PHP på NT server...??
Fra : MB

Dato : 15-07-02 20:39

Hey,

Jep, jeg er nybegynder... så har vi det på det rene...

Jeg har fundet en ganske simpel PHP-email form som jeg vil bruge på min
hjemmeside lavet i flash. Men før jeg begynder kunne jeg godt tænke mig at
vide om man kan overhovedet kan køre PHP-scripts på en NT server...? Hvis
ikke... hvad skal jeg så bruge...??

Håber der er nogen KLOGE hoveder...

Mvh

Martin

Fra : wulff

Dato : 15-07-02 20:55

On Mon, 15 Jul 2002 21:39:24 +0200, "MB" <martin@brogaard.nu> wrote:
>Men før jeg begynder kunne jeg godt tænke mig at
>vide om man kan overhovedet kan køre PHP-scripts på en NT server...? Hvis
>ikke... hvad skal jeg så bruge...??

Hent PHP her:
http://www.php.net/downloads.php

Læs dokumentationen her:
http://www.php.net/docs.php

God fornøjelse!

/wulff

Fra : jesper

Dato : 15-07-02 21:01

> kunne jeg godt tænke mig at
> vide om man kan overhovedet kan køre PHP-scripts på en NT server...?
Det kan man sagtens (jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne)... Det
er sådan set lige meget om det er IIS eller apaxhe du bruger til
webserver...

--
/(bb|[^b]{2})/ - to be or not to be
- http://thekorner.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-02 21:27

"MB" <martin@brogaard.nu> wrote in

> Jeg har fundet en ganske simpel PHP-email form som jeg vil bruge
> på min hjemmeside lavet i flash.

PHP i en flash ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 15-07-02 21:30

> PHP i en flash ?
Det kan faktisk godt lade sig gøre. Man kan få flash til at bruge indhold fra
php-sider via http. Det har jeg i hvert fald hørt :)

--
Mvh Kristian Risager Larsen - http://kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk
"Der er 10 slags mennesker. Dem der kan binære tal og dem der ikke kan."

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-07-02 23:42

On Mon, 15 Jul 2002 20:27:15 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk> wrote:

>PHP i en flash ?

Sagtens. Flash kan requeste en URL, GET/POST'e informationer til den,
og endda modtage variable fra den (svaret skal blot være i
querystring-format).

Som PHP-udvikler er det faktisk langt mere taknemmeligt at skulle kode
op mod en Flash-designer end en HTML-designer, bl.a. fordi:

1. Det eneste, PHP-koderen og designeren skal blive enige om, er en
række variable, en række URL's, og diverse funktionalitet

2. Flash er ikke tilstandsløs (på samme måde som HTML). Således kan
man sagtens blot have et par PHP-scripts, der hver for sig ikke
outputter så meget (i modsætning til fx en form, hvor man bruger
uanede mængder energi på at opbevare illusionen om en tilstand, fx
hvis en bruger indtaster noget ugyldigt i en form, og man skal
genskabe alle form-elementer med passende mængder af selected,
checked, values, og så fremdeles.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-07-02 00:19

On Tue, 16 Jul 2002 00:42:09 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Sagtens. Flash kan requeste en URL, GET/POST'e informationer til den,
>og endda modtage variable fra den (svaret skal blot være i
>querystring-format).

.... og for en god ordens skyld:

Dette er muligt med helt almindelige Flash-filer og helt almindelig
serverside-scripting (PHP, ASP, whatnot, der kan spytte en
querystring, fx "navn=Peter&alder=24" tilbage).

Det er ikke et krav, at man fx genererer Flash-filen vha. libswf, Ming
eller lignende "serverside-flash-generator"-værktøj.

Selv er jeg gået væk fra at bruge Ming, idet meget dynamisk data meget
lettere kan udveksles på "normal" vis, hvor Flash-filen blot anmoder
om den dynamiske data, fremfor at man skal bruge ressourcer på at
generere en helt ny Flash-fil hver gang, hvilket for den sags skyld
heller ikke er særligt cache-venligt.

Det er i øvrigt i mine øjne et af de få tilfælde, hvor det er let at
få en designer og en koder til at arbejde sammen, uden at de bliver
irriterede over hinandens konstante krav og begrænsninger.

--
- Peter Brodersen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-07-02 09:15

> [...]
> om den dynamiske data, fremfor at man skal bruge ressourcer på at
> generere en helt ny Flash-fil hver gang, hvilket for den sags skyld

Nu bliver jeg jo lidt interesseret Peter, jeg sidder netop og arbejder
med Ming.
Men er det muligt at bruge ikke-installerede font til brugeren hvis man
genererer flash, uden at generere det fra bunden? Altså lade flashen gør
arbejdet... egentlig rent interessant? Eventuelt et eksempel på dit arbejde?

Det samme gælder lidt grafikfiler? Er det muligt at lade disse
inkluderes på en sådanvis at den henter blot filen og smider den ind :)

jeg venter med spænding :)

mvh
Johan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-07-02 22:51

On Tue, 16 Jul 2002 10:15:15 +0200, Johan Holst Nielsen
<johan@weknowthewayout.com> wrote:

> [...]
>arbejdet... egentlig rent interessant? Eventuelt et eksempel på dit arbejde?

Hm, jeg ka' godt se at jeg vist fik udtalt mig lidt for generelt, hvor
jeg egentligt blot tænkte på dataudveksling (som i det oprindelige
indlæg, hvor man har en Flash-form, men vil sende data til et
php-script).

Pointen ved Flash' brug af LoadVariables() er at man let kan udveksle
data, fremfor at skulle dynamisk generere en .swf-fil med de data
hardcoded i filen. Hvad angår fonts kan jeg ikke forestille mig andet
end at man skal have dem med i .swf-filen.

Min pointe var blot, at man faktisk kunne lave en del typiske, "cool"
webting som fx countere, gæstebøger, hiscore-lister, webmails (!),
etc. uden brug af Ming eller lignende på serveren, blot sit personlige
favorit-serverside-sprog.

>Det samme gælder lidt grafikfiler? Er det muligt at lade disse
>inkluderes på en sådanvis at den henter blot filen og smider den ind :)

Før i tiden kunne man kun inkludere .swf-filer, men med Flash MX
(hvilket selvfølgelig også kræves i brugerens ende) er det muligt at
importere bl.a. jpeg- og mp3-filer. Det kan kraftigt slække kravene på
serverside-udviklingen. Har man dog andre behov (eller vil man ikke
forvente at folk allerede har opgraderet til Flash MX), er man
stadigvæk nødsaget til fx at få Ming til at generere en .swf-fil med
et billede i (hvilket heldigvis er kæmpelet, men kræver stadigvæk at
serveren understøtter Ming).

>jeg venter med spænding :)

.... jeg skulle lige hjem fra sommerhus. Min krop har pt.
background-color: #f00;

--
- Peter Brodersen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-07-02 09:34

> [...]
> jeg egentligt blot tænkte på dataudveksling (som i det oprindelige
> indlæg, hvor man har en Flash-form, men vil sende data til et

Ja, men jeg er faktisk over mere interesseret i det andet. Nemlig
Form2Flash :) Sidder nemlig og arbejder med MING til f.eks. previews mm.
Problemet er netop denne generering hver gang?
Er det ikke muligt at lave "templates" i MING eller andet mere ukendt
SWF/Flash library til PHP :) Det ville jo nærmest være den perfekt
løsning... Således man starter med at generere templaten til brugeren,
og derefter kører det hele "klientside"?
Men jeg har lige svært ved at gennemskue det, da jeg ikke kender meget
til flash. Jeg holder mig til min niche, som er programmering? Måske
skulle jeg fjerne mine skyklapper lidt... ej :)

Men netop det med templaten ville være perfekt? Men det eneste library
som jeg kan finde til PHP som stadig udvikles er netop MING! Måske der
er andre man kan bruge, med lidt mere bøvl ved indlæsningen? Eller
eventuelt via Perl eller Python for den sags skyld.

En anden ting jeg iøvrigt arbejdede med var JavaApplets hvor den netop
byggede en template. problemet er at i PCFFont libraryet som jeg brugte
til Java, var fontstørrelsen. Der røg man op på 30 KB for "en slags"
fonte... og hvis brugeren skal vælge mellem flere bliver det hurtigt
tungt? Men måske er det alligevel den bedste løsning? Man kan trods alt
bedre styre det med f.eks. så snart brugeren trykker K så kommer der et
K (som jo også er muligt i Flash/SWF men som kræver jeg kan generere en
template til brugeren?)

> [...]
> hardcoded i filen. Hvad angår fonts kan jeg ikke forestille mig andet
> end at man skal have dem med i .swf-filen.

Ja, men kan man generere en LoadVariables() dynamisk? Lidt ala PDFLibs
templates? Således den smider dataene ind alt efter hvorledes SWF filen
er genereret?

> [...]
> webting som fx countere, gæstebøger, hiscore-lister, webmails (!),
> etc. uden brug af Ming eller lignende på serveren, blot sit personlige

Jep :)

> [...]
> stadigvæk nødsaget til fx at få Ming til at generere en .swf-fil med
> et billede i (hvilket heldigvis er kæmpelet, men kræver stadigvæk at

Hmm, så vidt jeg har forstået på de grafikkere jeg kender, som har været
til seminar omkring Flash MX så knytter den sig ret tæt op af Cold
Fusion som er portet til en form for Java? Eller rettere sagt Cold
Fusion er efterhånden lig Java? Eller tager jeg fejl der :) Det er kun
genfortællinger jeg har hørt!

> ... jeg skulle lige hjem fra sommerhus. Min krop har pt.
> background-color: #f00;

Husk solcreme næste gang. Tror min farve er #fefefe :) *GG*

mvh
Johan

Fra : Peter Binderup

Dato : 15-07-02 22:22

Ja du kan bruge PHP på en NT server (eller workstation for den sags skyld).

Hvis du allerede bruger din server til at køre web, så har du sikkert Information server, og til denne er der en setup fil på
http://dk.php.net/ under downloads.

Bruger du ikke den eller har du ikke installeret en server, kan det anbefales at du i steder ser nærmere på Apache webserveren som
du også kan installere til NT se nærmere på www.webcafe.dk hvor du er vejledninger (serveren lader dog til at være nede i skrivende
stund (eller også er det min udbyder der ikke vil lade mig se sitet))

Herefter kan du lede efter tutorials til php på nettet, og så skulle du være flyvende.

Der er sikkert en masse her i gruppen der vil anbefale dig at se på www.php.net 's manual til PHP, men hvis man er nybegynder så
tror jeg at den vil mere tage modet fra dig end at hjælpe dig - se hellere at finde en god bog som kan guide dig i gang, og som du
kan have liggende ved siden af din computer når du skal til at prøve dig frem (Beginning PHP4 fra Wrox er nok et godt sted at
starte).

MVH
Peter Binderup

Fra : MB

Dato : 15-07-02 22:32

Jeg skulle måske lige nævne at jeg har hostet hjemmesiden hos Zillion, og
ikke på min egen webserver... Jeg ville bare forhøre mig om det var muligt
at køre PHP-scripts på en NT-server, på hvilken min nuværende hjemmeside
bliver hostet , men det har jeg vist nu fået svar på godt kan lade sig
gøre...

Mvh

Martin

Martin