte).
Har I forresten prøvet at holde en malle i hånden og/eller røre den på
ryggen. Det er jo ikke andet end brusk. En hårdfør type!

Det med at skifte vand kan jeg godt lige klare. Akvarievand smager forresten
ikke særlig godt. Men med en klar slange undgår man overraskelser *rømme
sig*. Kan det ikke passe man skal skifte 20 - 30% af vandet ca. hver anden
uge?

Varmelegeme, foder, medicin, osv. skal jeg jo også have fundet. Prisen for
det hele er faktisk underordnet. Jeg vil egentlig have at mine fisk skal få
det så godt som overhovedet muligt. Hvis der findes en "Turbo Super Good
Fish Exellent Eco Pump 4000"-Pumpe der bare er sagen, så er det selvfølgelig
det fiskene skal have.

De fisk jeg vil have til at gå i akvariet til at starte med, skal ikke være
særligt krævende, så det med vandets hårdhed, PH og alt det der er ikke så
vigtigt lige nu. Det bliver noget med at jeg putter nogle maller, tetra'er,
neonfisk, sværddragere, slørhaler og lign. i.

Jeg skal forresten også have fundet nogle planter. Jeg er faktisk ikke klar
over om det er ligegyldigt hvad man propper i akvariet, er det? Indtil
videre ved jeg bare, at jeg ikke vil have nogle planter med store blade. De
virker klodsede i et 83 l akvarie. Til gengæld vil jeg gerne have mange
planter med små blade som jeg kan plante tæt sammen, så fiskene har noget de
kan gemme sig i hvis det kommer dertil. Jeg har også en eller anden idé om
at det er godt for det lille økosystem når der er mange planter - jeg kan
tage fejl.

Som I kan se fra den her lille stil, så har jeg en masse tanker, ideer og
spørgsmål der rumsterer i mit hoved. Jeg håber der er nogen derude der kan
være behjælpelig med nogle svar, så jeg kan få ro i sindet, og komme i gang
med at skabe et helt økosystem i mit lille hjem i det Nordjyske.

Tak fordi læste dette brev til enden

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Pia

Dato : 16-07-02 20:03

Jeg ved ikke lige hvad man skal mene om et starter kit, men når du kender
prisen på et sådan, vil jeg nok lige bruge lidt tid på "den blå avis", "gul
og gratis" og hvad der ellers findes af blade og aviser, hvor man kan købe
brugt udstyr, og se hvad du kan få for den samme sum penge.

Jeg læste en gang i en bog at det skulle være lettere at få et 200L
akvarieum til at køre, end et lille akvarium på 83L

Der findes udvendige pumper/filtere (ehiem er vist det mest kendte mærke, om
det også er bedst ved jeg ikke) som jeg nok vil anbefale til et akvarium på
200L, hvad der skal bruges til et 83L ved jeg ikke, men en lille pumpe, med
en svamp kan sikkert godt virke, men det er min erfaring at den skal
rengøres rimelig ofte, hvilket nok skyldes at den bakteriekultur som skulle
være der i, ikke fungere helt som den skal.

Bundfilter virker sikkert fint nok, men da jeg på et tidspunkt selv forsøgte
mig med et af den slags, havde jeg problemer med at få mine planter til at
gro, men om det skyldes min uvidenhed om hvor meget grus der skulle være i
akvariet, ved jeg ikk, men det er da en mulighed.

For at undgå alger, skal du lav en vudering af hvor du vil placere jeres
akvarium, direkte sollys ind på akvariet, dur bare ikke, anskaf nogle fisk
som gider at æde algerne, hurtig voksende planter, samt at undgå
overfodring.

Får du aligevel problemer med alger, er vandskift ca 20-25% nødvendig,
indtil dit problem er løst, ved at du finder årsagen til der kommer alger i
jeres akvarium.

Den (suge)malle du har haft har sikkert været en ancistrus, du kan lige
fortælle hvor du bor i landet, mine har nemlig for kort tid siden skaffet
mig nogle nye.
og de er sikkert klar til at bo et nyt sted om en lille månede

Klargøring af akvariet vil jeg klare på den gammeldavs måde, ved at have
akvariet til at køre 5-10 dage, kun med vand og planter, dels for at du ikke
skal ud at finde et feriested til dine fisk, hvis der opstår utætheder,
eller andre problemer, som gør de ikke længere kan være i akvariet, det
giver dig også mulighed for at finde og måle de rigtige værdier i vandet,
til den slags fisk i vil have der i.

Og så lige guldet her til sidst.
Bestem hvilke fisk i skal have i akvariet,
lær noget om de fisk i vil have inden i køber dem,
vælg planter som findes der hvor fisken lever i naturen,
viden er magt, og i vil sikkert kunne undgå de store problemer.

Håber der er noget brugbart i min mail.

Hygsom
Leo

---

Fra : Morten Gulev

Dato : 16-07-02 22:21

Hej Lars

Hvis 83 liter er hvad du og konen kan blive enige om, så må det blive det.
Det du får i et standard kit er ganske almindeligt udstyr som passer fint
til det akvarium du får det med. Der skulle gerne høre en pumpe med, og så
slipper du for at tænke mere over det.
Men pumperne med svampe er klart at foretrække i de små akvarier. Hvis du
har mange planter, kan du overveje "risterne" - de fjerne ikke snavset men
suger det ned til rødderne af planterne.
Ilt-sten bruges til at sætte lidt bevæegelse i vandet. Det ilter også
vandet til en vis grad, men ifølge en bog jeg læste er det minimalt.
Alger er altid et problem. Plecostomus æder alle alger men bliver op til 30
cm. lang! Ancistrus klarer de fleste alger og bliver højst en 5 cm. Resten
af algerne må du fjerne med håndkraft.
Ja, skift 1/3 til 1/4 af vandet hver anden uge afhængig af hvor mange fisk
du har gående og hvor godt dit lille økosystem virker. Jo større akvariet
er, jo mere passer det sig selv.
Varme legeme burde komme med i kittet, ellers spørg hos forhandleren.
Tørfodder er der ikke den store forskel på, så forsøg også med frossent
fodder! pH er af mindre interesse hvis du holder "standard" fisk - spørg
hos forhandleren. Det samme med hårdhedsgrad.
Kig dig om nede i butikken efter de planter du mener vil pynte. Når du
sætter dem i (efter der har været vand i akvariet med pumpen tændt i ca 1
uge), så sæt ens planter sammen da det ellers vil se rodet ud. Planter i
naturen vokser jo også sammen, ikke sandt? Når planterne har været i en
uges tid igen, så prøv at sætte nogle fisk i.
Hvis i tvivl: Lån en akvariebog på biblioteket, søg på nettet eller spørg
forhandleren. Der er en masse information derude!
Held og lykke,
KLIP

Fra : Steen Suder

Dato : 17-07-02 13:52

Morten Gulev wrote:
> [...]
> til det akvarium du får det med. Der skulle gerne høre en pumpe med, og så

Et tip:
Sørg for at lave og holde akvariet pænt og nydeligt, så vil du have
nemmere ved at få en tank i rigtig størrelse Jeg er også gift...

> Men pumperne med svampe er klart at foretrække i de små akvarier. Hvis du
> har mange planter, kan du overveje "risterne" - de fjerne ikke snavset men
> suger det ned til rødderne af planterne.

Hvis der med riste menes bundfilter, er de ikke længere "god latin".
Problemet er at de slæber næringsstoffer ud i vandet hvor de gør mere
skade (læs: alger) end gavn.
De fleste planter i akvariet er sumpplanter og optager derfor næring
igennem rødderne. Hvorfor så ikke lade næringen blive i bundlaget?

> Ilt-sten bruges til at sætte lidt bevæegelse i vandet. Det ilter også
> vandet til en vis grad, men ifølge en bog jeg læste er det minimalt.

Lad pumpen klare cirkulationen og drop luftstenen til fordel for flere
planter (!).

> Alger er altid et problem. Plecostomus æder alle alger men bliver op til 30
> cm. lang! Ancistrus klarer de fleste alger og bliver højst en 5 cm. Resten
> af algerne må du fjerne med håndkraft.

Begge bliver de dog dovne med alderen (ret hutigt efter min opfattelse).
Brug istedet Dværgsugemaller (Otocinclus Affinis og venner). De bliver
ikke så store og passer derfor bedre til det nævnte akvarie.

Desuden stopper en Pleco ikke ved 30cm; dér er den først lige kommet i
puberteten
Jeg har set et eksemplar på 65cm i en akvariehandel i Tyskland.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Steen Suder

Dato : 17-07-02 14:03

Steen Suder wrote:

> Et tip:
> Sørg for at lave og holde akvariet pænt og nydeligt, så vil du have
> nemmere ved at få en tank i rigtig størrelse Jeg er også gift...

Jeg glemte at skrive at jeg har et funklende nyt 530L med armatur og
org. møbel stående i stuen på den konto.
Jeg måtte selv finansiere det, men tilladelsen og "standplads" i stuen
kom ovenfra.

PS
Jeg er hverken religiøs eller under tøflen

<KLIP>

Fra : Lars Wiberg

Dato : 17-07-02 14:09

Hej Steen

> Jeg glemte at skrive at jeg har et funklende nyt 530L med armatur og
> org. møbel stående i stuen på den konto.
> Jeg måtte selv finansiere det, men tilladelsen og "standplads" i stuen
> kom ovenfra.

Du er en heldig kartoffel. Har du nogle mål på et 200L, så jeg lige kan
demonstrere for min bedre halvdel hvad sådan en glaskasse kommer til at
fylde. Hun er lidt bekymret for at det er på størrelse med et spækhugger
bassin

> PS
> Jeg er hverken religiøs eller under tøflen

Jeg skulle lige til at spørge

Fra : Steen Suder

Dato : 17-07-02 15:23

Lars Wiberg wrote:
> [...]
> demonstrere for min bedre halvdel hvad sådan en glaskasse kommer til at
> fylde. Hun er lidt bekymret for at det er på størrelse med et spækhugger

Taler vi Akvastabil, vil et 200L være 100CM lang, 50CM højt og 40CM
dybt... Det ligner en tagrende... for højt og smalt.
Kig efter et 250L; det har samme mål, pånær dybden, der er 50CM.
Det er, efter min mening, meget mere harmonisk.
128L har også gode mål: 80x40x40CM.

I sin tid (for et par år siden eller så fik jeg bygget et 200L hos
Akvastabil med målene 80x50x50CM. Desværre står det ubrugt hen, hvilket
er synd; det er nogle totalt gode mål til et akvarie, mener jeg.

> Jeg skulle lige til at spørge

Vort hus er delt op i to zoner; mit kontor og resten. Dog med en enkelt
enklave i stuen på 2x1M til akvariet.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder

- Der måske har et specialbygget 200L Akvastabil til salg...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-07-02 12:10

"Lars Wiberg" skrev i en meddelelse

> Noget om akvarieopstart.......

Hej !

Det var en masse spørgsmål - så måske var det bedre
at låne en bog på biblioteket ?

Eller købe en god en som f.x. Politikens Akvariebog eller lign -
det er rart at have den stående, hvis der en dag skulle opstå problemer !

Et lidt større akvarie er nemmere at holde en OK balance i - men hvis
83 liter er hvad I har lyst og plads til så er det OK !

De færdige sæt er vist OK - men vær forberedt på, at hvis I bliver bidt af
det, så noget af det bliver bliver nok udskiftet efterhånden......

Spandpumper er gode - især til lidt større akvarier - men nok
i overkanten til et 83 liter akvarie - så et indvendigt filter er
nok bedre !

Bundfilter ("risten") er normalt ikke så smart for planterne, da de
fleste planter ikke er glade for det, da det suger vandet ned gennem
bundlaget - og det det giver for meget træk omkring rødderne - så
min erfaring er at planterne gror bedre uden !

Alger kan du ikke slippe helt for - men hvis planterne og fisk trives fint
så bruger de den næring, der er i vandet - og så bliver algevæksten
ikke så voldsom, at den generer.....

Lyset har også stor indflydelse - så det er noget med at undgå
sollys - og begrænse det kunstige til 10-12 timer i døgnet -
så får du formentlig ikke flere end du kan fjerne ved at skrabe
ruderne rene en gang imellem.....

Vandskifte i et 83 liter hver anden uge er vist OK - med
et lidt større akvarie kan du efter nogen tid få en lidt bedre
balance, så du kan nøjes med at gøre det noget sjældnere....

Medicin skal du ikke tænke på før du en gang MÅSKE
løber ind i sygdom......

De andre vidundermidler til vandforbedring og lign., som man
kan købe bør du (efter min mening) holde dig fra, de gavner kun
pengekassen hos fabrikanten og butikken.......

Men en smule gødning kan være godt til planterne - jeg bruger
udelukkende noget bundgødning, der proppes ned i bundlaget
en gang om året - og planterne trives fint !

Dine fisk lyder meget fornuftige - bortset fra slørhaler, som foretrækker
lidt køligere vand en de andre - men husk at lade være med at komme dem
alle i fra starten !

Efter at akvariet har stået en uges tid med planter, filter og lys. så kom
nogle få i - og gennem et par uger, så kommer du resten i - lidt ad gangen !

Det var et par svar - nok ikke på alle dine spørgsmål
- men sammen med de svar, som du har fået fra andre,
så er der da lidt at starte med !

--

Jan Vestergaard
jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Lars Wiberg

Dato : 17-07-02 12:59

Hej,

Jeg vil gerne takke for de svar jeg har fået indtil videre! Jeg håber
selvfølgelig der vil komme mange flere. Der bliver liret en masse guldkorn
af hele tiden.

Det anede mig nok at 83L er for lidt. 200L var også i mine tanker, da jeg
vil bestræbe mig på at give fiskene de bedste omgivelser at trives i. Jeg må
se om ikke jeg kan overtale min bedre halvdel til at anskaffe os et større
akvarie. Jeg ved også lige hvor det skal stå. Det kommer ikke til at få
direkte sollys, så det er helt perfekt.

Med hensyn til 'standard' fisk, hvad kan så anbefales? De bøger jeg har
støvet op på det lokale bibliotek er fra første verdenskrig (overdrivelse
fremmer forståelsen) og går ikke særligt meget op i hvilke fisk man kan
købe. De vil hellere fortælle om saltvandsfisk og om hvor svære de kan være
at holde. Det er jo sikkert godt nok for saltvands folkene, men ikke for
ferske mig. De andre bøger jeg kunne finde talte stort set om det samme - at
putte en plante i akvariet, hælde vand i og dumpe fisk i baljen.

Hvis nogen kunne oplyse ISBN numrene på de anbefalelsesværdige bøger, så kan
jeg rimelig nemt bestille dem hos min boghandler.

Det med at rense/skylle nyindkøbt grus - Hvordan gøres det mest effektivt?
Den metode jeg brugte i sin tid, virkede ganske godt men brugte oceaner af
vand, og det er jo ikke så hulens smart. Jeg tømte en pose grus i en spand,
tændte for den kolde bruser, og brugte brusehovedet som en røre ske. Når
vandet begynder at flyde over kanten af spanden, så følger en masse snavs
selvfølgelig med. Jeg bliver ved med at røre rundt i spanden indtil vandet
var helt klart. En afprøvet og virksom metode, men med garanti ikke den
'smarteste'

Fra : Brizz

Dato : 17-07-02 14:52

> [...]

> akvarie. Jeg ved også lige hvor det skal stå. Det kommer ikke til at få

Du efterlyste tidligere mål på et 200l. har jeg ikke men mål på et 325l har
jeg også kan du selv koge lidt af.
H:50, B:130, D:50
Jeg synes det har en god størrelse men har også selv måttet starte med et
64l. akvarie. Det er sjovere at få et stort kar.

> [...]
at
> putte en plante i akvariet, hælde vand i og dumpe fisk i baljen.

Det er svært at sige hvilke fisk der kan anbefales. Hvis du bor tæt på
Zoocity (hvidovre) så tag derud og kig. Gå efter de farver og former du kan
lide. Når du har fundet nogen du synes om spørger du enten derude eller
andre steder du vil købe om den kombination du har tanker om den er god.

> [...]
> var helt klart. En afprøvet og virksom metode, men med garanti ikke den

Den måde jeg plejer at gøre det på er en si også vand igennem indtil det
værste er væk..også en ny si fuld..indtil man har været alt igennem.

Held og lykke.
Brian

Fra : J@N

Dato : 17-07-02 19:40

"Lars Wiberg" <lars_wiberg@#nospam#mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> jeg rimelig nemt bestille dem hos min boghandler.

Politikens Akvariebog, selvfølgelig, det er bare bibelen, velskrevet og med
mange flotte fotos. Bogen kan anbefales til både begynderen og den mere
erfarne akvarist, her er alt hvad der er værd at vide. Lån den evt. på
bibliotket inden du køber.
ISBN 87-567-5922-3

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-07-02 19:01

"J@N" skrev i en meddelelse

> [...]
> mange flotte fotos. Bogen kan anbefales til både begynderen og den mere
> erfarne akvarist, her er alt hvad der er værd at vide. Lån den evt. på

Ja - det er nok den eneste i vore dage, der kommer hele
emnet igennem - den har jeg også stående i reolen.

Derudover har jeg to gamle, som måske nok er
lidt forældede på nogle punkter - og de kan selvfølgelig
heller ikke købes som nye, så jeg har fundet den antikvarisk
det er:

Jeg Har Akvarium - det var bibelen før den nye fra
Politiken kom - og selvom den den er nogle år gammel, så er det
stadig den, jeg først griber fat i, hvis jeg er i tvivl om noget !

og

Akvarist Efter Naturmetoden - den bruger jeg dog ikke så meget
mere - men det var en fin bog, da den var "moderne".....

-