heste øje
Fra : h.h

Dato : 15-07-02 18:22

er der nogle af jer der har set eller hørt om en hest der er blevet stukket
af et eller andet dyr i selve øjet så der dannes en væskefyldt hævning på
øjnæblet ??? jeg står lige og har sådan en hest hvis nogle her har prøvet
det og evt. kan sige om det går væk igen eller hvor lang tid
det moske tager ville det være dejligt eller skal jeg ringe til dyrlægen i
denne situation
jeg har jo arbejdet med heste i 24 år men ar aldrig før støt på det
hilsen helle

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-07-02 18:30

"h.h" <h.f.hax@mail.dk> writes:

> [...]
> denne situation
> jeg har jo arbejdet med heste i 24 år men ar aldrig før støt på det

Jeg ville ringe til dyrlægen med det samme. Hvis det ikke er så
alvorligt kan han ofte forklare det telefonisk, men en væskefyldt
hævelse i øjet lyder ikke rart. Jeg ville være så bange for hestens
syn at jeg ville ringe med det samme. Hellere ringe en gang for meget
end en for lidt. Det er sikkert også særdeles ubehageligt for hesten,
det forvrænger vel synet.

Men jeg har ikke set det eller hørt om det. Jeg håber det løser sig
selv på en eller anden måde. Kan du ikke lige vende tilbage når du ved
mere?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Liz

Dato : 15-07-02 19:24

"h.h" <h.f.hax@mail.dk> wrote in message
> er der nogle af jer der har set eller hørt om en hest der er blevet
stukket
> af et eller andet dyr i selve øjet så der dannes en væskefyldt hævning på
> øjnæblet ???

Hi Helle
Jeg synes at du skal straks ring til dyrlægen. Forklare hvordan det er og
lad ham tag stilling til det videre forløb. Det koster ingenting at spørge
sig for. Husk at hesten kan miste synet, og det er meget mere værd end én
dyrlægeregning, ikke?
Held og lykke og lade os vide hvordan det gik.
Mvh Liz

Fra : Erik Tysbjerg Schiøt~

Dato : 16-07-02 11:02

h.h <h.f.hax@mail.dk> skrev:
> [...]
>igen eller hvor lang tid
>det moske tager ville det være
>dejligt eller skal jeg ringe til dyrlægen i

Hej Helle,

Jeg ville ringe til dyrlægen med det samme! Skader i selve øjet tager

som regel lang tid fordi der ikke er blodårer (som kan rep. skaden)i
hornhinden. Det betyder at blodet trækker til inde i selve øjet og op

til det sted hvor skaden er sket (for at rep. indefra), og det er som

regel en langvarig proces (flere uger). Det værste der kan ske er at
der kan gå betændelse i øjet, hvilket kan medføre tab af synet - så
det er vigtigt at behandle!
Men fortvivl ikke, øjet kan godt reddes ved omhyggelig pleje!

Hilsen
Erik