"Vinduspus" ?
Fra : sten basbøll

Dato : 16-07-02 05:10

Hej Gr.

Ungerne syntes pludselig, at det var sjovt at tegne med fedtede fingre i
lidt dug på en af "ruderne" i forteltet.
Kyllinger, softice og pølser. ;)

Vi har altid klaret det med lidt vinduesspray, men pludselig var der en der
kom i tanke om vejledningen til rengøring af fortidens vandseng, hvor det
fremgik, at man, om nødvendigt, kun måtte vaske vinyl?-madrassen med rent
vand, eller et specialmiddel, idet de fleste rengøringsmidler kunne påvirke
blødgøringsmidlet i materialet, så det ville hærde og ælde før tiden.

Vi brugte selvfølgelig alligevel lidt spray og en helt blød klud, for at
undgå ridser, men syntes bagefter at kunne se lidt forskel i glansen på
ruderne i det nye fortelt. Måske fordi imprægneringen på dugen under
sammenlægningene og opbevaring har smittet, afsat en tynd film, der nu er
ændret. - Men vi glor stadig mistroisk- er vinduet er ved at falde ud.

Det er selvfølgelig forbudt at røre ruderne, men før eller siden skal der jo
skrabes lidt skidt igen, ikke mindst på ruderne i dørene.

Er der nogen der har dårlige erfaringer. Eller hørt forbehold omkring
midler ?

mvh sten

Fra : sten basbøll

Dato : 17-07-02 08:12

"sten basbøll" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrabes lidt skidt igen, ikke mindst på ruderne i dørene.
>
> Er der nogen der har dårlige erfaringer. Eller hørt forbehold omkring

Jeg modtog;
Kære Sten Basbøll

Som hovedregel siger vi at man kun må benytte vand, dette netop som du selv
nævner pga. blødgøringsmidlerne i folien.

Vi har ikke noget man kan bruge da dette kræver effektiv test gennem en
længere periode, og både folie og midler ændres hele tiden.
Med venlig hilsen
Isabella - Jydsk Camping Industri A/S

Morten Kjeldsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-07-02 17:01

"sten basbøll" <sogs@image.dk> wrote in message

> Som hovedregel siger vi at man kun må benytte vand, dette netop som du
selv
> nævner pga. blødgøringsmidlerne i folien.

Jeg har et problem med vores fortelt, der sikkert har samme blødgørere som
årsag. På et tidspunkt har teltet været pakket "forkert" ned, således at
"vinduerne" har været i kontakt med den udvendige side af taget. Vores
nysselige sølvfarvede tage er nu blevet udstyret med mørke skjolder præcis
der, hvor "vinduerne" har været i kontakt med taget - gode rå modtages med
kyshånd.

På forhånd tak
Jan

Fra : sten basbøll

Dato : 19-07-02 08:26

"Jan Bøgh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
> der, hvor "vinduerne" har været i kontakt med taget - gode rå modtages med

Vinduer kan vist være et sart og stort område. Der er vinduer, og så er der
vinduer.
Isabella har en udmærket hjemmeside med råd og vink - Prøv på

http://www.isabella.net/dk/service/raadogvejledning/vinduesfolie.html

Selv om man ikke har et Isabella, kan der nok udledes et eller andet
generelt.

ved ikke om du lige finder løsning på dit problem, men man har da et par
bemærkninger.
mvh sten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-07-02 14:12

> Vinduer kan vist være et sart og stort område. Der er vinduer, og så er
der
> vinduer.

Tak for linket - men spørgsmålet var nu nærmere, om der er en metode til at
fjerne de skjolder, der er kommet på ydersiden af taget efter at dette har
været pakket ned, så vinduesfolien har været i kontakt med det textil, der
udgør taget.

vh
Jan

Fra : sten basbøll

Dato : 21-07-02 06:34

> [...]
nysselige sølvfarvede tage er nu blevet udstyret >med mørke skjolder præcis
der, hvor "vinduerne" har været i kontakt med taget -<

undskyld om igen

Jeg vidste ikke, at man ku pakke forkert ned, udover passe på, at der ikke
kommer alt for mange forkerte folder i ruder og teltdug.
Vi har jo en CC og vinduerne i dørene på CC får en "skrækkelig" behandling,
når man pakker, idet dele af vognkabinen foldes ind på ubekvem plads lige
omkring stangbaserne ved hængselsiden, når vognen slås sammen. Og tåler det
udmærket. Gardinerne er dog altid tillynet på sine pladser, så der også er
et lag tekstil . Vores største bekymring er, at få det hele proppet ind så
der ikke hænger snipper udenfor. Selvfølgelig glatter vi bedst muligt. men
der er altid folder og buler når vi slår op, men efter lidt sol er det væk
igen.

Men forkert -særlige hensyn, - må skyldes en kombination af sølvoverfladen
og ruderne, Sådan, at man skal pakke, så ruder altid skal vendes mod en
almindelig teltside uden sølv/isolering ?

Er sølvet/alu ? så sart, at ruderne har poleret overfladen, er der sikkert
ikke meget at gøre.
Og nok heller ikke hvis kemien i ruderne har påvirket teltdugen.

Endelig kan der ha været almindeligt forurening på taget, pollen osv, som nu
er moslet ind i alubelægningen. Hvis der så er en form for impræniering,
f.eks silikone, holder det sikket også fint på skidtet.
Chancen er så lidt rens eller vask, men da der ikke er nogen usynlige steder
at øve
sig på, kan det nemt blive meget værre. Især når man tænker på, at selv de
glatte vinduer har kunnet ændre aluoverfladen. Sorry - jeg er blank ;)

mvh sten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-07-02 07:39

> Jeg vidste ikke, at man ku pakke forkert ned, udover passe på, at der ikke
> kommer alt for mange forkerte folder i ruder og teltdug.

Heller ikke undertegnede

> Men forkert -særlige hensyn, - må skyldes en kombination af sølvoverfladen
> og ruderne, Sådan, at man skal pakke, så ruder altid skal vendes mod en
> almindelig teltside uden sølv/isolering ?

Lige præcis den erfaring, jeg har gjort.

> Og nok heller ikke hvis kemien i ruderne har påvirket teltdugen.

Og det er nok desværre det, der er sagen.

> glatte vinduer har kunnet ændre aluoverfladen. Sorry - jeg er blank ;)

Men alligevel tak for interessen.

vh
Jan

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-07-02 15:39

"sten basbøll" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Vi har ikke noget man kan bruge da dette kræver effektiv test
> gennem en længere periode, og både folie og midler ændres
> [...]

Jeg vasker mine vinduer i forteltet med ganske almindeligt rent
postevand, og 2-3 gange i sæsonen påfører jeg noget lugtefri
lampeolie, hvilket bevirker at vinduerne står blanke og rene og meget
bløde.

Mine to forrige fortelte, der begge blev over 10 år gamle havde fine
og klare vinduer der kunne stå mål med helt nye telte!!

Lampeolie-metoden er på denne måde testet gennem 20 år og fundet
særdeles brugbar til formålet!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : sten basbøll

Dato : 20-07-02 06:29

> Lampeolie-metoden er på denne måde testet gennem 20 år og fundet
> særdeles brugbar til formålet!

Tak
Min kone spør om der skal poleres med aviser

Undskyld, det var bare hendes bemærkning. og vinduesspray, med både sprit,
salmiak og diverse kemikalier er også meget skrappe sager. Går ud fra at
lampeolien tørrer/fordamper i løbet af et par dage. - en evt. silikone i
Imprægneringen er også feddet i temmelig lang tid. Men her siger man, at
imprægnering helst ikke må komme på ruderne. Jeg syntes bare, at der dengang
stod, at den ikke skadede ruder, men det er nok efter komponenter i
imprægneringen er fordampet eller hærdet. Teltet frarådes her kraftig imod
at blive slået for tidligt sammen.

Vi har en cc og ligger max 3-4 dage på samme plads, inden vi slår sammen og
fordufter- olierester må ikke provokere afsmitninger frem eller gøre
vinduerne så bløde, at der kommer mærker, når de ligger og gnupper.

Min første tanke er, at det, der passer godt til ruder på et telt der ikke
"røres" - måske kunne ha uheldige sider, der kommer frem under andre
brugsforhold.

Er det almindelig kendt og brugt ?
Min kone mener det må være begyndt samtidig med teakolien.

Tilgiv - thi

mvh sten

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-07-02 09:10

> Tak
> Min kone spør om der skal poleres med aviser

Jeg bruger en god køkkenrulle. Jeg vasker først vinduerne i
almindeligt rent postevand, tørrer dem godt. Og når de er helt tørre,
tager jeg et stykke køkkenrulle, hælder lidt lampeolie ud på
køkkenrullen, hvorefter jeg aftørrer vinduerne udvendig og indvendig.
På denne måde påføres kun en lille bitte smule olie på vinduerne.

Jeg har aldrig haft problemer med at vinduerne har smittet af, blevet
for bløde og derfor fået mærker. Hver efterår bliver teltet pakket
sammen samme dag, eller dagen efter, at vinduerne er blevet vasket og
smurt med lampeolie og hver gang uden problemer.

Det er sandsynligvis vigtigt at man ikke overvæder sine vinduer med
olie lige før teltet skal pakkes sammen, - og den generelle regel er
jo også at man aldrig skal overdrive eller overdosere, uanset hvor
godt man tror det måtte være!

Håber dette måtte besvare dine spørgsmål rimeligt tilfredsstillende,
ellers spørg igen

Fra : sten basbøll

Dato : 20-07-02 10:54

tak
sten

Fra : hansi.christiansen

Dato : 07-08-02 08:18

"sten basbøll" skrev d. 16-07-02 05:10 dette indlæg :
> [...]

> midler ?
>
> mvh sten
>
> jeg har i sidste uge købt en spraydåse med imprægneringsvæske hos en
campingforhandler, det er suverent, både til telt og vognvinduer, prøv
det .

http://www.kandu.dk/

Fra : sogs

Dato : 07-08-02 09:19

Hej Gr

Nu har jeg fået flere råd, også et par jeg absolut ikke vil følge. Bl.a det
sidste om at komme imprægnering( måske, måske helt ren silikoneolie, men
? ) på vinduerne.; og så skrev Andreas F om at bruge lampeolie,. sidste er
sikkert meget mere neutralt end så meget andet, men da rådene er opstået på
helt konkrete ruder, og det man anbefaler til andre, og til deres vinduer,
som man ikke kender materialerne i, - skal det hele omgås meget forsigtigt.

Om vinduspus fik også jeg af en prufesionel rengøringsmand at vide, at vinyl
kan blive mælket og skadet af vise indholdsstoffer der sikkert er i
rengøringsmidlerne.Han har på kursus lært, kun vand. Betragtede sagen som
meget risikobetonet. Vinduespuds kan være 10.000 ting. Desuden er der det
med at de såkaldte tallater, blødgøringsmidler i vinduesfolien kan ændres,
accelereres, så vinduerne hærder op. Ligeledes er der risiko for øget
modtagelighed af afsmitninger.fra andre materialer.

Stort set tror jeg, at det er klogt at holde sig til Isabellas
anbefalinger - Må ikke gøres rene, og hvis alligevel, kun rent vand - og de
har da også en pdf fil 50 kb med gode råd om rengøring i al almindelighed,
og hvad man ikke skal gøre og kan gøre med sit telt. . Her er også oplyst,
at man skal imprægnere indefra, fordi teltet der må antages er renest -
altså
for at undgå at man binder snavset i stoffet. (altså bortset fra røg og
madros) , og igen, at der kun må børstes med masser af rent vand. - Og F.eks
at deodoranter og hårlak. og ligeledes drivmidler i visse spraydåser.
ødelægger imprægneringen

Vi har en CC-Venezia, og jeg har selvfølgelig også spurgt der. Man har
derfra henvendt sig til deres foliefabrikant og får deres kemikere til at
komme med et fuldstændig neutralt rengøringsmiddel, og får sådan deres
garanti for at midlet ikke skader den folie, som CC anvender. Det må være
den rigtige vej, og i mellemtiden står den på vand, som er det eneste
Isabella stod inde for (ryggen fri syndromet) til deres vinduer.

Så har der været en del skriverier om imprægnering, og jeg har modtaget en
vejledning til noget fra CC (gammel vejledning og middel?) Jeg vil, når
behovet opstår, få fat i fabrikken, og høre deres priser, idet man påstår at
ha det billigst og bedste..

Kender andre igen dette fra vejledningen ? der skal blandes og anvendes
sådan;

Vejledning vedr. imprægnering af teltdug

1) Imprægneringsvæsken blandes med lunkent vand i forholdet 1:10, og der
tilsættes eddike i forholdet ½ dl eddike pr. 10 l vand.

2) Som tommelfingerregel kan man regne med, at et bomuldstelt, som
Combi-Camp's, optager ca. 180 g væske pr. m2 teltdug (ca. 8 - 10 L til vogn-
og fortelt).

3) Den blandede imprægneringsvæske kan IKKE opbevares for senere brug.

Inden imprægnering

Ø Teltdugen bør altid rengøres.
Ø Er det et gammelt og snavset telt, bør det vaskes både ud- og indvendig
med lunkent rent vand, der gerne må være tilsat opvaskemiddel, så teltdugen
bliver helt ren.
Ø Er teltdugen velholdt, kan den udvendige rengøring udelades, og laver man
ikke mad i forteltet eller ryger, er det nok at børste evt. støv ned med en
blød børste.
Ø Når teltdugen er ren og helt tør, imprægneres. Brug en stor pensel eller
kalkkost eller måske endnu lettere en havesprøjte.
Ø Imprægner kun indvendig fra og sørg for, at stoffet bliver godt
gennemvædet.
Ø Afdæk vinduerne med aviser eller hold et papstykke op medens der sprøjtes.
Væsken skader ikke vinduerne, men kan give en film, som der skal
specialvæske til at fjerne.
Ø Efter imprægnering skal teltdugen tørre i mindst 2 timer, inden
sammenpakning.
Ø Teltdugen kan imprægneres flere gange, men skal gennemtørre mellem hver
imprægnering.

Med venlig hilsen
sten basbøll cc-Club

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 28-08-02 07:08

Man kan købe en lille flaske vinduesrens til forteltets vinduer hos
campingforhandleren, pris omk. 50 kr. Det skal blandes 1 l. vand til 1 spsk.
rensevædske. Jeg prøvede det med forbavsende godt resultat i lørdags på et
enkelt vindue i forteltet.
Vinduet blev rent og pænt, men desuden forsvandt den grimme stribe (matgrå)
som er fremkommet efter at vognens forrige ejer formentlig har brugt
verandastangen uden beskyttelse, så jeg skal have renset de resterende
vinduer i nærmeste fremtid, og kan varmt anbefale produktet.

Venlig hilsen

Bente Jørgensen

Fra : sogs

Dato : 28-08-02 08:05

Hej Bente

Lyder som noget af det rigtige -
Du kunne vel ikke oplyse navn og producent - der står evt. en www. på
etiketten ?

Isabellas svar er jo, kun vand, idet materialerne i ruderne kan være mange
ting, at rengøringsmidlerne bliver sammensat at utrolig mange ting.- og, at
producenter, også af rudefilm kan skifte indhold "uden varsel" - hvor
indholdet ydermere ikke oplyses af forretningsmæssige årsager.

Var den matgrå stribe bare afsmitning, eller rigtig slid, fjernelse af
overflade. Nok svært at afgøre når det er væk
er overfladen slidt med miniridser må der ske både en polering, evt.
blødgøring, og udfyldning af ridser. En større proces. Også hvis produktet
efterlader en film. (f.eks som lampeolien eller imprægnering). Der må være
en garanti på produktet. Det er interessant om forhandleren og producent
vedgår sig ansvarlig i forhold til Isabellas vejledning. ( måske mærket, må
ikke anvendes til Isabella Du har ikke et Isabella-telt - vel. Nå, det
var et sidespring.

mvh sten

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 29-08-02 04:16

"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Bente
>
> Lyder som noget af det rigtige -
> Du kunne vel ikke oplyse navn og producent - der står evt. en www. på
> etiketten ?

Helt sikkert!!

Jeg har været ude i cv`en og hente flasken så jeg giver dig de helt rigtige
oplysninger.

Jeg kan se jeg har købt det sidste forår under en weekendtur hos Camping &
Marine a/s i Assens.
Navn Telt-rude rens.
Pris kr. 59.
Indholder mellem 1½ og 2 dl.- det er ikke nævnt.

Produktet er fra
Nordkemi Danmark aps tlf. 55720917.
------------------------
Striberne på vinduet er slitage, man kan tydelig se, at der har siddet både
en lodret teltstang og en terassestang som nok har gnedet på vinduerne i
længere perioder uden at være beskyttet med overtræk. vores fortelt er
str.1000, så der er stænger foran vinduerne også, vi har dog kun selv brugt
dem et par enkelte gange hvor blæsten har været hård. Jeg har syet betræk
til alle stænger der berører vinduerne, så jeg har ikke haft slid på dem,
men skal behandle det sidste vindue, og håber det giver lige så godt et
resultat som det første.

Jeg har til nu, altid brugt at tørre vinduerne i teltet af med en klud
opvredet hårdt i ca. 5 dråber opvaskemiddel til 1 l. vand, eftertørret med
(ofte) et slidt (blød) viskestykke, det har altid givet et pænt resultat,
men ikke så flot som mit Telt-rude rens.

Held og lykke

Mange hilsner

Bente

Fra : sogs

Dato : 29-08-02 13:45

Mange tak
Minder om de forholdsregler søfolk tar for ikke at få slidt sejl og tovværk
mod det stående gods. Alverdens platinger smertinger og diverse beklædninger
til at beskytte mod skamfiling.
Vi har også en regel om at stolerygge ikke må stå op af vinduer eller
teltside.
Selvfølgelig vigtigst hvis man er længere tid et blæsende sted.
mvh sten