Velkommen til "Sverige"
Fra : Jan Peterson

Dato : 15-07-02 22:25

Hej
Jeg var i dag i Hornbæk for at bade. Da jeg kom op af vandet så jeg at der
var kommet en SMS: "Velkommen til Sverige. Håber De vil få et behageligt
ophold"!!!
Og ved nærmere eftersyn så jeg at jeg var koblet på et net der hed Euro.
Hvad i alverden er meningen? Vil det sige at hvis jeg ringede hjem fra
Hornbæk ville det være til udlandstakst?
Desuden: Hvor ved dette Euro-net, hvis sendemast jeg åbenbart er kommet ind
under, hvor jeg er? Jeg havde ingen opkald foretaget, kun haft mobi'en
tændt. Udsender den alligevel et signal bare den er tændt?
vh Jan Peterson

Fra : JMo.

Dato : 15-07-02 22:48

On Mon, 15 Jul 2002 23:24:50 +0200, "Jan Peterson"
<jan-peterson@get2net.dk> wrote:

>Jeg var i dag i Hornbæk for at bade. Da jeg kom op af vandet så jeg at der
>var kommet en SMS: "Velkommen til Sverige. Håber De vil få et behageligt
>ophold"!!!

Teknik er ikke ufejlbarlig... Systemet troede du var i Sverige, og kan
se at du har en dansk mobiltelefon. Endvidere har du ikke umiddelbart
før været registreret på det pågældende svenske net. Så er der jo ikke
langt til et gæt om at du netop er kommet til Sverige, hvorfor man
blot høfligt byder dig velkommen.

>Og ved nærmere eftersyn så jeg at jeg var koblet på et net der hed Euro.
>Hvad i alverden er meningen? Vil det sige at hvis jeg ringede hjem fra
>Hornbæk ville det være til udlandstakst?

Din mobil har ikke kunnet finde noget signal fra din danske operatør -
men har fået øje på Vodafone i Sverige (der tidl. hed Europolitan)
De har en ganske glimrende dækning i området:
<http://www.gsmworld.com/cgi/imap_gsminfo.pl5?cou=se&net=eu&z=2&x=6&y=13&frame=middle>

Og ja - når du roamer på et udenlandsk net ville du skulle betale
udlandstakst både hvis du ringer op, og hvis du modtager opkald.

Vil du undgå dette, må du sætte din telefon på manuel roaming. Står
din telefon på automatisk roaming, vil den naturligvis automatisk
skifte over på en udenlandsk operatør, når den ikke kan finde den
danske

>Desuden: Hvor ved dette Euro-net, hvis sendemast jeg åbenbart er kommet ind
>under, hvor jeg er? Jeg havde ingen opkald foretaget, kun haft mobi'en
>tændt. Udsender den alligevel et signal bare den er tændt?

Ja - GSM-nettet er nødt til at vide hvor du er - ellers kan man jo
ikke ringe /til/ dig.

Fra : Pipeline

Dato : 16-07-02 01:17

He-he, jeg har lige været på Dronningmølle Camping tæt ved Hornbæk. Når jeg
opholdt mig ved teltet havde jeg fuld sendestyrke fra TDC, men når jeg gik
op til toiletbygningen var jeg pludselig på "svensk jord"! Så jeg er lidt i
tvivl om det var pølser jeg lavede, eller om det var "korv".

Derudover var signalet fra dansk radio og TV også meget ringe.

--
Hilsen/Regards
Pipeline

"I will always wear black.
At least untill they invent a darker color"