MS Windows
briani 27239
Formatering af harddisk i XP...
Fra : AG

Dato : 16-07-02 16:27

Hej gruppe

Måske er det et åndssvagt spørgsmål, men hvordan formaterer jeg min harddisk
når jeg har installeret XP prof.? Jeg kan ikke bruge nogle af mine gamle
bootdisk. Jeg kører i øvrigt med FAT32.

Det jeg har brug for at vide er, om jeg har brug for en eller anden fiks
bootdisk, eller om der er en kommando jeg bare kan benytte mig af i XP?

På forhånd tak til dem der ved det og gider svare

Andreas.

Fra : Thomas Demant

Dato : 16-07-02 16:31

Du skulle kunne bruge en hver bootdisk der understøtter FAT32. F.eks.
Win98'eren eller Win98 CD-ROMen, og så skriver du bare "format C:" i DOS
prompten.

--
Thomas

Fra : AG

Dato : 16-07-02 16:40

Problemet er at komme frem til dos prompten. Kunne jeg det ville der ikke
være noget problem. Når jeg booter med en "normal" win 98 bootdisk, får jeg
at vide at det ikke duer pga. at diske ikke er en "valid NT bootdisk"...

Fra : Thomas Demant

Dato : 16-07-02 17:01

> at vide at det ikke duer pga. at diske ikke er en "valid NT bootdisk"...
Mystisk. Det skulle gerne virke, hvis det ikke er NTFS.

--
Thomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-02 16:47

In news:dk.edb.system.ms-windows AG wrote:

> [...]
>bootdisk, eller om der er en kommando jeg bare kan benytte mig af i XP?
>
>På forhånd tak til dem der ved det og gider svare

Der følger noget nær en diskmanager med Windows XP, du skal bare boote
fra CD'en, så får du mulighed for at slette og oprette nye partitioner
under installationen.

--
Lars Stokholm

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 16:58

AG skrev:

> Måske er det et åndssvagt spørgsmål, men hvordan formaterer jeg
> min harddisk når jeg har installeret XP prof.? Jeg kan ikke bruge
> nogle af mine gamle bootdisk. Jeg kører i øvrigt med FAT32.

Jeg har prøvet at formatere min WinXP og FAT32-systemdisk et par
gange efterhånden med en Win98SE bootdisk. Det er ikke anderledes
end at formatere en harddisk med Win2000 (FAT32), WinME, Win98
eller Win95 på, så det undrer jeg mig over at du har problemer med.

Det letteste er dog at gøre som Lars foreslår i:

Madsen.

Fra : AG

Dato : 16-07-02 21:55

Tak - jeg har nu løst problemet

Hvad skulle man dog gøre uden sin nyhedsgruppe???

Andreas

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 22:03

AG skrev:

> Hvad skulle man dog gøre uden sin nyhedsgruppe???

Usenettet er en god ting. :)

Det ville for øvrigt være dejligt hvis du klippede det væk du ikke
svarer på og svarer underneden den tekst du citerer, som jeg har
gjort her. Det gør dine indlæg noget nemmere at overskue og følge
med i.

Læs evt. mere på følgende link:

Madsen.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-07-02 23:18

Man kan altså også gøre det inde i xp.

I XP gør man følgende:
Kontrolpanel-Ydelse og vedligeholdelse-Administration-Computeradministration
Så vælger man i venstre side Diskhåndtering.
Så kan man til højre se sine diske.
Den disk man vil arbejde med, markerer man så foroven, hvorefter man kan se
den med de store ikoner forneden. Der kan man så højreklikke på den og
vælge, hvad man vil gøre med den.

Kurt

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-02 23:30

In news:dk.edb.system.ms-windows Kurt B. Andersen wrote:

>Man kan altså også gøre det inde i xp.
[snip]

Ja, men ikke med systempartitionen.

--
Lars Stokholm

Fra : Madsen

Dato : 16-07-02 23:33

Kurt B. Andersen skrev:

[Formatere disk]

> Man kan altså også gøre det inde i xp.

Det er vist det forkerte indlæg du svarer på, men du har ret i at
man kan mange ting inde i diskhåndtering, men jeg tvivler på at man
får lov til at formatere systemdisken imens Windows kører, men har
aldrig forsøgt det, så jeg ved det ikke. Jeg synes det er nemmest
med en bootdiskette, men det er jo smag og behag. :)

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-02 23:37

In news:dk.edb.system.ms-windows Madsen wrote:

> [...]
>får lov til at formatere systemdisken imens Windows kører, men har
>aldrig forsøgt det, så jeg ved det ikke.

Så skal man i hvert fald have RAM nok, så hele systemet kan køre fra
dem :) Og det er du vist den rigtige forsøgsperson til at afprøve
Madsen, hehe.

--
Lars Stokholm

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-07-02 00:48

> [...]
> aldrig forsøgt det, så jeg ved det ikke. Jeg synes det er nemmest
> med en bootdiskette, men det er jo smag og behag. :)

Næh, det er det rigtige indlæg, men jeg har åbenbart ikke læst spørgsmålet
ordentligt. Jeg havde opfattet det som en ekstra disk, der skulle sættes i
og sættes op, og det svarede jeg så på

Kurt

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 00:48

Lars Stokholm skrev:

> Så skal man i hvert fald have RAM nok, så hele systemet kan køre fra
> dem :) Og det er du vist den rigtige forsøgsperson til at afprøve
> Madsen, hehe.

Hmm, det er hermed røget på 'to do'-listen over fremtidige test-
forsøg ;)

Madsen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-02 06:51

>Hmm, det er hermed røget på 'to do'-listen over fremtidige test-
>forsøg ;)

Hehe, godt så.

--
Lars Stokholm

Fra : Madsen

Dato : 17-07-02 01:00

Kurt B. Andersen skrev:

> Jeg havde opfattet det som en ekstra disk, der skulle sættes i
> og sættes op, og det svarede jeg så på

Så forstår jeg bedre. :)
Til det er diskhåndtering god, medmindre det er en disk på over 32 GB
man forsøger at formatere til FAT32, for så kan den vist ikke finde ud
af det. Så må man ty til good old fdisk evt. proppet på en bootfisk.

Madsen.

Fra : Outbreaker

Dato : 17-07-02 08:39

> af det. Så må man ty til good old fdisk evt. proppet på en bootfisk.

bootfisk??? hva' er det for en fisk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-02 08:43

In news:dk.edb.system.ms-windows Outbreaker wrote:

>bootfisk??? hva' er det for en fisk

En militærfisk med støvler, det kan da ikke være så svært at forstå :)

--
Lars Stokholm