Saltvands bæreevne
Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-07-02 09:03

Igår var jeg på Sjælands nordkyst, og nød at ligge i vandoverfladen,
den går ikke i færskvand (svømmehaller, så det er vel nærmer
klorvand), og så kommer jeg til at tænke på, hvor salt er kattegat?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-07-02 09:54

Ivar Madsen skrev:

> hvor salt er kattegat?

Det kommer an på om man måler saltindholdet i overfladevand eller
i bundvand, men jeg er stødt på tal i omegnen af 23-24 promille.

Se evt. <http://www.google.com/search?q=kattegat+salinitet>.

// Klaus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-07-02 21:58

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det kommer an på om man måler saltindholdet i overfladevand eller
> i bundvand, men jeg er stødt på tal i omegnen af 23-24 promille.

Fra »Databog fysik kemi«:

Overfladesaltholdighed i Kattegat, bælterne, Øresund, Østersøen og
Vesterhavet

Saltholdigheden varierer ikke jævnt i de indre danske farvande. Der
findes ofte »fronter«, hvor der er en brat overgang fra det salte
Kattegatvand til lavt saltholdig Østersøvand.

Vesterhavet (Blåvand til Limfjorden): 3,2 %

Efter længere tids sydgående strøm: Nordlige Kattegat: 3,0 %
Sydlige Kattegat: 1,8 %
Bælterne og Øresund: 2,0 %
Østersøen: 1,0 %

Efter længere tids nordgående strøm: Nordlige Kattegat: 3,0-3,4 %
Sydlige Kattegat: 2,0 %
Bælterne og Øresund: 1,0 %
Østersøen: 1,0 %

Der er noget større saltholdighed ved bunden end ved overfladen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-07-02 22:20

On Wed, 17 Jul 2002 22:58:24 +0200, Jeppe Stig Nielsen
<mail@jeppesn.dk> wrote:

> Der er noget større saltholdighed ved bunden end ved overfladen.

Og ved køsternes lave dybde, så er det nok overfladen's saltholdighed
der er gældende,,,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-02 11:01

Ivar Madsen skrev:

>Igår var jeg på Sjælands nordkyst, og nød at ligge i vandoverfladen,
>den går ikke i færskvand (svømmehaller, så det er vel nærmer
>klorvand)

Det er klorsalte, så det er også saltvand, blot af en anden type.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-07-02 14:05

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>

> Det er klorsalte, så det er også saltvand, blot af en anden type.

Det meste af saltet i havvand er også klorsalte.

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-02 14:36

Henning Makholm skrev:

>Det meste af saltet i havvand er også klorsalte.

<klasken for panden.wav>

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-07-02 19:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er klorsalte, så det er også saltvand, blot af en anden type.

Jeg kan aldrig huske om det klor der er i svømmehallers klorvand, er
molekylært Cl2, eller om det er korid Cl¯ af en slags? Eller måske
noget helt tredje, så som monochlorphosphat ClPO4²¯.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-07-02 22:25

Jeppe Stig Nielsen skrev :
> Jeg kan aldrig huske om det klor der er i svømmehallers klorvand, er
> molekylært Cl2, eller om det er korid Cl¯ af en slags? Eller måske
> noget helt tredje, så som monochlorphosphat ClPO4²¯.

Man bruger natriumhypochlorit : NaClO
Ved tilsætning af saltsyre, frigives Chlor ved en redoxproces : ClO- +
Cl- + 2 H+ -> Cl2 + H2O
(skriver Cl2, da jeg ikke lige kan finde ud af sænke 2-tallet i OE)

Processen kontrolleres med NaOH, således at pH er ca. 7,2, herved frigives
chlor i en passende rate (ved en lavere pH kan det gå gruelig galt, så lad
ikke vandet i et svømmebassin !!)
--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-07-02 20:28

On Tue, 16 Jul 2002 12:01:07 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Det er klorsalte, så det er også saltvand, blot af en anden type.

Uanset om det er vand med salt i, så har vand i svømmehallen[1] en
laver vægtfylde.

Ligebortset fra basinget i Frederksberg svømmehal's kurbad, der er
salt % på omkring 25%. (hvis du vil prøve det, så sørg for IKKE at
have rifter, sår, eksem og andre skader på huden, for det SVIR, første
gang jeg var i det, kom jeg meget hurtiger ud og under bruseren, end
jeg kom i,,,

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-07-02 21:20

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> have rifter, sår, eksem og andre skader på huden, for det SVIR, første
> gang jeg var i det, kom jeg meget hurtiger ud og under bruseren, end

På Danmarks Saltcenter (www.saltcenter.com) kan man prøve et bassin
med mættet saltvand.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-07-02 21:46

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev:

> Jeg kan aldrig huske om det klor der er i svømmehallers klorvand, er
> molekylært Cl2, eller om det er korid Cl¯ af en slags?

Begge dele kunne følgende tyde på:
http://www.mst.dk/udgiv/11110100.htm#svommehallerne

Men hvad de bruger helt præcist har jeg ikke lige kunnet finde ud af.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-07-02 22:16

Morten Bjergstrøm wrote:

> Begge dele kunne følgende tyde på:
> http://www.mst.dk/udgiv/11110100.htm#svommehallerne

De skriver også:

Det er i øvrigt også den bundne klor, som man kan lugte i en
svømmehal. Den frie klor, som bliver tilsat bassinvandet, er
derimod helt lugtfri, hvilket er lidt urovækkende, al den stund
at det er et meget giftigt stof.

Men på www.webelements.com står der:

Chlorine is a respiratory irritant. The gas irritates the mucous
membranes and the liquid burns the skin. As little as 3.5 ppm can
be detected as an odour, and 1000 ppm is likely to be fatal after
a few deep breaths. It was used as a war gas in 1915.

Mit spørgsmål er derfor: Er det ikke forkert at frit klor (Cl2) er
»helt lugtfri«?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-07-02 22:20

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev:

> Mit spørgsmål er derfor: Er det ikke forkert at frit klor (Cl2) er
>»helt lugtfri«?

Jo. Chlor i form af Cl2 har netop den karakteristiske kvælende
chlorlugt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Torben Simonsen

Dato : 17-07-02 22:35

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Jo. Chlor i form af Cl2 har netop den karakteristiske kvælende
> chlorlugt.

.... i relativt lave koncentrationer. Jeg mener at have læst, at
ved høje koncentrationer bedøves lugtesansen meget hurtigt, således
at man faktisk kun mærker lugten i det første åndedrag, og derefter
forsvinder den. Hmm, eller forveksler jeg det med svovlbrinte?
Jeg kan desværre ikke lige finde en kilde, som underbygger min
påstand.

--
-- Torben.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-02 23:41

Torben Simonsen skrev:

>... i relativt lave koncentrationer.

Også i høje.

>Jeg mener at have læst, at
>ved høje koncentrationer bedøves lugtesansen meget hurtigt, således
>at man faktisk kun mærker lugten i det første åndedrag

Det er nu ikke rigtigt, men det er korrekt at man i høj grad
vænner sig til lugten (eller får bedøvet lugtesansen), men man
kan hele tiden mærke lugten.

>Hmm, eller forveksler jeg det med svovlbrinte?

Det er ca. det samme.

>Jeg kan desværre ikke lige finde en kilde, som underbygger min
>påstand.

Jeg har fremstillet begge gasarter i ren form ved kemiforsøg. Det
sjoveste er at stille FeS i H2SO4 i en kolbe på katederet bag
lidt apparatur og andet rod og så ellers undervise normalt uden
at lade sig mærke med noget. Der går nogen tid med gensidige
mistanker og bemærkninger inden alles øjne og mistanke pludselig
rettes mod én.

--
Bertel

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-07-02 23:11

Torben Simonsen skrev :
> [...]
> at man faktisk kun mærker lugten i det første åndedrag, og derefter
> forsvinder den. Hmm, eller forveksler jeg det med svovlbrinte?

Det gælder i hvert fald for svovlbrinte (H2S) - ved høje koncentrationer
forsvinder der ubehagelige lugt (mere eller mindre) - jeg har aldrig hørt om
noget tilsvarende for chlor. Det lyder også lidt underligt, at den bundne
chlor skulle lugte (så skulle det være den HCl man bruger i hallen ?)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-02 23:44

Regnar Simonsen skrev:

>Det lyder også lidt underligt, at den bundne
>chlor skulle lugte

Ja, men man undgår vel aldrig at der frigøres lidt ren klor fra
den bundne.

>(så skulle det være den HCl man bruger i hallen ?)

Det bliver det først til når der bliver pisset i vandet, men det
gør der jo også jævnligt - og nej, det er ikke kun børn der gør
det, skulle jeg hilse og sige fra én der har været bademester i
Randers mens de tilsatte et stof til vandet der skiftede farve
til knaldrød når det kom i forbindelse med urin.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-07-02 06:19

Det gør de ikke længer?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-02 09:59

Ivar Madsen skrev:

>Det gør de ikke længer?

Han var ansat i begyndelsen af 1970. Jeg aner ikke hvad status er
i dag.

--
Bertel

Fra : Ronni Heuckendorff H~

Dato : 19-07-02 16:00

<nospam@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>Randers mens de tilsatte et stof til vandet der skiftede farve
>til knaldrød når det kom i forbindelse med urin.

Er det ikke snarere en urban legend ?

Se f.eks. http://www.snopes.com/science/poolpiss.htm ...

Havde også hørt noget sådant da jeg var barn, men er senere kommet i
tvivl. Ovenstående side påstår at et sådant kemikalie ikke anvendes..

Ikke at det overhovedet har noget som helst med jeres diskussion at
gøre, så jeg kravler ned i mit hul igen.

R.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-02 17:11

Ronni Heuckendorff Hansen skrev:

>Er det ikke snarere en urban legend ?

At jeg snakkede med min studiekammerat som havde sommerferiejob i
Randers som bademester? Nej, det er ikke en vandrehistorie. Det
er heller ikke en vandrehistorie at han fortalte at der blev sat
et farestof til badevandet og at der somme tider stod en sær rød
sky rundt omkring også voksne mennekser. Men om det passer, ved
jeg ikke fra selvsyn.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-02 23:37

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Mit spørgsmål er derfor: Er det ikke forkert at frit klor (Cl2) er
>»helt lugtfri«?

Jo, er du tosset! Det er tydeligt at lugte hvis man f.eks.
splitter saltvand ved elektrolyse.

--
Bertel

Fra : Uffe Holst

Dato : 18-07-02 14:54

In an article of 17 Jul 2002 Morten Bjergstrøm wrote:

> Begge dele kunne følgende tyde på:
> http://www.mst.dk/udgiv/11110100.htm#svommehallerne
>
> Men hvad de bruger helt præcist har jeg ikke lige kunnet finde ud af.

Man benytter ClOx-, og jeg må indrømme, at jeg ikke kan huske præcis
hvilken. Mener dog, at det er hypochlorit. (Chlorit plejer man jo at sige,
ikke kan bruges til noget, og perchlorat er det næppe).

--
Uffe Holst

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-07-02 22:51

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jo. Chlor i form af Cl2 har netop den karakteristiske kvælende
> chlorlugt.

Det er nok fordi Cl2 først kan lugtes ved højere koncentrationer end
dem der forekommer i en svømmehal(?). Grænseværdien er vist 0,5 ppm.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-02 23:45

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Det er nok fordi Cl2 først kan lugtes ved højere koncentrationer end
>dem der forekommer i en svømmehal(?).

Du har aldrig været i en svømmehal, du er permanent ekstremt
forkølet, eller du har fået bortopereret din næse?

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-07-02 01:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du har aldrig været i en svømmehal, du er permanent ekstremt
> forkølet, eller du har fået bortopereret din næse?

Det var en implicit henvisning til den side hvorpå de skrev at det
ikke var Cl2 man lugtede, men kemiske forbindelser mellem klor og
andre stoffer. Måske var det ganske simpelt forkert.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-07-02 06:26

On Thu, 18 Jul 2002 02:16:18 +0200, Jeppe Stig Nielsen
<mail@jeppesn.dk> wrote:

>Det var en implicit henvisning til den side hvorpå de skrev at det
>ikke var Cl2 man lugtede, men kemiske forbindelser mellem klor og
>andre stoffer. Måske var det ganske simpelt forkert.

Jeg fik engang at vide af en bademester at i boblebade, er det ikke
kloren der svir i øjene, det er en luftart der dannes, når kloren går
i forbindelse med sved, og andre krobsvæsker.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-02 10:00

Ivar Madsen skrev:

>Jeg fik engang at vide af en bademester at i boblebade, er det ikke
>kloren der svir i øjene, det er en luftart der dannes, når kloren går
>i forbindelse med sved, og andre krobsvæsker.

Det er kloroform.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-02 10:04

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Det var en implicit henvisning til den side hvorpå de skrev at det
>ikke var Cl2 man lugtede, men kemiske forbindelser mellem klor og
>andre stoffer. Måske var det ganske simpelt forkert.

Det slår mig at jeg strengt taget ikke ved om ren klor virkelig
er lugtfri og at det man lugter er forbindelser der opstår med
det samme ved indåndingen. Er det i så fald rimeligt at kalde
luftarten lugtfri? Og hvordan i alverden skulle man i så tilfælde
kunne konstatere at den er lugtfri?

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-07-02 23:07

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev:

> Det er nok fordi Cl2 først kan lugtes ved højere koncentrationer end
> dem der forekommer i en svømmehal(?). Grænseværdien er vist 0,5 ppm.

Hvad jeg hurtigt er kommet frem til så skulle Cl2 kunne lugtes helt ned
til 0,2ppm.

http://www.cleartech.ca/msdss/CL2.HTM

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-07-02 09:22

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
> at lade sig mærke med noget. Der går nogen tid med gensidige
> mistanker og bemærkninger inden alles øjne og mistanke pludselig

Du er forhåbentligt klar over, at H2S er en kraftig nervegift, der er
akut dødelig ved koncentrationer på 1,2-2,8mg/L luft og ved ophold i
luft med et indhold på 0,6-0,8mg/L vil døden indtræde efter 1/2-1 time.

Derudover bliver lugtesansen ufølsom overfor H2S efter ganske kort tid
og derfor er der tale om en meget lumsk giftgas, der ikke har noget at
lave uden for et stinkskab og slet ikke når det drejer sig om en
folkeskoleklasse, der er uvidende om dit forsøg.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-02 10:00

Morten Bjergstrøm skrev:

>Du er forhåbentligt klar over, at H2S er en kraftig nervegift, der er
>akut dødelig ved koncentrationer på 1,2-2,8mg/L luft og ved ophold i
>luft med et indhold på 0,6-0,8mg/L vil døden indtræde efter 1/2-1 time.

Nej, jeg kendte ikke de præcise tal.

> [...]
>lave uden for et stinkskab og slet ikke når det drejer sig om en
>folkeskoleklasse, der er uvidende om dit forsøg.

Husk det når du fiser.

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-07-02 11:26

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Seriøst:
> Jo, naturligvis er der forskel, men jeg tog ikke altid tingene
> superseriøst når jeg underviste, og jeg bilder mig ind (= ved) at
> det forhøjede ungernes morskab og dermed udbytte af skolegangen.

Jeg er også sikker på, at børnene har moret sig ganske gevaldigt. Jeg
havde en kemilærer i gymnasiet, der lavede et lignende forsøg - det
morede vi os vist ogspå over.

> Men jeg argumenterer ikke for at man skal sætte deres liv på
> spil.

Det har du formentligt heller ikke gjort - det er mest en opfordring
til, at man overvejer lidt nøjere, hvilke kemiske forsøg man laver.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-07-02 10:43

> Nej, jeg kendte ikke de præcise tal.

Man bør sætte sig grundigt ind i de stoffer man arbejder med.
Sikkerhedsanvisningen på den skole, hvor du var ansat burde i øvrigt
have angivet, at sikkerhedsblade for de stoffer, der arbejdes med skal
gennemlæses inden arbejdet påbegyndes.

Du synes ikke der er forskel?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-02 11:00

Morten Bjergstrøm skrev:

>Du synes ikke der er forskel?

Det ved jeg ikke. Jeg har kun oplevet det førnævnte.