Kryptering på trådløs
Fra : Jones Net

Dato : 16-07-02 08:00

Hejsa

Jeg har sat en RoamAbout Access Point op, og vil bruge den sammen med
bl.a. en Compaq Evo et-eller-andet bærbar, med trådløst modul.

Det virker fint, så længe jeg ikke krypterer, men...

AP'en kan kun kryptere 40 bit, og Compaq kan kun kryptere 64 og 128 bit.
Hvordan får jeg dem til at kryptere sammen?

Er krypteringen ikke indeholdt i 802.11b standarden?

Håber I kan hjælpe

mvh
/J

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-07-02 08:34

Jones Net wrote:

> [...]
>
> AP'en kan kun kryptere 40 bit, og Compaq kan kun kryptere 64 og 128 bit.
> Hvordan får jeg dem til at kryptere sammen?

En 40 bits kryptering er ikke ret meget værd, den kan
brydes hvis man virklig vil. En 64 bits kryptering
vil jeg også betegne som lige i underkanten.

> Er krypteringen ikke indeholdt i 802.11b standarden?

Det er den vist nok, men så vidt jeg erindrer, er
standardkrypteringen ikke særlig sikker. Jeg har i
hvert fald flere gange set anbefalinger om at køre VPN
over trådløse net i stedet for at bruge dets egen
kryptering.

For sending spam use mailto:razrep@daimi.au.dk
or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 16-07-02 09:11

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> skrev:

>En 40 bits kryptering er ikke ret
>meget værd, den kan
>brydes hvis man virklig vil. En 64
>bits kryptering
>vil jeg også betegne som lige i underkanten.

Rigtigt, men det er desvære det udstyr jeg har til rådighed...

>Det er den vist nok, men så vidt jeg erindrer, er
> [...]

Hvis krypteringen er med i standarden, så er det meget underligt, at
de ikke krypterer med samme antal bit... De kan jo ikke snakke
sammen, og så er formålet med standarden ligesom gået fløjten...

/J

Fra : Kent Friis

Dato : 16-07-02 09:14

Den 16 Jul 2002 08:11:06 GMT skrev jones_netng@yahoo.dk:

>Hvis krypteringen er med i standarden, så er det meget underligt, at
>de ikke krypterer med samme antal bit... De kan jo ikke snakke
>sammen, og så er formålet med standarden ligesom gået fløjten...

Mon ikke det ene produkt er amerikansk fra dengang alt over 40bit ikke
måtte exporteres?

En standard hjælper jo ikke imod politikkere.

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 16-07-02 09:38

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) skrev:

>Mon ikke det ene produkt er
>amerikansk fra dengang alt over 40bit ikke
>måtte exporteres?
>
>En standard hjælper jo ikke imod
>politikkere.

De er begge ganske nye...
Men man kan vel ikke kalde det for en stadard, hvis de ikke er
ens...??

Men er der en måde at løse det på?

/J

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 16-07-02 09:50

Jones Net <jones_netng@yahoo.dk> skrev:
> [...]
>
>AP'en kan kun kryptere 40 bit, og
>Compaq kan kun kryptere 64 og 128 bit.
>Hvordan får jeg dem til at kryptere sammen?

OK, fandt selv ud af, hvad der skal gøres, så jeg må hellere dele
mine opdagelser

Compaq mener ikke at 40 bit er kryptering. Derfor kalder de
denne "kryptering" for WEP, og man skal altså
indtaste "krypterings"strengen under WEP Key!
Strange, but true...

/J

Fra : Kent Friis

Dato : 16-07-02 09:51

Den 16 Jul 2002 08:49:41 GMT skrev jones_netng@yahoo.dk:

> [...]
>denne "kryptering" for WEP, og man skal altså
>indtaste "krypterings"strengen under WEP Key!

Øhm, krypterings-standarden hedder da netop WEP...

Mvh
Kent
--
"A computer is a state machine.
Threads are for people who can't program state machines."

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 16-07-02 09:54

>Øhm, krypterings-standarden hedder da netop WEP...

Hmmm, så er det jo mig, der er ude i en større omgang
begrebsforvirring
Så er det jo derfor krypteringen ikke var ens - krypteringen hedder
ikke "kryptering" men WEP, og den anden kryptering må være et tillæg
til standarden...

/J

Fra : Thomas

Dato : 16-07-02 11:01

jones_netng@yahoo.dk wrote:

> [...]
> Så er det jo derfor krypteringen ikke var ens - krypteringen hedder
> ikke "kryptering" men WEP, og den anden kryptering må være et tillæg

Og E står for encryption.

--
Don't waste space

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 16-07-02 13:04

Thomas <inthenews@corell.dk> skrev:
>Og E står for encryption.

Desværre ikke - det var også mit første gæt, men WEP står for: Wired
Equivalent Privacy

Læs evt. mere om det her: http://www.isaac.cs.berkeley.edu/isaac/wep-
faq.html

/J

Fra : Lars Petersen

Dato : 16-07-02 17:41

> Desværre ikke - det var også mit første gæt, men WEP står for: Wired
> Equivalent Privacy

Rigtigt, men det er en krypteringsmetode designet til at gøre sikkerheden
"lige" med trådede netværk - derfor "wired equivalent"...

:)

--
-
Lars

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-07-02 22:00

Lars Petersen wrote:

> Rigtigt, men det er en krypteringsmetode designet til at gøre sikkerheden
> "lige" med trådede netværk - derfor "wired equivalent"...

Men er det ikke at love for meget?

Fra : Kent Friis

Dato : 16-07-02 22:35

Den Tue, 16 Jul 2002 23:00:18 +0200 skrev Kasper Dupont:

>Men er det ikke at love for meget?

Er marketing ikke altid det?

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Lars Petersen

Dato : 17-07-02 16:58

> Er marketing ikke altid det?

lol :) netop!

--
-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-07-02 23:43

On Tue, 16 Jul 2002 06:59:33 +0000 (UTC),
Jones Net <jones_netng@yahoo.dk> wrote:
> [...]
>
> AP'en kan kun kryptere 40 bit, og Compaq kan kun kryptere 64 og 128 bit.
> Hvordan får jeg dem til at kryptere sammen?

40 = 64. Det er meget simpelt.

Der resterende 14 er luft. Det er vel trådløst.

Brug hex koder i begge ender da alt muligt udstyr anvender forskellige
algoritmer til at lave passwords om til hex.

> Er krypteringen ikke indeholdt i 802.11b standarden?

Jo. 40 og 128 bit WEP. Kan knækkes efter 10.000 - 100.000 interessante
pakker.

Brug WEP for at holde fremmede fra dit AP. Brug IPSec ovenpå for at opnå
fortrolighed og authenticitet.

--
Povl H. Pedersen -
Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk

Fra : jones_netng@yahoo.dk

Dato : 17-07-02 07:32

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> skrev:
>Brug WEP for at holde fremmede fra
>dit AP. Brug IPSec ovenpå for at opnå
>fortrolighed og authenticitet.

Tak for rådet

/J

Fra : Henrik L

Dato : 19-07-02 22:23

Hej,

Jeg mener at have læst i brugsforvirringen til min Zyxel Prestige 316
(Router, Acesspoint) at de 40bit er det du selv kan definere hvorimod de
restende 24bit på forhånd er angivet i accesspointets hardware/firmware (kan
ikke ændres af brugeren)

> 40 = 64. Det er meget simpelt.
>
> Der resterende 14 er luft. Det er vel trådløst.

Mvh
Henrik Lindholm

Fra : Anders

Dato : 24-07-02 11:45

"Henrik L" <tracktrekker@hotmail.com> wrote in message news:<3d38833f$0$13965$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> restende 24bit på forhånd er angivet i accesspointets hardware/firmware (kan

För att skydda e-posten i trådlösa nätverk fungerar SafeIT
Emailencryption väldigt bra.

http://www.safeit.com Nyklarna är mellan 256 - 480 bitar.

Mvh

Anders

Fra : Alex Holst

Dato : 24-07-02 12:10

Anders <anders@safeit.com> wrote:
> För att skydda e-posten i trådlösa nätverk fungerar SafeIT
> Emailencryption väldigt bra.
>
> http://www.safeit.com Nyklarna är mellan 256 - 480 bitar.

Vi er ikke interesseret i reklamer herinde. Mon din kvalitetssans og
doemmekraft er paavirket af, at du arbejder for safeit.com? Jeres
website siger blandt andet:

"There are several scanning programs available free of charge over the
Net and within a few minutes you can scan your neighbor's email."

Uh, what?

Fra : Peter Amdrup

Dato : 05-10-02 15:37

I er fuldstændig på afveje ! Løsningen er simpel.

On Fri, 19 Jul 2002 23:23:10 +0200, "Henrik L"