En OSS til dk.kultur.film?
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-07-02 18:01

Jeg foreslår oprettelsen af en OSS for dk.kultur.film, så vi dels
foregriber nogle af de mange ofte forekommende spørgsmål, dels
får en god oversigt over links og viden, som vi alle kan bruge.

Jeg har lavet en foreløbig udgave, som ligger på
http://brandtnielsen.adr.dk/dkkulturfilm.html

Kommentarer ønskes til teksten og udformningen. Desuden ønskes
yderligere links og linkbeskrivelser.

I særdeleshed ønskes hjælp til de tre foreslåede punkter, som
jeg kun har skrevet overskrift og stikord til. Min tanke er, at det
skal være små oversigtsartikler om tre emner: køb af film på
nette, DVD-regionskoder og filmformater. Hvis nogen har lyst
til at skrive et af de punkter, så bare gå i gang.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 15-07-02 18:33

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> Kommentarer ønskes til teksten og udformningen. Desuden ønskes
> yderligere links og linkbeskrivelser.

God ide:

ekstra link:
www.dvd-basen.dk

Vedr. "Hvor kan man købe DVD- og videofilm på internettet":

Jeg synes ikke OSSen skal "reklamere" for bestemte forhandlere, men
blot henvise til groups.google.com hvor man kan søge efter tidligere
tråde om emnet.

Jeg synes der skal være spørgsmål med premiere-lister, med links til:

http://film.tiscali.dk/biografliste.php
http://releaseplan.dk/releaseplan.php3
o.s.v.

Andre spørgsmål :

Hvad laver en instruktør, editor, cinematographer o.s.v.?

evt. anbefalinger af film-bøger og -magasiner.

Fra : Morten DH

Dato : 16-07-02 09:49

> [...]
>
> Jeg synes ikke OSSen skal "reklamere" for bestemte forhandlere, men
> blot henvise til groups.google.com hvor man kan søge efter tidligere

Det er en rigtig god ide, jeg har set både her i gruppen og i
dk.marked.privat...dvd - at forsendelser fra ikke-europæiske forhandlere er
blevet kontrolleret ekstra grundigt af Postgrådig efter omtale i disse
grupper - så anbefalinger enten som foreslået ovenfor eller via privat email
(selv om det går lidt imod usenet ideen)

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-07-02 12:03

"Morten DH" <morten@no-spam-drejoe.dk>
> [...]
> grupper - så anbefalinger enten som foreslået ovenfor eller via privat email
> (selv om det går lidt imod usenet ideen)

Der er så vidt jeg ved ingen af de hidtil skrevne links, der er "ikke-
europæiske" i toldmæssig forstand.

Uden tvivl er det et ofte stillet spørgsmål her i gruppen (måske det
oftest stillede?), hvor man bedst køber DVD'er og andet godt på
nettet. Jeg er ikke enig i, at det er bedst at undlade punktet i OSS'en.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 16-07-02 13:15

Peter Brandt Nielsen wrote:
> [...]
> oftest stillede?), hvor man bedst køber DVD'er og andet godt på
> nettet. Jeg er ikke enig i, at det er bedst at undlade punktet i

Spørgsmålet er vel, om der overhovedet bør være noget i OSS'en om deciderede
ulovligheder, hvilket jeg umiddelbart vil betragte omgåelse af told som. Nu
er jeg ikke selv den store DVD-forbruger men jeg vil mene, at links i OSS'en
bør handle om forhandlere med gode priser, godt udvalg og god service, ikke
evne til at omgås toldmyndighederne.

/Nikolaj

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 19-07-02 10:36

"Nikolaj Borg"
> Spørgsmålet er vel, om der overhovedet bør være noget i OSS'en om deciderede
> ulovligheder, hvilket jeg umiddelbart vil betragte omgåelse af told som.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Hvad er det, der er ulovligt?

> jeg vil mene, at links i OSS'en bør handle om forhandlere med gode
> priser, godt udvalg og god service, ikke evne til at omgås toldmyndighederne.

Fint nok, men uanset hvad er det da relevant, hvor forskellige firmaer
sender fra, da det har indflydelse på leveringshastigheden.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 19-07-02 11:20

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Hvad er det, der er ulovligt?

Bevidste forsøg på at omgås fortoldning vil jeg betragte som smugleri og
dermed en ulovlig handling. Jeg mener derfor ikke, at en OSS bør informere
om, hvilke firmaer, som er behjælpelige med den slags.

/Nikolaj

Fra : Tenzel Kim

Dato : 19-07-02 23:49

Nikolaj Borg wrote:

> Bevidste forsøg på at omgås fortoldning vil jeg betragte som smugleri og
> dermed en ulovlig handling. Jeg mener derfor ikke, at en OSS bør informere
> om, hvilke firmaer, som er behjælpelige med den slags.

Grundlæggende vil jeg give dig ret, men efter at have set på den OSS der
bliver snakket om mener jeg at en omskrivning af indholdet måske vilvære
mere hensigtsmæssigt.

Som det står nu ser det rigtigt nok ud som om at firmaerne ulovligt
prøver at omgå fortoldning og det er vist ikke tilfældet.

Mht. futureent så er det vist fuldt ud lovligt at gøre som de gør og
grunden til at du ikke betaler told er ikke fordi de foretager sig noget
ulovligt men ganske simpelt det faktum at de sender fra et andet EU
land. Dette er helt som det skal være. Der er vist noget om at hvis en
virksomhed sælger for over et vist beløb til et andet EU land så skal
man betale dette lands moms-sats men tolden er da vist helt blevet
afskaffet ved salg mellem EU-lande er den ikke. Ved køb hos futureent
betaler man så vidt jeg ved engelsk moms da salget ikke har oversteget
det magiske beløb endnu, men hvis det gør det vil der komme en extra
"afgift" grundet den højere danske moms. Tager jeg helt fejl her?

Om helt det samme gør sig gældende mht. cd-wow ved jeg så ikke men
uanset hvad er det nok en fejl at skrive at told undgås i og med at det
får virksomhederne til at fremstå som ulovlige hvilket de ikke
nødvendigvis er.

Tenz.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 20-07-02 09:31

Tenzel Kim wrote:
> [...]
> noget ulovligt men ganske simpelt det faktum at de sender fra et
> andet EU land. Dette er helt som det skal være.

Ja, det er også mit indtryk. Jeg tænkte mest på de forhandlere, som sender
DVD'er som gaver og lignende fusker-løsninger.

/Nikolaj

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-07-02 10:51

"Thomas Jespersen"
> Andre spørgsmål :
>
> Hvad laver en instruktør, editor, cinematographer o.s.v.?
>
> evt. anbefalinger af film-bøger og -magasiner.

Du må meget gerne skrive (udkast til) disse punkter. De skriver jo
ikke sig selv!

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 15-07-02 20:25

Peter Brandt Nielsen wrote:
> Jeg foreslår oprettelsen af en OSS for dk.kultur.film, så vi dels
> foregriber nogle af de mange ofte forekommende spørgsmål, dels
> får en god oversigt over links og viden, som vi alle kan bruge.

God idé. Der er mange spørgsmål som løbende dukker op. Desværre er det ikke
mit indtryk, at OSS'en har haft den store effekt i dk.kultur.musik. Men man
har vel lov at håbe...

/Nikolaj

Fra : / / dentro / /

Dato : 15-07-02 23:45

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det ikke
> mit indtryk, at OSS'en har haft den store effekt i dk.kultur.musik.

Nej jeg har heller aldrig kunne se idéen med OSS'ere, fordi folk som
spørger om banale ting, ved jo heller ikke at der findes noget der
hedder OSS.

/ / dentro / /

Fra : Torben Simonsen

Dato : 15-07-02 23:51

"/ / dentro / /" <kena@mail.dk> writes:

> Nej jeg har heller aldrig kunne se idéen med OSS'ere, fordi folk som
> spørger om banale ting, ved jo heller ikke at der findes noget der
> hedder OSS.

En af ideerne er, at de banale spørgsmål kan besvares kort ved bare
at poste et link til OSS'en i stedet for at skrive et alenlangt
svar hver gang.

--
-- Torben.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-07-02 12:05

"Torben Simonsen"

> En af ideerne er, at de banale spørgsmål kan besvares kort ved bare
> at poste et link til OSS'en i stedet for at skrive et alenlangt
> svar hver gang.

Lige præcis.

Skal jeg gå ud fra, at alle, der hidtil har skrevet i tråden, melder sig
frivilligt til at stå for at skrive et punkt - eller er der andre, der
melder sig?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-07-02 15:16

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> En af ideerne er, at de banale spørgsmål kan besvares kort ved bare
> at poste et link til OSS'en i stedet for at skrive et alenlangt
> svar hver gang.

Hvorfor omtaler i det som OSS ? Det hedder sguda FAQ og har gjort det siden
jeg kom på internettet!?
Hm dette skal måske FUTtes ( hmm FOT hvis det hele åbenbart skal laves til
dansk. tsktsk.. ) til sproggruppen?

Ellers ok ide, men rigtigt, jeg tror ikke folk vil kende så meget til den...

--
Mvh Anders Houmark

Fra : Jeppe Møller

Dato : 16-07-02 16:42

> [...]
> jeg kom på internettet!?
> Hm dette skal måske FUTtes ( hmm FOT hvis det hele åbenbart skal laves til

....det var først nu det gik op for mig hvad OSS stod for.
og "JA" det hedder sgu en FAQ!
/Jeppe

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 19-07-02 10:50

"Jeppe Møller"

> ...det var først nu det gik op for mig hvad OSS stod for.
> og "JA" det hedder sgu en FAQ!

Nej, det hedder sgu en OSS på dansk usenet og har gjort det i lange
tider. Til gengæld indrømmer jeg gerne, at der nok er flere, der kender
forkortelsen FAQ.

I øvrigt skulle det ikke være så svært at hitte ud af forkortelsen, når
man blot læser overskriften for OSS'en.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Tenzel Kim

Dato : 19-07-02 23:51

Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> forkortelsen FAQ.
>
> I øvrigt skulle det ikke være så svært at hitte ud af forkortelsen, når

Hvorfor ikke bare skrive OSS/FAQ i overskriften for så er der da ingen
der kan komme i tvivl?

Tenz.

Fra : Jeppe Møller

Dato : 23-07-02 09:53

> I øvrigt skulle det ikke være så svært at hitte ud af forkortelsen, når
> man blot læser overskriften for OSS'en.

Det er nok bare mig der er dum :)
file://Jeppe

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-07-02 00:32

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Jeg foreslår oprettelsen af en OSS for dk.kultur.film, så
> vi dels foregriber nogle af de mange ofte forekommende
> spørgsmål, dels får en god oversigt over links og viden,
> som vi alle kan bruge.

Hej Peter. Jeg skriver selv for tiden på en OSS for
dk.marked.privat.tv+video.dvd. Mange af dine afsnit lapper over med
mine, så jeg vil forsigtigt foreslå en fælles OSS for de to grupper.

Det er klart, at der vil forekomme nogle afsnit om handel, der for
d.k.f.-brugere måske vil synes uinteressant, men fordelen (at få samlet
alle spørgsmål ét sted) vil måske udligne den ulempe.

Det vil jeg meget gerne.

--
Mvh. Peter
"An argument is a connected series of statements intended to establish a

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 19-07-02 10:43

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk>
> Hej Peter. Jeg skriver selv for tiden på en OSS for
> dk.marked.privat.tv+video.dvd. Mange af dine afsnit lapper over med
> mine, så jeg vil forsigtigt foreslå en fælles OSS for de to grupper.

Det er da en idé. Jeg vil gerne høre, hvilke slags punkter du har
tænkt på til markedsgruppen, enten her i tråden eller pr. mail.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Wertigo

Dato : 17-07-02 10:46

Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev i
> [...]
> nette, DVD-regionskoder og filmformater. Hvis nogen har lyst
> til at skrive et af de punkter, så bare gå i gang.

Det ser godt ud.

Jeg har lige en tilføjelse: Fra tid til anden dukker der et spørgsmål op om
cinematographers. Nu gav Jens Thomsen så et glimrende svar 23/6, så skulle
vi ikke kopiere det ind i OSS'en:

Hvad er en 'cinematographer', og hvad er den danske betegnelse for jobbet?

"En cinematographer laver cinematography, altså kinematografi eller
filmfotografi på godt dansk. Det er kort sagt filmens fotograf. Normalt
bruger man betegnelsen Director of Photography (eller bare DP) i stedet
for den hovedansvarlige fotograf. Han/ hun tager sig af alle sider af
filmens look fra framing og lyssætning helt ned til valg af filmtype(r) og
fremkaldningsproces. Som andre har skrevet, så vil den amerikanske DP
normalt ikke selv fotografere filmen, men i stedet have en eller flere
camera operators til det praktiske arbejde.

Den tilsvarende danske betegnelse er cheffotograf, selvom ansvarsområdet
ikke er helt det samme.

Du kan læse mere på http://www.cinematographer.com/. Her kan du bl.a. finde
tips og artikler fra det amerikanske fagforeningsblad."

Personligt finder jeg det glimrende at henvise til, hvis spørgsmålet dukker
op igen.

MvH Mikkel

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 19-07-02 10:44

"Wertigo"
> Jeg har lige en tilføjelse: Fra tid til anden dukker der et spørgsmål op om
> cinematographers. Nu gav Jens Thomsen så et glimrende svar 23/6, så skulle
> vi ikke kopiere det ind i OSS'en:

Jo, det er en god idé.

--
Peter Brandt Nielsen