|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | NWN checker cd-keys på LAN(hvad mener i?) Fra : Simon Kamber
 | 
 Dato :  15-07-02 21:19
 | 
 |  | Jeg havde fornylig under et LANparty den lidet glædelige oplevelse at
 finde ud af at NWN checker cd-keys over lokalnetværk. Det er godt nok
 ikke lovligt at spille over lan uden allesammen at købe spillet, men
 selvom jeg da ikke er den store pirat er det da træls ikke at kunne
 spille sine retfærdigt købte spil med vennerne til LANpartys, bare
 fordi de ikke synes at de vil betale 450 kr. for et spil. Eller hvad
 synes i?
 --
 Simon "Black" Kamber
 ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen
 
 
 |  |  | 
  Povl H. Pedersen (15-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Povl H. Pedersen
 | 
 Dato :  15-07-02 21:23
 | 
 |  | On Mon, 15 Jul 2002 20:19:23 GMT,
 Simon Kamber <simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk> wrote:
 > Jeg havde fornylig under et LANparty den lidet glædelige oplevelse at
 > finde ud af at NWN checker cd-keys over lokalnetværk. Det er godt nok
 > ikke lovligt at spille over lan uden allesammen at købe spillet, men
 > selvom jeg da ikke er den store pirat er det da træls ikke at kunne
 > spille sine retfærdigt købte spil med vennerne til LANpartys, bare
 > fordi de ikke synes at de vil betale 450 kr. for et spil. Eller hvad
 > synes i?
 
 Ja, jeg synes også det er for dårligt at en af mine venner har
 købt en bil, og jeg må ikke bare tage ud til forhandleren og hente
 en tilsvarende til når vi laver gaderæs.
 
 Loven forbyder dig at installere på mere end en maskine.
 --
 Povl H. Pedersen -
 Use 2 letters from first+last name to form username@home.terminal.dk
 This article was written without the use of Micros~1 Windows
 
 
 |  |  | 
  Peter Jensen (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Jensen
 | 
 Dato :  16-07-02 02:54
 | 
 |  | 
 "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
 news:slrnaj6bp0.4i3.nospam@home.terminal.dk...
 > On Mon, 15 Jul 2002 20:19:23 GMT,
 > Simon Kamber <simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk> wrote:
 > > Jeg havde fornylig under et LANparty den lidet glædelige oplevelse at
 > > finde ud af at NWN checker cd-keys over lokalnetværk. Det er godt nok
 > > ikke lovligt at spille over lan uden allesammen at købe spillet, men
 > > selvom jeg da ikke er den store pirat er det da træls ikke at kunne
 > > spille sine retfærdigt købte spil med vennerne til LANpartys, bare
 > > fordi de ikke synes at de vil betale 450 kr. for et spil. Eller hvad
 > > synes i?
 Der medfølger en keygenerator så i kan spille på lan. Det er naturligvis
 crack versionen jeg taler om.
 Og jeg har desuden købt spillet, men jow, det sku jo lige prøves først :)
 
 > Ja, jeg synes også det er for dårligt at en af mine venner har
 > købt en bil, og jeg må ikke bare tage ud til forhandleren og hente
 > en tilsvarende til når vi laver gaderæs.
 
 Yier :) - det er famer for ringe.
 
 Mvh.:
 Peter Jensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Simon Kamber (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Kamber
 | 
 Dato :  16-07-02 09:36
 | 
 |  | On Tue, 16 Jul 2002 03:54:16 +0200, "Peter Jensen" <mentor@haiku.dk>
 wrote:
 
 >Der medfølger en keygenerator så i kan spille på lan. Det er naturligvis
 >crack versionen jeg taler om.
 >Og jeg har desuden købt spillet, men jow, det sku jo lige prøves først :)
 Kunne du sige mig hvor jeg får fat i den. Har hentet ca 50 uvirksomme
 keygens under ovennævnte LAN. Og inden nogen får gode ideer: som nævnt
 ovenfor HAR JEG KØBT SPILLET!!!
 Ville blive meget glad hvis du kunne vippe ind email ind i min
 brevsprække.
 
 --
 Simon "Black" Kamber
 ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen
 
 
 |  |  | 
  Simon Kamber (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Kamber
 | 
 Dato :  16-07-02 09:36
 | 
 |  | On Mon, 15 Jul 2002 20:22:56 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
 <nospam@home.terminal.dk> wrote:
 
 >Ja, jeg synes også det er for dårligt at en af mine venner har
 >købt en bil, og jeg må ikke bare tage ud til forhandleren og hente
 >en tilsvarende til når vi laver gaderæs.
 Sammenligningen synes jeg nu passer bedre på at han ikke må sidde i
 din bil uden selv at betale til forhandleren
 
 >Loven forbyder dig at installere på mere end en maskine.
 Ja, men på det punkt synes jeg loven er forvredet en anelse. Loven
 forbyder jo ikke at flere spillere bruger det samme spil ludo selvom
 kun en har betalt for det.
 
 Det er jo derfor jeg spørger om jeres mening, er nysgerrig efter hvad
 folk derude mener om det.
 --
 Simon "Black" Kamber
 ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen
 
 
 |  |  | 
   Herold (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Herold
 | 
 Dato :  16-07-02 10:24
 | 
 |  | > >Loven forbyder dig at installere på mere end en maskine.
 > Ja, men på det punkt synes jeg loven er forvredet en anelse. Loven
 > forbyder jo ikke at flere spillere bruger det samme spil ludo selvom
 > kun en har betalt for det.
 
 Du køber heller ikke en Ludo-licens, vel? Der er forskel på et brædtspil og
 på software.
 
 > Det er jo derfor jeg spørger om jeres mening, er nysgerrig efter hvad
 > folk derude mener om det.
 
 Hvis det er så stort et problem for jer, så klip netforbindelsen når den vil
 tjekke key'en, og sæt den til igen bagefter. Spillet kræver ikke
 internetadgang for at virke over LAN.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ged (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ged
 | 
 Dato :  16-07-02 10:47
 | 
 |  | >Du køber heller ikke en Ludo-licens, vel? Der er forskel på et brædtspil og
 >på software.
 
 Ja og åbenbart også på radio/tv-licens og software...
 
 
 |  |  | 
    Kim S. Poulsen (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim S. Poulsen
 | 
 Dato :  16-07-02 10:50
 | 
 |  | On Tue, 16 Jul 2002 11:24:17 +0200, "Herold"
 <jacob@spammerswillbeprosecutedboomtown.net> wrote:
 
 >
 >Hvis det er så stort et problem for jer, så klip netforbindelsen når den vil
 >tjekke key'en, og sæt den til igen bagefter. Spillet kræver ikke
 >internetadgang for at virke over LAN.
 >
 Du Kan ikke spille med 2 identiske serienumre  uanset.
 
 
 |  |  | 
   Henrik Dissing (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Dissing
 | 
 Dato :  16-07-02 23:24
 | 
 |  | On Tue, 16 Jul 2002 08:36:25 GMT, Simon Kamber wrote:
 
 >On Mon, 15 Jul 2002 20:22:56 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
 ><nospam@home.terminal.dk> wrote:
 
 >>Loven forbyder dig at installere på mere end en maskine.
 
 >Ja, men på det punkt synes jeg loven er forvredet en anelse. Loven
 >forbyder jo ikke at flere spillere bruger det samme spil ludo selvom
 >kun en har betalt for det.
 
 Men hvis I er 8 som gerne vil spille samtidig, bliver I nok nødt til at købe
 to spil. Sagen er jo at "gammeldags" håndgribelige produkter ikke sådan lige
 lader sig kopiere på samme måde som software, og derfor er det unødvendigt
 for producenten at stille betingelser for hvor mange der må anvende dem ad
 gangen.
 
 Software, derimod, er en underlig uhåndgribelig størrelse som passer dårligt
 ind det billede vi ellers har af hvad det vil sige at købe og sælge noget.
 Det er derfor vi har disse evindelige diskussioner om hvorvidt det er
 moralsk i orden at overtræde gældende lov mht. kopiering og anvendelse af
 specielt computerspil. Mange mennesker føler ikke at de "stjæler" noget,
 "sådan rigtigt altså", ved at downloade og anvende en piratkopi. Den
 retmæssige ejer mærker jo ikke noget direkte tab.
 
 >Det er jo derfor jeg spørger om jeres mening, er nysgerrig efter hvad
 >folk derude mener om det.
 
 Min holdning er på den ene side at man ikke kan være demokrat og samtidig
 bevidst overtræde de love som de demokratisk valgte lovgivere usteder.
 Ulovlig kopiering og anvendelse af software er en forbrydelse, og derfor
 noget man må tage afstand.
 
 På længere sigt er det dog nok uholdbart at vi har nogle love som overtrædes
 bevidst igen og igen af masser af borgere der absolut ikke betragter sig
 selv som kriminelle og som med rette forventer ikke at blive retsforfulgte
 for deres forbrydelser, men indtil nogen opfinder en bedre måde at sikre
 ophavsmændene til softwaren en rimelig indtjening på, må vi klare os med
 hvad vi har og rette os efter loven.
 
 På den anden side synes jeg at producenterne af computerspil i egen
 interesse bør konstruere multiplayer-spil sådan at de uden videre, og helt
 lovligt, kan spilles af 2-4 spillere i et LAN. Det er sgu at stramme den at
 kræve at jeg skal købe tre kopier af et spil til 3-400 kr for at kunne hygge
 mig sammen med mine to drenge med det. Der findes en del sådanne spil,
 f.eks. "Age of Empires", men jeg fornemmer at der bliver længere og længere
 mellem dem, desværre.
 
 Venlig hilsen
 Henrik Dissing
 
 
 |  |  | 
    Simon Kamber (17-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon Kamber
 | 
 Dato :  17-07-02 12:56
 | 
 |  | On Wed, 17 Jul 2002 00:24:18 +0200, Henrik Dissing <hendis@tdcadsl.dk>
 wrote:
 
 >Men hvis I er 8 som gerne vil spille samtidig, bliver I nok nødt til at købe
 >to spil. Sagen er jo at "gammeldags" håndgribelige produkter ikke sådan lige
 >lader sig kopiere på samme måde som software, og derfor er det unødvendigt
 >for producenten at stille betingelser for hvor mange der må anvende dem ad
 >gangen.
 Jaja, men adgang til flere spillere per licens i computerspil er også
 sjældent. Har dog set det, og hatten af for producenterne af de spil.
 
 
 >Det er derfor vi har disse evindelige diskussioner om hvorvidt det er
 >moralsk i orden at overtræde gældende lov mht. kopiering og anvendelse af
 >specielt computerspil. Mange mennesker føler ikke at de "stjæler" noget,
 >"sådan rigtigt altså", ved at downloade og anvende en piratkopi. Den
 >retmæssige ejer mærker jo ikke noget direkte tab.
 Jeg synes ikke at piratkopiering er ok, sålænge producenten også er
 fair ved bl.a. at tillade LAN med en licens, samt udgive demoer så man
 ikke skal købe katten i sækken. Half-life f.eks. giver ingen steder
 direkte tilladelse, men den tjekker ikke cd eller cd-key.
 
 >Min holdning er på den ene side at man ikke kan være demokrat og samtidig
 >bevidst overtræde de love som de demokratisk valgte lovgivere usteder.
 "Fordelen ved demokrati er at hvis du ikke kan få det styre du elsker,
 behøver du ikke elske det styre du har":)
 
 >Ulovlig kopiering og anvendelse af software er en forbrydelse, og derfor
 >noget man må tage afstand.
 Ligesom overtrædelse af fartgrænser;). Jeg synes love er en god ting
 sålænge de har bund i virkeligheden. Men en af forudsætningerne for
 love er at de er retfærdige nok til at vinde folks respekt, idet det
 jo i sidste ende er folket der bestemmer om en "lov" gælder. Hvilket
 piratloven ikke tilsynelande ikke gør. Men synes da også gerne den
 måtte være mere respekteret der hvor den er fair. Tror bare også den
 ville blive det hvis den(og producenterne) respekterede brugerne.
 
 >På længere sigt er det dog nok uholdbart at vi har nogle love som overtrædes
 >bevidst igen og igen af masser af borgere der absolut ikke betragter sig
 >selv som kriminelle og som med rette forventer ikke at blive retsforfulgte
 >for deres forbrydelser, men indtil nogen opfinder en bedre måde at sikre
 >ophavsmændene til softwaren en rimelig indtjening på, må vi klare os med
 >hvad vi har og rette os efter loven.
 Eller lade være, de kan ikke stoppe piraterne med den indstilling,
 ligesom piraterne ikke kan stoppe dem med deres indstilling. Minder
 egentlig lidt om palæstina-israel problemet:)
 
 >På den anden side synes jeg at producenterne af computerspil i egen
 >interesse bør konstruere multiplayer-spil sådan at de uden videre, og helt
 >lovligt, kan spilles af 2-4 spillere i et LAN. Det er sgu at stramme den at
 >kræve at jeg skal købe tre kopier af et spil til 3-400 kr for at kunne hygge
 >mig sammen med mine to drenge med det. Der findes en del sådanne spil,
 >f.eks. "Age of Empires", men jeg fornemmer at der bliver længere og længere
 >mellem dem, desværre.
 Enig, hele vejen igennem.
 --
 Simon "Black" Kamber
 ved email, fjern REMOVETHIS fra adressen
 
 
 |  |  | 
  DWM (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : DWM
 | 
 Dato :  16-07-02 10:30
 | 
 |  | 
 
            "Simon Kamber" <simon_kamber@hotREMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3d332deb.13526730@news.sunsite.dk...
 > selvom jeg da ikke er den store pirat er det da træls ikke at kunne
 > spille sine retfærdigt købte spil med vennerne til LANpartys, bare
 > fordi de ikke synes at de vil betale 450 kr. for et spil. Eller hvad
 > synes i?
 Syntes selvfølgelig at de skulle støtte udvikleren.
 /Kenneth Iversen
 How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp |  |  | 
  Jacob Rasmussen (16-07-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Rasmussen
 | 
 Dato :  16-07-02 10:48
 | 
 |  | Simon Kamber wrote:
 > fordi de ikke synes at de vil betale 450 kr. for et spil.
 
 Spillet koster blot 349,- i en vis Gigantisk El-forretning :)
 
 /Jacob
 
 
 |  |  | 
 |  |