Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Histogram
Fra : Dmitri Popov

Dato : 15-07-02 20:28

Hej allesammen

Jeg er nybegynder inden for digitalfoto, så hvis mit spørgsmål lyder
fjollet, bær venligst over med mig. I bogen Digital Fotografering af Thomas
Nykrog har jeg læst om histogrammer. Selvom bogen er skrevet for begyndere,
lykkedes det mig ikke at fatte hvad et histogram er og hvad det bruges til.

Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig hvad histogram betyder og
hvilken rolle det spiller?

På forhånd mange tak!

Hilsen
Dmitri

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 15-07-02 21:21

Hej Dmitri

> [...]
> lykkedes det mig ikke at fatte hvad et histogram er og hvad det bruges til.
>
> Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig hvad histogram betyder og

Det er ikke fjollet - det er da i høj grad en ærlig sag at prøve at
forstå et emne og søge yderligere oplysninger. Hvis du ikke har noget
mod at læse lidt engelsk er der en rigtig god forklaring her:

http://www.quiknet.com/~frcn/Histograms.html

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : Dmitri Popov

Dato : 16-07-02 20:44

Hej allesammen

Mange tak for jeres svar. Nu tror jeg, jeg har en idé om hvad et histogram
er.

Jeg har været et hurtigt smut forbi digitalfotografen.dk; det er et udmærket
web site!

Hilsen
Dmitri

Fra : John

Dato : 15-07-02 21:51

"Dmitri Popov" <dpopov@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
til.

> Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig hvad histogram betyder og

Et histogram fortæller hvorledes billedets enkelte punkter (pixels) er
fordelt i forhold til lys-styrken. Den vandrette linie vil være lystyrken,
og den lodrette er antallet (relativt) af pixels. Hvis der er mange
mellemtoner i et billeder, vil de lodrette streger omkring centrum af den
vandrette akse (lys-styrken) være højere end resten, (eller hvis tegnet som
en kurve, en pukkel omkring midten) som et udtryk for at antallet af pixels
med denne lys-styrke er størst.. Hvis det er et meget lyst billede, vil der
være høje streger til højre på den vandrette akse (eller, en mod højre
stigende kurve)
Forvirret? Sikkert. Prøv at åbne nogle forskellige billeder i f.eks
Photoshop, og se forskellen i histogrammet.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Madsen

Dato : 15-07-02 21:57

Dmitri Popov skrev:

> [...]
> Selvom bogen er skrevet for begyndere, lykkedes det mig ikke at
> fatte hvad et histogram er og hvad det bruges til.

Som et musikinstrument har et toneområde fra dybe til høje/lyse
toner, har et billede også forskellige toneområder i form af
områder, eller rettere pixels, som går fra mørk til lys, og det er
bla. det et histogram kan hjælpe med til at se. Altså hvor i skalaen
fra mørk til lys, eller fra sort til hvid, billedets pixels befinder
sig.

Venstre side i histogrammet repræsenterer sort (0), midten er
mellemtonen og højre side er hvid (255). Højden på kurven viser
så noget om hvilket område størsteparten af billedets pixels
befinder sig i. Hvis kurven er højest længst ude til venstre som
her: http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/niveauer/moerk.gif
- så fortæller det dig egentlig, at størsteparten af billedets pixels
befinder sig i det mørke område i nærheden af sort. Henne ved mellem-
tonerne i midten og henne til højre i det lyse områder er der slet
ingen kurve. Der er altså ingen pixels i det område, så billedet er
hvad man kan kalde underbelyst eller undereksponeret (tyder det på).

Som beskrevet i bogen, er det så en god idé at tage ved den højre pil
og trække den mod venstre indstil man møder den stigende kurve for at
gøre billedet lysere og dermed mere korrekt belyst. Havde kurven i
stedet været højest henne mod højre, så kunne man tage ved den venstre
pil og trække den mod højre til man møder kurven, for at gøre billedet
mørkere.
Ovenstående eksempel ville dog nok være svært at redde, da billedet
ville være meget mørkt når histogrammet ser ud som det gør og man skal
heller ikke altid følge histogrammet slavisk uden overhovedet at kigge
på billedet. Det beskriver bogen også i eksemplet med månebilledet.
Det er et ret godt eksempel på at man nogle gange skal passe på og
ikke blot regne med at histogrammer er noget man kan regne 100 % med.

Madsen.